גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הטנדר המהפכני של טסלה נחת בישראל אבל לא יוכל לעלות על הכביש

הטנדר יוצא הדופן "סייבטראק", שהחל להימסר בדצמבר, זוכה לביקוש עצום ● רכב ראשון הגיע לארץ, אבל משרד התחבורה מסרב להעניק לו מספר ורישיון

ה''סייברטראק'' של טסלה בתצוגה בקליפורניה / צילום: ap, Richard Vogel
ה''סייברטראק'' של טסלה בתצוגה בקליפורניה / צילום: ap, Richard Vogel

יש שתי דרכים להסתכל על ה"סייברטראק" של טסלה. מעריצי החברה ומעריצי אילון מאסק שעומד בראשה טוענים כי זהו רכב "משבש" (DISRUPTIVE), ש"מתמצת את הרוח המרדנית של טסלה ושל מאסק". מעין קריאת תיגר נועזת ושוברת מוסכמות של עיצוב, טכנולוגיה והנדסה, שתאלץ את תעשיית הרכב כולה לחשב מסלול מחדש.

טסלה על הכוונת: החשמליות שבדרך לישראל ובמחירים לא רעים בכלל 
בישראל עוד לא מפנימים: אמברגו על סוללות ליתיום עלול להיות הנשק הכלכלי הבא

אחרים, והם לא מעטים, טוענים כי מדובר בעוד גימיק יקר במיוחד מבית היוצר של מאסק, אומן ביצירת יחסי ציבור ובטיפוח המניה של טסלה. לטענתם הרכב דורש הרבה יותר מדי פשרות הנדסיות וספק אם הוא יהיה רווחי לחברה. כך או כך אין ספק, שבכל מקום שאליו מגיע הסייבטראק לראשונה הוא יוצר סביבו תשומת-לב על גבול ההיסטריה הציבורית, וכעת גם אנחנו נכללים במועדון הזה, אחרי שרכב בודד הגיע לארץ ביבוא אישי על ידי חברת סחר רכב. ננסה לענות כאן על כמה מהשאלות.

איך נולד הרכב?

הרעיון להציג פיקאפ חשמלי "מהפכני" הוצג לראשונה על ידי מאסק ב-2012, אם כי אז עוד כונה הרכב "סופרטראק". הפרויקט הוטמע לראשונה רשמית בתוכנית העסקית של טסלה באמצע 2016, ורכב הקונספט בעל העיצוב החריג הוצג פיזית לציבור בנובמבר 2019 באירוע מדיה ענק, שבו גם הומחשו יכולות "העמידות" שלו בפני חדירת גופים חיצוניים.

ההדגמה נכשלה כאשר אחת הזכוכיות התנפצה לאחר שהוטח בה כדור מתכת, אולם האירוע השיג את מטרתו: חשיפה תקשורתית אינטנסיבית בקנה מידה גלובלי. בתוך יום וחצי מהאירוע נרשמו לרכב 146 אלף הזמנות של לקוחות, שכל אחד שילם מקדמה של 100 דולר, למרות שלא היה אז מועד אספקה.

שלושה ימים לאחר מכן כבר נרשמו לרכב 250 אלף הזמנות, והנתון האחרון מדצמבר 2023 מדבר על כ-2 מיליון הזמנות צבורות, אם כי כמובן לא ברור כמה מתוכן הן הזמנות "רציניות" לאור המחיר הסופי של הרכב, שנסק בינתיים. טסלה גם הגדילה ב-2023 את המקדמה שהיא דורשת ל-250 דולר.

למה כל כך קשה להשיג אותה?

כמו הרבה הבטחות "גדולות מהחיים" של מאסק, גם לוח הזמנים לייצור ואספקת הסייבטראק לקה בפערים לא קטנים בין המובטח למציאות. באירוע ההשקה בנובמבר 2019 נטען כי המכוניות הראשונות "יסופקו ללקוחות בשלהי 2021, עם מחיר התחלתי של 39,900 דולר".

אילון מאסק / צילום: Shutterstock

באוגוסט 2021 הודיעה טסלה כי לא תוכל לספק את המכונית ב-2021, עקב "קשיים בייצור". המסירות נדחו לתחילת 2022, אבל בינואר 2022 שוב נדחה הייצור הסדרתי "עד סוף 2022", בשל "אתגרי ייצור שונים".

אב הטיפוס הראשון מייצור סדרתי ירד מפס הייצור בטקסס רק ביולי 2023, אבל צופים חדי-עין ציינו כי הוא סבל מבעיות ייצור, כמו דלתות שאינן מיושרות כהלכה. באוגוסט 2023 דלף מייל פנימי של מאסק לעובדים שבו הובע חשש כי בשל העובדה שהרכב עשוי ממתכת נוצצת עם זוויות חדשות, "שינויים באחידות הממדים יבלטו מאוד".

בתחילת דצמבר 2023 החלו סוף סוף המסירות, והחברה פרסמה מחירון מחייב לרכב עם תג מחיר התחלתי של 60,990 דולר. "קצת" שונה מהמקורי. הייצור עדיין מתבצע בכמויות קטנות, אם כי ב-2025 הוא צפוי לצבור תאוצה, אם הכול יתנהל כמתוכנן.

אילו סימני שאלה מרחפים סביב הרכב?

בפברואר 2024 הכריזה טסלה על RECALL (קריאה בטיחותית לתיקון) באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק לכ-2.2 מיליון כלי רכב, כולל רכבי הסייבטראק שכבר יוצרו.

באפריל, לאחר שמספר משתמשים דיווחו על בעיות בדוושת התאוצה, עצרה טסלה זמנית את מסירות הרכב ובאותו חודש הכריזה על ריקול פיזי (החזרה למוסך) של המכוניות, כתוצאה ממקרים שבהם דוושת התאוצה נתקעה. ביוני 2024 החזירה טסלה את הסייברטראק ל"ריקול" נוסף (רביעי במספר), הפעם בשל בעיות גימור.

האם ניתן להזמין את הרכב מחוץ לארה"ב וכמה הוא עולה?

טסלה עוד לא החלה את המכירות הבינלאומיות של הסייברטראק, וגם בארצות הברית כל כלי הרכב שמיועדים לייצור ל-2024 כבר הוזמנו והרשימה נסגרה. מדובר בכמויות קטנות בהרבה מהמתוכנן, ועל פי הריקול האחרון ביוני נמסרו בסביבות 11 אלף יחידות ללקוחות.

נכון להיום האספקה ללקוחות מזמינים חדשים מתוכננת ל-2025 (ללא תאריך ספציפי) אם כי במרץ 2024 הודיעה החברה כי בעלי מניות של טסלה מוזמנים לקבל "סדרה מוגבלת" של כלי הרכב המכונה Foundation Cybertruck, במסירה מוקדמת.

ה"קאץ'" הוא, שהרוכש צריך לעמוד בקריטריונים מסוימים כמו הוכחת בעלות על 500 מניות של טסלה (לכל הפחות), ומחיר שגבוה ב-20 אלף דולר ממחיר הבסיס הרשמי של גרסת הבסיס. לא פחות מ-88 אלף דולר.

נכון להיום גרסת הבסיס עם הנעה אחורית עולה כאמור באתר החברה כ-60,990 דולר, גרסת ההנעה הכפולה עולה 79,990 דולר וגרסת-העל עם שלושה מנועים, המכונה CyberBeast, עולה 99,990 דולר.

איך מתנהג שוק היד השנייה?

ה"ההייפ" העצום סביב הרכב, והאספקה המוגבלת שלו ביחס לביקוש העצום ולחשיפה (הרכב חביב מאוד על "מגה-סלבס" בארה"ב), חלחלו גם לשוק היד השנייה, ומשכו לא מעט סוחרים ומחפשי רווחים, שרכשו את הרכב רק כדי להציע אותו בשוק היד השנייה במחירים גבוהים בעשרות אלפי דולרים ממחיר הרכישה.

טסלה ניסתה לבלום את התופעה אך הצליחה רק חלקית, ונכון להיום מוצעות בארה"ב מכוניות יד שנייה בכ-110 אלף דולר. זו עוד נחשבת ירידה משמעותית במחיר לעומת כלי רכב משומשים שיצאו לשוק עם תחילת המסירות, במחיר גבוה ב-100 אלף דולר ממחיר המחירון. המחירים צפויים לרדת ככל שיותר מכוניות יעלו על הכביש.

מה המכונית מציעה?

הסייברטראק הוא טנדר בגודל מלא עם אורך של 5.88 מ', רוחב 2.02 מ' וגובה של 1.9 מ'. הוא מתוכנן להסיע עד שישה אנשים (כולל הנהג) ומשקלו העצמי כ-3 טונות. תא המטען מאחור מצויד בכיסוי בד נגלל חשמלית, וכאשר התא מכוסה הוא יכול לשאת מטען בנפח של כ-2,850 ליטר. הגרסאות החזקות אמורות לגרור מטענים במשקל של עד כ-5 טונות.

טווחי הנסיעה נעים בין כ-400 ל-550 ק"מ לערך, בהתאם לדגם ולגודל הסוללה, והטעינה היא בקצב של עד 350 קילוואט. את הדגמים עם שניים ושלושה מנועים אפשר לרכוש עם "מאריך טווח", שמוסיף כ-50 קילוואט לקיבולת הסוללה על חשבון נפח תא המטען. "הגימיק" המרכזי של הרכב הוא גוף שעשוי מפלדת אל-חלד בגימור מתכתי "טבעי", ללא צביעה חיצונית.

האם הרכב חסין כדורים ולמה זה מפריע לו לקבל רישוי בארץ?

טסלה מעולם לא טענה רשמית שהמכונית חסינת כדורים, אם כי טענה שהזכוכיות הן "חסינות ניפוץ עד דרגה של כדור בייסבול שפוגע במהירות של 70 מייל לשעה". עם זאת, מבחנים לא מבוקרים ולא רשמיים שונים הוכיחו, שמשטחי הגוף עמידים בפני קליעים בקליבר מסוים ובטווח מסוים.

למשרד התחבורה בישראל זה הספיק כדי לא להעניק רישוי למכונית הראשונה (והיחידה) שהגיעה עד כה לארץ, ביבוא אישי, ולדרוש שהיא תקבל אישור מיוחד, שנדרש למכוניות חסינות ירי. ככל הידוע, לטסלה ישראל אין כוונות לפתוח את היבוא הסדיר לרכב בעתיד הנראה לעין.

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט ● עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו ● ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

תמונות משפחתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

ד"ר טליה שדה מאוניברסיטת בן גוריון חוקרת איך אנחנו לומדים מזיכרונותיהם של אחרים ● בראיון לגלובס היא מסבירה מדוע תאומים נוטים לערבב זיכרונות, מה הקשר בין סטרס לשכחה והסיבה שאנשים כריזמטיים יכולים לשקר לנו בקלות

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

מערך ארטילרי גדודי של ATMOS / צילום: אלביט מערכות

נשיא מול שר ההגנה: עסקה עם אלביט מרעידה את ממשלת ברזיל

נשיא ברזיל האנטי־ישראלי מתנגד לעסקה עם אלביט בשל "תמיכה בפלסטינים" ● מנגד שר ההגנה שלו מעוניין בעסקה שנחתמה במסגרת מכרז  לרכישת 36 תותחי "אטמוס"

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

יעל ארד / צילום: תמר מצפי

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

Xpeng G6 / צילום: יח''צ

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק. אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

גשר בגין, הערב / צילום: דנה רעני

קוראים לעסקה: המונים מפגינים בתל אביב

משפחות החטופים צעדו בת"א בקריאה לעסקה ● רמטכ"ל צבא מצרים הגיע לביקור בגבול עזה "כדי לבדוק את נוהלי הביטחון" • צה"ל מאשר: 7 מחבלים חוסלו בשומרון, בהם בנו של המחבל זכריה זביידי • בצפון: אזעקות באלקוש ובפסוטה, קודם לכן דווח על חיסול מחבל חיזבאללה בכפר כפרא שבדרום לבנון • עדכונים בולטים

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים שביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון