גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השאלות שמונחות לפתחו של בג"ץ בעקבות עתירת עובדי חדשות 13

מינויה של מנכ"לית חדשות 13 יוליה שמאלוב־ברקוביץ' הוביל למאבק משפטי, המציף שאלות כמו מהי חברת חדשות, מה המנדט של בעל השליטה בחברה הזכיינית, מה המנדט של הרשות השנייה ומה תפקידה ● בג"ץ יצטרך להכריע בין הצדדים, ונראה כי גם הפעם הוא יתמקד במישור הפרוצדורלי

יוליה שמאלוב־ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב־ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

המאבק על עתידה של חברת חדשות 13 רחוק מסיום, והעמדות שהגישו הצדדים לבג"ץ מלמדות על עומק הבור. הפער בין הצדדים ביחס לשורה של סוגיות מפתח הוא עצום - החל מהשאלה מהי חברת חדשות, מה המנדט של בעל שליטה בחברה הזכיינית, מה המנדט של הרשות השנייה ומה תפקידה.

הכיסא שהתפנה בחדשות 13, החששות והמינוי הזמני
בג"ץ: העתירה נגד מינוי שמאלוב־ברקוביץ' למנכ"לית חדשות 13 תועבר להרכב
יוליה שמאלוב־ברקוביץ' ורשת 13: לבג"ץ אין סמכות לדון במינוי
לא עוד עסק פרטי: למה בג"ץ יכול להתערב במינוי מנכ"לית חדשות 13
עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב־ברקוביץ'

לפני כשבועיים עתרו עובדי חדשות 13 לבג"ץ נגד מינויה של המנכ"לית יוליה שמאלוב־ברקוביץ', וביום חמישי האחרון החברה־האם רשת 13 והרשות השנייה הגישו את עמדתן. בעת כתיבת שורות אלה, העתירה התקדמה מעבר לשולחנו של השופט התורן יצחק עמית - שהורה על העברת התיק לאולם בהקדם האפשרי (לרוב תוך שלושה שבועות לכל היותר).

בתוך שבוע יוכלו הצדדים להגיב לבקשות ההצטרפות להליך במעמד של ידידות בית המשפט שהגישו מועצת העיתונות ועמותת "הצלחה", ובימים הקרובים תיקבע זהות ההרכב.

בינתיים, הכתובים שהוגשו לעליון מספרים במידה לא מבוטלת איך נראה שוק החדשות המשודרות בישראל, ומרמזים לאן עשוי אולי ללכת ההליך המשפטי הנוכחי.

לא מתערבת ולא מגיבה

אחת המשיבות לעתירה היא הרשות השנייה, שמצופה הייתה על־ידי עובדי חדשות 13 להתערב בהליך המינוי. תגובת הרשות מלמדת בעיקר מה היא לא: לא מתערבת ולא מגיבה.

מהתנהלות הרשות השנייה לאורך שנים נראה כי הכובע שלה מבחינתה הוא בקרה מדודה מאוד של תכנים, ורק אד־הוק. מהתגובה עולה כי הרשות מרגישה מוגבלת, כזו שלא ניתן לה באמת מנדט וגם לא כלים. היא אינה יכולה לתת צווי עשה או צווי מניעה, ואין לה אפשרות לבדוק טענות שנוגעות למינויים או לכל דבר אחר שאינו מופיע במפורש בחוק הכתוב או בתנאי הרישיון, במילים המאוד מדויקות שמופיעות בהם.

החוק מלמד שהרשות יכולה להטיל עיצומים כספיים (קנסות) ולהתלות רישיונות, אבל רוח התגובה היא שהכוח שלה יותר מוגבל ממוגבל.

בנוגע למינויים בחברת החדשות, העמדה שהגישה הרשות השנייה לבית המשפט היא ש"התערבות המאסדר בהחלטת הדירקטוריון תפתח את השער לראשונה להתערבות באופן ניהולו ותפקודו". טענות לפגמים או ניגודי עניינים בהליכי הבחירה הם לא בסקופ שלה. גם לא חשש מפרוקסי של יו"ר חברת־האם שיכהן כמנכ"ל חברת החדשות, מה שעלול למוטט את ההפרדה המבנית בין השתיים, הקבועה ברישיון ובתקנון.

מבין השורות עולה כי אם זה לא "קליר קאט", לרשות השנייה אין מה לעשות. "למען הסר ספק יובהר כי עיקרון שמירת עצמאות חברת החדשות אינו מקנה לה 'חסינות' מפני פיקוח של הרשות השנייה, ואולם המחוקק הסדיר באופן ברור ומפורש את המקרים שבהם הרשות נדרשת להתערב", נכתב, ביניהם "אורך מהדורת חדשות" ו"הפרה בנושאי אתיקה". חסינות אולי אין - אבל גם לא שיניים ממשיות. 

מכלול הדברים מעורר את השאלה האם ישנו בכלל רגולטור על חדשות בישראל, ואם נדרש שיהיה. אם בג"ץ יבחר להיכנס לעובי הקורה בעתירה הזו, מעניין לראות האם יינתן מענה גם לזה.

שאלת הייצוג המשותף

אחת הסוגיות המרכזיות בעתירה היא שאלת ההפרדה בין חברת החדשות לחברה־האם, ועצמאותה של הראשונה. הטעם להפרדה המבנית - אותה "חומה סינית" מפורסמת בין זכיין לחברת חדשות - נובע מהרצון לשמור על חדשות נקיות כמה שניתן מאינטרסים כלכליים ואחרים.

האם ההפרדה באמת קיימת, והאם היא תישמר? ימים יגידו, אולם מה שברור הוא שלפחות מבחינת הייצוג, כל השחקנים הרלוונטיים בשלב זה - רשת 13, שמאלוב־ברקוביץ', חדשות 13, הדירקטוריון של חברה החדשות והדירקטורים עצמם - מיוצגים יחד על־ידי שני משרדי עורכי דין.

בבקשת ההצטרפות כידידת בית המשפט שהגישה עמותת "הצלחה", נטען בין היתר נגד הייצוג המשותף: "יש להפריד את הייעוץ המשפטי הניתן לחברת החדשות מזה הניתן לחברת־האם, המורשה לשידורים".

בבקשה הודגש כי הדבר נכון בפרט לגבי דירקטורים שביחס אליהם "ייתכנו ניגודי עניינים ועמדות שונות וסותרות. הדברים אינם מבוססים על השערות ריקות, אלא מתוך מידע על האופן שבו התנהלו דיוני דירקטוריון".

מחדשות 13 נמסר כי "אין ניגוד עניינים בין המשיבים בקשר לעתירת ועד העובדים, ואין סיבה לייצוג נפרד. ההחלטה על המינוי התקבלה פה־אחד, וכל המשיבים המיוצגים בדעה שהטענות נגד הדירקטוריון ונגד שמאלוב־ברקוביץ' חסרות בסיס משפטי ועובדתי".

בית המשפט העליון לא אוהב להיכנס לשאלות אם הוא לא נדחף לשם, בוודאי לא בענייני ייצוג של גופים פרטיים, אולם אם תתקבל בקשת הידידות, ייתכן כי הערת אגב כלשהי עוד תמצא את דרכה לפסק הדין.

מה יעשה בג"ץ?

כדי להתערב במינוי יידרש בית המשפט לקבוע בראש ובראשונה כי יש לו סמכות לדון בכך, מה שלעמדת חדשות 13 (ולמעשה לעמדת כל המשיבים) פשוט אין. להכרעה הזו סבר השופט עמית כי צריך הרכב, ובכך קבע כי מהשאלה אם חברת החדשות היא לכל הפחות גוף דו־מהותי, לא ניתן יהיה להתחמק.

אם הדבר יוכרע בחיוב (וישנו יסוד סביר בהחלט להניח שכך יקרה), דומה כי עבודת הבחינה של השופטים תכלול את המישור הפרוצדורלי - קרי האופן שבו התקבלו ההחלטות על המינוי, הן בדירקטוריון של רשת והן בדירקטוריון של חברת החדשות. איזו תשתית עובדתית הייתה, האם היו חלופות, וכיצד התקבלה ההחלטה.

ההיסטוריה מלמדת כי כאשר ניתן, השופטים מעדיפים להתמקד בפרוצדורה מאשר לקבוע כי מינוי מסוים סביר או לא. במקרה הזה גם לא בטוח שתידרש הכרעה לגבי מעמדה וחובותיה של הרשות השנייה. 

עוד כתבות

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

שגית דותן / צילום: אורן דאי

שגית דותן נבחרה למנכ"לית מקס במקום רון פאינרו

דותן תחליף את רון פאינרו שכיהן כמנכ"ל מקס בשמונה השנים האחרונות ● בתפקידה האחרון, דותן כיהנה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"לית לקוחות פרטיים בחברה ● המינוי מותנה באישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ומועד הכניסה לתפקיד ייקבע בהמשך

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, העביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תיעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

איליה סוצקבר / איור: גיל ג'יבלי

מילד מחונן במשפחת עולים בירושלים ועד לצמרת מהפכת ה-AI

איליה סוצקבר, אחד המוחות המבריקים בתחום, מזהיר זה שנים על הסכנות בפיתוחי בינה מלאכותית ● הוא עזב את OpenAI, שהיה ממייסדיה, והחליט להקים חברה חדשה שבתוך שלושה חודשים הצליחה לגייס מיליארד דולר ● בענף ממתינים למימוש הבטחתו הגדולה: פיתוח בינה מלאכותית שתשנה את העולם - מבלי להרוס אותו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

"מעולם לא ביקשתי לעשות משהו שהוא רק עבור חרדים; שום קבוצת ייחוס לא נמצאת אצלי לפני טובת הממלכה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סוגר עוד מעט שנתיים סוערות בתפקיד, ובראיון לגלובס הוא קובע שני יעדים מרכזיים לסוף השנה הקלנדרית: 60 אלף עובדים זרים בענף הבנייה, ועד 70 אלף יחידות דיור בשיווקים מוצלחים

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לאחר עיכובים ושיפור בריבית למשקיעים: בלדי צפויה להשלים הנפקת האג"ח

חברת המזון של ארז דהבני הבטיחה גיוס של כ-300 מיליון שקל במכרז המוסדי ● עיקר תמורת הגיוס תשמש למחזור חובות יקרים ולצמצום הערבויות שהעמיד בעל השליטה

רחוב התחייה, תל אביב / צילום: כדיה לוי

ההחלטה החריגה שהכריעה סכסוך על נדל"ן ביפו בשווי 100 מיליון שקל

בית המשפט הורה השבוע באופן חריג לאכוף הסכם למכירת קרקע ביפו בהיקף של כ-100 מיליון שקל על סמך זיכרון דברים וטיוטה שלא נחתמה ● השופט גלעד הס: "מדובר בעסקה בין מומחים, אנשי עסקים, אשר מבינים היטב את התחום ונעזרו באנשי מקצוע מהשורה הראשונה"

סמ''ש שירה חיה סוסליק ז״ל / צילום: דוברות המשטרה

הותר לפרסום: סמ"ש שירה חיה סוסליק ז"ל נרצחה בפיגוע בבאר שבע

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע • המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

מכוניות חדשות מחכות ליצוא בנמל ינטאי, סין / צילום: Shutterstock

אירופה יוצאת למאבק בכלי הרכב החשמליים מסין, וישראל עשויה להרוויח

ביום שישי קיבל האיחוד האירופי החלטה דרמטית להטיל למשך חמש שנים מכסים כבדים על רכב חשמלי שמיובא מסין ● להחלטה הזו יהיו השלכות בטווח הקצר והארוך גם מבחינת השוק הישראלי, שמכיר בתקינת הרכב האירופית אך אינו מחויב לרגולציה שלה

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

רגע לפני הנובל: החוקרים שעולם המדע מהמר עליהם

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

אלי גליקמן, ראסל אלוואנגר ויואב שטרן / צילום: חן גלילי, כדיה לוי, יח''צ

לאחר שכמעט שילשה את ערכה: מניית הספנות מישראל שוב צנחה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● צים נחלשה בשלושת ימי המסחר האחרונים ב-22% ● ננו דיימנשן הודיעה שברבעון השלישי הכנסותיה צמחו ב-21% לעומת הרבעון המקביל ב-2023 ● ובבנק ההשקעות אופנהיימר העלו את מחיר היעד למניית טאואר