גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקהילה שסוללת לאמהות את הדרך בחזרה למעגל העבודה

אמהות רבות עוברות מסע מורכב בחזרתן לשוק התעסוקה, ונוכח מיעוט המשרות החלקיות, המהלך קשה במיוחד ● סיון אלפי החליטה לא לתת לחור בקורות החיים לנצח, וייסדה קהילה שמסייעת לנשים להשתלב שוב בשוק העבודה - בתנאים שלהן

סיון אלפי. "הרגשתי שפג תוקפי בשוק העבודה" / צילום: תמונה פרטית
סיון אלפי. "הרגשתי שפג תוקפי בשוק העבודה" / צילום: תמונה פרטית

השיבה למעגל העבודה אחרי לידה כרוכה פעמים רבות במשבר זהות ואובדן של הביטחון עצמי. אצל מי שנפלו בצד הטוב של הסטטיסטיקה, ההורות עשויה להתגלות כשמש הנפלאה ביותר שניתן היה לייחל לה. אך לעתים היא גם מביאה איתה ערעור של הכל, של מה שאהבת לעשות פעם או חשבת שאת טובה בו.

כך נחשף הסוד השמור של תעשיית רואי החשבון

ובישראל, שאוהבת מאוד ילודה אך פחות אוהדת את ההשלכות שלה, לא פשוט לתחזק את המציאות החדשה הזו. כמות המשרות החלקיות המשמעותיות קטנה עד איננה, וכדי להיחשב משהו באותה ישראל, מישהי בה, צריך טייטל. אם אפשר אז באנגלית. או במילים אחרות: הציפייה היא שתהיי אמא, אבל גם קרייריסטית. 100 אחוזי משרה לפחות. ואת גם לא רוצה לדרדר את כל מה שהשיג דור האמהות שלך שהראה שאפשר להיות גם וגם.

"דור האמהות שלנו עשה עבודה מעולה בלהיכנס פנימה, אבל הדרך לעשות זאת הייתה לעמוד בסטנדרטים של גברים שלא היו מעורבים בכלל בגידול הילדים, ולא סחבו איתם רגשות אשם על ההיעדרות", אומרת עו"ד ענבל סוננברג, ראש מטה מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי בתקופת השרה הקודמת מירב כהן, ומי ששימשה אחראית על תחום הגיוון התעסוקתי באחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל. "העבודה שלנו היום היא להתאים חזרה את השוק לאנשים שמגדלים ילדים - נשים וגם גברים, שהם לא הגברים של אז".

הרשות לשיקום האמא

"הייתי מובטלת שנים", משתפת סיון אלפי, מייסדת קבוצת הפייסבוק "היחידה להכוונת אמהות משוחררות". "יש לי ילדים צמודים והרגשתי שהם מסתירים את האבטלה שלי, מכסים אותה. ולא הודיתי. עד החתונה עבדתי בנציבות שירות המדינה, ואף פעם לא הרגשתי שאני מאה אחוז במסלול שלי. הייתה לי תשוקה לעשות דברים אחרים, לכתוב, ליצור. הייתי כל כך לחוצה להיות אמא, וכל כך פחדתי שזה לא יקרה, ששמתי את העבודה בעדיפות נמוכה. היה לי היריון בסיכון ואז עוד היריון ברצף, וחוץ מהקטע של הכסף וההגדרה העצמית שהעבודה מספקת, היה לי ממש 'נתיב מילוט' מסודר".

הזמן עבר, ואלפי לא עבדה. כשהבן הקטן נכנס לגן, משהו השתנה. "דיברתי עם אמא מהגן והייתה לנו שיחה נחמדה סביב הילדים, ואז היא שאלה במה אני עובדת והרגשתי שאני מאבדת גובה. שהמניה שלי יורדת. הרגשתי שפג תוקפי לחלוטין בשוק העבודה. שהספקתי לעשות הרבה דברים וגם לא לעשות הרבה דברים. הרגשתי נבוכה לדבר על זה בכלל", היא אומרת.

אז היא עשתה מעשה. היא התחילה לכתוב, בשלב ראשון בקבוצת פייסבוק של אמהות תל אביביות. "שיחקתי בראש עם הרעיון שכשאמא משתלבת חזרה בעולם האמיתי היא צריכה סוכנות שתלווה אותה. זה התחיל כמו בדיחה. חשבתי על משהו ברוח 'הרשות לשיקום האסיר' שתשלב נשים בחברה אחרי שנים של סמרטוטים ופליטות והליכה לג'ימבורי או לגני שעשועים. משהו שילמד אותן להשתלב חזרה בעולם המבוגרים".

השיתוף הפומבי הבהיר שהיא מתפרצת לדלת מאוד פתוחה, ורחוקה מלהיות לבד בסחרור. "היה לי צורך עז לכתוב, להוציא את עצמי מהארון". מהתגובות המזדהות היא גילתה "ארון גדול, צפוף ומלא".

היא החליטה להתמקד במקצועי: בחור שיש לנשים בקורות החיים בשנות ההולדה, ולא חושף כלום מהכישורים שנרכשו בשלב הזה. היא התחילה ממפגשים, פיזיים ודיגיטליים, והקהל הלך וגדל. היא הפגישה את הנשים עם פסיכולוגיות תעסוקתיות, מגייסות ויועצות קריירה. "היחידה להכוונת אמהות משוחררות", היא קראה לזה. היה גם אירוע במשרדי חברת מאנדיי, שיועד למבקשות להשתלב בהייטק.

נועה גולדרט זוכרת את האירוע הזה כנקודת מפנה. "אני אמא כשלוש שנים, ואחרי הילד הראשון החלטתי שאני לא רוצה לחזור למקום שעבדתי בו", היא מספרת, ומתארת מה שחוות לא מעט אמהות - רצון בשינוי מקצועי אחרי חופשת הלידה. "תכננתי להישאר עם הילד הראשון שנה בבית, אבל ביום ההולדת שלו גיליתי שאני בהיריון". בשלב הזה, היא אומרת, כבר היה קשה עד בלתי אפשרי למצוא עבודה. "ראו עליי, וגם לא רציתי להסתיר".

מפה לשם היא מצאה את עצמה שנתיים ותשעה חודשים בבית. בשלב הזה, היא הגיעה למפגש ההיכרות עם ההייטק שארגנה אלפי. "מעבר להייטק היה נראה לי רחוק ממני שנות אור, ופתאום הבנתי שזה אפשרי. פתחתי לינקדאין, תרגמתי את קורות החיים שלי והתחלתי לחפש. ממש עבדתי בזה. דיברתי עם כל מי שיכולתי".

ואז הגיעה המלחמה. חברות רבות עצרו גיוסים והמשימה המאתגרת נראתה עוד יותר בלתי אפשרית. "עד שחברה ראתה מודעה של מכרה והציעה להעביר את קורות החיים שלי". היא התקבלה, ולדבריה קפצה בשכר ובתפקיד. היא נזכרה איך זה להתלבש בבוקר, ואפילו שמחה על הנסיעות לעבודה. "אני חייבת המון לכנס ההוא, שנתן לי תקווה וידיעה שזה אפשרי".

"מיד תויגתי כאמא"

במקרה של ניצן בר אבני, הקושי היה דווקא חזרה מהירה מדי ולא מותאמת מחופשת הלידה. "יצאתי משוק העבודה אחרי 8 שנים של עבודה בחינוך", היא מספרת על ימיה כגננת. "לפני שילדתי חשבתי שארצה לחזור לעבודה כמה שיותר מהר, אבל שמתי את הילדה שלי בגן אחרי שלושה וחצי חודשים והיא לא הפסיקה לבכות, לא יכולתי להשאיר אותה ככה. אבל הכריחו אותי לחזור לעבודה. לא הייתי מוכנה, הייתי צריכה עוד זמן, אבל אמרו לי שהתחייבתי. ואני, לא יודעת למה, לא בדקתי את הזכויות שלי. כשהבת הגדולה הייתה בת 7, עזבתי".

החיפוש לא היה פשוט. שנתיים היא הייתה מחוץ למעגל העבודה. "בכל ראיונות העבודה שעשיתי, ברגע ששמעו שאני אמא - תויגתי. פתאום תנאי השכר משתנים, ועולות שאלות כמו 'איך תסתדרי עם להוציא את הילדים'. הייתי צריכה להסביר שיש אבא ושאני לא לבד בסיפור הזה. כשבעלי התראיין, אף אחד לא שאל אותו את השאלות האלה".

גם עבורה המפגש של אלפי פתח עולם. "הכל היה מפוכח. לא מכרו חלומות", היא נזכרת. "הבנתי שאין סיבה שלא אשים על השולחן את ההורות. שאני לא צריכה להתבייש שאני אמא". עתה היא חוזרת לעבוד במשרד החינוך, אבל בתפקיד אחר: "עכשיו אני כבר מציבה תנאים. מרגישה בנוח לומר מה אני מוכנה ומה לא, ואני לא מוותרת על זה. בסוף אנחנו הכי פוגעות בעצמנו כשלא מאפשרים לנו להיות מה שאנחנו צריכות להיות".

בר אבני וגולדרט השתלבו חזרה, אבל רבות טרם מצאו כיוון. השלב הבא של אלפי הוא יריד קריירה, שיתקיים במוזיאון תל אביב בסוף החודש, בשיתוף עם עיריית תל אביב. יהיו שם מגייסות מתעשיות שונות, פסיכולוגיות תעסוקתיות, פאנל של אמהות שהיו שם ומצאו נתיב, ופסיכולוגית שיקומית. המטרה היא לא להסליל למודל אחד אלא להציג אפשרויות, לנרמל, ולעזור למי שרוצה להשתלב מחדש לא לעשות את זה לבד.

"שוק העבודה שלנו תוכנן לרובוטים שדמיינו בתחילת המהפכה התעשייתית, והוא צריך להתאים את עצמו לשינויים שחלו", מסכמת סוננברג. "בשוק עבודה מגוון מרוויחים לא רק העובדים, גם שורות הרווח קופצות. זה מביא לקוחות מגוונים, פתרונות יצירתיים ויעילות. כשאת יודעת שאת צריכה לצאת בשלוש לאסוף את הילדים, את לא מדברת עם כל אחד שנכנס לחדר. את עובדת". 

עוד כתבות

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

אייזנור איגי / צילום: לפי סעיף 27 א'

פעילת זכויות אדם אמריקנית נהרגה בהפגנה סמוך לשכם

צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה במהלך הלילה • בכיר חמאס: "כל הסכם חייב לכלול הפסקה כוללת של התוקפנות" • גם שר החוץ הירדני הזהיר כי ההתעקשות של נתניהו על פילדלפי היא תירוץ - והזהיר: "כל ניסיון לעקור פלסטינים - כמוהו כהכרזת מלחמה" • עדכונים בולטים

שיפוד דג במסעדת דה פקטו בנס ציונה / צילום: אסף קרלה

דה פקטו משלב אוכל מקיבוץ הגלויות המקומי ובר אינטליגנטי

בר האוכל מציע מנות מקוריות בהשראת המטבח התימני ודיאלוג מוצלח עם הבר, שמייצר במקום את כל תמציות הטעם לקוקטיילים

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט ● עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו ● ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

תמונות משפחתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

ד"ר טליה שדה מאוניברסיטת בן גוריון חוקרת איך אנחנו לומדים מזיכרונותיהם של אחרים ● בראיון לגלובס היא מסבירה מדוע תאומים נוטים לערבב זיכרונות, מה הקשר בין סטרס לשכחה והסיבה שאנשים כריזמטיים יכולים לשקר לנו בקלות

הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock

למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות

כיצד ניתן לנווט בהצלחה חברות בתקופת משבר, ואף למנף אותו כדי לחזק אותן? מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

יעל ארד / צילום: תמר מצפי

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

היועמ''ש לשעבר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

מנדלבליט פנה לביהמ"ש למנוע פרסום שיחות נוספות עם נוה - ונדחה

מנדלבליט ביקש למנוע פרסום שיחות נוספות בינו לבין נוה, בעקבות השידור אמש בחדשות 12 על ידי העיתונאי עמית סגל ● בית המשפט דחה את הבקשה מבלי לדון בטענות לגופן ● היועמ"ש לשעבר טען כי "חברת החדשות ומר סגל עשו שימוש אסור בניגוד לדין ותוך הפרת צווים שיפוטיים מפורשים" כאשר שידרו את השיחות

Xpeng G6 / צילום: יח''צ

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק. אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

7 בכירים יתחלפו בתוך מספר חודשים: שדרת הניהול בפרקליטות משנה את פניה

בחודשים הבאים יסיימו את הקדנציה המשנה בתחום הפלילי, עו"ד מומי למברגר, המלווה את תיק מחבלי הנוחבה; עו"ד אורית קוטב, המשנה האזרחית; ו־3 פרקליטי מחוזות ● עוד יסיימו את תפקידם: מנהל המחלקה האזרחית ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים ● עד כה לא יצא מכרז לשום תפקיד