גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך נחשף הסוד השמור של תעשיית רואי החשבון

קבוצת סטודנטים ומתמחים יזמה סקר מקיף על השכר והתנאים במחלקות הביקורת של ארבע פירמות רואי החשבון הגדולות בארץ ● למרות ההבדלים בשכר הבסיס, בסופו של חודש המשכורות כמעט זהות ● מי לא מחלקת מענקים לעובדים, איפה תקבלו גם תן ביס, ואיך הגיבו הפירמות לנתונים?

יובל עבדי ואושר אמסלם, ממייסדי ''פורום רואי החשבון'' / צילום: איל יצהר
יובל עבדי ואושר אמסלם, ממייסדי ''פורום רואי החשבון'' / צילום: איל יצהר

בשעה שגיוסי המתמחים לפירמות רואי החשבון בעיצומם, רץ בימים האחרונים פוסט חדש בפייסבוק ובו נחשף השכר ההתחלתי שמשלמות ה"ביג 4" - ארבע פירמות ראיית החשבון הגדולות בארץ - למתמחים במחלקות הביקורת שלהם.

מהפוסט, שפורסם בקבוצת "פורום רואי החשבון", עולה כי בעוד יש הבדלים בשכר הבסיס ובהטבות שהפירמות מעניקות, בסופו של דבר השכר ההתחלתי בפירמות הגדולות כמעט זהה ועומד על כ-9,000 שקל לחודש.

נקלעתם למחלוקת מס עם רשות המסים? יש מה לעשות
בצל המלחמה: מה קרה לשכר המתמחים במשפטים השנה?
בלי בונוסים ועם קיצוצי שכר: השוק התהפך על המתמחים בראיית חשבון

מי עומד מאחורי הנתונים? הפוסט פורסם על-ידי "חבר אנונימי בקבוצה", והפירמות מסרבות לאשר או להכחיש את הנתונים. בפוסט נכתב: "לשימוש הקהל הרחב ולמען השקיפות - ריכזנו חבריי ואני את הצעות השכר המעודכנות כרגע בפירמות במחלקות הביקורת למי שמתחיל התמחות בספטמבר-ינואר. הנתונים נעשו תוך השוואה עם מספר אנשים, כך שאנו מאמינים בנכונותם, וייתכנו סטיות כתוצאה מתוספות עקב ניסיון או ממשא-ומתן ספציפי".

אל הפוסט צורפו נתונים על שכר הבסיס בפירמות הגדולות וכן תוספות שמקבלים המתמחים, כמו תן ביס, נסיעות, קרן השתלמות ועוד.

לפי הנתונים, שכר הבסיס בפירמות מתחיל ב-7,700 שקל שמשלמת הפירמה הגדולה בארץ, EY ישראל. השכר ממשיך ל-8,000 שקל שמשלמת KPMG ו-8,350 שקל שמשלמת PwC. בראש הטבלה, עם שכר בסיס של 8,750 שקל, נמצאת Deloitte. עוד עולה כי PwC היא הפירמה היחידה שמעניקה תוספת אש"ל למתמחים, בסך 250 שקל לחודש. כל הפירמות מעניקות תוספת עבור נסיעות (בין 255 שקל ב-Deloitte ל-560 שקל ב-KPMG).

בסך-הכול, עם הטבות ודמי הבראה (אך ללא ימי חופשה, קרן השתלמות ומענקים), השכר ההתחלתי שמשולם למתמחים בארבע הפירמות הגדולות דומה, כאשר ב-PwC מובילים את הטבלה עם שכר של 9,274 שקל, ב-KPMG משלמים 9,150 שקל, ב-EY משלמים 9,070 שקל, וב-Deloitte משלמים 9,005 שקל לחודש.

אחד הבונוסים המקובלים בענף בקרב הפירמות הגדולות הוא המענק הניתן למצטיינים. מהנתונים שפורסמו עולה כי בעוד ב-Deloitte נמנעים ממתן מענקים למצטיינים כמדיניות, בפירמת PwC מעניקים מענק הצטיינות של 18 אלף שקל, בפריסה ל-8 רבעונים, ב-KPMG מעניקים 12 אלף שקל בשלוש פעימות, וב-EY מעניקים 10,000 שקל כבר במשכורת הראשונה.

נלחמים על השכר

הנתונים שנחשפים לא מפתיעים אף אחד. בשנים האחרונות התחוללה מהפכה משמעותית בתחום, כאשר הסטודנטים לחשבונאות, המתמחים ורואי החשבון הצעירים סירבו להמשיך ללכת בעיניים עצומות אל המקצוע והחלו לחשוף את אחורי הקלעים, ובין היתר את השכר ואת התנאים, תוך עריכת השוואות וחשיפת הפירמות שלא שילמו שכר ראוי.

אחד משיאי התופעה אירע לפני כשלוש שנים, אז התחוללה מהפכה בכל הנוגע לשכר ולתנאי המתמחים. חמש הפירמות הגדולות בארץ (ה"ביג 4" ופירמת BDO) ביצעו העלאות שכר רוחביות למתמחים ולרואי החשבון הצעירים. זאת, בין היתר, בעקבות חשיפת גלובס על השכר הנמוך המשולם למתמחים, שנע בזמנו בין 5,500 ל-6,500 שקל. את המאבק להעלאות השכר הובילו בשטח יובל עבדי ואושר אמסלם, אז שני סטודנטים לחשבונאות, שהחליטו שהגיע הזמן להילחם לטובת השכר והתנאים בתחום והקימו את "פורום רואי החשבון" בפייסבוק.

כשהוקם הפורום, היו בו כ-1,900 חברים. כיום הוא מונה 7,500 סטודנטים לראיית חשבון, רואי חשבון צעירים וגם ותיקים, שותפים בכירים בפירמות ובעלי משרדים עצמאיים. הם מקבלים הרצאות מקצועיות מבכירים במשק על האפשרויות שיש להם, על מסלולי העבודה ועל מגוון דברים נוספים, וכן מתייעצים בינם לבינם על כל מה שאפשר.

"חזרנו לשכר של 2019" 

"הכול התחיל מפוסט שעלה לפורום לפני כחודש ובו תלונה על כך ש-PwC הורידו את השכר הבסיסי שלהם ל-7,000 שקל", מספר אמסלם, ממייסדי ומנהלי הקבוצה.

"הפורום התעורר בצורה הכי טבעית. הציפו אותנו בפניות ואמרו שהחזירו אותנו ל-2019, לימי השכר הנמוך. התחלתי לשוחח עם סמנכ"ליות משאבי אנוש בפירמות, וניסינו להבין אם אנחנו חוזרים אחורה. גילינו שבכמה פירמות היה רצון להעלות את השכר, אבל הן בוחנות אחת את השנייה ואת החוזים שהן מוציאות כדי להבין איפה הן עומדות. אם פירמה מוציאה שכר התחלתי של 7,000 שקל, אז השותפים בשאר הפירמות לא ממהרים להעלות שכר", מספר אמסלם.

בעקבות החשש שכל הפירמות יישרו קו ויורידו את שכר המתמחים, החלו חברי הפורום לבצע השוואות ובדיקות של חוזים שהם וחבריהם קיבלו מהפירמות. אמסלם מספר: "אנחנו כל השנה נלחמים שיעלו את השכר, ופתאום מגלים שפירמה אחת מורידה אותו. הצעד הזה הוביל לרצון להבין איפה השוק עומד. חברים בפורום הלכו ועשו ביוזמתם סקר שוק וביקשו מידע על אילו חוזים הם מוציאים וכמה הם משלמים, וכך התגבשה הטבלה. הם דיברו עם אנשים בפירמות ועם מגויסים כדי לתת תמונה טובה עבור מועמדים שרוצים להתקבל לפירמות ולשקף להם את המצב האמיתי במשק, ובין היתר להראות להם שהחריג הוא ה-7,000 ולא הכלל. זה הכוח של הקהילה, שיש את הפלטפורמה לגלות, להשוות".

אמסלם מוסיף כי "הצלחנו להרגיע את המתמחים שאף אחד לא מתכוון להוריד שכר, ו-PwC זה החריג, וגם שם לא דובר על הפחתת שכר אלא על שכר התחלתי דיפרנציאלי שנע בין 7,000 ל-8,500 שקל. דיברתי עם כל הפירמות, והן אמרו לנו שאין כוונה להוריד שכר, וזו אמירה חשובה, כי זה היה עלול להיות כדור שלג".

הפירמות מגיבות לנתונים

פירמת סומך-חייקין KPMG: "אנו משקיעים בהון האנושי שלנו רבות".

פירמת PwC Israel: "השיקול הפיננסי חשוב אבל אינו היחידי שעומד בפני מתמחים בבחירת המשרד. אנו נותנים דגש על יצירת סביבה נעימה ועל ההתפתחות האישית והמקצועית של עובדינו, כאשר הצעת הערך שלנו למתמחים היא, בין השאר, באמצעות היכולת שלנו לספק מעטפת ראויה לשלב מגוון של תעשיות וסוגי לקוחות שונים באשכולות הביקורת. יתרה מזאת, אנו פועלים לתגמול נכון וראוי עבור המתמחים ופועלים באפיקי קידום מהירים כהכנה לשלבים הבאים בקריירה".

פירמת Deloitte: "כפי שניתן לראות בטבלה, שכר הבסיס שלנו הוא הגבוה ביותר מבין הפירמות הגדולות בארץ - בפער. עובדה זו לא משתנה גם בהינתן תקופות של עודף או מחסור ברואי חשבון. לצד השכר הגבוה, אנחנו גאים לשלם גם עבור שעות ההפסקה במהלך היום, הטבה שמגיעה לכ-500 שקל בחודש. כמו כן, אנחנו משלמים שעות נוספות על בסיס יומי, ולא על בסיס חודשי".

מ-EY ישראל לא נמסרה התייחסות.

עוד כתבות

פרופ' יהודה פרל. חלוץ ה-AI / איור: איור: אופיר בגון

הפרופסור בן ה-88 לא תיאר לעצמו שתחום המחקר שלו זה עשרות שנים יהפוך להיות כל כך מסוכן

פרופ' יהודה פרל הניח את היסודות לבינה המלאכותית הרבה לפני שהעולם דמיין שהיא תשנה את פניו ● היום המדען עטור הפרסים מ־UCLA מפחד מאיך שייראה העתיד שלנו: "כשאני ממשיך לעבוד על זה אני חוטא לנכדיי" ● בגיל 88 הוא מספר על הילדות בבני ברק ועל בנו העיתונאי שנחטף ונרצח בפקיסטן ● ראיון מיוחד

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

מייקל קיטון ב''ביטלגו'ס ביטלג'וס'' / צילום: מתוך הסרט, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עם חוב עתק: האחים וורנר בונים על רוח רפאים שתחזיר אותם למסלול

סרט ההמשך ללהיט האייטיז עולה השבוע למסכים, וההערכות מדברות על פתיחה של 100 מיליון דולר רק בצפון אמריקה ● אלא שעם שפל במניה, ירידה בפדיונות ומחיקה של 9.1 מיליארד דולר משווי נכסי הטלוויזיה, האולפנים זקוקים נואשות למשקיע אקטיביסט שייכנס לתמונה

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

Xpeng G6 / צילום: יח''צ

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק. אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock

למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות

כיצד ניתן לנווט בהצלחה חברות בתקופת משבר, ואף למנף אותו כדי לחזק אותן? מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר תהילה שוורץ–אלטשולר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המומחית שמזהירה: האויבים שלנו מתכננים מודל חדש למלחמה

שיחה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● על החשיבות של המדיה החברתית ביצירת הנרטיב של המלחמה, הצורך ברגולציה בבינה המלאכותית וגם החשש של אילון מאסק ממעצר אחרי מייסד טלגרם

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

7 בכירים יתחלפו בתוך מספר חודשים: שדרת הניהול בפרקליטות משנה את פניה

בחודשים הבאים יסיימו את הקדנציה המשנה בתחום הפלילי, עו"ד מומי למברגר, המלווה את תיק מחבלי הנוחבה; עו"ד אורית קוטב, המשנה האזרחית; ו־3 פרקליטי מחוזות ● עוד יסיימו את תפקידם: מנהל המחלקה האזרחית ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים ● עד כה לא יצא מכרז לשום תפקיד

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים שביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

מסך העשן של איראן: תוכנית הגרעין צוברת תאוצה בזמן המלחמה

איראן מתקרבת לכמות תיאורטית של אורניום מועשר שמספיקה לארבע פצצות גרעין ● חרף הסנקציות האמריקאיות היא מתחזקת גם בחזית הנפט, וקצב ההפקה טיפס ב-22% בשנה שעברה ל-3 מיליון חביות ביום ● לאחרונה העלתה אפשרות למשא ומתן עם המערב, אבל קשה שלא לתהות אם זה רק ניסיון לקנות זמן

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה