גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הודעות פנימיות של חמאס מגלות: הסיבות שהסכימו להפסקת אש

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התכתבויות פנימיות חושפות מדוע חמאס מרכך את הדרישות בהסכם להפסקת אש, עיתונאים זרים נכנסו לראשונה לרפיח, ההפגנות לוחצות על נתניהו, ומה ישראל יכולה ללמוד מצפון אירלנד ● כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

התרחיש ההרסני: "חיזבאללה יכול להכריע את כיפת ברזל"
קל, מהיר וקומפקטי: הכטב"ם המתאבד החדש של ישראל  

1מה הוביל את חמאס לרכך את הדרישות בהסכם להפסקת אש?

"כמה גורמים רשמיים במזרח התיכון ובארה"ב מאמינים שרמת ההרס ברצועת עזה שנגרם על ידי מתקפה ישראלית בת תשעה חודשים סייעה ככל הנראה לדחוף את חמאס לרכך את דרישותיו להסכם הפסקת אש", נכתב באתר החדשות AP. "במהלך סוף השבוע נראה היה שחמאס מוותר על דרישתו ארוכת-השנים שישראל חייבת להסכים לסיים את המלחמה כחלק מכל הסכם הפסקת אש. השינוי הפתאומי העלה תקוות חדשות להתקדמות במשא-ומתן בתיווך בינלאומי", נכתב. "ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו התגאה אתמול (א') כי לחץ צבאי - כולל המתקפה הנמשכת של ישראל בעיר רפיח בדרום עזה - 'הוא מה שהוביל את חמאס להיכנס למשא-ומתן'".

נכתב כי "חמאס הוא ארגון חשאי ביותר ומעט ידוע על פעולתו הפנימית. אבל הודעות פנימיות אחרונות של כמה מנהיגי חמאס בכירים בעזה, שנראו על ידי AP, דחקו במנהיגים הפוליטיים הגולים של הקבוצה לקבל את הצעת הפסקת האש שהציע נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. ההודעות, ששותפו על ידי גורם במזרח התיכון שמכיר את המשא-ומתן המתמשך, תיארו את האבדות הכבדות שספג חמאס בשדה הקרב ואת התנאים הקשים בשטח שנפגע במלחמה. הגורם דיבר בעילום שם כדי לשתף את תוכן התקשורת הפנימית של חמאס". צוין כי "לא היה ידוע אם הלחץ הפנימי הזה היה גורם לגמישות של חמאס. אבל ההודעות מצביעות על מחלוקות בתוך הארגון ועל נכונות בקרב גורמים בכירים בתוכו להגיע להסכם במהירות, גם אם המנהיג הבכיר של חמאס בעזה, יחיא סינוואר, אולי לא ממהר". בנוסף, "שני גורמים אמריקאים אומרים שהאמריקאים מודעים למחלוקות פנימיות בתוך חמאס וכי המחלוקות הללו, ההרס בעזה או לחץ מצד המתווכים מצרים וקטאר יכלו להיות גורמים לכך שארגון הטרור מרכך את דרישותיו להסכם".

מתוך אתר החדשות AP, מאת ג'ון גמברל. לקריאת הכתבה המלאה.

2צה"ל איפשר לראשונה לעיתונאים זרים להיכנס לרפיח. מה הם ראו שם?

"שיירת הג'יפים שהובילה כתבים נסעה לרפיח המאובקת, חולפת על פני בתים הרוסים וניזוק בנייני מגורים", נכתב בניו יורק טיימס בעקבות סיור שערך צה"ל לעיתונאים זרים בחלקים של העיר ההרוסה בשבוע שעבר. "מה שפעם היו רחובות סואנים היו כעת מלאים בהריסות. אף אחד לא היה שם". ב-CNN נכתב כי "חלק זה של רפיח, העיר הדרומית ביותר בעזה, שהפכה למקלט האחרון של יותר ממיליון פלסטינים מוקדם יותר במלחמה, אינו ניתן לזיהוי. ההרס נראה כמעט זהה למה שנראה בצפון עזה, במרכז עזה ובחאן יונס דרך הפריזמה המצומצמת של נסיעות לעזה עם הצבא הישראלי. חלק מהבתים משוטחים ומבנים אחרים מופצצים".

באתר החדשות AP תיארו "בנייני דירות נטושים, מלאים בחורי כדורים, קירות מפוצצים וחלונות מנופצים, במה שנראת כמו 'עיר רפאים מכוסה באבק'. ניתן לראות לתוך חדרי שינה ומטבחים מכבישים מכוסים בערימות הריסות, הגבוהות יותר מכלי הרכב הצבאיים הישראלים שנוסעים על פניהם. מעט מאוד אזרחים עדיין נמצאים שם". צוין כי זו הייתה "הפעם הראשונה שתקשורת בינלאומית ביקרה בעיר הדרומית ביותר בעזה מאז הפלישה אליה ב-6 במאי. ישראל אסרה על עיתונאים בינלאומיים להיכנס לעזה באופן עצמאי מאז התקפת חמאס ב-7 באוקטובר שגרמה למלחמה".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת אדם גולדמן. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך CNN, מאת ג'רמי דיימונד. לקריאת הכתבה המלאה. 
מתוך אתר החדשות AP, מאת אוהד צוויגנברג. לקריאת הכתבה המלאה. 

3ההפגנות לוחצות על ממשלת נתניהו

"אלפי ישראלים יצאו אתמול (א') לרחובות כדי למחות על ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, סימן לאי שביעות רצון גוברת מניהול המלחמה וכישלון להבטיח את שחרור החטופים המוחזקים בעזה בזמן שהמלחמה ציינה את חודשה התשיעי", נכתב אמש בוול סטריט ג'ורנל. "גל ההפגנות הגיע ימים לאחר שהמשא-ומתן להפסקת האש עם חמאס החל מחדש, הסבב האחרון בסדרה של חודשים ארוכים של שיחות מדשדשות לסיום הלחימה בתמורה לשחרור החטופים. גורמים ישראלים וערבים המתווכים בשיחות אמרו כי יש מומנטום מחודש בעקבות פגישתם בדוחא ביום שישי. הגורמים הדגישו כי יש לגשר על פערים לפני שניתן יהיה לסגור עסקה".

נכתב כי "ההפגנות לוחצות על ממשלת נתניהו, שכבר מתמודדת עם ירידה בשביעות הרצון בקרב האזרחים, מלחמות פנימיות וחקירות בינלאומיות בבית הדין הפלילי הבינלאומי ובבית הדין הבינלאומי לצדק. אבל הממשלה דוחה את הלחץ לפרוש. 'האם זה הולך להפיל את הממשלה? התשובה שלי היא לא', אמר תמר הרמן, עמיתת מחקר בכירה במכון הישראלי לדמוקרטיה בירושלים על ההפגנות האחרונות. אבל 'זה משהו מאוד מאוד קריטי כדי להראות לממשלה שחלק משמעותי מהציבור לא מרוצה'". עוד נכתב כי "משפחות רבות של החטופים מרגישות נטושות על ידי הממשלה. לי סיגל אמר שהוא מרגיש שממשלת ישראל לא נותנת עדיפות לעסקה שתשחרר את אחיו קית', בן 65, אזרח אמריקאי-ישראלי שנחטף מביתו בדרום ישראל לצד אשתו אביבה ב-7 באוקטובר. 'התברר במהלך החודשים האחרונים ששחרור החטופים אינו בראש סדר העדיפויות של ממשלת ישראל', אמר סיגל. 'מאז שבעת הימים האלה של שחרור באמצעות דיפלומטיה אנחנו תקועים'".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת קארי קלר לין. לקריאת הכתבה המלאה. 

4מה ישראל יכולה ללמוד מצפון אירלנד?

"כשלמד לדוקטורט שלו באוניברסיטת קווינס בבלפסט, הסוציולוג הישראלי רון דודאי התגורר במספר דירות זמניות ברחבי העיר, ביניהן דירה במזרח בלפסט שבה דגל ישראל היה תלוי על עמוד חשמל ברחוב בחוץ", נכתב הבוקר באייריש טיימס. "בעבר התגורר האקדמאי הירושלמי בלונדון. 'אני זוכר שהרגשתי כמעט מיד בבית בבלפסט, משהו שמעולם לא הרגשתי בלונדון. אנשים היו ממש ידידותיים', הוא אומר. 'מורשת הסכסוך המשותפת הפכה את המקום למוכר, הבנתי אינסטינקטיבית את 'הדקדוק' של עיר סכסוך, אם לא את הפרטים - את קווי ההפרדה הבלתי נראים אך הקונקרטיים בין שכונות, את הקוד הפנימי המקובל סביב דברים שאסור לדבר עליהם עם זרים'. כיום, דודאי, ישראלי ליברלי שילדיו מתחנכים בבית הספר היחיד בירושלים שבו לומדים יהודים וילדים פלסטינים זה לצד זה, מוצא עצמו נשאל על ידי ישראלים אחרים לגבי הלקחים שישראל יכולה להפיק מצפון אירלנד".

"ליברלים ישראלים ופלסטינים רבים מביטים אחורה בערגה אל שנות ה-90, כאשר הסכם אוסלו נתן תקווה לסיים את הסכסוך ביניהם", נכתב. "הם גם זוכרים את סוף האפרטהייד בדרום אפריקה ואת הסכם בלפסט. למרות כמה כשלונות, שני ניסיונות השלום התקדמו: 'זה יכול היה להיות אנחנו עד עכשיו, זה היה כבר צריך להיות אנחנו". בלפסט, בירת צפון אירלנד, הייתה מרכזית בסכסוך בצפון אירלנד (הידוע בשם "הצרות") בין פרוטסטנטים (שרצו איחוד עם הבריטים) והקתוליים, סכסוך אלים שנמשך עשרות שנים. תהליך השלום בצפון אירלנד הוביל להסכם בלפסט (או הסכם יום שישי הטוב) ב-1998, שהפחית משמעותית את האלימות והביא יציבות פוליטית לאזור.

"זה גם מועיל לזכור שאירלנד היא לא נס, אינה אוטופיה בשום צורה', אמר דודאי. 'אנשים ראו את נלסון מנדלה כקדוש, אבל אף אחד לא חשב שמרטין מקגינס (מפקד לשעבר בצבא האירי הרפובליקני, IRA, ע"ט) או איאן פייזלי (המנהיג הפרוטסטנטי שהנהיג את ממשלת האחדות ההיסטורית בצפון אירלנד עם הלאומנים הקתוליים, ע"ט) הם קדושים. אף אחד לא חשב את זה מעולם, אבל הם התקדמו וזה סוג ההתקדמות שהיה צריך לעשות גם כאן', מוסיף דודאי. 'מאז 2007, ובמיוחד מאז מעשי הטבח של חמאס ב-7 באוקטובר, צפון אירלנד הפכה ל'מקור השראה אמיתי לרבים בחברה האזרחית הליברלית הישראלית'", אמר לאיריש טיימס.

עוד צוין כי "במשך כמעט 20 שנה, עשרות משלחות מישראל - חלקן ישראליות יהודיות, חלקן קבוצות ישראליות-פלסטיניות משותפות - נסעו לצפון אירלנד כדי ללמוד על תהליך השלום והמאמצים שהביאו אותו. בשנת 2022 תכננו ראש ממשלת ישראל דאז נפתלי בנט ושר החוץ שלו יאיר לפיד לשלוח שרים, כולל הם עצמם, לבלפסט כדי ללמוד על משא-ומתן וניהול סכסוכים שיכולים לשמור על הקואליציה שלהם ביחד. אך הקואליציה נפלה בטרם ניתן היה לבצע את הנסיעה".

מתוך האייריש טיימס, מאת מארק הנסי. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

צילום: סיון פרג', אלביט, איל יצהר, Shutterstock / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ההימור שעומד להשתלם והבנק שעשוי להפתיע: מנהלי השקעות בכירים ממליצים על מניה לשנה הנכנסת

ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים לסמן את המניות שהפתיעו אותם לטובה השנה, ואת אלו שצפויות לככב בשנה הבאה ● על הכוונת: נדל"ן מניב, תעשיות ביטחוניות ותשתיות

זירת הפיגוע בתחנה המרכזית בב''ש / צילום: לפי סעיף 27א לזכויות יוצרים

צעירה נרצחה ועשרה נפצעו בפיגוע משולב בתחנה המרכזית בבאר שבע

המחבל שביצע את הפיגוע וחוסל בזירה - אזרח ישראלי בן 29 תושב הפזורה הבדואית • הותר לפרסום: ניר חדד, לוחם במיל' בחטיבה 8, מת בביה"ח לאחר שנפצע בקרב בעזה בחודש יוני • שר הביטחון גלנט ביקר בבסיס נבטים שנפגע במתקפה האיראנית: "מי שחושב שהרתיע אותנו - שיסתכל על ביירות" • רצף אזעקות מהבוקר: יירוטים בשמי הגליל המערבי, כ-30 שיגורים לקריית שמונה • לוחמי צה"ל איתרו רכבים חמושים של כוח רדואן - כשהם מוכנים לביצוע פיגועים • עדכונים שוטפים

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

איך נראית דירה ממוצעת שנמכרה בישראל 2024?

גובה עסקת הנדל"ן הממוצעת ב-2024 הגיע ל־2.3 מיליון שקל • מה ניתן לקבל בסכום זה?

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

שי אהרונוביץ', מנכ''ל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר

בין דיוני התקציב לסיורים בצפון המופגז והערכת הנזקים, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסכם את השנה הראשונה בתפקיד בראיון בלעדי לגלובס ● לדבריו, הגזירות הצפויות בחוק ההסדרים הן הרע במיעוטו, כולל הקפאת מדרגות המס: "הציבור חייב להפנים את גודל המשבר"

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים, וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד-משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הבנקים: האוצר מתנער מההסכמות שלא יוטל מס מיוחד על רווחינו

לאחר שפורסם כי באוצר מתכננים להמשיך את מס היתר על הבנקים גם לפי חוק ההסדרים לתקציב לשנה הבאה, מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, שיגר לשר האוצר מכתב חריף ● מדמון מאשים את כוונת האוצר להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים גם בשנת 2026, ומדגיש כי מדובר בהפרה ש"מערערת את יציבות המסחר והכלכלה"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

מה יקרה לשקל ולמחירי הנפט? התחזית של הבנק האירופי הגדול להסלמה

ב-UBS פרסמו דוח המציג שלושה תרחישים אפשריים לעתיד הקרוב שכוללים תחזית למטבע המקומי ● במקביל הם מתייחסים להשפעה האפשרית של המצב הגיאופוליטי על מחירי הנפט, במיוחד בתרחיש של הרחבת המלחמה

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שגית דותן / צילום: אורן דאי

שגית דותן נבחרה למנכ"לית מקס במקום רון פאינרו

דותן תחליף את רון פאינרו שכיהן כמנכ"ל מקס בשמונה השנים האחרונות ● בתפקידה האחרון, דותן כיהנה כמשנה למנכ"ל וכסמנכ"לית לקוחות פרטיים בחברה ● המינוי מותנה באישור המפקח על הבנקים בבנק ישראל, ומועד הכניסה לתפקיד ייקבע בהמשך

מלון American Trade בפנמה סיטי. סוויטה מטורפת בפחות מ–300 דולר, בלי להזמין מראש / צילום: Shutterstock

איך לחזור להיות תרמילאים חסרי פחד הרבה אחרי גיל 20

כשהיידי מיטשל מצאה את עצמה עם יממה פנויה בבנגקוק, היא החליטה למלא אותה בצורה בלתי צפויה ● זה הפך את החופשה שלה למושלמת אבל בעיקר הזכיר לה את ההרפתקנית שהיא הייתה פעם ● היא זנחה את האקסל ואת הרשימות, ונלחמת בצורך לסמן וי ● המדריך לנסיעה לא מתוכננת

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר