גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע מנהל הקרן שלך אינו יכול לנצח את שוק המניות של היום

נראה שזה בדיוק הזמן שבו יכולים "קוטפי מניות" פעילים לנצח את השוק ● מדוע, אם כן, הביצועים שלהם אפילו גרועים מהרגיל?

מאחורי כל קריסה של בנק תמיד ניתן למצוא נבל שאותו אפשר להאשים / צילום: Richard Drew, Ap
מאחורי כל קריסה של בנק תמיד ניתן למצוא נבל שאותו אפשר להאשים / צילום: Richard Drew, Ap

השוק האמריקאי כעת הוא "שוק של בוחרי מניות" (stock pickers), אז מדוע לא רואים בוחרי מניות שמצליחים יותר מהרגיל?

 

 

בתיאוריה, מנהלי קרנות אקטיביות שמנסים לבחור את ההשקעות הטובות ביותר ולהימנע מהגרועות ביותר, אמורים להצטיין כאשר מניות מסוימות יורדות ואחרות עולות, וכאשר הפער בין המנצחות והמפסידות מתרחב.

שאלות ותשובות |בשוק מעריכים: זה הרגע שבו בנק ישראל יתחיל להוריד את הריבית 
הביטקוין הגיע לשפל של 5 חודשים. למה זה קורה? 

לפי כמה מדדים, זהו סוג השוק שאנחנו נמצאים בו כרגע. מדד של מתאם גלום (implied correlation) מהבורסה בשיקגו (Cboe) מצביע על כך שהמידה שבה מניות עולות ויורדות בתיאום היא מן הנמוכות שהיו. ובאותה עת, הפיזור - מדד למידת השונות של התשואות של מניות בודדות ביחס לממוצע - הוא גבוה באופן חריג.

אם המניות נעות למעלה ולמטה יחד הרבה פחות מן הרגיל, והזוכות והמפגרות רחוקות אלה מאלה אפילו יותר מהרגיל, הדבר אמור להיות אידיאלי עבור בוחרי מניות.

אלא שבפועל, הקרנות האקטיביות נאבקות. יש בכך תזכורת לכלל בסיסי: תעשיית ניהול הנכסים תלויה יותר בשיווק מאשר בשווקים.

כי למרות סביבת ההשקעות האידיאלית לכאורה הזו, בוחרי המניות מצליחים אפילו פחות מהרגיל. במחצית הראשונה של 2024, לפי חברת המחקר Morningstar, הצליחו רק 18.2% מקרנות הנאמנות וקרנות סל המנוהלות באופן פעיל, המשוות את עצמן למדד S&P 500, להשיג ביצועים טובים יותר ממנו.

זו ירידה מ־19.2% במחצית הראשונה אשתקד, ומ־19.8% בכל שנת 2023. במהלך העשור האחרון, ניצחו את ה־S&P 500 בממוצע שנתי רק 27.1% מהקרנות המנוהלות באופן אקטיבי ורואות בו מדד ייחוס.

יש כמה סיבות לכך שבוחרי המניות עושים עבודה גרועה מבדרך כלל.

ראשית, המתאם - המדד המראה האם המניות נעות למעלה ולמטה יחד, אולי אינו כה נמוך כפי שמדד ה־Cboe מציג. ייתכן שהסיבה לכך היא שיש כל מיני דרכים למדוד מתאם.

המתאם דומה לממוצע

פניתי לג'רמי ראצ'יו, מנהל תיקים בכיר ב־UBS Asset Management, שינתח עבורי מתאמים בתוך ה־S&P 500 עד לתחילת שנת 2000 - על בסיס חישוב תשואות ממומשות, ולא התנודתיות הגלומה (implied volatility), מדד לתנודות ש־Cboe משתמשת בו.

ראצ'יו מצא כי אף שמניות זזו לאחרונה מעט פחות בסנכרון ביחס ל־2022 ול־2023, ההבדל נמצא בהחלט במסגרת הנורמות ההיסטוריות. הוא גילה שעל פני כל המדד, וב־50 החברות הגדולות ביותר, המניות נעות יחד כמו בדרך כלל, פחות או יותר. "זה כמעט אותו הדבר, לא משנה באיזו תקופה מסתכלים" , לדבריו.

הנתונים של חברת הייעוץ הפיננסי Dimensional Fund מצביעים גם הם על כך שהמתאמים בין המניות קרובים לממוצעים היסטוריים.

תובנה שניתן לגזור מכך: מנהלי נכסים אוהבים לצטט כל מידע שיכול לתמוך בצורה הטובה ביותר בתסריט שלהם. לכן בוחרי מניות שמחים לצטט נתונים סטטיסטיים המרמזים על כך שבוחרי מניות אמורים להצליח.

שום דבר מכל זה אינו יכול להסתיר את מה שברור כשמש: מנהלים אקטיביים מניבים ביצועים נמוכים, כי אין באפשרותם להתעלות על ביצועי השוק כיום.

נכון לשבוע האחרון, שלוש המניות הגדולות ב־S&P 500 - מיקרוסופט, אפל ואנבידיה - היוו כמעט 21% משווי השוק הכולל של המדד. חמש המניות הגדולות ביותר היוו 27%, ומשקלן של 10 הגדולות היווה יותר מ־36% מסך המניות.

חלק מתפקידם המסורתי של מנהלי נכסים הוא לנסות לשלוט בסיכון, וריכוז של כסף כה רב במניות מעטות כל כך מהווה הפרה של העיקרון הזה. לקוחות רבים היו מפטרים כל מנהל קרן שהכניס יותר מחמישית מכספם לשלוש מניות בלבד.

פיזור מאוד ריכוזי

זה מביא אותנו לסוגיית הפיזור בהשקעות. גם קרן נאמנות שמרוכזת כל כך בהחזקותיה המובילות לא תהיה רחוקה מן הנקודה שבה הרגולטורים כבר לא יראו בה כמגוונת.

לקרנות המנייתיות האמריקאיות המנוהלות באופן פעיל יש ממוצע של 14.2% בשלוש ההחזקות המובילות שלהן, ושל 20.8% בחמישייה הראשונה שלהן, לפי Morningstar, הרבה מתחת לריכוזיות של ה־S&P 500.

החברות הגדולות בשוק נעשו כה גדולות, כמובן מאחר שהצליחו הרבה יותר מכל השאר. המשמעות היא שהפיזור, שעוקב אחר המידה שבה התשואות של מניות בודדות שונות מן הממוצע, מתבטא בקומץ של מנצחות מול מאות שמשתרכות מאחור.

אנבידיה לבדה היוותה כשליש מהתשואה הכוללת של S&P 500 במחצית הראשונה, על פי מדדי S&P Dow Jones. אם תוסיפו את מיקרוסופט, אמזון, מטא וחברת התרופות אלי לילי, תגלו ש־55% מהתשואה של השוק הגיעה רק מחמש המניות הללו.

זאת אומרת שמדדים מסורתיים, כמו מתאם ופיזור, איבדו הרבה מהרלוונטיות שלהם. 10 המניות הגדולות ביותר שולטות בשוק כרגע, וכל מי שאינו מחזיק בהן נותר בחוץ.

מנהלי תיקים יכולים לדבר כמה שהם רוצים על כך שהשוק נעשה שוק של בוחרי מניות. אבל, אלא אם כן הם בחרו בדיוק את המניות האלה - ואלא אם כן הם בחרו כמויות אדירות של המניות האלה בדיוק - הם לא הולכים להניב ביצועים טובים יותר בקרוב.

גם אם ינופפו בסטטיסטיקות בכל כוחם, מנהלי הקרנות אינם יכולים לשנות את האמת האכזרית הזו.

עוד כתבות

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

שי אהרונוביץ', מנכ''ל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר

בין דיוני התקציב לסיורים בצפון המופגז והערכת הנזקים, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסכם את השנה הראשונה בתפקיד בראיון בלעדי לגלובס ● לדבריו, הגזירות הצפויות בחוק ההסדרים הן הרע במיעוטו, כולל הקפאת מדרגות המס: "הציבור חייב להפנים את גודל המשבר"

אלי גליקמן, ראסל אלוואנגר ויואב שטרן / צילום: חן גלילי, כדיה לוי, יח''צ

לאחר שכמעט שילשה את ערכה: מניית הספנות מישראל שוב צנחה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● צים נחלשה בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-22% ● ננו דיימנשן הודיעה שברבעון השלישי הכנסותיה צמחו ב-21% לעומת הרבעון המקביל ב-2023 ● ובבנק ההשקעות אופנהיימר העלו את מחיר היעד למניית טאואר

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לאחר עיכובים ושיפור בריבית למשקיעים: בלדי צפויה להשלים הנפקת האג"ח

חברת המזון של ארז דהבני הבטיחה גיוס של כ-300 מיליון שקל במכרז המוסדי ● עיקר תמורת הגיוס תשמש למחזור חובות יקרים ולצמצום הערבויות שהעמיד בעל השליטה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד