גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נכס בירושלים נמכר ב-3.2 מיליון דולר. כמה מס ישלמו הרוכשים?

שאלה זו עמדה בלב ערעור מס שסבב סביב עסקת מכר של מקרקעין ברחוב אל-שעיה במזרח ירושלים לארגון אמריקאי הפועל למען ישראל ● ההבדל בין הסיווגים השונים של הנכס משקף הבדל של כמה אחוזים במס רכישה ובמס שבח, שיכול להתבטא בעשרות ואף מאות אלפי שקלים ● מה קבע ביהמ"ש?

בניין בית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: איל יצהר
בניין בית המשפט המחוזי בירושלים / צילום: איל יצהר

עסקה למכירת דירת מגורים, בית תפילה או מלונית? שאלה זו עמדה בלב ערעור מס שסבב סביב עסקת מכר של מקרקעין ברחוב אל-שעיה במזרח ירושלים לארגון אמריקאי הפועל למען ישראל.

ההבדל בין הסיווגים השונים של הנכס משקף הבדל של כמה אחוזים במס רכישה ובמס שבח, שיכול להתבטא בעשרות ואף מאות אלפי שקלים. בעוד דירות מגורים מזכות בשיעורי מס רכישה מופחתית ובפטור ממס שבח במכירה, במכירת מלונית או בניין מוסדי לא נהנים מאותן הטבות. בנוסף, קיים פטור ממס שבח במכירת דירת מגורים, כאשר שימוש לפעולות חינוך ודת לא פוגע בפטור זה, בכפוף לתנאים מסוימים.

כסף בקיר | שכונות החוף של חיפה: "הדירות הישנות יכפילו וישלשו את ערכן"
כתב אישום: רכש דירת יוקרה בתל אביב - והתחמק מתשלום מס של 800 אלף שקל
עסקת הנדל"ן של הזמר ישי ריבו, המחלוקת עם רשות המסים והלקח

במקרה שהגיע אל בית המשפט המחוזי בירושלים נטענו טענות הפוכות לגבי אותו הנכס: מצד המוכרים והרוכשים נטען כי מדובר בדירת מגורים המזכה בפטור ממס שבח ובמס רכישה מופחת לפי חישוב לינארי, אך מצד רשות המסים נטען כי מדובר במלונית המחייבת בשיעורי מס רכישה של 6%.

בית המשפט בחר הפעם ב"משפט שלמה" וקבע כי לעניין מס שבח מחצית מהתמורה החוזית במכירה תיוחס לייעוד של בית תפילה, והמחצית הנוספת בחישוב מס רגיל לפי ייעוד של בניין, ולטובת מס רכישה מדובר בבניין שאינו דירת מגורים.

השומה העצמית נדחתה על-ידי מנהל מיסוי מקרקעין

המחלוקת המשפטית התעוררה בשנת 2017, אז ביקש אחמד אבו אלהוא למכור מקרקעין שבבעלותו ל-PVI, פרוגרסיב וויזון אינטרנשיונל. אבו אלהוא רכש 3/13 חלקים במקרקעין ברחוב אל-שעיה, ובין השנים 1964-1976 בנה על הקרקע בית שלטענתו יועד למגורי משפחתו.

באוקטובר 2017 מכר אבו אלהוא את זכויותיו בנכס תמורת 3.2 מיליון דולר לארגון PVI הרשום בארה"ב כמלכ"ר ומגייס בחו"ל כספי תרומות למען פעילות בישראל. בשנת 1997 נרשמה עמותה ישראלית מקבילה בשם All Nations Convocation Jerusalem, שחבריה הם חלק מחברי ארגון PVI.

הבית, שעמד בלב הערעור, הושכר לעמותה הישראלית משנת 1988 ומשמש לשהיית מתנדבים נוצרים אוהדי ישראל, אשר מתפללים בכותליו לשלום ירושלים ואומות העולם, נוטלים חלק בפרויקט תפילה של 24 שעות ביממה וכן עוסקים בפעילות תמיכה בישראל.

במרץ 2018 דיווחו הצדדים על מכירת הבית לרשות המסים. אבו אלהוא הגיש שומה עצמית לפי חישוב מס ליניארי מוטב, כדירת מגורים מזכה, כהגדרתה בסעיף 49 לחוק מיסוי מקרקעין. סכום מס השבח לפי שומתו העצמית עמד על 202,313 שקל. שומתו העצמית של הקונה נערכה לפי חישוב מס רכישה לדירת מגורים, לפי סעיף 9(ג1ה) לחוק, וסכום מס הרכישה עמד כמיליון שקל.

ואולם השומה העצמית נדחתה על-ידי מנהל מיסוי מקרקעין, שקבע כי המבנה הוא בעל אופי מוסדי, המשמש משכנה של עמותה במשך שנים ארוכות, ולפיכך המוכר אינו זכאי לחישוב מס שבח ליניארי מכוח סעיף 48א(ב2) לחוק.

השגה שהגישה העמותה נדחתה, אך מנהל רשות המסים הציע, כפשרה לפנים משורת הדין, כי מחצית התמורה בעסקה תיוחס לייעוד של בית תפילה, לאור הימצאות אולם תפילה במפלס העליון של המבנה, והמחצית הנוספת של התמורה תמוסה בחישוב מס שבח רגיל לפי ייעוד של בניין.

תפילה 24 שעות ביממה

הצדדים לא הסכימו לפרשנות של רשות המסים, אך בינתיים מנהל מיסוי מקרקעין תיקן את השומה, לאחר שקבע כי הייתה טעות בשומה המקורית. בשומה החדשה נקבע כי יש לאחד את שתי השומות ולקבוע את מס השבח בחיוב מלא ובגילום מלא, לפי שווי מכירה של כ-11.5 מיליון שקל. כמו כן תוקנה שומת מס רכישה, ונקבע שווי למס רכישה על סך כ-19 מיליון שקל, והמס חושב לפי שיעור של 6% (כבניין).

על כך ערערו הצדדים לעסקה לבית המשפט המחוזי בשבתו כוועדת ערר לענייני מיסוי מקרקעין. לטענת העוררים, הבית נכנס תחת הגדרת "דירת מגורים" והגדרת "דירת מגורים מזכה", כך שמס השבח המתחייב מן העסקה צריך להיות מחושב על-פי החישוב הליניארי הקבוע בסעיף 48א(ב2) לחוק מיסוי מקרקעין.

בערר נטען כי הארגון מקיים טקסי תפילה למען ישראל על-ידי עשרות מתנדבים ששוהים בבית במשך שנים ומקיימים את התפילה במשך 24 שעות ביממה. עוד נטען כי בשל תורנויות התפילה שמתקיימות במשך כל היממה, המתנדבים חייבים ללון בבית עצמו. לטענת העוררים, מתנדבים אלה מתגוררים בבית במשך שנים באמצעות אשרה ייעודית לפעילות הארגון לשהייה ממושכת בארץ, ואינם מגיעים ארצה באמצעות אשרות תייר קצרות.

לטענת PVI, בבית קיימים כל המאפיינים של דירת מגורים: סלון, מטבח ופינת אוכל. המטבח הקיים בבית הוא אופייני לבית מגורים ולא בעל מאפיינים תעשייתיים. כמו כן, ישנם חדרי שינה ורחצה, חדר כביסה ועמדות מחשב אשר משמשות את המתנדבים לפעילות טכנית ותקשורת אישית עם משפחתם בחו"ל.

מלונית או דירה?

מנגד טען מנהל מיסוי מקרקעין ירושלים כי הנכס הנמכר אינה מהווה "דירת מגורים" וגם לא "דירת מגורים מזכה", הן בשל ההיבטים הפיזיים של הדירה, אשר אינם מאפיינים דירת מגורים, והן בשל דרישת ה"מגורים" שאינה מתקיימת בנסיבותיו של המקרה הנוכחי. נטען כי הנכס מהוה בניין המשמש למלונית, ובשל כך אינו חוסה תחת כללי מס השבח לדירת מגורים מזכה כהגדרתה.

מנהל מיסוי מקרקעין טען כי הנכס הנדון פועל מזה עשרות שנים כמטה עמותת "עצרת כל האומות בירושלים" - כסניפו בישראל של מלכ"ר הרשום בארה"ב, וקיימים בו חלקים ציבוריים ומינהליים שונים. בנוסף, העמותה ערכה שיפורים ושיפוצים שונים במבנה כדי להתאימו לצרכיה, ובכלל זה חלוקה פנימית חדשה.

יו"ר ועדת הערר, השופט אביגדור דורות, בהסכמת חברות הוועדה נאוה סירקיס וגבע בלטר, דחה את מרבית הטענות בערעור, אך קבע כי יש למסות את העסקה לפי הצעת רשות המסים לפני השומה המתוקנת, כאשר חצי ממוסה על-פי ייעוד תפילה, וחצי על-פי ייעוד בניין רגיל.

חוק מיסוי מקרקעין קובע כי פטור ממס שבח יחול אך ורק לגבי דירה, אשר עונה להגדרת המונח "דירת מגורים מזכה". על-פי חוק, דירת מגורים היא "דירה או חלק מדירה, שבנייתה נסתיימה, והיא בבעלותו או בחכירתו של יחיד, ומשמשת למגורים או מיועדת למגורים לפי טיבה, למעט דירה המהווה מלאי עסקי לעניין מס הכנסה".

המחוקק לא הגדיר את המונח "דירה", אך בפסיקה נקבע כי הוא יפורש לפי משמעותו בלשון פשוטה, לשון יום-יום, כיחידה בעלת חדר אחד לפחות, מטבח ושירותים, אשר ניתן להתגורר בה. עוד נקבע כי המבחן האם הדירה "מיועדת למגורים לפי טיבה" הוא מבחן אובייקטיבי ולא מבחן סובייקטיבי. השופט דורות ציין כי "זהו מבחן פיזי, כלומר, יש לבחון האם בנסיבות העניין מתקיים פוטנציאל ממשי (פונקציונלי) להשתמש בדירה למטרת מגורים, אם לאו".

על-פי הראיות שהוצגו - בהן העובדה שהארנונה על הנכס לא הייתה בתעריף "בית מגורים", אלא בתעריף נמוך יותר הניתן למוסד דת - קבע השופט כי "המסקנה היא כי הבית שימש כאכסניה או כפונדק לאכסון מתנדבי העמותה שהגיעו לישראל ושהו במקום, ועל כן אין לראות בו כ'דירת מגורים'".

עוד קבע השופט כי לא מדובר בדירה "המיועדת למגורים לפי טיבה" על-פי המבחן האובייקטיבי. השופט ציין כי העוררים טענו כי מדובר בבית הקיים בתוככי שכונת מגורים, שנבנה על-ידי המוכר לצורך מגורי משפחתו ולפי תוכנית והיתר למגורים, אך לא הוצגו ראיות לכך שהמבנה שימש למגורי העורר ומשפחתו.

"ריבוי החדרים וממדי הבית אינם תואמים לתיאור דירת מגורים"

אינדיקציה נוספת למבחן האובייקטיבי היא בחינת הנכס לפי דיני התכנון והבנייה. השופט ציין כי לא הוצגו תוכנית והיתר למגורים, וכאשר נשאל אבו אלהוא על האפשרות להציג אישורים על בניית הבית באופן חוקי, העיד כי בנה "באופן חוקי, עם הממשלה הירדנית", אך לא הוצגו אישורים והיתרים לכך.

גם באשר למבנה הפנימי של הנכס, השופט מצא כי הוא אינו מתיישב עם ייעוד למגוריה של משפחה, שכן על-פי עדות אבו אלהוא, "בבית יש 12 חדרי שינה וכ-10 חדרי שירותים, רובם צמודים/ בתוך החדרים". על כך העיר השופט כי "ריבוי החדרים, הלובי, מקום התפילה, המשרדים וממדי הבית, לרבות המטבחים הגדולים והציוד בהם, אינם תואמים לתיאור דירת מגורים. יותר מסתבר כי הבית משמש לצרכים מוסדיים, וכי אף ניתן לסווגו כמלונית או אכסניה, ובכל אופן לא ניתן יהיה לסווגו ככזה המיועד למגורי משפחה".

על-מנת לזכות בהטבת המס, הבית צריך להיות מיועד לשימוש פרטי, ואין די בעובדה שמשפחה יכולה הייתה לגור בבית באופן טכני, ועל כן נקבע כי הצדדים לא היו זכאים להטבת מס עבור דירת מגורים, ומס הרכישה יעמוד על 6% בגין בניין, בעוד שומת מס השבח על הנכס תהיה כפי שקבע מנהל מיסוי מקרקעין בשומה טרם תיקונה - באופן המייחס מחצית מהתמורה החוזית לייעוד של בית תפילה, המזכה בחישוב מס ליניארי, ואת המחצית הנוספת בחישוב מס רגיל לפי ייעוד של בניין.

עוד כתבות

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי-הוודאות צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● לפי Coface BDi, הורדת הדירוג ע"י סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי, בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

100 אלף לקוחות כבר ניידו את חשבון החשמל שלהם. זה מה שכדאי לדעת

רף 100 אלף הלקוחות של הרפורמה לניוד חשבונות החשמל נחצה בתוך שלושה חודשים, וכעת הוחלט להגדיל את היעד ל-200 אלף עד סוף השנה ● איזו חברה מציעה הנחה ב־18 שעות מדי יום לאורך כל השבוע, מה ההבדלים במסלולי הלילה של החברות השונות, ואיזו חברה מציעה קאשבק? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הבנקים: האוצר מתנער מההסכמות שלא יוטל מס מיוחד על רווחינו

לאחר שפורסם כי באוצר מתכננים להמשיך את מס היתר על הבנקים גם לפי חוק ההסדרים לתקציב לשנה הבאה, מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, שיגר לשר האוצר מכתב חריף ● מדמון מאשים את כוונת האוצר להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים גם בשנת 2026, ומדגיש כי מדובר בהפרה ש"מערערת את יציבות המסחר והכלכלה"

השכר הממוצע ביולי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

השכר הממוצע קפץ ל-13,591 שקלים. ומה קורה בהייטק?

לפי נתוני הלמ"ס, השכר הממוצע ביולי עלה של 6% לעומת השנה שעברה ● השכר בהייטק עלה ב-7% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ● הגידול בשכר עולה בקנה אחד עם רמת האבטלה הנמוכה בישראל, שיעור המובטלים במשק הישראלי נמצא ברמות נמוכות במיוחד, 2.7% בלבד בחודש אוגוסט

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

ארז דהבני, מנכ''ל ויו''ר בלדי, ועובדי המפעל / צילום: דן פרץ

לאחר עיכובים ושיפור בריבית למשקיעים: בלדי צפויה להשלים הנפקת האג"ח

חברת המזון של ארז דהבני הבטיחה גיוס של כ-300 מיליון שקל במכרז המוסדי ● עיקר תמורת הגיוס תשמש למחזור חובות יקרים ולצמצום הערבויות שהעמיד בעל השליטה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כלכלני דויטשה בנק מעריכים - זה מה שיעשה הנגיד ירון אם המערכה מול איראן תתרחב

לאחר ששתי חברות הדירוג מודי׳ס ו-S&P הפחיתו את דירוג האשראי של ישראל, הוציא דויטשה בנק סקירה על הכלכלה המקומית ● להערכתם, הריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה השבוע, אך בתרחיש קיצון עשויה לעלות ● בנוסף, הם מעריכים כי ההתאוששות בכלכלה המקומית צפויה להימשך זמן רב מהצפוי

דניאל גרוס / איור: גיל ג'יבלי

הוא סולק ממכינה אחרי ארבעה חודשים, היום בגיל 33 הוא עומד בחזית התחום הלוהט בעולם

בלי תואר אקדמי, דניאל גרוס היה המועמד הצעיר ביותר בתוכנית היזמים היוקרתית בארה"ב, והיום הוא ממובילי החברה החמה בתחום הבינה המלאכותית ● "חשבתי שאגדל להיות גבר דתי ונשוי עם 8 ילדים", סיפר גרוס בראיון שבו תיאר את הרגע שהפך את מסלול חייו ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשו דירה בבאר שבע ב-745 אלף שקל, ואז קיבלו פיצוי של עוד מחצית מהסכום

בני זוג רכשו דירה בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן התגלו כשלים במבנה ● אדם קנה שישיית מים וחטיפים בחנות נוחות בתחנת דלק, והגיש תביעה על כך שחויב במחיר גבוה מזה שהיה נקוב על המוצר ● בית משפט השלום דחה תביעת דיירת נגד שכנתה המגדלת שלושה חתולים בדירה ברמת גן בטענה למטרד ● 3 פסקי דין בשבוע

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים, וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד-משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

האם בנק ישראל יעלה את הריבית? / צילום: Shutterstock

החלטת הריבית ביום רביעי. האם בנק ישראל יחזור למתווה של העלאות?

לאור ציון יום השנה לטבח ה-7 באוקטובר, החלטת הריבית נדחתה מיום שני ליום רביעי הקרוב בשעה 16:00 ● בשווקים יש הערכות כי ייתכן שנראה העלאת ריבית, בעיקר בשל עליות המחירים ברכיבי השירותים במדד המחירים לצרכן

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות