גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טסלה הייתה "הכבשה השחורה" של וול סטריט. עכשיו היא עושה קאמבק

מניית טסלה נסקה לרמה של 77% מעל השפל באפריל, וכעת מציגה תשואה חיובית מתחילת השנה ● ברקע: הכוונה להשיק דגמים חדשים, והפרויקט המסתורי - ה"רובו-טקסי" - שצפוי להיחשף בחודש הבא ● מדוע חזרתו הפוטנציאלית של טראמפ עלולה לצנן את הקפיצה?

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes
אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: Reuters, Gonzalo Fuentes

היא הייתה מניה חבוטה שרבים וגדולים, ובהם מנכ"ל מיקרוסופט לשעבר, החזיקו עליה פוזיציות שורט. היא ירדה לאחת התהומות הגדולות ביותר שלה בתולדותיה רק לפני חודשיים, ואילצה את המנכ"ל להוביל גל פיטורים. עכשיו היא משלימה זינוק של 40% בתוך חודש, והתאוששות של 77% מאז השפל של חודש אפריל.

לאמיצים בלבד: אפיק ההשקעה שמאפשר להרוויח מאות אחוזים בשנה אבל גם להפסיד עשרות בשעה 
במאבק על שכרו בטסלה, זוכה אילון מאסק לטעימה של קארמה 

המניה של טסלה  טסה במהלך השבוע החולף, והגיעה למחיר של 251 דולר, מחיר מרשים, אם כי עדיין רחוק מהשיא של כ-400 דולר שבו נסחרה בנובמבר 2021, ימי השיא של בועת הטכנולוגיה של שנות הקורונה. יחד עם זאת, העלייה המרשימה מעבירה לראשונה את התשואה של המניה מאז תחילת השנה לחיובית - עלייה של 1.25%.

לכאורה, אין סיבה אמיתית לזינוק המרשים הזה של יצרנית המכוניות של אילון מאסק, ככל הנראה גם לא דוח מסירות הרכבים לרבעון השני, שהתפרסם בשבוע שעבר, שעקף את תחזיות האנליסטים, אך עדיין הראה ירידה ביחס לרבעון המקביל.

"בטסלה, כמו בטסלה, דוחות מסירה או דוח כספי אינם סיבה אמיתית לעלייה או ירידה של מניה; תמיד ישנם אירועים אחרים ברקע שעלולים לספק הספק מועיל יותר", אומרת לגלובס אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון.

דוח מסירות הרכבים של טסלה, שפורסם בשבוע שעבר - באופן מסורתי כמה שבועות לפני הדיווח הכספי - היכה את תחזיות האנליסטים והחזיר במשהו את הצבע ללחייהם של המשקיעים בחברה, שנאלצו לספוג ברבעון הקודם ירידה במכירות רכבים ושמועות על ביטול ייצור של מכונית משפחתית במחיר מוזל.

כלל מסירות רכבי טסלה ברבעון השני עמד על קרוב ל-444 אלף רכבים, נתון גבוה ביותר מ-1% ביחס לצפי האנליסטים, של 439 אלף רכבים. זו ירידה של 4.8% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, אך עלייה של קרוב ל-15% ביחס לרבעון הראשון. "זה לא אומר דבר לגבי הרווחיות של החברה ולא מבשר בהכרח על עלייה בהכנסות", אומרת גימן. "כיוון שניתן להסביר את העלייה במסירות גם באמצעות מבצעים והוזלות שמבצעת החברה מדי פעם - זה לא תמיד בא לידי ביטוי בשורת הרווח".

מה אם כן יכול להסביר את הזינוק המטאורי של מניית הבית של אילון מאסק בשבועיים האחרונים? ייתכן שהסיבה היא שהחברה תשיק דגמים חדשים בשנה הבאה, או דווקא הציפיות מההשקה המסתורית של הרובו-טקסי של טסלה בעוד חודש. חרושת שמועות על מעורבותו של מייסד ומנכ"ל אובר לשעבר, טראביס קלניק, העלתה מאוד את רף הציפיות.

"חזרנו מתמחור של מניית רכב למניית טכנולוגיה"

נוסף על כך טסלה, יחד עם אפל, נגררה הרחק מאחורי יתר מניות "שבע המופלאות" - הכוללות גם את אנבידיה, מיקרוסופט, אמזון, גוגל ומטא. אחת הסיבות לכך הייתה חשש המשקיעים מכך שטסלה ואפל הן שתי חברות שחשופות במידה הנמוכה ביותר למהפכת הבינה המלאכותית. יתר על כן, הן כמעט אינן משחקות במגרש. אפל משווקת מוצרי חומרה לצרכן הסופי, וכמעט ולא הכריזה עד הרבעון האחרון על השקות מעניינות בתחום, ואילו אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, הודיע למשקיעים שלו כי עד שלא תאושר חבילת התגמולים שלו, בת 56 מיליארד הדולר, הוא יפתח את עסקי הבינה המלאכותית שלו מחוץ לחברה, ורמז שאולי אף ישקול לפרוש מטסלה.

אומנם, חלק מפעילויות הבינה המלאכותית שלו, כמו מנוע הצ'ט בוט גרוק, המתחרה ב-ChatGPT של OpenAI או בג'מיני של גוגל, פועלות מחברה נפרדת בשם xAI, וכך גם מחשב-העל שבונה מאסק בעיר ממפיס שבטנסי, בהשקעה של מאות מיליוני דולרים. אך המשקיעים בטסלה קיוו כי מאסק ימשיך בבניית חוות שרתים גדולה בשם ג'יגה-פקטורי, שעבורה רכש 50 אלף מעבדים של אנבידיה לצורך אימון רכבים של טסלה במשימות של נהיגה אוטונומיות. אחרי שאושרה חבילת השכר החריגה באמצע יוני, הוסר החשש מעזיבה אפשרית של מאסק, ומכך שטסלה לא תראה יותר פעילויות בתחום הבינה המלאכותית.

"הדיון סביב טסלה נסוב בדרך כלל סביב השאלה האם לתמחר אותה כמו חברת טכנולוגיה או כמו חברת רכבים. ברגע שמאסק קיבל את חבילת השכר שלו והסיפור של ה-AI חזר לתמונה, חזרנו לתמחורים של חברות טכנולוגיה. היא חוזרת להיות 'חברת חלום', ונתוני המסירות, ההכנסות או הרווחים פחות רלוונטים עבורה", אומרת גימן.

מכפיל רווח של 100: "נתון שקשה להצדיק"

חלק מהיותה "חברת חלום" בא לידי ביטוי במכפיל הרווח הגבוה לכל הדעות של החברה לשנת הדיווח הנוכחית, שעומד על פי 100. הוא אפילו גבוה יותר מזה של אנבידיה (48.5), מיקרוסופט (34), או גוגל (25.5). "זה נתון שקשה מאוד להצדיק", אומר ניר אורגד, אנליסט מניות חו"ל באגף הייעוץ בבנק לאומי.

"בקצב הצמיחה החד-ספרתי של טסלה אין הצדקה לשווי כזה, וקשה להבין מדוע בשוק כל כך תחרותי, שבו הדגמים הסיניים שמתחרים בה נהנים מסובסידיה ממשלתית, והמתחרות האירופיות מתומחרות במכפיל חד-ספרתי, טסלה מגיעה למכפיל כזה. אחת הסיבות לכך היא שטסלה היא מניית מומנטום קלאסית. הרבה משקיעים קמעונאיים מצטרפים למומנטום שלה, בין שהוא חיובי ובין ששלילי, וביחס למניות שבע המופלאות יתרות השורט עליה די גדולות - סביב 4% - מה שתורם לעוצמת כל ירידה או עלייה".

עוד כמה גורמים משחקים תפקיד במניה של טסלה, ובראשם המתרחש בסין. בממשל הסיני הפגינו לאחרונה פתיחות רבה כלפי טסלה, ובחרו בה כאחת מזכייניות מיפוי הכבישים במדינה, במשותף עם באידו, ועובדי ממשל בשנחאי קיבלו הוראה להכניס את טסלה למאגר הרכש, כדי להראות שאין הטיה לטובת רכבים סיניים.

אלא שגורם אחד מרחף מעל מחיר המניה - לכאן או לכאן - והוא הסבירות ההולכת וגוברת בסקרים לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב החל מתחילת השנה הבאה. מאסק נחשב אומנם למקורב לטראמפ במסריו, אך הנשיא לשעבר עודנו הפכפך במדיניות שלו כלפי רכבים חשמליים, ובחירתו עשויה דווקא להזיק לטסלה בשני מישורים: טראמפ עוין לסין, וכל המשך החרפת העימות הכלכלי בין המעצמות עלול לפגוע בשוק הסיני של טסלה.

נוסף על כך, טוען אורגד, טראמפ עשוי לתמוך בפגיעה בהטבות המס לרכישת רכבים חשמליים בארה"ב: "המדיניות של המפלגה הדמוקרטית שמעודדת אנרגיות מתחלפות ונותנת הקלות במס שיכולות להגיע לכ-7,500 דולר לרכב חשמלי עשויה להתהפך במצב שבו דונלד טראמפ, אשר לו אין סנטימנט לתמרוץ אנרגיה ירוקה, מתמנה לנשיא ארה"ב. זה גם יכול להיות המקום עבורו שבו הוא מייצר חיסכון".

עוד כתבות

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הבנקים: האוצר מתנער מההסכמות שלא יוטל מס מיוחד על רווחינו

לאחר שפורסם כי באוצר מתכננים להמשיך את מס היתר על הבנקים גם לפי חוק ההסדרים לתקציב לשנה הבאה, מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, שיגר לשר האוצר מכתב חריף ● מדמון מאשים את כוונת האוצר להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים גם בשנת 2026, ומדגיש כי מדובר בהפרה ש"מערערת את יציבות המסחר והכלכלה"

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בב''ש / צילום: לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע

שירה חיה סוסליק, לוחמת מג"ב, נהרגה בפיגוע בבאר שבע • המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

נתן חץ ואהרון פרנקל / צילום: תמר מצפי, אלי אטקין

אהרון פרנקל מסתער על אלוני חץ בהשקעה של 800 מיליון שקל - מדוע נתן חץ לא חושש מהשתלטות?

פרנקל, שרשם בשנים האחרונות רווחים עצומים מהשקעותיו במניות גב-ים ואירונאוטיקס, בדרך להפוך לבעל המניות הגדול בחברת הנדל"ן המניב, לצד המנכ"ל נתן חץ ● חץ: "אהרון נכנס בדלת הראשית, הוא משקיע מכובד, שמביע אמון בחברה. המקרה שלו לא דומה לזה של האחים אמיר בשופרסל"

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

רגע לפני הנובל: החוקרים שעולם המדע מהמר עליהם

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד