גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמעט 4 מיליארד שקל קוצצו השנה מהשירותים החברתיים, וזו רק ההתחלה

מתחילת השנה עבר תקציב 2024 ארבעה קיצוצים רוחביים בממשלה, שבאו על חשבון מספר תוכניות ציבוריות ● האחרון התרחש רק השבוע, לצורך המשך מימון פינוי תושבי הדרום והצפון ● המחלוקות בממשלה והמשך הלחימה מסמנים את הקיצוצים הבאים בדרך

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: עמית שאבי, "ידיעות אחרונות"

בתוך חצי שנה בלבד, תקציב המדינה לשנת 2024 עבר לא פחות מארבעה קיצוצים רוחביים בממשלה, לצורך הקצאות כספים שונות. מדובר בקצב מהיר במיוחד, בפרט לאור העובדה שהתקציב עצמו נולד כמעין קיצוץ רוחבי לתקציב 2024 המקורי, שאושר לפני המלחמה, כדי להפנות את הכספים לצורכי השעה. 

בכספים הקואליציוניים לא נגעו: קיצוץ רוחבי בתקציבי החינוך והרווחה
הגירעון התקציבי ממשיך לגדול: טיפס ל-7.6% ביוני

קיצוץ רוחבי, המכונה גם "פלאט", הוא פרקטיקה נהוגה יחסית במשרד האוצר. מרגע שתקציב המדינה מאושר, אסור לממשלה לפרוץ את מסגרת ההוצאה. לכן, כשעולה צורך תקציבי שלא תוכנן מראש, נדרש למצוא עבורו מקור מתוך התקציב הקיים. כשהמצב הפיסקלי טוב, וישנה יתירות תקציבית, ניתן לפתור את זה בניצול רזרבות והעברות תקציביות פשוטות מסעיף לסעיף, דרך ועדת הכספים של הכנסת.

אלא שבמצב הנוכחי, כשהוצאות הממשלה הגבוהות כבר לוחצות את הגירעון לרמה של 7.6% תוצר, וברקע חוסר הוודאות הביטחונית, כל הוצאה חדשה הופכת מסובכת יותר. לפיכך, מדי כמה חודשים עורך האוצר "מגביות" ממשרדי הממשלה, ובעצם מקצץ בתקציבי החינוך, הבריאות, הרווחה והתחבורה מהם אמור ליהנות כלל הציבור.

השבוע אישרה הממשלה, למחאת שרים רבים, שני קיצוצים רוחביים בתקציב, בהיקף כולל של 1.3%. המרכזי שבהם, בסך של כחצי מיליארד שקל, יועד למימון המשך פינוי תושבי הצפון והדרום עד סוף אוגוסט. למטרה זו הוקצו מחדש עוד 525 מיליון שקל, שיועדו במקור להסכמי שכר עתידיים, כמו מול המורים בבתי הספר התיכוניים. תקציב המדינה עבר באותה הזדמנות "פלאט" נוסף, לטובת תוכנית הפיתוח הכלכלי ביישובים הדרוזים ברמת הגולן, בשווי של כ־100 מיליון שקל. תקציב משרד הביטחון הוחרג מהקיצוצים. 

הקיצוץ בבתי הסוהר

הקיצוץ הקודם היה באפריל האחרון, לטובת הרחבת בתי הסוהר, שהתמלאו מאז ה־7 באוקטובר באסירים ביטחוניים. לשם כך הוחלט על "פלאט" בהיקף של כ־90 מיליון שקל מתקציב 2024, ועוד כ־180 מיליון שקל שיקוצצו רוחבית מראש מתקציב 2025 העתידי. זמן לא רב לאחר מכן התפוצצה פרשת שחרור מנהל בית החולים שיפא מהכלא, באופן שהעלה לכותרות את מצוקת תאי הכליאה בשירות בתי הסוהר. כעת הקיצוצים החדשים יכללו גם את התקציב שהוקצה להוספת תאי כליאה.

הקיצוץ הרוחבי לטובת תקציב שב"ס היה מקרה חריג במהותו, שלא זכור כמותו גם לוותיקי משרד האוצר, בכך שהוא אושר חרף התנגדותו הנחרצת של שר האוצר, ואף "מעל לראשו" - כפי שתיאר בצלאל סמוטריץ' בעצמו את ההצעה. הקיצוץ אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים מול סמוטריץ'. בדרך־כלל הצעות לקיצוצים תקציביים מוגשות לישיבות הממשלה על־ידי שר האוצר. בפעם הזאת, ההצעה הועלתה מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הגדול בקיצוצים הרוחביים שעברו על התקציב היו בסמוך לאישורו בממשלה בתחילת השנה. תחילה התכוונו באוצר לקחת 3% מכל משרד כדי לעמוד במסגרות התקציב. אולם בליל התקציב בממשלה הגיע בן גביר אל לשכת נתניהו, ושם - לפי עדויות הנוכחים - "צעק והשתולל" בדרישה לתוספות למשרדו. נתניהו הסכים לקנות את יציבות הקואליציה בתמורה להגדלת הקיצוץ הרוחבי ברגע האחרון ל־5%. מהלך זה כונה במשרד האוצר "מס בן גביר 2", כיוון שהיה שידור חוזר לתסריט שהתרחש בעת אישור התקציב הקודם ב־2023.

אם לא די בכל אלה, קיים סיכוי מוחשי לקיצוצים רוחביים נוספים בדרך. ראשית, המהלך האחרון שאושר השבוע יספיק למימון פינוי תושבי הצפון והדרום רק לחודשיים נוספים. אם יידרש המשך הפינוי מעבר לאוגוסט, תידרש הממשלה לאתר מקורות תקציביים נוספים. ההחלטה להארכה מוגבלת של הפינוי התקבלה הן משיקולים תקציביים והן מתוך כוונה לסמן מועד להשבת התושבים אל בתיהם, אף שהחזרה לגבולות הצפון והדרום עלולה להידחות שוב בסופו של דבר בהתאם לתמונת המצב הביטחונית.

מעבר לכך, נראה כי עדיין לא ירד סופית מהפרק קיצוץ רוחבי נוסף, לנוכח התרגיל שעשה לאוצר יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. על רקע מחלוקות בנושא תוספות השכר למורים במוסדות החינוך של המפלגות החרדיות, סירב גפני להעלות לאישור בוועדה כשליש מחבילת ההתאמות הרב־שנתית שהגיש משרד האוצר לצד התקציב - מתוכם מאות מיליוני שקלים שיועדו כמקורות תקציביים לשנת 2024.

"איפה שכואב"

באוצר קיוו תחילה שניתן יהיה להשלים את הפערים מתוך רזרבות שיישארו בסוף השנה, אך בינתיים קצב הביצוע של רוב המשרדים גבוה ונראה שיגיעו לסוף השנה על הקצה מבחינה המסגרת התקציבית. הקיצוצים הרוחביים שעברו עליהם עד כה, בהיקף כולל של 6.4%, תורמים כמובן גם לשיעור הגבוה של הוצאות המשרדים ביחס למסגרת המאושרת.

הקיצוצים הרוחביים נעשים מתוך בסיס התקציב בניכוי הוצאות קשיחות כמו תשלומי שכר לעובדי המדינה, החזרי חובות וכו'. כך שהמיליארדים שנגרעים מתקציבי המשרדים הם אלה שהכי יקרים למנהלי המשרדים, כלומר תקציבי פיתוח וסעיפים שמאפשרים להם להוציא לפועל את תוכניותיהם.

הקיצוצים התדירים פוגעים "איפה שכואב", בתוכניות ציבוריות וללא הבחנה של ממש בין תוכניות טובות ורעות. לאחר ההחלטה על קיצוץ רוחבי מתנהל שיח בין אגף התקציבים באוצר לבין המשרדים השונים כדי להכריע מאילו סעיפים בדיוק להסיט את הכספים, אלא שהזמן הדוחק לא מאפשר דיון מעמיק של ממש. ה"פלאט" האחרון אושר באיחור, אחרי שהמימון לתושבים המפונים פסק עוד בתחילת יולי, והאוצר זקוק לכספים המקוצצים כאן ועכשיו. 

עוד כתבות

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

רגע לפני הנובל: החוקרים שעולם המדע מהמר עליהם

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הבנקים: האוצר מתנער מההסכמות שלא יוטל מס מיוחד על רווחינו

לאחר שפורסם כי באוצר מתכננים להמשיך את מס היתר על הבנקים גם לפי חוק ההסדרים לתקציב לשנה הבאה, מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, שיגר לשר האוצר מכתב חריף ● מדמון מאשים את כוונת האוצר להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים גם בשנת 2026, ומדגיש כי מדובר בהפרה ש"מערערת את יציבות המסחר והכלכלה"

בניין פּאק בניו יורק סיטי, ארה''ב / צילום: Shutterstock

OpenAI פותחת משרדים חדשים בבניין היסטורי בניו יורק

חברת OpenAI תשכור מעל 8,000 מ"ר של משרדים בבניין פּאק (Puck) ההיסטורי, הממוקם ברובע מנהטן שבניו יורק סיטי ● העסקה באה על רקע מגמת עלייה בכמות עסקי ה-AI שתופסים שטחי משרדים בארה"ב, אשר מסייעת לייצוב התחום שנמצא במשבר

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, הפעילות בנתב"ג כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופיות שלא לטוס לישראל עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הם רכשו דירה בבאר שבע ב-745 אלף שק, ואז קיבלו פיצוי של עוד מחצית מהסכום

בני זוג רכשו דירה בבאר שבע, וזמן קצר לאחר מכן התגלו כשלים במבנה ● אדם קנה שישיית מים וחטיפים בחנות נוחות בתחנת דלק, והגיש תביעה על כך שחויב במחיר גבוה מזה שהיה נקוב על המוצר ● בית משפט השלום דחה תביעת דיירת נגד שכנתה המגדלת שלושה חתולים בדירה ברמת גן בטענה למטרד ● 3 פסקי דין בשבוע

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת קולומביה בארה''ב / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

בניו יורק מתכננים "להציף את הרחובות" ביום השנה ל-7 באוקטובר

מאמצי הארגונים היהודים לא הצליחו לעצור את הפיכת ה-7 באוקטובר ל"יום השנה לג'נוסייד" בקמפוסים בארה"ב ● באוניברסיטת קולומביה הקמפוס יהיה סגור היום לאורחים, ומספר בניינים ייסגרו לגמרי, בשל "עודף זהירות המבוסס על מידע שקיבלנו לאחרונה"

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

יואב תורג'מן, מנכ''ל רפאל / צילום: סיון פרג'

הוא התחיל כחובל בחיל הים, בקרוב החברה שהוא מנהל תשמיד טילים עם לייזר באוויר

"בליל המתקפה האיראנית התבוננתי במפעל החיים שלי - הניסוי הראשון של חץ 3, כיפת ברזל, טילי פיתון וקלע דוד", אומר יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל ● כיום כל אלה גם עוזרים לו להתמודד עם מתקפות חיזבאללה, שמגיעות עד המפעלים של החברה שלו בצפון ● שיחה קצרה עם יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל

ענף הבנייה במשבר / צילום: שלומי יוסף

BDI: "הימשכות המלחמה ואי-הוודאות צפויים להביא להרעה ברמת הסיכון של המשק"

מדד הסיכון העסקי של Coface BDi מראה עלייה בסיכום הרבעון השלישי של 2024 בהשוואה לרבעון הקודם ● לפי Coface BDi, הורדת הדירוג ע"י סוכנות מודי'ס עלולה לגרור אפקט דומינו שלילי, בו הממשלה תצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר כדי לשרת את החוב שתפח כתוצאה מהוצאות המלחמה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו, יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים, החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

צילום: סיון פרג', אלביט, איל יצהר, Shutterstock / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ההימור שעומד להשתלם והבנק שעשוי להפתיע: מנהלי השקעות בכירים ממליצים על מניה לשנה הנכנסת

ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים לסמן את המניות שהפתיעו אותם לטובה השנה, ואת אלו שצפויות לככב בשנה הבאה ● על הכוונת: נדל"ן מניב, תעשיות ביטחוניות ותשתיות

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?

שי אהרונוביץ', מנכ''ל רשות המסים / צילום: יוסי זמיר

ביטול שטר ה-200 שקלים והגזירות שעל השולחן. מנהל רשות המסים מדבר

בין דיוני התקציב לסיורים בצפון המופגז והערכת הנזקים, מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' מסכם את השנה הראשונה בתפקיד בראיון בלעדי לגלובס ● לדבריו, הגזירות הצפויות בחוק ההסדרים הן הרע במיעוטו, כולל הקפאת מדרגות המס: "הציבור חייב להפנים את גודל המשבר"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

טנקים ישראלים נכנסים ללבנון, שלשום / צילום: ap, Baz Ratner

המנהרה הארוכה שצה"ל איתר בלבנון - מאות מטרים מהגבול

מפקד פיקוד הצפון בדרום לבנון: "הפעולה הקרקעית - צעד משמעותי להחזרת התושבים" ● צה"ל תקף את מטה המודיעין של חיזבאללה בביירות, הרמטכ"ל: "להמשיך בלחץ, ללא הקלות והפוגה" ● אזעקות ביישובים רבים בצפון לאורך היום ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהתהפכות האמר בדרום לבנון ● עדכונים שוטפים