גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העיכוב בהכנת התקציב מקרב את ישראל לקו האדום שהציבו חברות הדירוג

תקציב המדינה לשנת 2025 אמור לעבור בממשלה בחודש אוגוסט, ולפחות עפ"י קצב העבודה הנוכחי, לא נראה שזה יקרה ● מבחינת חברות הדירוג, המשמעות עלולה להיות אי ודאות שתוביל לפגיעה נוספת בסטטוס של ישראל ● גם המחלוקת סביב העלאת המע"מ באחוז לא מוסיפה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock
עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דוברות הכנסת, shutterstock

משרד האוצר נמצא בעיצומה של הכנת תקציב המדינה לשנת 2025, אך נראה כי המשימה הופכת למורכבת יותר מיום ליום. בעוד שהדרג המקצועי במשרד מנסה לקדם תוכנית פיסקלית מאוזנת להתמודדות עם הגידול בהוצאות הביטחון, הדרג הפוליטי, ובראשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועצו הכלכלי פרופ' אבי שמחון, דוחפים דווקא להקלות מס וכלל לא ממהרים לקדם את התקציב החדש.

עיריית תל אביב נגד פרויקטי תמ"א 38: "עשרות יירדו לטמיון" 
"מתריס", "הגנה על ישראל": איך סיקרו את נאום נתניהו בקונגרס? 
האם כדי לשמור על כספי התרומות, האריס הייתה חייבת להחליף את ביידן? 

אחת הנקודות המרכזיות במחלוקת היא העלאת המע"מ ל-18% שאמורה להיכנס לתוקף בינואר 2025. צעד זה, שכבר אושר בכנסת כחלק מתקציב המדינה במרץ האחרון, נתפס על ידי משרד האוצר כאחד העוגנים המרכזיים בתוכנית הפיסקלית לשנים הקרובות. אולם, שמחון לוחץ לביטול המהלך, ומציע במקומו להשתמש בהכנסות הצפויות ממבצע לשחרור רווחים כלואים שהוא מקדם.

המצב מעורר דאגה רבה בקרב גורמים כלכליים, במיוחד לאור הורדות הדירוג האחרונות של ישראל. בפברואר האחרון, מודי'ס הורידה לראשונה בהיסטוריה את דירוג האשראי של ישראל, ובאפריל הצטרפה אליה S&P. שתי החברות ציינו את העלאת המע"מ כצעד חיובי שעשוי לחזק את היציבות הפיסקלית של ישראל. למעשה, העלאת המע"מ הייתה הקלף המרכזי ששיווקו במשרד האוצר ובבנק ישראל לחברות הדירוג במאמצים למנוע את הצעד.

מודי'ס ציינה בהודעתה כי "נכונות הממשלה להעלות מסים היא סימן חיובי לגבי חוזקם של מוסדות המדינה, שכן ממשלות קודמות נמנעו בעבר מהעלאות מיסים", והוסיפה כי "ככל ויאושרו במלואם, צעדים אלו יכולים לקזז בערך את העלייה בהוצאות הביטחון והריבית הגבוהות יותר".

בעדכון האחרון שפרסמה מודי'ס על ישראל לפני כחודשיים הוסיפה החברה לגבי העלאת המע"מ כי היא "רואה כצעד חשוב במתן מענה להידרדרות בנתונים הפיסקליים, מה שיסייע להגביל את היחלשותם משנת 2025 ואילך". S&P הצטרפה לקו זה וציינה ש"מדינת ישראל נקטה כמה צעדים כדי להכיל את ההשפעה הפיסקלית לטווח ארוך יותר באמצעות העלאת שיעורי מע"מ משנת 2025".

האזהרה של מודי'ס

הניסיונות לבטל את העלאת המע"מ מעוררים חשש כבד שישראל עלולה לחצות את הקו האדום שהציבו חברות הדירוג. שתי החברות כבר הציבו אופק שלילי לדירוג של ישראל, בנוסף להורדת הדירוג, מה שמרמז על אפשרות להורדות דירוג נוספות בעתיד.

המצב מסתבך עוד יותר לאור החשש מעיכובים נוספים בהכנת התקציב. הלו"ז הקבוע לאישור התקציב בממשלה הוא לחודש אוגוסט. לאור העיכובים בשבועות האחרונים מצד סביבתו של ראש הממשלה, שמונעים בינתיים קביעת מסגרות לתקציב והתקדמות בהכנתו מול המשרדים השונים, ספק אם יצליחו לעמוד בזמנים.

גורמים באוצר מעריכים כי ראש הממשלה וסביבתו עשויים אפילו לחתור לתקציב המשכי של אחד חלקי שתים-עשרה ושימוש ב"קופסאות חוץ תקציביות" כמו בתקופת הקורונה, צעד שעלול להחריף עוד יותר את אי-הוודאות הכלכלית.

בעוד שפרופ' שמחון טוען כי "המצב הכלכלי טוב ואין צורך בהעלאת מסים", גורמים בכירים במשרד האוצר מזהירים כי ללא צעדי התכנסות משמעותיים, הגירעון עלול לחרוג מהתחזיות הקודמות. הם מציעים חבילת קיצוצים וגזירות בהיקף של 30 מיליארד שקל לפחות, במטרה להתכנס לגירעון של סביב 4% בשנה הבאה.

לפיכך, האם דירוג האשראי של ישראל מצוי פעם נוספת בסכנת פגיעה? במקום לחזות את העתיד, ניתן לחזור לפרסומים האחרונים של חברות הדירוג. במודי'ס פירטו במפורש במאי האחרון "גורמים אשר יכולים להוביל להורדה של הדירוג" ובתוכם כתבו: "אינדיקציות לכך שהיכולת המוסדית של ישראל מצומצמת אף יותר מכפי שמעריכה החברה כיום לאור הצורך להתמקד בביטחון המדינה יהיו גם שליליות. יתרה מכך, עלייה בסבירות להשפעה שלילית גדולה יותר באופן מהותי על החוסן הכלכלי והפיסקלי של המדינה בטווח הזמן הבינוני, מאשר התחזיות הנוכחיות של החברה, תפעיל לחץ כלפי מטה על הדירוג".

הבה נפרק את האזהרה הזו של מודי'ס למילים פשוטות. "היכולת המוסדית של ישראל" היא בין היתר היכולת של המדינה לקבל החלטות קשות ולעמוד מאחוריהן. העלאת המע"מ, כפי שציינו האנליסטים של סוכנויות הדירוג, היא הבולטת שבהן.

אם הממשלה תבצע סיבוב פרסה בנושא, מודי'ס עלולה לראות בכך "אינדיקציות לכך שהיכולת המוסדית של ישראל מצומצמת אף יותר מכפי שמעריכה החברה". על אחת כמה וכמה אם הממשלה תימנע מהעברת תקציב מדינה מסודר, בניסיון לחמוק מקיצוצים וצעדים כואבים ממניעים פוליטיים. במקרה שכזה, יתממש גם התרחיש הנוסף שממנו מתריעים במודי'ס: "עלייה בסבירות להשפעה שלילית גדולה יותר באופן מהותי על החוסן הכלכלי והפיסקלי של המדינה בטווח הזמן הבינוני".

נובמבר או קודם לכן

לפי לוחות הזמנים הפורמליים, סבב הודעות הדירוג הבאות של ישראל מטעם מודי'ס וS&P יתרחש בנובמבר. אולם, באחרונה הורגלנו בפרסומים "מתפרצים" ומוקדמים של סוכנויות הדירוג לאור התהפוכות בישראל - המלחמה ועוד קודם המהפכה המשפטית. חברות הדירוג עוקבות באדיקות אחר הנעשה בישראל ולא מן הנמנע שיקדימו גם את ההודעות הבאות אם יראו שישראל חוצה את הקו האדום שמתחו בחודשים האחרונים.

דירוג האשראי אמור לשקף את הסיכון שבו מדינה (או חברה עסקית) לא תפרע את חובותיה. אחד המדדים החשובים ביותר עבור האנליסטים בבואם לחשב את הסיכון של מדינה הוא יחס החוב לתוצר. בישראל, היחס הזה נמוך יחסית בהשוואה למדינות מערביות. אולם, הוא נמצא במגמת עלייה מסוכנת מאז השנה שעברה. לפי תחזית S&P, שמחשבת את הנתון באופן מעט שונה ממשרד האוצר, החוב של ישראל צפוי לקפוץ מ-60.5% תוצר ב-2022 לרמה של 69.3% תוצר ב-2025, וכמעט ללא שינוי ב-2026.

הדירוג של ישראל ב-S&P עומד על רמה של A פלוס, לאחר שירד מרמת שיא של AA מינוס. מודי'ס מדרגת את ישראל בדרגה אחת נמוכה יותר מהמתחרה המרכזית שלה, ברמה של A2, המקבילה ל-A בסולם של S&P. סוכנות הדירוג השלישית, פיץ', נותנת לישראל ציון של A פלוס. כל שלוש החברות מציבות תחזית שלילית לישראל.

עוד כתבות

יעל ארד / צילום: תמר מצפי

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

תמונות משפחתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

ד"ר טליה שדה מאוניברסיטת בן גוריון חוקרת איך אנחנו לומדים מזיכרונותיהם של אחרים ● בראיון לגלובס היא מסבירה מדוע תאומים נוטים לערבב זיכרונות, מה הקשר בין סטרס לשכחה והסיבה שאנשים כריזמטיים יכולים לשקר לנו בקלות

הפתרון של יפן לבעיית הילודה / צילום: Shutterstock

הפתרון של יפן לבעיית הילודה: תוכנית שידוכים בתנאים מחמירים

רשויות מקומיות ביפן הוסיפו לרשימת השירותים שלהן תחום מפתיע - שידוכים ● רווקים מקבלים סיוע במציאת התאמה וגם ליווי צמוד לדייט ● בטוקיו אף תושק בקרוב אפליקציית היכרויות שתדרוש מהמשתמשים התחייבות לחתונה ● מטרת-העל: לעודד ילודה במדינה שסובלת ממשבר אוכלוסין

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

מייקל קיטון ב''ביטלגו'ס ביטלג'וס'' / צילום: מתוך הסרט, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עם חוב עתק: האחים וורנר בונים על רוח רפאים שתחזיר אותם למסלול

סרט ההמשך ללהיט האייטיז עולה השבוע למסכים, וההערכות מדברות על פתיחה של 100 מיליון דולר רק בצפון אמריקה ● אלא שעם שפל במניה, ירידה בפדיונות ומחיקה של 9.1 מיליארד דולר משווי נכסי הטלוויזיה, האולפנים זקוקים נואשות למשקיע אקטיביסט שייכנס לתמונה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-5%, HP נפלה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● ישראליות בוול סטריט: ורינט ומובילאיי ירדו בחדות ● מניות נוספות שריכזו עניין היום: ורייזון, HP, ג'ט בלו, C3.ai, רוקו והחברה שזינקה במעל 60% לאחר השקעה של אנבידיה בה ● מספר המשרות החדשות באוגוסט נמצא ברמתו הנמוכה מאז 2021 ● דו"חות ברודקום לאחר הסגירה בוול סטריט ● דריכות לקראת דוח התעסוקה החודשי מחר, ג'יי.פי מורגן: "הפד צריך להוריד את הריבית בחצי אחוז"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא ציר פילדלפי בערבית?

מה שמו המוכר יותר של הצמח לפופית נאכלת, באיזו שנה נוסדה ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, ומי הם הסקיבים בסדרת ספרי הארי פוטר? ● הטריוויה השבועית

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

היועמ''ש לשעבר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

מנדלבליט פנה לביהמ"ש למנוע פרסום שיחות נוספות עם נוה - ונדחה

מנדלבליט ביקש למנוע פרסום שיחות נוספות בינו לבין נוה, בעקבות השידור אמש בחדשות 12 על ידי העיתונאי עמית סגל ● בית המשפט דחה את הבקשה מבלי לדון בטענות לגופן ● היועמ"ש לשעבר טען כי "חברת החדשות ומר סגל עשו שימוש אסור בניגוד לדין ותוך הפרת צווים שיפוטיים מפורשים" כאשר שידרו את השיחות

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר תהילה שוורץ–אלטשולר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המומחית שמזהירה: האויבים שלנו מתכננים מודל חדש למלחמה

שיחה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● על החשיבות של המדיה החברתית ביצירת הנרטיב של המלחמה, הצורך ברגולציה בבינה המלאכותית וגם החשש של אילון מאסק ממעצר אחרי מייסד טלגרם

Xpeng G6 / צילום: יח''צ

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק. אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים שביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

אזור יוּמה שבאריזונה. גיבור הספר עובר שם עם כנופייה ידועה לשמצה / צילום: Shutterstock

היופי האכזרי של "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" של קורמק מקארתי

המערבון הראשון של הסופר האמריקאי זוכה הפוליצר, מלא בתיאורים גרפיים של אכזריות קשה לעיכול ●"קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" מגולל את מסעו של צעיר שמצטרף לכנופייה רצחנית שהורגת חפים מפשע ● הרומן שופך אור על שאלות פילוסופיות גדולות כמו גורל, חופש בחירה ואלימות

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום