גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיסות ה־100 דולר חוזרות: לאילו יעדים אפשר למצוא כרטיסים?

מחירי הלואו קוסט המסורתיים שנעלמו בתקופת המלחמה חוזרים בהדרגה, והחל מחודש ספטמבר אפשר למצוא כרטיסי טיסה הלוך־חזור ב־100 דולר ליעדים באיטליה, בבולגריה ובמונטנגרו ● בין הסיבות: חזרת חברות תעופה זרות ופתיחת קווים חדשים

חוף הים במונטנגרו / צילום: Shutterstock
חוף הים במונטנגרו / צילום: Shutterstock

לאחר תקופה ארוכה שבה מחירי הטיסות האמירו בעשרות אחוזים לעומת שנה שעברה, כיום ניתן שוב לרכוש כרטיסי טיסה למגוון יעדים בפחות מ־100 דולר. לפי אתר "טיסות סודיות", באוקטובר כרטיס בסיסי, ללא תוספות, לפאפוס וללרנקה יעלה 93 דולר; מחירים התחלתיים לכרטיסים לורנה, לסופיה, לבודפשט ולבוקרשט נעים בין 77 ל־98 דולר; טיסה לאתונה ניתן לרכוש עבור 90 דולר, ולטיבאט (מונטנגרו) עבור 98 דולר.

אילת או קפריסין: איפה משתלם יותר לנפוש הקיץ?
לאחר ביטולי הטיסות, האמון בחברות התעופה הבינלאומיות נשחק

בישראייר, למשל, ניתן היה למצוא השבוע טיסה הלוך־חזור לרומא במחיר של 112 דולר בסוף נובמבר. תוספת לטרולי עומדת על 35 דולר.

מה עומד מאחורי ירידת המחירים הפתאומית, ומתי נראה יותר טיסות בעלויות האלה? יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", מסביר כי "הסיבה לכך היא הירידה בביקושים לתקופה שאחרי חגי תשרי. למי שמחפש טיסות במחירים כאלה, נמליץ לחפש טיסות לתקופה בין החופש הגדול לראש השנה, או בין סוף תקופת סוכות לתחילת הכריסמס ־ שם נותרו לא מעט כרטיסים במחירים מעולים. מחירי הלואו קוסט המסורתיים היו חסרים בתקופה האחרונה, ואנחנו שמחים לראות שהיצע הטיסות גדל, ושיש מגוון יעדים עם מחירים מתחת ל־100 דולר".

בכל מקרה, כדאי גם להזכיר שהרבה חברות תעופה שמכריזות על חזרתן כבר הבטיחו זאת בעבר, והכול כמובן תלוי גם במצב הביטחוני בארץ.

אתונה, יוון. חוזרת להיות יעד בפחות מ־100 דולר / צילום: ap, Petros Giannakouris

ואכן, להיצע ההולך וגדל יש השפעה ישירה על העלויות. באוקטובר תהפוך ריינאייר, שעד לא מזמן העמידה בסימן שאלה את חזרתה לארץ, לחברה הזרה שמגיעה למספר היעדים הגדול ביותר מישראל. החברה האירית צפויה להוסיף 16 יעדים ברחבי אירופה, ביניהם הבירות המסורתיות רומא, בריסל, ורשה, וינה, סופיה ווילנה; וגם ערים נוספות ביבשת כגון פוזנן, ממינגן ובאדן באדן.

 

כזכור, ריינאייר הפסיקה את פעילותה בארץ לאחר ה־7 באוקטובר, וחידשה אותה לפרק זמן קצר בפברואר. לאחר חידוש הטיסות החברה החליטה להפסיק את הפעילות עד אוקטובר 2024 לפחות. הסיבה הרשמית הייתה מסי הנמל הגבוהים בטרמינל 3 לעומת טרמינל 1, שכן מאז פרוץ המלחמה סגרה רשות שדות התעופה את טרמינל 1, בו פעלו חברות הלואו קוסט לפני המלחמה. בין הסיבות לפער בגביית המסים בין שני הטרמינלים בנתב"ג - השירותים שמעניקה רשות שדות התעופה, הדיוטי פרי הקטן ואולם הנוסעים המצומצם, המאפשרים עלויות תפעול נמוכות יותר. לאחר ההודעה על פתיחתו המחודשת של טרמינל 1 ביוני, ריינאייר הקדימה את מועד חזרתה.

ההיצע עדיין מצומצם

כמו ריינאייר, חברות נוספות, ביניהן ויז אייר וחברות התעופה הישראליות, הגדילו את ההיצע באמצעות יעדים חדשים או תדירות קווים גבוהה יותר. אלא שההיצע עדיין לא קרוב לזה שהיה פה לפני שפרצה המלחמה. אם לפני שנה ניתן היה לקנות כרטיס למגוון יעדים קרובים בעלות של עשרות דולרים, כיום כרטיסים כאלה נדירים הרבה יותר.

לניס מזכיר כי "בימים שלפני המלחמה יכולנו לראות תעריפים מדהימים אף יותר - כמו טיסות לאיטליה ב־30 אירו וכרטיסי טיסה לקפריסין ב־5 אירו לכיוון. בעקבות המלחמה, אנחנו בספק שנראה מחירים כמו אלה בתקופה הקרובה, אך ככל שההיצע יגבר, הסיכוי לכך יגדל".

שירלי כהן־עורקבי, סמנכ"לית אשת טורס, סבורה כי "גם המחירים האטרקטיביים שאנו רואים כיום לא משתווים לאלה שהציעו חברות הלואו קוסט בשנים קודמות, כשהיצע החברות שפעלו בארץ היה גדול יותר, והתחרות ביניהן עשתה את שלה".

כזכור, בעבר ניתן היה לרכוש במחירים דו־ספרתיים בעיקר כרטיסים ליעדים הקרובים באגן הים התיכון. גם ביעדים כגון אמסטרדם ולונדון ניתן היה לרכוש כרטיסים במחירים אטרקטיביים יותר מאלב שאנחנו רואים היום ־ מאז שחברת הלואו קוסט איזי ג'ט השהתה את פעילותה בישראל, היצע הטיסות ליעדים אלה נחתך, והמחירים טיפסו בהתאם.

באמסטרדם, לדוגמה, היצע הטיסות קטן באופן דרמטי במיוחד, לאחר ששלוש חברות תעופה הפסיקו את פעילותן בקו זה (KLM טראנסוויה ואיזי ג'ט), והשאירו את אל על וארקיע לבד. לפי הערכות, המחירים בקו עלו ב־30%.

"הזדמנויות נקודתיות"

נזכיר כי בין אמצע לסוף חודש אוקטובר צפויות לחזור מגוון חברות תעופה, ביניהן איזי ג'ט ופגסוס. אולם הסיכוי שפגסוס באמת תחזור בתאריך שנקבע קלוש, בהיותה חברה בבעלות טורקית המושפעת מהיחסים העכורים בין המדינות.

בנוסף, באוקטובר צפויות לשוב גם חברות שטסות למרחקים ארוכים, ביניהן אייר קנדה, קוריאן אייר ואמריקן איירליינס. אם הן ישובו כמתוכנן, היצע היעדים יגדל, והדבר עשוי לסייע להורדת המחירים המיוחלת.

לניס מצביע על מגמה חיובית גם בחברות התעופה הישראליות. "חברות התעופה הישראליות חותכות מחירים, וניתן למצוא תעריפים נהדרים עם ישראייר - לדוגמה לבודפשט החל מ־107 דולר ולרומא מ־108 דולר. ככל הנראה בעקבות תגבור היעדים לקיץ הקרוב שהוסיפו החברות, בעיקר לארצות הבלקן ולאיי יוון השונים".

האם מדובר במגמה שתימשך? כהן־עורקבי ספקנית. "עליית המחירים שראינו נובעת בעיקר מהיצע טיסות נמוך ביחס לשנים קודמות. גם המחירים, שהם טיפה יותר נמוכים כיום, עדיין לא חזרו למספרים שהכרנו, בעשרות דולרים בודדים שהיה אפשר לטוס בחברות הלואו קוסט. ההזדמנויות הן מאוד נקודתיות ונגמרות מאוד מהר.

"המחירים היום גבוהים בכ־20% לעומת השנה שעברה. יחד עם זאת, אנחנו בציר שמתקדם לקראת הוזלת הטיסות. אחרי החגים יהיו פחות ביקושים, ואז סוף־סוף יתאזן קצת הביקוש מול ההיצע. זה עדיין לא ישפיע באופן דרמטי על העונה החמה".

עוד כתבות

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מייקל קיטון ב''ביטלגו'ס ביטלג'וס'' / צילום: מתוך הסרט, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עם חוב עתק: האחים וורנר בונים על רוח רפאים שתחזיר אותם למסלול

סרט ההמשך ללהיט האייטיז עולה השבוע למסכים, וההערכות מדברות על פתיחה של 100 מיליון דולר רק בצפון אמריקה ● אלא שעם שפל במניה, ירידה בפדיונות ומחיקה של 9.1 מיליארד דולר משווי נכסי הטלוויזיה, האולפנים זקוקים נואשות למשקיע אקטיביסט שייכנס לתמונה

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום 

יעל ארד / צילום: תמר מצפי

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר בפודקאסט הצוללת של גלובס איך מנהלים חסכונות של 2.5 מיליון ישראלים ותיק של 360 מיליארד שקל: "מכינים את התיק לתרחישי קיצון" ● הוא מסביר למה לא לכולם כדאי להמר על S&P 500: "המשמעות היא להשקיע רק בארה"ב, בדולר ובמניות"; ונותן הצצה לתיק נדל"ן של 18 מיליארד שקל: "אנחנו חברת הנדל"ן הרביעית בארץ"

פרופ' יהודה פרל. חלוץ ה-AI / איור: איור: אופיר בגון

הפרופסור בן ה-88 לא תיאר לעצמו שתחום המחקר שלו זה עשרות שנים יהפוך להיות כל כך מסוכן

פרופ' יהודה פרל הניח את היסודות לבינה המלאכותית הרבה לפני שהעולם דמיין שהיא תשנה את פניו ● היום המדען עטור הפרסים מ־UCLA מפחד מאיך שייראה העתיד שלנו: "כשאני ממשיך לעבוד על זה אני חוטא לנכדיי" ● בגיל 88 הוא מספר על הילדות בבני ברק ועל בנו העיתונאי שנחטף ונרצח בפקיסטן ● ראיון מיוחד

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

מסך העשן של איראן: תוכנית הגרעין צוברת תאוצה בזמן המלחמה

איראן מתקרבת לכמות תיאורטית של אורניום מועשר שמספיקה לארבע פצצות גרעין ● חרף הסנקציות האמריקאיות היא מתחזקת גם בחזית הנפט, וקצב ההפקה טיפס ב-22% בשנה שעברה ל-3 מיליון חביות ביום ● לאחרונה העלתה אפשרות למשא ומתן עם המערב, אבל קשה שלא לתהות אם זה רק ניסיון לקנות זמן

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט ● עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו ● ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"

אייזנור איגי / צילום: לפי סעיף 27 א'

פעילת זכויות אדם אמריקנית נהרגה בהפגנה סמוך לשכם

צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה במהלך הלילה • בכיר חמאס: "כל הסכם חייב לכלול הפסקה כוללת של התוקפנות" • גם שר החוץ הירדני הזהיר כי ההתעקשות של נתניהו על פילדלפי היא תירוץ - והזהיר: "כל ניסיון לעקור פלסטינים - כמוהו כהכרזת מלחמה" • עדכונים בולטים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת