גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סנקציות של מיליונים ופיצויים ללא הוכחת נזק: מה כולל התיקון לחוק הגנת הפרטיות שצפוי לעבור מחר בכנסת?

עקב העלייה בתקיפות הסייבר וכדי להמשיך את ההכרה האירופית בתקינה הישראלית בתחום הגנת הפרטיות באינטרנט, נוסח תיקון לחוק הגנת הפרטיות שצפוי לקבל מחר אישור סופי בכנסת ● מהם השינויים העיקריים בחוק, וכיצד הוא צפוי להשפיע על ארגונים המחזקים מאגרי מידע?

הגנה על פרטיות ומאגרי מידע / צילום: Shutterstock, Alexander Supertramp
הגנה על פרטיות ומאגרי מידע / צילום: Shutterstock, Alexander Supertramp

כאשר ברקע שורה של מתקפות סייבר על ישראל ולאחר כ-20 דיונים שנפרשו על פני למעלה משנתיים, מליאת הכנסת צפויה להצביע מחר בעד תיקון חוק שישנה באופן משמעותי את חוק הגנת הפרטיות, בפרט בכל הנוגע לסמכויות הרגולטור במקרים של הפרות.

ניתוח | בשורה לעסקים קטנים או פגיעה בענף? השינויים בחוק תביעות ייצוגיות עולים שלב ומעוררים סערה בשוק
שלושה פסקי דין בשבוע | המגרש שניתן לבת הפך לנחלה מרובת זכויות, וההורים יצאו למאבק משפטי

החוק, שנפרס על פני עשרות רבות של עמודים ועבר שינויים שונים במהלך הליך החקיקה, הוא התיקון הדרמטי ביותר שנעשה בתחום ב-40 השנים האחרונות, וזאת אף שמדובר בתחום טכנולוגי שהשינויים שחלו בו בשנים הללו מרחיקי לכת.

החוק כולל בעיקר שינוי של מינוחים והגדרות, הפחתת רגולציה על רישום של מאגרי מידע, בהתאם למגמה העולמית בעניין, והגברת כלים אכיפתיים כלפי גופים מפירים.

המוטיבציות המרכזיות לתיקון היו שתיים: האחת - ההכרה האירופית בישראל כאחת מ-15 המדינות שנהנות ממעמד של "תאימות", קרי נחשבת כזו שרמות הגנת הפרטיות שלה עומדות בתקינה האירופית, הכרה שאושררה בינואר האחרון. השנייה - העלייה בתקיפות הסייבר על ישראל. בישראל קיימות תקנות אבטחת מידע שהן למעשה רגולציה מודרנית ומפורטת משנת 2018, אך אין עליהן שום סנקציה. כלומר: ניתן לא לקיים את הוראות החוק ולעשות שימוש פסול במידע, ולא יקרה לך כלום.

החוק, הסבירו ברשות להגנת הפרטיות, לא סוגר את כל הפער החקיקתי הקיים, וגם לא מספיק כדי לעמוד ברגולציה האירופית במלואה, אך הוא כן מסמן אבן-דרך משמעותית. כדי שזה יקרה - תידרש חקיקה משלימה, שתכלול בין היתר הגנה על "הזכות להישכח". חקיקה כזו כבר נמצאת בקנה.

צווי סגירה וקנסות של מיליוני שקלים

מה כן ישנה החוק החדש? בראש ובראשונה בכל הנוגע ל"תמחור" של הפרטיות, או במילים אחרות - סנקציות. החוק כולל איסור גורף על כל מידע שנאסף באופן לא חוקי, וכן שורה של הוראות על שמירתו. במקרה של הפרת הדין, הרשות להגנת הפרטיות יכולה להטיל עיצומים כספיים בסכומים שעשויים להגיע גם למיליוני שקלים על הפרות של אבטחת מידע, עם החרגה מסוימת לעסקים קטנים.

בנוסף, ניתנת לרשות האפשרות להגיש לבית המשפט בקשה לצווים לסגירת מאגרי מידע במקרים של הפרות, בשים לב לכך שלרשות להגנת הפרטיות יש סמכות על כל הגופים במשק, ובהיבט הזה כולם חשופים להליכים. כן כולל החוק עבירות פליליות על שימוש לא חוקי במידע, גם לצרכים מסחריים.

במישור האזרחי נקבעו פיצויים ללא הוכחת נזק בגין פגיעה בפרטיות, וכן בוטלה תקופת ההתיישנות המקוצרת שחלה קודם לכן ועמדה על שנתיים בלבד. כעת תביעות מכוח החוק יוכרו גם בתוך 7 שנים, בדומה לנוהג במרבית ענפי המשפט האזרחי.

דבר נוסף שהחוק כולל הוא חובה למנות ממונה בכל ארגון שיהיה אחראי על פרטיות ואבטחת מידע. ברשות להגנת הפרטיות הסבירו כי זה הסטנדרט המקובל בעולם, והוא יחול על כל מי שמחזיקים במידע בהיקפים נרחבים, כמו בנקים, חברות ביטוח ובתי חולים.

הממונה יידרש להבין בפרטיות, טכנולוגיה ואבטחת מידע, והתקווה היא שהדבר יקדם את ההגנות במקומות העבודה. הנטל הזה מוטל על החברות והגופים עצמם, בהתאם לגדלם. בגופים הביטחוניים יחול הסדר אחר שכולל מפקח שממונה בתיאום עם הרשות להגנת הפרטיות.

עוד כתבות

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" ● שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

שיפוד דג במסעדת דה פקטו בנס ציונה / צילום: אסף קרלה

דה פקטו משלב אוכל מקיבוץ הגלויות המקומי ובר אינטליגנטי

בר האוכל מציע מנות מקוריות בהשראת המטבח התימני ודיאלוג מוצלח עם הבר, שמייצר במקום את כל תמציות הטעם לקוקטיילים

בניין משרד המשפטים בתל אביב / צילום: עינת לברון

7 בכירים יתחלפו בתוך מספר חודשים: שדרת הניהול בפרקליטות משנה את פניה

בחודשים הבאים יסיימו את הקדנציה המשנה בתחום הפלילי, עו"ד מומי למברגר, המלווה את תיק מחבלי הנוחבה; עו"ד אורית קוטב, המשנה האזרחית; ו־3 פרקליטי מחוזות ● עוד יסיימו את תפקידם: מנהל המחלקה האזרחית ומנהלת המחלקה להנחיית תובעים ● עד כה לא יצא מכרז לשום תפקיד

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock

נציג ישראלי יחיד: דירוג בתי הספר למנהל עסקים הטובים בעולם

במקום הראשון ברשימה הכללית נמצאת אוניברסיטת סטנפורד ● בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב, הוא הנציג הישראלי ברשימה ונמצא במקום 70 מתוך מאה

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-5%, HP נפלה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● ישראליות בוול סטריט: ורינט ומובילאיי ירדו בחדות ● מניות נוספות שריכזו עניין היום: ורייזון, HP, ג'ט בלו, C3.ai, רוקו והחברה שזינקה במעל 60% לאחר השקעה של אנבידיה בה ● מספר המשרות החדשות באוגוסט נמצא ברמתו הנמוכה מאז 2021 ● דו"חות ברודקום לאחר הסגירה בוול סטריט ● דריכות לקראת דוח התעסוקה החודשי מחר, ג'יי.פי מורגן: "הפד צריך להוריד את הריבית בחצי אחוז"

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר בפודקאסט הצוללת של גלובס איך מנהלים חסכונות של 2.5 מיליון ישראלים ותיק של 360 מיליארד שקל: "מכינים את התיק לתרחישי קיצון" ● הוא מסביר למה לא לכולם כדאי להמר על S&P 500: "המשמעות היא להשקיע רק בארה"ב, בדולר ובמניות"; ונותן הצצה לתיק נדל"ן של 18 מיליארד שקל: "אנחנו חברת הנדל"ן הרביעית בארץ"

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?