גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החברות שמפטרות וכמה מהר מוצאים עבודה: המגמות החדשות בתעסוקה בחברות ההייטק

אילו עובדים הכי מוגנים מפני פיטורים, ועד כמה בולט הפער המגדרי? מחקר מקיף של מכון רייז ישראל מציג ניתוח עומק של גלי הפיטורים בתעשיית ההייטק הישראלית ● "בראייה רחבה יותר, גלי הפיטורים יצרו תנועה של עובדים לחברות קטנות יותר ובשלבים מוקדמים יותר", מסביר ד"ר אסף פתיר, הכלכלן הראשי של מכון RISE

עובדים טכנולוגיים הם אלו שמוצאים עבודה בזמן הקצר ביותר / צילום: Unsplash
עובדים טכנולוגיים הם אלו שמוצאים עבודה בזמן הקצר ביותר / צילום: Unsplash

מכון רייז ישראל (SNPI לשעבר) מפרסם הבוקר (ד') מחקר מקיף המציג ניתוח עומק של גלי הפיטורים בתעשיית ההייטק הישראלית, בהתמקדות בתקופה שבין חודש מרץ של 2022 ועד לחודש מאי 2023.

חשש מהרגולטור ואובדן עניין: מה הוביל להפסקת המגעים לרכישת וויז? 
בלעדי | התוכניות לשילוב אוכלוסיות מוחלשות בהייטק מקוצצות בחדות למרות הצלחתן 

המחקר השתמש בנתונים של מעל 30 אלף עובדים מהלינקדאין, כשהממצאים העיקריים שלו מצביעים על מספר מגמות:

● העובדים הטכנולוגים בחברות ההייטק הם אלו שנמצאים תחת הסיכון הנמוך ביותר להיות מפוטרים.
● גם העובדים הוותיקים יותר נמצאים בסיכון נמוך יותר בעת גלי פיטורים.
● הסיכון לפיטורים בקרב גברים גבוה יותר מאשר בקרב נשים.
● עובדים ללא השכלה אקדמית בסיכון גבוה יותר להיות מפוטרים.
● עם זאת, בקרב העובדים בעלי ההשכלה האקדמית, סוג התואר ומקום הלימוד, אם זו מכללה או אוניברסיטה, אינם מהווים גורם שמשפיע על הסיכון לפיטורים.

בוגרי מכללות מוצאים עבודה מהר יותר מבוגרי אוניברסיטאות

כאמור, המחקר התמקד בשלוש שאלות מפתח והן מהם הגורמים המשפיעים על הסיכון של עובדים לאבד את עבודתם, כמה זמן לוקח למפוטרים למצוא עבודה חדשה ולסיום - היכן המפוטרים מצליחים למצוא את עבודתם החדשה.

מבחינת זמן מציאת עבודה, מחצית מהמפוטרים מצאו עבודה תוך שלושה חודשים, ו-27% מהם מצאו עבודה בחודש הפיטורים או בחודש שאחריו. במחקר נמדדו כ-6,000 עובדים שפוטרו ומשך הזמן שלקח להם למצוא עבודה, זאת כולל עובדים שלא התחילו עבודה חדשה בתקופת המדידה. כאמור, ממצאי המחקר מראים כי מחצית מעובדים אלו מצאו עבודה בתוך שלושה חודשים, וכי 27% מצאו עבודה בחודש הפיטורים או בחודש שלאחריו. לעובדים צעירים לקח פרק זמן ארוך יותר למצוא עבודה, פי שניים, ביחס לשאר.

לפי ממצאי המחקר, הזמן החציוני למציאת עבודה של עובדים שסיימו תואר ראשון לפני שנתיים או פחות, הוא כמעט 8 חודשים. לעומת זאת, בקרב עובדים שסיימו תואר ראשון לפני 2-5 שנים, הזמן החציוני למציאת עבודה חדשה עומד על 3.8 חודשים. לפי הנתונים, מבחינה זו אין הבדלים משמעותיים עבור עובדים עם ותק של מעל 5 שנים.

עובדים טכנולוגיים הם אלו שמוצאים עבודה בזמן הקצר ביותר, זאת כאשר הזמן החציוני עומד על 3.4 חודשים. בעלי תואר ראשון מוצאים עבודה מהר יותר מבעלי תואר שני ומעלה, כמו גם מהר יותר מעובדים ללא תואר כלל. נתון מעניין העולה מן הדוח נוגע למוסדות הלימוד, כשנמצא כי בוגרי מכללות מוצאים עבודה מהר יותר מבוגרי אוניברסיטאות ומבעלי השכלה לא אקדמית.

עם זאת, כך מציינים במחקר, מבחינת מגבלות הנתונים, נתוני הלינקדאין אינם מבחינים בין מובטלים למחפשי עבודה לבין אלה שעזבו את שוק העבודה זמנית, אם למטרות לימודים או חופשה, או אף לצמיתות. מגבלה נוספת קשורה לכך שיתכן וחלק מהעובדים כלל לא עדכנו את הפרופיל שלהם, מה שעלול להוביל גם כן להערכת יתר של זמן האבטלה.

פערים מגדריים

לפי נתוני המחקר, מתוך כלל העובדים בחברות שנבדקו, 63% הם גברים, מה שמהווה אחוז אופייני לכלל תעשיית ההייטק. המחקר מצא כי שיעור הפיטורים בקרב גברים עומד על 17.2%, גבוה מעט מהשיעור אצל נשים שעומד על 15.9%.

התוצאה יכולה להיתפס כמפתיעה לאור העובדה שגברים מיוצגים בכמות גבוהה יותר בתפקידים טכנולוגיים, וכן בקבוצות הוותק והגיל הגבוהות יותר - שלושה מאפיינים שנוטים להוריד את הסיכון לפיטורים. כלומר, על אף שמאפיינים אלו נוטים להוריד את הסיכון לפיטורים, המחקר מציג נטייה של חברות לפטר פחות נשים. כאמור, לפי ממצאי המחקר, הסיכוי של גבר להיות מפוטר, בהינתן ששאר המאפיינים זהים, גבוה ב-4% ועד 9% מאשר סיכוייה של אישה להיות מפוטרת.

הפיטורים שכיחים יותר בחברות רב-לאומיות

לפי נתוני המחקר, כ-7.6% מחברות ההייטק הפעילות בישראל (כ-390 מתוך כ-5,100) הן מרכזי פיתוח וייצור של חברות רב-לאומיות. המרכזים הללו מעסיקים כ-24% מעובדי ההייטק בישראל. מבחינת שכיחות הפיטורים, מתוך 168 אירועי הפיטורים שנמצאו, 10.7% התרחשו בחברות רב-לאומיות. כלומר, הפיטורים היו שכיחים יותר בחברות רב-לאומיות, אך התרחשותם הייתה בחברות קטנות יחסית, עם מספר מפוטרים קטן יחסית גם הוא.

עוד מצא המחקר כי מתוך העובדים שפוטרו מחברות רב-לאומיות ואז מצאו עבודה חדשה בהייטק, כ-26% מהם עברו לחברה רב-לאומית אחרת. יוצאי חברות מקומיות נוטים באופן מובהק להישאר בחברות מקומיות, ומתוכם רק כ-14% עברו לחברה רב-לאומית.

לפי המחקר, גלי הפיטורים בהייטק הישראלי יוצרים תנועה של עובדים מחברות גדולות לקטנות, זאת בין היתר כאשר כ45% מהמפוטרים עברו לעבוד בחברה קטנה יותר מהקודמת, בעוד שרק 21% עברו לחברה גדולה יותר.

בעלי התפקידים הטכנולוגיים הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להישאר בענף

במחקר ניתחו גם את המשרות החדשות של המפוטרים, תוך התמקדות בשאלת ההישארות בענף ההייטק.

המחקר בדק את מאפייני העבודה החדשה של כ-4,300 עובדים שמצאו עבודה חדשה לאחר הפיטורים ומצא כי 84% מהעובדים אכן נשארו בענף הטק. עוד לפי ממצאי המחקר, בעלי תפקידים טכנולוגיים מחזיקים בסיכוי גבוה, פי 1.3, להישאר בענף בהשוואה לשאר התפקידים וכי מעל ל-90% מהעובדים בתפקידים טכנולוגיים אכן מצאו עבודה חדשה בהייטק. לפי המחקר, ככל שהמיומנויות הנדרשות לתפקיד יותר ייחודיות להייטק, כך הסיכוי להישאר בסקטור עולה. הממצאים מצביעים על הבדל ברור בין תפקידי מוצר (לדוגמה, מנהלי מוצר) לתפקידי עסקים (שיווק, מכירות, קשרי לקוחות וכו'), כאשר המיומנויות של האחרונים ככל הנראה כללית יותר ולכן יכולה גם להתאים לענפים אחרים במשק.

"גלי הפיטורים יצרו תנועה של עובדים לחברות קטנות יותר"

ד"ר אסף פתיר, הכלכלן הראשי של מכון RISE, מסר כי "גלי הפיטורים בהייטק הישראלי הגיעו לאחר שנתיים של צמיחה דרמטית בתקופת השיא. על אף שמדובר בתופעה מאתגרת עבור עובדים רבים, חלק ניכר מהמפוטרים מוצאים עבודה בתוך מספר חודשים ורובם נשארים בהייטק.

"יחד עם זאת, קיימים הבדלים משמעותיים בין קבוצות שונות - אלו המתקשים יותר מאחרים הם העובדים הצעירים, בעוד שההייטק מפגין נאמנות לעובדים הוותיקים. בראייה רחבה יותר, גלי הפיטורים יצרו תנועה של עובדים לחברות קטנות יותר ובשלבים מוקדמים יותר. התמונה שעולה ממחקר זה היא מורכבת - מצד אחד הוא מצביע על דינמיות של ההייטק הישראלי תוך חלוקה מחדש של ההון האנושי בתוכו, ומצד שני מדגיש את הפערים המשמעותיים הקיימים בין קבוצות עובדים שונות בתעשייה".

עוד כתבות

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

היועמ''ש לשעבר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

מנדלבליט פנה לביהמ"ש למנוע פרסום שיחות נוספות עם נוה - ונדחה

מנדלבליט ביקש למנוע פרסום שיחות נוספות בינו לבין נוה, בעקבות השידור אמש בחדשות 12 על ידי העיתונאי עמית סגל ● בית המשפט דחה את הבקשה מבלי לדון בטענות לגופן ● היועמ"ש לשעבר טען כי "חברת החדשות ומר סגל עשו שימוש אסור בניגוד לדין ותוך הפרת צווים שיפוטיים מפורשים" כאשר שידרו את השיחות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

דיווח: טאואר וקבוצת אדאני ישקיעו 10 מיליארד דולר בפיתוח שבבים

חברת השבבים הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במערב הודו

תמונות משפחתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

ד"ר טליה שדה מאוניברסיטת בן גוריון חוקרת איך אנחנו לומדים מזיכרונותיהם של אחרים ● בראיון לגלובס היא מסבירה מדוע תאומים נוטים לערבב זיכרונות, מה הקשר בין סטרס לשכחה והסיבה שאנשים כריזמטיים יכולים לשקר לנו בקלות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

מייקל קיטון ב''ביטלגו'ס ביטלג'וס'' / צילום: מתוך הסרט, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עם חוב עתק: האחים וורנר בונים על רוח רפאים שתחזיר אותם למסלול

סרט ההמשך ללהיט האייטיז עולה השבוע למסכים, וההערכות מדברות על פתיחה של 100 מיליון דולר רק בצפון אמריקה ● אלא שעם שפל במניה, ירידה בפדיונות ומחיקה של 9.1 מיליארד דולר משווי נכסי הטלוויזיה, האולפנים זקוקים נואשות למשקיע אקטיביסט שייכנס לתמונה

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום 

פרופ' יהודה פרל. חלוץ ה-AI / איור: איור: אופיר בגון

הפרופסור בן ה-88 לא תיאר לעצמו שתחום המחקר שלו זה עשרות שנים יהפוך להיות כל כך מסוכן

פרופ' יהודה פרל הניח את היסודות לבינה המלאכותית הרבה לפני שהעולם דמיין שהיא תשנה את פניו ● היום המדען עטור הפרסים מ־UCLA מפחד מאיך שייראה העתיד שלנו: "כשאני ממשיך לעבוד על זה אני חוטא לנכדיי" ● בגיל 88 הוא מספר על הילדות בבני ברק ועל בנו העיתונאי שנחטף ונרצח בפקיסטן ● ראיון מיוחד

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

7 בכירים יתחלפו בתוך מספר חודשים: שדרת הניהול בפרקליטות משנה את פניה

בחודשים הבאים יסיימו את הקדנציה המשנה בתחום הפלילי, עו"ד מומי למברגר, המלווה את תיק מחבלי הנוחבה; עו"ד אורית קוטב, המשנה האזרחית; ו־3 פרקליטי מחוזות ● עוד יסיימו את תפקידם: מנהל המחלקה האזרחית ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים ● עד כה לא יצא מכרז לשום תפקיד

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש