גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תמ"א 38 נגמרת: הכדור עבר לרשויות המקומיות

תמ"א 38 מסתיימת בסוף אוגוסט ברוב היישובים בארץ ● רק 11 רשויות מקומיות אישרו תוכניות עירוניות שיחליפו אותה, וב־20 יישובים נוספים מקודמות כעת תוכניות כאלה ● כל שאר הרשויות יצטרכו לפעול לפי "חלופת שקד" שמציעה זכויות בנייה נרחבות בעיקר לבניינים שיתארגנו יחדיו ● גלובס עושה סדר

פינוי־בינוי ברמת גן. בעיר מקודמת תוכנית שתחליף את תמ''א 38 / צילום: טלי בוגדנובסקי
פינוי־בינוי ברמת גן. בעיר מקודמת תוכנית שתחליף את תמ''א 38 / צילום: טלי בוגדנובסקי

בסוף החודש הבא תסתיים תמ"א 38 ברוב היישובים בארץ. ב־20 ישובים התוכנית תוארך בזכות תוכניות חלופיות שמקודמות בהם, ושבאות לתת מענה על הצורך לחזק מבנים; ב־11 רשויות נוספות אין צורך להאריך את התמ"א כי כבר קיימות בהן תוכניות חלופיות. האם התוכניות המקומיות פותרות את בעיות היסוד התכנוניות והאחרות שליוו את תמ"א מאז ראשיתה? האם בתקופה הזו, שבה ברור הצורך במיגון מבנים נגד פגיעת טילים וכטב"מים, לא כדאי היה לשקול להאריך את תמ"א 38 בכל הארץ? לא מעט שאלות עולות לנוכח ביטול התמ"א ואימוץ המתווה התכנוני שמכונה "חלופת שקד", על שם שרת הפנים לשעבר איילת שקד, במקומה.

פרויקט מיוחד | 75% מהיתרי הבנייה בהתחדשות העירונית ב־2023: בתמ"א 38
פרויקט מיוחד | תל אביב הייתה אחת המובילות בתמ"א 38. האם תשמור על מעמדה?

תמ"א 38 עומדת לסיים את חייה בתור ניסוי מרתק שרשם לא מעט הצלחות, אך גם כישלונות מסוגים שונים, בדרך לחזק את המבנים הישנים בישראל, ולהופכם לעמידים יותר מפני רעידות אדמה. כולם אהבו לשנוא את התוכנית הזו, אך עכשיו, משהצליחו לבטלה, החובה להוכיח שהחלופות מוצלחות יותר ויעילות יותר מוטלת על מינהל התכנון, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הרשויות המקומיות והמשרדים הממשלתיים שעוסקים בתחום, ובעיקר הרשות להתחדשות עירונית.

העיקרון של תמ"א 38 היה פשוט: מדובר בתוכנית שאפשרה חיזוק מבנים שנבנו לפני 1980 ע"י יזמים פרטיים, שבתמורה לעבודתם קיבלו זכויות בנייה, ויכלו למכור את הדירות שהוסיפו לבניין. כך יצאו הדיירים מרוצים, כי דירותיהם הוגדלו בדרך כלל בחדר, ונוספו להן מרפסות, מעליות, לעתים גם מחסנים ומקומות חניה, מה שהעלה את שווי הדירות בעשרות אחוזים. גרסה זו של התמ"א מכונה 38/1, ואליה היתוספה גרסה נוספת מספר שנים לאחר מכן, שמכונה 38/2 שכללה את הריסת המבנים הישנים והקמת חדשים תחתם. בגרסה זו קיבלו היזמים זכויות בנייה רחבות יותר, וגם עלויות הבנייה שהוטלו עליהם היו גבוהות משמעותית מאשר בתמ"א 38/1.

הביקורת: היזמים והדיירים הרוויחו, הרשויות הפסידו

התוכנית ספגה עם השנים ביקורת רבה. לגבי תמ"א 38/1 נטען לא פעם, כי אינה מחזקת די את המבנים; לגבי התמ"א ככלל נטען (ובצדק), כי היא גורעת את עיקר שיקול הדעת התכנוני הנתון בידי הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה, ולפתע הן הפכו לגוף להנפקת היתרי בנייה מכוח תוכנית שרירותית, עם מעט מאוד סמכויות. התמ"א גם גרעה מהרשויות המקומיות את היטלי ההשבחה שהן מקבלות בדרך כלל כתוצאה ממימוש תוכנית חדשה. מדובר במכה כלכלית קשה.

עוד נטען כי התמ"א מעודדת פרויקטים נקודתיים, אינה "מדברת" עם סביבתה ואף מפריעה להתפתחות השכונות שמסביב, אינה מעודדת עירוניות, אינה תואמת לתשתיות הקיימות בשכונות הישנות ואינה מטילה על היזמים מטלות ציבוריות, כך שבסופו של דבר הכול מוטל על העירייה.

ולבסוף: פרויקטי תמ"א יצאו לדרך בעיקר במרכז הארץ, ולא בפריפריה, משום שלא נמצאה היתכנות כלכלית לייזום פרויקטים כאלה בצפון ובדרום.

הביקורת גברה והלכה, עד שבסופו של דבר לפני חמש שנים החליטה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לסיים את התמ"א בהדרגה. מועד הסיום קיבל מספר ארכות, עד שהוכרע סופית לסוף חודש אוגוסט הקרוב - בעוד כחודש.

החלופות: בחולון רוצים חזיתות מסחריות

ומה במקום? המועצה הארצית לתכנון ולבנייה נתנה לרשויות המקומיות סמכויות לערוך תוכניות מקומיות שיחליפו את התמ"א 38.

בהתחלה השתמשו הרשויות בעקרונות של תמ"א 38 כדי לערוך תכנון מפורט ומבוסס תמ"א בשכונות שונות. הדוגמאות המפורסמות ביותר לעניין זה הן תוכניות הרובעים 3 ו־4 בתל אביב ותוכנית 10038 בירושלים.

כיום הרשויות המקומיות משתדלות להתנתק לחלוטין מתמ"א 38, ולעצב לעצמן תוכניות שיעניקו זכויות שונות לפי המצב הספציפי בכל שכונה ושכונה. דוגמה בולטת לעניין זה היא חולון, שבה אושרה תוכנית ח/619 שהיא תוכנית כוללת להתחדשות עירונית בעיר, שאושרה בינואר שנה שעברה ואשר מסמנת מתחמים לפינוי־בינוי ומתחמים להתחדשות מגרשית, ואף מקומות לאורך הצירים הראשיים, שבהם יש להקים חזיתות מסחריות.

עד כה 11 רשויות מקומיות עיצבו תוכנית חלופית מלאות לתמ"א 38. ב־13 רשויות נוספות התמ"א הוארכה בכשנתיים, בעקבות עמידתן בתנאים שהציבה בפניהן המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שהם: קבלת החלטה ברמה המקומית להאריך את התמ"א והגשת תוכנית חלופית לוועדות המחוזיות. אם התוכניות שהגישו יאושרו לפני מועד התפוגה החדש של תמ"א 38 - 18.5.2026 - התמ"א תבוטל במועד האישור.

בין הרשויות הללו: ירושלים, שבאופן עקרוני מתכוונת להמשיך עם תוכנית 10038, אך למחוק את התלות שלה בתמ"א 38; אשדוד; רמלה; נהריה; חיפה; רעננה; באר שבע; ראשון לציון; כפר סבא; ופתח תקווה.

ברמת גן מקודמת תוכנית ועל העירייה להגישה לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה בימים הקרובים ממש, כדי שתינתן לה אפשרות להאריך את תמ"א 38 בכשנתיים.

שרת הפנים לשעבר, איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

רשויות ללא תוכנית: כיצד יפעלו הרשויות תחת "חלופת שקד"

ומה עם הרשויות האחרות? עבורן נוצרה "חלופת שקד". מדובר בגרסה של שרת הפנים לשעבר איילת שקד, לחלופה לתמ"א, שמעבירה את הסמכות לאישורי פרויקטים נוסח תמ"א 38 לרשויות המקומיות.

בעיקרון התוכנית מעניקה זכויות בנייה נדיבות יותר מאשר תמ"א 38 במקרים של הריסת בניין והקמתו מחדש, ובמיוחד אם מאוחדים שלושה מגרשים גובלים. במקרה הראשון יינתנו ליזמים זכויות של עד 400% לעומת היתרי הבנייה שהוצאו על השטחים הקיימים, ובמקרה השני - של עד פי חמישה. כל זה לפי שיקול הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה.

במקרים של מבנים לשימור, או שבהם לא ניתן לבצע הריסה ובנייה מחדש, ניתן יהיה לבצע פרויקט של חיזוק ותוספות בנייה, כמו תמ"א 38/1, אך עם זכויות בנייה מופחתות.

במסגרת חלופת שקד נקבעו היטלי השבחה מופחתים של 25% (במקום 50% כרגיל) שאותם רשאית הוועדה המקומית לצמצם ל־12.5% או לבטל לחלוטין.

אז במסגרת החלופה הזו יש תמרוץ לוועדות המקומיות בצורה של היטלי השבחה וליזמים יש תמרוץ בצורה של זכויות בנייה מוגדלות. האם זה מספיק, כדי לתמרץ את חיזוק המבנים הישנים, גם במקומות שאליהם תמ"א 38 לא הגיעו עד כה? במינהל התכנון הודו בפנינו כי קשה לדעת, וכי חייבים להמתין ולעקוב אחרי מימוש החלופה.

עיריית תל אביב מקדמת תוכנית חלופית, תא/5555, אך לא הגישה אותה עד המועד הנדרש ובכוונתה לקדם אותה בהמשך.

 

העתיד: אישור תוכניות ב־30 רשויות זה לא מספיק

קל להבחין כי קיימת חפיפה רבה בין הערים שמקדמות בשטחן חלופות לתמ"א, לערים המובילות בבנייה על פי התמ"א, מה שמבליט שוב את חוסר הרלוונטיות של תמ"א 38 אך גם של החלופות שלה, לפריפריה,

היום הרשויות המקומיות מקבלות הזדמנות חוזרת לענות על האתגר, לקבל את האחריות על השכונות הוותיקות שלהן ולתכנן את התחדשותן ואת התחדשות המבנים שבהן. האם הן יקחו את הזכויות הללו וינסו לעשות משהו, או שיסתפקו בכך שביטלו את התמ"א השנואה, וישובו שלא ליזום כלום, כמו לפני 20 שנים?

אין ספק כי כ־30 רשויות שבחלקן אושרו תוכניות ובחלקן מקודמות תוכניות - מנסות לתת מענה לאתגר החדש־ישן, אך עדיין נראה, כי המספר רחוק מלהשביע רצון.

עוד כתבות

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

מפגינים באוניברסיטת קולומביה, בשבוע שעבר. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק

בהתחדש מלחמת הקמפוסים באמריקה החזית העממית לשחרור פלסטין מתחילה את שחרור מישיגן, בדרך אל מהפכה עולמית

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" ● שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"

גשר בגין, הערב / צילום: דנה רעני

קוראים לעסקה: המונים מפגינים בתל אביב

משפחות החטופים צעדו בת"א בקריאה לעסקה ● רמטכ"ל צבא מצרים הגיע לביקור בגבול עזה "כדי לבדוק את נוהלי הביטחון" • צה"ל מאשר: 7 מחבלים חוסלו בשומרון, בהם בנו של המחבל זכריה זביידי • בצפון: אזעקות באלקוש ובפסוטה, קודם לכן דווח על חיסול מחבל חיזבאללה בכפר כפרא שבדרום לבנון • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר תהילה שוורץ–אלטשולר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המומחית שמזהירה: האויבים שלנו מתכננים מודל חדש למלחמה

שיחה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● על החשיבות של המדיה החברתית ביצירת הנרטיב של המלחמה, הצורך ברגולציה בבינה המלאכותית וגם החשש של אילון מאסק ממעצר אחרי מייסד טלגרם

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

דיווח: טאואר וקבוצת אדאני ישקיעו 10 מיליארד דולר בפיתוח שבבים

חברת השבבים הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במערב הודו

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים שביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

אזור יוּמה שבאריזונה. גיבור הספר עובר שם עם כנופייה ידועה לשמצה / צילום: Shutterstock

היופי האכזרי של "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" של קורמק מקארתי

המערבון הראשון של הסופר האמריקאי זוכה הפוליצר, מלא בתיאורים גרפיים של אכזריות קשה לעיכול ●"קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" מגולל את מסעו של צעיר שמצטרף לכנופייה רצחנית שהורגת חפים מפשע ● הרומן שופך אור על שאלות פילוסופיות גדולות כמו גורל, חופש בחירה ואלימות