גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן צללה בכ-6%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.8% ● בעלי המניות של נייס דחו את מענק הפרישה של המנכ"ל הפורש ● בנק ישראל השאיר את הריבית על כנה וצופה הפחתת ריבית אחת בשנה הקרובה ● במיטב ממליצים להקטין חשיפה למניות בארה"ב לטובת שווקי אסיה ● בארה"ב עונת הדוחות נפתחת, בחמישי יפורסם שם מדד המחירים לצרכן

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי
בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

יום המסחר בתל אביב ננעל בירידות שערים. ת"א 35 השיל מערכו כ-0.8% ות"א 90 ירד ב-1.4%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח ירד ב-2% ות"א בנקים השיל מערכו כ-0.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.9 מיליארד שקל.

בקרב מניות מדד ת"א 125 בלטו לשלילה נקסט ויז'ן , אנרג'יאן , דלק רכב  ובזן .

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות טיפסו. התשואה ל-10 שנים עמדה על 4.93% והתשואה לשנתיים על 4.45%.

בשוק המט"ח המקומי, השקל התחזק קלות מול המטבעות הזרים. שער הדולר-שקל עומד על 3.67 שקלים ושער האירו-שקל נסחר סביב 3.97 שקלים.

16:00

בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה, על רמה של 4.5% בפעם הרביעית ברציפות בהתאם להערכות. על פי הכלכלנים הבכירים, פרמיית הסיכון הגבוהה בישראל יחד עם פיחות השקל ואי הוודאות הביטחונית, הובילו את הבנק להשאיר את הריבית ללא שינוי.

במקביל, הבנק פרסם את תחזיות הצמיחה ל-1.5% בשנת 2024, ירידה של 0.5% מהתחזית הקודמת. ל-2025 התחזית עודכנה כלפי מטה ל-4.2% מ-5%. לצד זאת, הבנק צופה כי האינפלציה השנתית תגיע ל-3% עד סוף 2024, לעומת 2.8% בתחזית הקודמת. ב-12 חודשים הקרובים, הבנק צופה כי האינפלציה תחצה את הגבול העליון של יעד יציבות המחירים ותעמוד על 3.2%.

בכל הנוגע לתחזיות הריבית קדימה, בשנה הקרובה הבנק צופה הפחתת ריבית אחת, בניגוד לתחזית הקודמת, אז צפה כי שלוש הפתחות ריבית בשנה הקרובה. 

15:09

המסחר בבורסה של לפני החלטת הריבית (16:00) ממשיך בירידות - מדד ת"א 35 יורד ב-1.1% ומדד ת"א 90 ב-1.6%. כל המדדים הענפיים צבועים היום באדום ובפרט מדד הביטוח משיל 1.8% ומדדי הנדל"ן - מדד הבנייה ומדד הנדל"ן משילים כ-1.5%. 

14:18

בשוק החוב רכבת ההרים נמשכת. לאחר שאתמול תשואת האג"ח ל-10 שנים צללה בכ-20 נקודות בסיס ונקבעה על 4.87, היום תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עלתה ב-3 נקודות בסיס ל-4.9%.

נזכיר שרק לפני כמה ימים תשואת האג"ח הזאת חצתה את רף ה- 5.2%. מדדי האג"ח הקונצרניות (תל בונד 20, 40 ו-60) ירדו היום בכ-0.2%.

12:33

דומה שהשוק "על הקצה" בעוד המשקיעים עוקבים אחר התקדמות המו"מ להפסקת האש, גם פרסום החלטת הריבית אחר הצהריים מוסיף אי שקט בשוק - הירידות במדדים המרכזיים מחריפות לפי שעה - מדד ת"א 35 יורד ב-1.1% ומדד ת"א 90 ב-1.4%. מדד הביטוח משיל 2.2% ומדדי הנדל"ן - מדד הבנייה ומדד הנדל"ן משילים כ-2%. 

חברת עין שלישית  קיבלה הזמנה מחייבת בהיקף של כ-2.75 מיליון שקל מלקוח מהותי ולקוח נוסף - לקוחות ביטחוניים למערכות אוטונומיות קרקעיות. ההזמנות הינן הזמנה מחייבת לאספקת מערכות לרכבים משוריינים בהיקף של כ-1.4 מיליון שקל לאספקה עד לסוף שנת 2024, הרחבת הזמנה קיימת שדווח עליה ביום 10 ספטמבר 2023 בהיקף של 350 אלף ש"ח נוספים עבור כלים אוטונומיים למימוש עד לסוף שנת 2024 ו הזמנה מחייבת לביצוע התאמות למערכת תצפית קרקעית מתקדמת בהיקף של כ-1 מיליון שקל למימוש תוך שנה.

11:19

בעוד עיני המשקיעים צופות אל התקדמות המו"מ על עסקת הפסקת האש, המסחר בבורסה המקומית מתנהל בחשש ובירידות שערים.  מדד ת"א 35 יורד ב-0.9% ומדד ת"א 90 ב-1.3%. מדד הנדל"ן שזינקו היום יורדים, מדד הבנייה יורד ב-1.5%, כך גם מדד הנדל"ן. 

ירידות בולטות נרשמות אצל מניות ריטיילורס , אנרג'יאן ן ומגדל ביטוח 

10:26

המסחר בבורסה המקומית מתנהל הבוקר בירידות שערים.  מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-1%. מדד הבנקים יורד ב-0.8%. 

אקסל סולושנס דיווחה הבוקר על רכישת 51% מחברת הסייבר אינטנסטי גלובל המשקף לאינטנסטי שווי חברה של כ- 50 מיליון שקל. אינטנסטי גלובל מספקת שירותי ייעוץ טכנולוגי , ליווי בפרויקטי סייבר, ניהול וטיפול אירועי סייבר IR וכן מתן שירותי מומחים מתקדמים לגופים ביטחוניים , ממשלתיים , חברות הייטק בישראל ועסקים שונים בארץ ובחו"ל. 

אינטנסיטי גלובל סיימה את 2023 עם מחזור הכנסות של כ-33.1 מיליון ש״ח ו-EBITDA של כ-7.2 מיליון שקל. הרכישה,  כך מקווים באקסל, תחזק את הסינרגטיות בין החברות בקבוצה אשר מעניקות שירותי סייבר. כמו כן, הרכישה תחזק את הרווחיות ושיעור הרווחיות בקבוצה ובהתאם לצפי החברה, תסייע בהתקשרות עם לקוחות Enterprise ישראלים, והתרחבות לשווקים גלובלים בהתאם לתוכניות העסקיות של החברה .

10:02

המסחר בבורסה המקומית נפתח הבוקר בירידות שערים.  מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 ב-1.2%. מדד הבנקים יורד ב-0.8%. 

רני צים מרכזי קניות  מוכרת את המרכז המסחרי בירכא תמורת 97 מיליון שקל. החברה חתמה על מזכר עקרונות עם צד שלישי למכירת המרכז המסחרי ולפי החברה העסקה תתרום לשיפור תזרים המזומנים התפעולי (FFO) של החברה ותאפשר לחברה להשקיע במהלכים אסטרטגיים נוספים.

לפי הודעת החברה, החברה נמצאת בשלבי פיתוח והקמה של מספר נכסים משמעותיים לרבות המרכזים ברהט, טמרה, בקעת אונו, כפר סבא שלבים ב' ו-ג וראש העין, כאשר מרביתם צפויים להתחיל להניב בתוך כשנה.

08:19

במסחר במט"ח השקל מוסיף ומתחזק מול הדולר ונסחר ב-3.686 שקלים לדולר וב-3.99 שקלים לאירו.

08:00

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

1. שוק המניות

האופטימיות שנכחה אתמול בבורסה המקומית בעקבות הידיעות על התקדמות המגעים להפסקת אש, תישמר כנראה גם הבוקר ויום המסחר צפוי להיפתח בעליות שערים. אבל יש להזכיר שהכל נזיל ורכבת ההרים בבורסה עלולה להתפרץ בכל שעה, בעיקר במידה ולא תהיה עסקה.

אתמול ננעל יום המסחר בתל אביב בעליות שערים חדות כמו שלא נראו פה שנים - כ-50 מתוך המניות במדד ת"א 125 עלו ביותר מ-5%. מדד ת"א 35 זינק בכ-2.3% ונשק לשיא כל הזמנים כשנסחר ברמה של 2,063 נקודות, מדד ת"א 90 זינק בכ-4.1%. את עליות השערים הובילו מדדי הבנייה והנדל"ן שטיפסו בכ-6% וב-5.5% בהתאמה. במקביל, ת"א ביטוח עלה בכ-5% ומדד הבנקים טיפס ב-3.2%.

נייס  פירסמה אתמול בערב הודעה קצרה ולקונית לפיה באספה הכללית של בעלי המניות אושרו כל הסעיפים למעט אחד - התגמול ההוני למנכ"ל הפורש של החברה ברק עילם, כ-30 מיליון שקל. לפני כחודשיים הודיע עילם על פרישה מהתפקיד לאחר כ-10 שנים כמנכ"ל. נזכיר שעילם הרוויח בשנת 2023 הכי הרבה מבין מנכ"לי החברות בבורסת ת"א, כ-90 מיליון שקל ובמשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל. 

מניית שיכון ובינוי  זינקה אתמול בכ-6.5% לאחר שהחברה הודיעה אתמול (א') כי סמנכ"ל הכספים שלה, עמית בירמן, מונה באופן זמני לממלא מקום המנכ"ל של החברה. בסוף השבוע שעבר הגיעה החברה להסדר עם הפרקליטות בנוגע לחשדות נגדה בנוגע לחשדות בנוגע למתן שוחד לעובדי ציבור בקניה. במסגרתו, ייסגר התיק כנגד החברה, אך חברת הבת תודה בחלק מהעבירות ותשלם קנס של 10 מיליון שקל. בשבוע שעבר דווח כי מנכ"ל הקבוצה , תמיר כהן, התפטר מתפקידו לאחר כיפופי ידיים בינו לבין בעל השליטה נתי סיידוף. בכוונת כהן לגבש קבוצת משקיעים שתנסה לרכוש את השליטה בשיכון ובינוי, מידי בעל הבית. 

מניית מיטב השקעות  זינקה בכ-3%. צבי סטפק מייסד בית רכש אתמול מניות של החברה בהיקף כולל של 3 מיליון שקל. בעקבות הרכישה הגדיל סטפק את החזקתו האישית בחברה מ-0.23% ל-0.47%. סטפק מחזיק בכ-28% מהמניות באמצעות חברות שמחוזקות על ידu בחשבון נאמנות עבור ילדיו. בעלי המניות הגדולים בחברה הם האחים אלי וניר ברקת שיחד עם יובל רכבי מחזיקים בכ-33.3% ממניות החברה.

המסחר באירופה יפתח הבוקר בתוך מציאות פוליטית מורכבת - בצרפת, למרות הניצחון המפתיע גוש השמאל, לאף גוש לא צפוי רוב בפרלמנט, וצרפת נכנסת לטריטוריה לא-מוכרת מבחינה פוליטית. האי-ודאות ששוררת כעת במערכת הפוליטית הצרפתית צפויה לחלחל אל הבורסה של צרפת לפחות בשעות הפתיחה הבוקר. בבריטניה, מפלגת הלייבור ניצחה ברוב מוחץ את המפלגה השמרנית, חילופי השלטון עלולים לתרום לחוסר ודאות בכלכלה הבריטית. 

באסיה נפתח שבוע המסחר במגמה מעורבת. ביפן מדד ניקיי עולה הבוקר בכ-0.5% אך בסין נרשמות ירידות שערים, מדד שנחאי יורד ב-0.5% ומדד הנג סנג ב-1.5%, מדד קוספי הדרום קוריאני עולה מעט ב-0.1%. 

בארה"ב החוזים העתידיים על המדדים המובילים נסחרים הבוקר בירידות קלות של כ-0.1%. 

בשישי האחרון, מדד הדאו ג'ונס עלה בכ-0.2%, מדד ה-S&P 500 שוב שבר שיא ועלה בכ-0.5%. גם הנאסד"ק קפץ בכ-0.9% ונסחר ברמות שיא. שלושת המדדים רשמו שבוע חיובי, כשהדאו עלה בממוצע שבועי בכ-0.5%, הנאסד"ק עלה ב-3.4% וה-S&P 500 עלה ב-1.8%. מתחילת השנה עלה ה-S&P 500 ב-16%, והנאסד"ק ב-22%.

מניית טסלה  עקפה בשישי את רף ה-250 דולר, המחיר הגבוה ביותר בו נסחרה המניה מתחילת השנה ונסקה לרמה של 77% מעל השפל באפריל, וכעת מציגה תשואה חיובית מתחילת השנה. ברקע: הכוונה להשיק דגמים חדשים ואת פרוייקט ה"רובו-טקסי" - שצפוי להיחשף בחודש הבא. כעת, המשקיעים ממתינים לפרסום הדוחות הרבעוניים של החברה שצפויים להתפרסם ב-23 ביולי. 

השבוע תיפתח בוול סטריט עונת הדוחות וכנהוג הבנקים ידווחו ראשונים - ג’יי.פי מורגן, וולס פארגו וסיטי בנק ביניהם, כמו כן תדווח גם פפסי קולה. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות של כ-0.5%. תשואת האג"ח ל-10 שנים צללה בכ-20 נקודות בסיס ונקבעה על 4.87%. נזכיר שרק לפני כמה ימים תשואת האג"ח חצתה את רף ה- 5.2%.

רונן מנחם כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מנה את הסיבות לצניחה בתשואות האג"ח הממשלתיות: "ראשית, הדבר עשוי להעיד, יחד עם העליות הנאות בשוק המניות, על אופטימיות זהירה בנוגע למהלכים המדיניים, שנית, תיקון לעליות היתר של התשואות בשוואה לתשואות האג"ח הממשלתיות האמריקאיות, שלישית, תגובה לירידות שרשמו תשואות הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ביום שישי, בעקבות דוח התעסוקה הפושר שם".

"בנוסף", מציין מנחם, "השקל יוסף ביום ו', מה שפועל לטובת אג"ח ממשלתיות לא צמודות. ולבסוף, סמיכות להודעת הריבית ולתחזית הכלכלית שיפרסם היום בנק ישראל גורמת, על פי רוב, לתנודתיות יתר (דריכות) של השוק. במקביל, ההודעה על קיצוץ רוחבי בתקציב הממשלה פועלת אף היא לטובת שוק האג"ח הממשלתיות שכן היא תאפשר, ככל שתיושם, לצמצם במעט את ההנפקות".

3. שוק הסחורות והמטבעות

שער השקל התחזק בסוף השבוע בכ-0.8% ונסחר מול הדולר ב-3.69 שקלים לדולר ומול האירו ב-4.0 שקלים.

התחזקות השקל נבעה הן מהתקדמות השיחות על הפסקת האש והן מפיחות הדולר בעולם לאחר נתוני מאקרו שהמשיכו להצביע על המשך האטת הפעילות הכלכלית בארה"ב.

אחרי סוף שבוע סוער: מה צפוי בשוק המט"ח? 

מחיר חבית נפט מסוג ברנט עמד ביום שישי על כ-86.9 דולר, עלייה של יותר מ-10% בחודש האחרון. בבנק לאומי ציינו כי עליית מחירי הנפט, למרות התחזקות הדולר בעולם, משקפת חששות להתרחבות הסכסוך הגיאו-פוליטי במזרח התיכון, שתרמו לעליית פרמיית הסיכון הגלומה במחיר הנפט.

4. מאקרו

היום אחר-הצהריים תתפרסם החלטת הריבית בישראל.

אלכס זבז’ינסקי כלכלן ראשי של מיטב חושב שבנק ישראל יכול וצריך להוריד ריבית, אך כנראה שלא יעשה זאת, "על פניו החלטת הריבית של בנק ישראל השבוע נראית די סגורה", הוא כתב בסקירתו השבועית, "קיים קונצנזוס רחב שהריבית לא תשתנה. אולם, לא בטוח שזה עד כדי כך חד משמעי".

"ניתוח הפרמטרים הכלכליים שבדרך כלל בוחן בנק ישראל יכול בהחלט לתמוך בהורדת הריבית: האינפלציה נמצאת בתוך היעד (2.8%). אינפלציית הליבה בצורותיה השונות נמוכה יותר ונמצאת בטווח שבין 2.0% ל-2.5%. העלייה באינפלציה בחודשים האחרונים נגרמה בעיקר בגלל צעדי הממשלה ולחלקם אין השפעה מתגלגלת על עליית המחירים. ההתאוששות במשק נחלשת. המדד המשולב של בנק ישראל נותר בחודשים האחרונים כמעט ללא שינוי אחרי גידול חד בצריכה הפרטית ברבעון הראשון, ברבעון השני מסתמנת התמתנות. בנוסף גם  מספר בנקים מרכזיים בעולם התחילו להוריד ריבית".

"אולם, יש שיקול משמעותי נוסף שלהערכתנו מבטא את הבעיה שבנק ישראל די הכניס את עצמו אליה. מאז שהוריד את הריבית בתחילת ינואר, בנק ישראל הסביר את ההחלטות שלא להוריד ריבית יותר בסיבות שלא אמורות להיות רלוונטיות לשיקולים הרגילים: אחד מהם היה הגירעון הממשלתי. אף על פי שהגירעון לא אמור לקבל משקל מרכזי בהחלטות ריבית, אלא אם הוא מוביל לאינפלציה או גורם למשבר פיננסי שמוביל לפיחות מטבע ולאינפלציה. עד עכשיו זה לא קרה בישראל, אך המסרים של בנק ישראל שכנעו את המשקיעים שהגירעון הגבוה, שאגב הרמה הדו-ספרתית שלו לא הפריעה לבנק ישראל להפעיל את כל הכלים של הרחבה מוניטארית ב-2020-2021, מונע כעת אפשרות להוריד ריבית. אם זה היה המצב, הרבה בנקים מרכזיים בעולם היו נמנעים מלשקול הורדת ריבית". 

"בהמשך בנק ישראל התחיל לשים דגש בהסברים מדוע הוא לא יכול להוריד ריבית על עלייה בסיכון הגיאופוליטי", כתב זבז'ינסקי, "גם שיקול זה לא אמור להיות מרכזי בהחלטות ריבית, אלא אם הוא מעלה אינפלציה. סיכון הגירעון והסיכון הגיאופוליטי כל הזמן ברקע ולכן המשקיעים השתכנעו שהריבית לא תרד בטווח הנראה לעין. מצב זה תרם תרומה משמעותית לירידה חדה בביקוש לאג"ח הממשלתיות, לעליית בתשואות, בתלילות עקום התשואות, ובפער מול האג"ח האמריקאי. המשך ירידה בביקושים לאג"ח הממשלתיות עלול להוביל לפגיעה ביציבות הפיננסית שתחייב את בנק ישראל להתערב בשוק, דבר שהוא בוודאי היה מעדיף להימנע ממנו. לפיכך, החלטת הריבית השבוע לא עד כדי כך חד משמעית. להערכתנו, אילו בנק ישראל היה מוריד ריבית בעוד 0.25%, חצי שנה לאחר שהוריד ריבית בינואר, הוא היה מעביר מסר תומך בשווקים מבלי לסכן השגת יעד האינפלציה בהמשך". 

לא רק ישראל: הדוח שחושף את חולשתן של הכלכלות הגדולות 

בארה"ב, בסוף השבוע האחרון (ו') פורסמו נתוני דוח התעסוקה בארה"ב שהצביעו על תוספת של 206 אלף משרות ביוני, קצת מעל הצפי, שעמד על 191 אלף משרות חדשות. הנתון הקודם בחודש מאי עמד על 272 אלף משרות חדשות. שיעור האבטלה עמד על 4.1%, בעוד האנליסטים ציפו כי שיעור האבטלה ביוני יעמוד על 4%, בדומה לחודש מאי.

ביום חמישי יתפרסם בארה"ב הנתון החשוב של השבוע - מדד המחירים לצרכן לחודש יוני. נזכיר שהאינפלציה לחודש מאי עלתה בשיעור הנמוך ביותר השנה ושיו"ר הבנק אמר ש"הנתון הזה מראה שאנחנו בדרך הנכונה אל אינפלציית היעד", בחמישי תיבחן אמירה זו שוב. אנליסטים מצפים לעליית מחירים של 3.1% בחישוב שנתי ביוני, אפילו פחות מזו של מאי.

5. תחזית

במיטב ממליצים להמשיך ולהקטין חשיפה למניות, בפרט בארה"ב וזאת לטובת מניות בשווקים באסיה. "שוק המניות ממשיך להתנפח ולהתנתק מהכלכלה", כתב זבז'ינסקי, "שוק המניות האמריקאי ממשיך לשבור שיאים ומובל בעיקר ע"י מניות הטכנולוגיה הגדולות. S&P 500 נמצא בשיא, אך רק כ-20 מניות מתוכו נמצאות בשיא". 

"המצב החריג של שוק המניות משתקף בסקר סנטימנט הצרכנים בארה"ב. הציפיות הכלכליות הכלליות של הצרכנים בסקר נמצאות ברמה די נמוכה, אך הציפיות שלהם לעליות בשוק המניות כמעט בשיא של 35 השנים האחרונות. הצרכנים ניתקו את שוק המניות מהכלכלה". 

"התפתחות חריגה נוספת היא ציפיית האנליסטים לגידול ברווחיות ביחס לעוצמת המומנטום הכלכלי. האנליסטים צופים עלייה חזקה מאוד של יותר מ-20% ברווח למניה במדד S&P 500 בשנה הבאה, כאשר מדד האינדיקאטורים המובילים בכלכלה האמריקאית משקף צמיחה נמוכה שעוד צפויה להערכתנו להיחלש בהמשך. גם כאן נוצר נתק מהקשר הרגיל בין הכלכלה להערכות הגלומות בשוק המניות". 

"הורדת ריבית קטנה של כ-1% בשנה שצפויה כרגע, לא בטוח תוכל לבלום האטה בכלכלה. ואם הנסיבות יכריחו את הפד להוריד ריבית בעוצמה ובחדות, כנראה ששוק המניות כבר יהיה בצרה".

עוד כתבות

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ● הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ● בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

תחזיות סותרות ומציאות דינמית: האתגרים בדירוג האשראי של ישראל בעת מלחמה

S&P ציינה כי "אין מלחמה אזורית רחבה יותר עם מעורבות ישירה של איראן". ואולם רק שעות ספורות קודם לכן תקפה איראן ישירות את ישראל עם שיגור של כ-200 טילים בליסטיים ● גם ההודעה של מודי'ס הוכיחה שקצב האירועים באזור מהיר יותר מזה של חברות הדירוג

שגית דותן / צילום: אורן דאי

שגית דותן נבחרה למנכ"לית מקס במקום רון פאינרו

דותן תחליף את רון פאינרו שכיהן כמנכ"ל מקס בשמונה השנים האחרונות ● בתפקידה האחרון, דותן כיהנה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"לית לקוחות פרטיים בחברה ● המינוי מותנה באישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ומועד הכניסה לתפקיד ייקבע בהמשך

האם בנק ישראל יעלה את הריבית? / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית ביום רביעי. האם בנק ישראל יחזור למתווה של העלאות?

לאור ציון יום השנה לטבח ה-7 באוקטובר, החלטת הריבית נדחתה מיום שני ליום רביעי הקרוב בשעה 16:00 ● בשווקים יש הערכות כי ייתכן שנראה העלאת ריבית, בעיקר בשל עליות המחירים ברכיבי השירותים במדד המחירים לצרכן

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בב''ש / צילום: לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע

המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • שר הביטחון גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

100 אלף לקוחות כבר ניידו את חשבון החשמל שלהם. זה מה שכדאי לדעת

רף 100 אלף הלקוחות של הרפורמה לניוד חשבונות החשמל נחצה בתוך שלושה חודשים, וכעת הוחלט להגדיל את היעד ל-200 אלף עד סוף השנה ● איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע, מה ההבדלים במסלולי הלילה של החברות השונות, ואיזו חברה מציעה קאשבק? ● גלובס עושה סדר

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי-הוודאות צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● לפי Coface BDi, הורדת הדירוג ע"י סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי, בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?