גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנתונים שיכריעו: האם ארה"ב חומקת ממיתון ומתי הריבית צפויה לרדת

נתוני התוצר שיתפרסמו השבוע בארצות הברית יעידו האם היא עתידה להצליח להימנע מנחיתה קשה מהאינפלציה ● הורדת הריבית ההולכת וקרבה תעודד תרחיש של נחיתה רכה, אבל הפד אינו ידוע בהצלחתו בהימנעות ממיתון ● אלכס זבז'ינסקי: "הכלכלה יכולה ליפול כמו אבן"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני התוצר בארה"ב שהתפרסמו היום (ה') הפתיעה את השוק. הצמיחה ברבעון השני עמדה על 2.7%, לעומת צפי של כ-2% בלבד. מדובר בשיפור גם לעומת הנתונים של הרבעון הקודם, שהציג עלייה של 1.4% בלבד בתמ"ג של ארה"ב. כלומר, הכלכלה האמריקאית עדיין מראה חוזקה ואיתנות נגד התנאים הפיננסים הקשוחים. מה מניע אותה?

"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט?
●  טריליון דולר התאדו מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביום אחד. האם זו רק ההתחלה? 

הנתונים הללו מגיעים בזמן שהריבית בארה"ב נמצאת ברמתה הגבוהה ביותר מאז 2001. המדיניות המרסנת הנוכחית עומדת בעינה כבר כמעט שנה, ורק לאחרונה החלו בכירי הפד לאותת שהורדות הריבית מתקרבות. מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מצביע על כך ש"העלייה בנתוני הרבעון השני נובעת מגידול ברמת הצריכה הפרטית, נתונים אלו באו לידי ביטוי בנתוני המכירות הקמעוניות".

שפריר מדגיש כי הצריכה אומנם האיצה קלות לעומת רבעון קודם, אך בהסתכלות רחבה יותר חלה האטה בכלכלה האמריקאית ובצריכה הפרטית בהשוואה לשנת 2023.

"מרבית הנתונים מצביעים על האטה, וקצב הצמיחה השנתי מתמתן. גם בראייה לעתיד אנו צופים שהכלכלה האמריקאית תמשיך להתקרר. אנו רואים זאת גם בשוק העבודה שהחל סוף סוף להתאזן, ובשיעור האינפלציה, שממשיך להתמתן, ומתקרב ליעד של הפד".

ואכן, הנתונים בארה"ב מצביעים על התקררות האינפלציה ושוק העבודה. האחרון היה הדוק ביותר, בניגוד לציפיות של הפד, אך לבסוף, שיעור הריבית הגבוה לאורך זמן עשה את שלו.

ספרי הבז', הסוקרים את תמונת הכלכלה האמריקאית לפי מחוזות, מצביעים על התקררות מסוימת בשוק התעסוקה, אם כי הם עדיין מציינים שהוא שומר על איתנות, ורמת האבטלה במדינה לא עלתה בצורה חזקה.

"לפחות בגזרה של הצרכן, המצב הולך ונחלש"

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, מופתע מהצמיחה הגבוהה. "לפי הנתונים השוטפים העלייה הזו לא ניכרת כלל, לפחות בגזרה של הצרכן אני רואה שהמצב הולך ונחלש. זה מתבטא בשוק העבודה, הכנסות של הצרכנים, אשראי צרכני ורכישות בכרטיסי אשראי - הכלכלה האמריקאית נחלשת".

החשש הכבד מצד בכירי הכלכלה האמריקאית הוא מנחיתה קשה, כלומר, שהורדת האינפלציה על ידי הפד תלווה במיתון ובצניחה בצמיחה הכלכלית. לפחות כעת, זה לא בא לידי ביטוי בנתונים.

שפריר אומר כי הצריכה הפרטית הביאה לתוצאה הטובה מבחינת הצמיחה: "הצריכה והחסכונות הגבוהים מאז הקורונה מנעו מהכלכלה האמריקאית להיכנס למיתון בשנת 2023. משקי הבית ממשיכים להגדיל את הצריכה למרות השחיקה הנמשכת בחסכונות.

"נתוני התעסוקה עדיין טובים (גם אם השוק מתקרר), והריבית במרבית שוק המשכנתאות קבועה (וכך גם בהלוואות הנלקחות על ידי המגזר העסקי).

"כלומר, הריבית אומנם עלתה בחדות מאז תחילת 2022, אך לכאורה יש הרבה מאוד משקי בית ועסקים שטרם הרגישו את העול של הריבית הגבוהה, כלומר שלא היו צריכים בינתיים לקחת משכנתה או הלוואה חדשה".

זבז'ינסקי מסביר, כי "כרגע נראה שאנחנו לא הולכים למיתון קשה, אלא נמצאים בתרחיש של נחיתה רכה בלבד. הורדות הריבית שתתחיל בקרוב צפויה לעזור לנחיתה רכה".

הוא מדגיש שמיתון מגיע יחד עם אירוע פיננסי כלשהו, וכרגע אירוע כזה לא נצפה באופק. עם זאת "אנחנו לא יודעים בוודאות. כשמתחילה ירידת ריבית אתה רואה שהיא איטית, יכול להיות שהכלכלה תיפול כמו אבן וקשה לחזות דברים כאלו".

דוח של בנק אוף אמריקה על כלכלת ארה"ב מציג כי הסבירות ל'לא נחיתה', עולה. האינפלציה העיקשת, יחד עם שוק העבודה שעדיין לא התקרר כמו שצריך, הגבירו את ההבנה כי הפד יימנע מנחיתה קשה, אך המאבק יתמיד לאורך זמן. כתוצאה מכך, הבנק צופה הורדת ריבית רק בדצמבר.

מה קרה במלחמות קודמות של הפד?

הפד צפוי להתחיל בהפחתות הריבית כבר בחודש ספטמבר, זאת לפי כל תחזיות הכלכלנים בשווקים. הוא צפוי להמשיך בצעדים מקילים לאורך כל השנה הבאה. התמחורים לריבית הסופית שעליה יתייצב הפד עומדת על 3.5%, והוא יגיע אליה ככל הנראה ב-2026.

נראה כי האופטימיות חזרה לאחר התמתנות האינפלציה האחרונה, והשווקים מצפים לריבית נמוכה יותר בסוף השנה.

לא בפעם הראשונה בסייקל הנוכחי מעריכים כי הפד יפחית את הריבית בצורה אגרסיבית יותר, וכבר השנה יבצע 2-3 הורדות. הפד זהיר יותר, ומעריך בין אחת לשתיים בלבד.

בכל הפעמים האחרונות שהפד יצא להילחם בעליות המחירים המשתוללות, הוא לא הצליח להוריד את הריבית בזמן: או שהוא הביא למיתון, או שבמקרים קשים, דוגמת האינפלציה העיקשת בשנות ה-70, ההקלות הובילו לנסיקה מחודשת ברמת המחירים.

פאוול מחכה ל"תמיכה מהנתונים הקרובים"

יו"ר הפד ג'רום פאוול ממשיך להתבטא בחיוב על הנתונים האחרונים, ומציין שהם "מספקים ודאות לחברי הפד בכך שהאינפלציה תתכנס ליעדה". בד בבד פאוול נמנע מלספק תאריך לתחילת ההקלות, ומעוניין בזמן נוסף "כדי לקבל תמיכה מהנתונים הקרובים".

ביום שישי יגיעו נתוני מדד PCE, ובשווקים מקווים להמשך התמתנות המחירים. המדד השנתי עומד כעת על שיעור של 2.6%, והשווקים מתמחרים התמתנות נוספת ברמת המחירים, ל-2.4%.

זבז'ינסקי מוסיף כי פאוול "מאוד מתעכב בהורדת ריבית. כמובן שעדיין יכול להיות תרחיש של גל אינפלציוני, תסתכל על העולם. זה מפחיד יותר מאשר מיתון קשה. אז יהיה יותר סיכון לאירוע משמעותי".

בהתייחסות למצבה של כלכלת ארה"ב לעומת הכלכלות האחרות בעולם, זבז'ינסקי מצביע על כך שמצבה הפוך לעומת הכלכלות המערביות. "בכולן ניתן לראות שיפור במצב הכלכלי, התאוששות, אך האמריקאים רואים חולשה במשק והאטה כלכלית".

כמו כן, במדינות המערב רואים אינפלציה עיקשת מאוד, ואף חוזרת לאחר הפחתת הריבית הראשונה, והנחיתה הרכה לא ודאית כלל. גם ההשפעה יכולה להיות רלוונטית באופן גלובלי.

"הכלכלה האמריקאית מאוד דומיננטית בעולם, וחולשה בכלכלה שם תשפיע על כולם", מסכם זבז'ינסקי.

עוד כתבות

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

מפגינים באוניברסיטת קולומביה, בשבוע שעבר. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק

בהתחדש מלחמת הקמפוסים באמריקה החזית העממית לשחרור פלסטין מתחילה את שחרור מישיגן, בדרך אל מהפכה עולמית

שיפוד דג במסעדת דה פקטו בנס ציונה / צילום: אסף קרלה

דה פקטו משלב אוכל מקיבוץ הגלויות המקומי ובר אינטליגנטי

בר האוכל מציע מנות מקוריות בהשראת המטבח התימני ודיאלוג מוצלח עם הבר, שמייצר במקום את כל תמציות הטעם לקוקטיילים

מייקל קיטון ב''ביטלגו'ס ביטלג'וס'' / צילום: מתוך הסרט, באדיבות טוליפ אנטרטיינמנט

עם חוב עתק: האחים וורנר בונים על רוח רפאים שתחזיר אותם למסלול

סרט ההמשך ללהיט האייטיז עולה השבוע למסכים, וההערכות מדברות על פתיחה של 100 מיליון דולר רק בצפון אמריקה ● אלא שעם שפל במניה, ירידה בפדיונות ומחיקה של 9.1 מיליארד דולר משווי נכסי הטלוויזיה, האולפנים זקוקים נואשות למשקיע אקטיביסט שייכנס לתמונה

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

דיווח: טאואר וקבוצת אדאני ישקיעו 10 מיליארד דולר בפיתוח שבבים

חברת השבבים הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במערב הודו

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock

למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות

כיצד ניתן לנווט בהצלחה חברות בתקופת משבר, ואף למנף אותו כדי לחזק אותן? מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

פרופ' יהודה פרל. חלוץ ה-AI / איור: איור: אופיר בגון

הפרופסור בן ה-88 לא תיאר לעצמו שתחום המחקר שלו זה עשרות שנים יהפוך להיות כל כך מסוכן

פרופ' יהודה פרל הניח את היסודות לבינה המלאכותית הרבה לפני שהעולם דמיין שהיא תשנה את פניו ● היום המדען עטור הפרסים מ־UCLA מפחד מאיך שייראה העתיד שלנו: "כשאני ממשיך לעבוד על זה אני חוטא לנכדיי" ● בגיל 88 הוא מספר על הילדות בבני ברק ועל בנו העיתונאי שנחטף ונרצח בפקיסטן ● ראיון מיוחד

יעל ארד / צילום: תמר מצפי

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?