גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא עוצר במלחמה: קרעי גייס משרד יח"צ לקידום הרפורמה בשוק התקשורת

במשרד התקשורת יצאו במכרז לגיוס יועץ תקשורת ייעודי לרפורמת חוק השידורים, למשך שנה עם אופציה לשנה נוספת ● בראש המשרד שזכה, טלמון ובן שמעון תקשורת - אשר נתן את ההצעה הכספית הנמוכה ביותר - עומד דובר איחוד מפלגות הימין לשעבר

שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90
שר התקשורת, שלמה קרעי / צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

בקיץ האחרון הכריז שר התקשורת שלמה קרעי על רפורמה בשוק התקשורת, או בשמה הרשמי, "תזכיר חוק השידורים". קרעי הציג את המהלך ככזה שמסדיר את שוק הטלוויזיה והרדיו ומאפשר תחרות בעזרת הסרת חסמי כניסה לשחקנים חדשים, אך עד מהרה נשמעו קולות נגד המהלך. בין היתר, על הקביעה שגוף פוליטי יפקח על התוכן, בעוד הרשות השנייה תבוטל, והפועל היוצא של חלק מהמהלכים - לערוץ 14 (המזוהה עם הימין) יינתנו הטבות נרחבות. 

צמצום רגולציה, מהפכה בחדשות ומה יקרה לתאגיד: חוק השידורים של שר התקשורת נחשף
המרוויחים, המפסידים והמניעים מאחורי חוק השידורים של קרעי
ועדת המדרוג: "הצעת קרעי דומה למצב ברוסיה"

עם פרוץ המלחמה נדמה היה כי המהלך ירד מהפרק, או לכל הפחות נדחה. אלא שכבר בחודש דצמבר יצאו במשרד התקשורת במכרז לשכירת משרד ייעוץ תקשורת, שיטפל בנושא הרפורמה בנושא באופן ייעודי, כשהחוזה הוא לשנה עם אופציה להארכה לשנה נוספת. אחת הדרישות הייתה ניסיון מוכח בניהול משברים.

למכרז ניגשו 5 משרדים: טלמון ובן שמעון, פרו אסטרטגיה, בייסברג תקשורת, זליגר שמעון וש. אחדות. ההכרעה ניתנה באפריל, והזוכה היה טלמון ובן שמעון תקשורת, שהציע את הסכום הנמוך ביותר - 120 אלף שקל. לפי גורמים בענף, מדובר בסכום הפסדי ולא ריאלי.

אריק בן שמעון, נציין, היה בעבר דובר האיחוד הלאומי ואיחוד מפלגות הימין. ההצעה הגבוהה ביותר, אגב, הייתה של בייסברג תקשורת, עם כ-800 אלף שקל, וההצעה שלפניה הייתה של ש. אחדות עם כ-220 אלף שקל.

התקשרות עם משרד יחסי ציבור חיצוני הפכה לפרקטיקה מקובלת בעבודת משרדי ממשלה, וזאת למרות שהם מחזיקים בדוברים משלהם לצד דוברים לשרים. עם זאת, ניתן לתהות על הצורך בהשקעת כספי ציבור במקרה הנוכחי, ועל הסיבות לבחירה.

ניסיון בשני משברים

על-פי המכרז, החוק שמציע קרעי "יסייע לקידום המדיניות שאותה מוביל שר התקשורת: הגברת התחרות, הורדת חסמים בירוקרטיים והענקת החירות לכל אזרח לצפות בתכנים כאוות נפשו, ללא התערבות".

לכן, לצורך "התמודדות עם התנגדויות והסתייגויות מצד גורמים שנהנים מהמצב הקיים ואינם מעוניינים בשינויו, או מצד גורמים שסבורים שהשינוי שמוצע שונה מעמדתם, מבקש המשרד להתקשר עם יועץ תקשורת חיצוני".

עוד לפי המכרז, "נוכח העובדה שמדובר בתחום מורכב הדורש הסברה המצריכה ניסיון ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד בתחום היח"צ, (דרוש) יועץ תקשורת חיצוני שמתמחה בתחום, מכיר את עולמות התוכן הרלוונטיים, הקהלים הנכונים, ויודע למקד ולהעביר את המסרים שאותם מבקש המשרד לקדם, ובנוסף, שניסיונו מוכיח כי נחל הצלחות בקידום פרויקטים ממשלתיים דומים".

התפקיד כולל מתן שירותי ייעוץ תקשורתי בנוגע לתזכיר חוק השידורים, ובכלל זה גיבוש אסטרטגיה תקשורתית, סיוע בגיבוש רשימת מסרים של המשרד, גיבוש ראיונות לכלי תקשורת במדינה והדרכת נציגי המשרד הצפויים להופיע בכלי התקשורת, לרבות שילוב ידיעות.

בין דרישות הסף: ניסיון של חמש שנים לפחות בייעוץ וכן ניהול של לפחות שני משברים תקשורתיים. בהכרעה ניתן משקל של 70% לאיכות ההצעה ו-30% להצעת המחיר. כאמור, המשרד שנתן את ההצעה הזולה ביותר הוא זה שנבחר לבסוף, על אף שלא הוביל בניקוד האיכות - בפרמטר הזה הוביל בייסברג תקשורת.

בפועל, מדובר בלא מעט שעות עבודה של ייזום שיח ברשתות החברתיות, לחץ על מובילי דעה ומשפיענים בתחום, שילוב אייטמים בכלי התקשורת ופעולות אקטיביות ויצירתיות בשטח. במידה מסוימת, עבודת המשרד הנבחר גם תהיה סוג של מאבק בגופי התקשורת שמולם הוא עובד בדרך-כלל ביומיום. 

משרד התקשורת: המהלך ישפיע לטובה על כל אזרחי המדינה 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "היועץ שנבחר עמד בכל התנאים המוקדמים להשתתפות במכרז, ונבחר על-ידי ועדת מכרזים כהצעה זוכה, בהתאם לתהליך מכרזי ואמות-המידה שפורסמו.

"נוכח העובד שמדובר בתחום מורכב, הדורש הסברה המצריכה ניסיון ומקצועיות ברמה גבוהה מאוד בתחום היח"צ, המשרד ביקש להעסיק יועץ תקשורת חיצוני שמתמחה בתחום, ושכאמור מכיר את עולמות התוכן הרלוונטיים ואת הקהלים הנכונים ויודע למקד ולהעביר את המסרים שאותם המשרד מבקש לקדם.

"ביחס לתזכיר חוק השידורים, החוק יסייע לקידום המדיניות שאותה מוביל שר התקשורת. התזכיר נועד להסדיר לראשונה זה עשורים את שוק השידורים באמצעות פתיחת שוק הטלוויזיה והרדיו לתחרות בעזרת הסרת חסמי כניסה לשחקנים חדשים, דבר שיעניק אפשרות לגורמים נוספים אשר אינם משדרים היום להתחיל לשדר, ובכך להגביר את מגוון הדעות ואת התחרות. המהלך צפוי להשפיע לטובה על כל אזרחי המדינה".

ממשרד TBS טלמון בן שמעון נמסר בתגובה: "המשרד בעל רזומה וניסיון עשיר ומוצלח בהובלת קמפיינים ציבורים למגוון לקוחות, וזכה במכרז ההתקשרות לאחר הליך ארוך ומקצועי תוך עמידה בתנאי הסף המחמירים ביותר. אנו גאים ללוות את משרד התקשורת בקידום התהליכים שיגבירו את חופש הביטוי ויאפשרו לכלל האזרחים להביא לידי ביטוי את מגוון הדעות בחברה הישראלית".

עוד כתבות

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

פרופ' דפנה קולר / איור: גיל ג'יבלי

בגיל 17 היא השלימה תואר באוניברסיטה העברית. זה המיזם החדש והמסקרן שלה

פרופ' דפנה קולר נחשבה מטאור בסטנפורד וחלוצת AI, אבל שאלה אחת של פרופסור הסיטה אותה למסלול יישומי ¡ לפני יותר מעשור היא עשתה מהפכה בגישה ללימודים כשהקימה את קורסרה, ועכשיו היא עומדת בראש חברה שרוצה לשנות את עולם הפארמה ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"המחירים ירדו וחזרו לעלות": בכמה נמכרה דירה בפסגות אפק בראש העין?

בשכונת פסגות אפק בראש העין, נמכרה דירת 4 חדרים בשטח 122 מ"ר עם מעלית וחניה ב־2.46 מיליון שקל ● "אנו רואים משפחות מאזור תל אביב והמרכז שמחפשות דירות גדולות עם ממ"ד בבניינים חדשים בראש העין"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.6%, אלוני חץ זינקה בכ-10%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ● השקל נחלש בכ-2.5% מול הדולר בשישי לאור התקיפה הישראלית בביירות בסופ"ש ולצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● במקביל, הדולר התחזק בחדות בעקבות דוח תעסוקה חזק מהצפוי בארה"ב ● ביום רביעי צפויה להתקיים החלטת הריבית של בנק ישראל, ובהפניקס מעריכים כי הריבית צפויה להישאר ללא שינוי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

מונקו / צילום: Shutterstock

בגודל של הסנטרל פארק: המדינה הקטנטנה שהפכה לשיאנית מחירי נדל"ן

שוכרים ממדינות שונות מוכנים להיפרד ממיליוני דולרים תמורת דירות יוקרה, הודות למדיניות המס הנוחה של הנסיכוּת והגישה לחיים הטובים ● מחירי השכירות מגיעים עד ל־280 אלף דולר בחודש עבור חלק מן הפנטהאוזים ב־One Monte Carlo, קומפלקס מגורים הממוקם במרחק של כמה דקות הליכה מהקזינו

מיקי לוי, יש עתיד / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

בין יוזמה לתגובה: כך התעצבה תפיסת הביטחון של מדינת ישראל

התנהלות המלחמה מעלה שאלות לגבי האופן בו ישראל מסתדרת בשכונה ● חזרנו להיסטוריה ובדקנו כיצד התגבשה האסטרטגיה הביטחונית של ישראל ● מ"קיר הברזל" של ז'בוטינסקי, דרך התאמת הגישה מלוחמה במדינות ללוחמה בארגוני טרור ועד להשפעות 7 באוקטובר

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

צילום: סיון פרג', אלביט, איל יצהר, Shutterstock / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

ההימור שעומד להשתלם והבנק שעשוי להפתיע: מנהלי השקעות בכירים ממליצים על מניה לשנה הנכנסת

ביקשנו ממנהלי השקעות בכירים לסמן את המניות שהפתיעו אותם לטובה השנה, ואת אלו שצפויות לככב בשנה הבאה ● על הכוונת: נדל"ן מניב, תעשיות ביטחוניות ותשתיות

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגויסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון, ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמונים על הסעת חיילי המילואים הם צה"ל ומשרד הביטחון בלבד"

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית / איור: גיל ג'יבלי

מרוץ החימוש בבינה מלאכותית: 5 חברות ישראליות שעשויות למצוא עצמן על המדף

חברות רבות מתקדמות במרוץ ה־AI באמצעות רכישת חברה אחרת המתמחה בתחום ● הפתרון נוח גם לנרכשת, שלא תצטרך להתחרות עוד בשוק הרווי ● האם אלה החברות שיהפכו למטרות אטרקטיביות לרכישה? ● המוחות היהודיים שבחזית ה-AI, פרויקט מיוחד

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

הבנקים: האוצר מתנער מההסכמות שלא יוטל מס מיוחד על רווחינו

לאחר שפורסם כי באוצר מתכננים להמשיך את מס היתר על הבנקים גם לפי חוק ההסדרים לתקציב לשנה הבאה, מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון, שיגר לשר האוצר מכתב חריף ● מדמון מאשים את כוונת האוצר להטיל מס מיוחד על רווחי הבנקים גם בשנת 2026, ומדגיש כי מדובר בהפרה ש"מערערת את יציבות המסחר והכלכלה"

בוב (רוברט) דוגאן / צילום: צילום מסך מיוטיוב

הוא גולש גלים בלי תואר, ושווה 16 מיליארד דולר בזכות השקעות ביוטק

בוב דוגאן רושם כבר הצלחה שנייה בענף הביוטכנולוגיה, עם השקעה בחברת Summit שמתחרה בתרופה המובילה בשוק לסרטן ● הסיפור האופטימי שלו מלמד שאין צורך בתואר דוקטור, או אפילו תואר ראשון, כדי להרוויח כסף בעולם המורכב של הביוטכנולוגיה

תאים במוח הפגוע באלצהיימר. בצנרת הפיתוח יש 164 תרופות / צילום: Associated Press

החוקרת שהתעקשה, וצדקה: האם תימצא התרופה לאלצהיימר?

לאחר שנים של טלטלות, תקוות שווא וכישלונות - המרוץ לטיפול באלצהיימר חזר להיות הסיפור החם של התעשייה ● אישורן של שתי תרופות המאטות את התקדמות המחלה ופריצת דרך באבחון מעניקים זריקת עידוד לחולים וגם לחברות בענף ● האם נראה בקרוב פיתוחים יעילים נוספים או אפילו חיסון?

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, העביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תיעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: ap, Stephanie Scarbroug

אמברגו נשק צרפתי על ישראל: מקרון הוא לא שארל דה גול

שבוע לאחר תחילת התמרון בלבנון, נשיא צרפת קורא להפסיק לספק נשק "שישמש למלחמה בעזה" ● מקרון מנסה מצד אחד לשמר את ההשפעה בלבנון, ומצד שני שואף להוביל למהלך משמעותי נגד ישראל ● אבל לא רק שהתרומה של צרפת ליבוא הביטחוני של ישראל אפסית, מקרון גם לא יצליח לרתום למהלך את המדינה המשמעותית ביותר

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: יוסי זמיר

"מעולם לא ביקשתי לעשות משהו שהוא רק עבור חרדים; שום קבוצת ייחוס לא נמצאת אצלי לפני טובת הממלכה"

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, סוגר עוד מעט שנתיים סוערות בתפקיד, ובראיון לגלובס הוא קובע שני יעדים מרכזיים לסוף השנה הקלנדרית: 60 אלף עובדים זרים בענף הבנייה, ועד 70 אלף יחידות דיור בשיווקים מוצלחים

מבקשי מקלט בפולין. קל יחסית להיכנס לאירופה וקשה להיות מגורש ממנה / צילום: Associated Press, Agnieszka Sadowska

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה

ההגירה הלא חוקית, פיגועי הטרור והמלחמה באוקראינה החלו לסדוק את התנועה החופשית שהונהגה באירופה לפני עשורים ● גרמניה הכריזה על ביקורת מדגמית במעברי הגבול היבשתיים, אוסטריה הצהירה כי לא תקבל מגורשים ממנה והולנד שוקלת להודיע על מצב חירום ● האם המגמה תערער את עקרונות היסוד של האיחוד?