גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הענקיות פתחו את עונת הדוחות ברגל שמאל. מה זה אומר על ההמשך?

גוגל, נטפליקס וטסלה פרסמו את תוצאותיהן לרבעון השני של השנה ואיכזבו את המשקיעים, גם אם עקפו את רוב תחזיות האנליסטים ● הסיבה: כשמחירי המניות עולים, כך גם הציפיות ● מומחים מנתחים מה צפוי בעונת הדוחות הנוכחית ולאילו חברות כדאי לשים לב

אנדי ג'סי, ג'נסן הואנג, סאטיה נאדלה / צילומים: AP,עיבוד: טלי בוגדנובסקי
אנדי ג'סי, ג'נסן הואנג, סאטיה נאדלה / צילומים: AP,עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עונת הדוחות לרבעון השני בוול סטריט עדיין נמצאת בחיתוליה אבל ייתכן שהסנוניות הראשונות שפרסמו את תוצאותיהן, מלמדות על הכיוון שאליו הולכים השווקים.

פרשנות | התשובה המייאשת של המנכ"ל הבהירה: גוגל לא קרובה להרוויח מהבינה המלאכותית  
המחקר שטוען: אלה המניות שעשויות להתרסק ב-40% בשנתיים הקרובות 

אחרי שנה מוצלחת במיוחד ב־2023, גם 2024 הולכת ומתהווה בתור שנה טובה לשווקים. מדד ה־S&P 500 משלים עליה של יותר מ־14% מתחילת השנה והנאסד"ק 100 מעט יותר. וככל שמחירי המניות עולים, עולות גם הציפיות מהחברות.

דוחות גוגל, טסלה ונטפליקס, שפורסמו בשבוע האחרון, מאותתים שעם הראלי מגיע גם התיאבון, ומי שפספסה אפילו במעט את התחזיות, או חלק מהן, נענשת על ידי השוק. זה בדיוק מה שקרה לטסלה למשל, שנפלה במסחר ביום רביעי, אחרי פרסום הדוחות, ב־12% בעקבות פספוס בשורת הרווח למניה וירידה במכירות. גם גוגל, שסך הכל הציגה דוחות טובים ירדה במסחר ברביעי ב-5% וגם אצל נפטליקס נרשמה מגמה שלילית.

הדוחות המאכזבים של שתי הענקיות גררו את וול סטריט אמש (ה') מטה, כאשר מדד הנאסד"ק ירד ביותר מ-3%, היום הגרוע ביותר שלו מאז אוקטובר 2022. גם ה-S&P 500 ננעל בירידה של 2.3%.

צילומים: AP- Jordan Strauss, Susan Walsh

חוץ מהענקיות, בינתיים, 110 חברות הנכללות במדד ה-S&P 500 דיווחו את תוצאותיהן ברבעון הנוכחי, לפי בלומברג. עד סוף השבוע הבא צפויות לדווח כמחצית מהחברות במדד הדגל האמריקאי הכולל את החברות הגדולות בוול סטריט.

מבין אלה שפרסמו את תוצאותיהן, 80% מהחברות עקפו את תחזיות הרווח ו־61% את תחזית ההכנסות. בשורת הרווח מדובר בנתונים מעט טובים יותר מאשר בעשור האחרון, כאשר הממוצע הוא 74% שעקפו את התחזיות, אך בשורת ההכנסות אלה נתונים מעט חלשים מהממוצע שעומד על 64%. עם זאת, כמובן, מדובר בנתונים של מעט פחות מרבע המניות במדד ורוב ענקיות הטכנולוגיה (מיקרוסופט, אפל, אנבידיה, אמזון, מטא) טרם פרסמו את תוצאותיהן.

הציפיות מהענקיות גבוהות

על פי נתוני חברת המחקר FactSet, האנליסטים צופים ברבעון הנוכחי צמיחה ממוצעת של 9.7% ברווחי החברות לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה: "זה הנתון הגבוה ביותר לצמיחה ברווח מאז הרבעון הרביעי של שנת 2021" אומר לגלובס דן בינשטוק מנהל דסק חו"ל בפעילים ניהול תיקי השקעות. לשם השוואה, הממוצע ב־10 השנים האחרונות עמד על צמיחה של 8.4% משנה לשנה. לפי FactSet קצב צמיחת הרווחים צפוי לרדת ברבעון השלישי של השנה אך לאחר מכן לזנק ל-17% ברבעון הרביעי ובשנת 2025 לכ-15%. 

על פי נתוני FactSet צפי הצמיחה ברווחים של אנבידיה, אמזון, מטא וגוגל - 4 מתוך 7 המופלאות, גבוה במיוחד ועומד על 56.4% בממוצע. כאשר מנטרלים את אותן 4 ענקיות, הצמיחה הצפויה ברווחי 496 החברות האחרות הוא 5.7% בלבד, מה שממחיש עד כמה חברות הביג-טק דומיננטיות.

מי שהציפיות ממנה כמובן הן הגבוהות ביותר היא אנבידיה עם צפי לצמיחה של יותר מ־130% ברווחי הרבעון השני. הרווחים של אמזון צפויים לצמוח גם הם בשיעור מרשים של 57% ואלה של מטא (פייסבוק) צפויים לטפס ב־58%. הניתוח של FactSet מתייחס גם לגוגל, אך זו כאמור כבר דיווחה את תוצאותיה.

"מניות הביג-טק צומחות בקצב מהיר והתרומה שלהן לתוצאות המדד (S&P 500) משמעותית. גוגל למשל צמחה בצורה יפה בענן, מעבר לצפי האנליסטים, אבל מחפשים את החברות האלה בפספוסים קטנים וזה עלול להוביל למימושים בשוק המניות בתקופה הקרובה", אומר בינשטוק מפעילים. "השבוע וחצי הקרובים מאוד משמעותיים כאשר המשקיעים ומנהלי ההשקעות יתמקדו בחברות הביג־טק, שיצטרכו לא רק לעמוד בתחזיות אלא לעקוף אותן ולספק תחזיות חיוביות להמשך השנה וגם שנה קדימה".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מוסיף כי "השוק נמצא כעת בשיא כל הזמנים והציפיות מהחברות במדד ה-S&P 500 גבוהות והמון ציפיות גם מגולמות בשווקים, מה שמוביל למימושים. ראינו בגוגל וטסלה שיש סוג של האטה בצמיחה ואני בטוח שנראה את זה בעוד חברות, בטח במיקרוסופט ואולי גם אמזון וכדאי לשים לב לזה. הצמיחה תמשיך להיות יפה אבל לא בקצב שראינו לפני מספר רבעונים".

מי שבינתיים נפגעו הן מניות השבבים. עד לפני רגע הן היו הטרנד הרותח של השוק, אבל ככל שהסיכויים לניצחון של טראמפ בבחירות לנשיאות גוברים, גוברת גם ההערכה שהוא יטיל סנקציות על ייבוא שבבים מטיוואן - בירת הייצור העולמית. בנוסף, גם ממשל ביידן מתכנן עיצומים נגד חברות שמייצאות שבבים לסין. וסצ'ונוק מציין שגם ניכרת חולשה בביצועי החברות עצמן.

הצמיחה תתרחב לקטנות?

ובכל זאת, הזינוק ברווחים של ענקיות הטכנולוגיה צפוי לרדת. כך, בעוד ברבעון הראשון של השנה צמחו רווחי ארבע החברות הללו בכמעט 132% (מול התכווצות של 1.2% בשאר המניות) הרי שברבעון השני הללו צפויים לגדול ב- 56.4% (לעומת צמיחה של 5.7% לשאר החברות) ואילו ברבעונים השלישי והרביעי הצמיחה של הענקיות צפויה להתכווץ ל-28.4% "בלבד". מנגד הצמיחה של שאר המניות צפויה לרדת אמנם ל-5.2% ברבעון השלישי, שנחשב באופן מסורתי לרבעון חלש, אך לזנק ל-15.6% ברבעון הרביעי של השנה.

תמונה דומה מספק בנק אוף אמריקה. שם, מציינים כי הצמיחה צפויה להתרחב גם לשאר המניות במדד ה-S&P 500, לראשונה מאז הרבעון הרביעי של שנת 2022. שם צופים גם כי רווחי החברות הללו צפויים לצמוח בשיעור של 6% עד 13%.

בבנק מציינים כי "בהתחשב במתאם הגבוה בין הביצועים העודפים של הטכנולוגיה במניות לעומת הרווחים, אנו מצפים שהפרש הצמיחה המצטמצם יהיה הזרז להתרחבות השוק", או במילים אחרות: השווקים ימשיכו לעלות, הפעם בזכות מניות קטנות יותר (מגמה שכבר מתרחשת בוול סטריט מתחילת החודש).

השפעת הבחירות בארה"ב

האנליסטים חלוקים בשאלה עד כמה ישפיע המרוץ לנשיאות בארה"ב על התנודתיות בשווקים. וסצ'ונוק מאופנהיימר מעריך ש"מה שחשוב באמת כרגע זה קמפיין הבחירות בארה"ב. עד לפרישה של ביידן הכיוון היה ברור, ניצחון של טראמפ, אבל כעת יש יותר אי ודאות אם קמלה האריס תיבחר לנשיאות, וזה משפיע על אפיקי ההשקעה. למשל, טראמפ אומר שהוא מתכוון לחתוך את ההשקעות באנרגיה סולארית ולעודד את שוק האנרגיה המקומי המסורתי (נפט. נ"א).

"סגן הנשיא המיועד שלו מאוד 'אלים' נגד חברות ההייטק הגדולות ואילו האריס היא פרו החברות הללו. מצד שני אין ספק שאם האריס תיבחר תהיה עוד מכה לבנקים מבחינת הרגולציה כי האג'נדה שלה נגדם היא לוחמנית, וזה צפוי להגיע במקביל להורדת ריבית במשק, שהיא פחות טובה לבנקים".

בינשטוק מפעילים מסכים אמנם ש"ההצהרות של המתמודדים גורמת לתנודתיות, וזה בא לידי ביטוי למשל במדד ה-VIX (שנחשב למדד הפחד. נ"א), אבל לפחות בשבועיים הקרובים המוקד יהיה הדוחות".

עוד כתבות

אזור יוּמה שבאריזונה. גיבור הספר עובר שם עם כנופייה ידועה לשמצה / צילום: Shutterstock

היופי האכזרי של "קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" של קורמק מקארתי

המערבון הראשון של הסופר האמריקאי זוכה הפוליצר, מלא בתיאורים גרפיים של אכזריות קשה לעיכול ●"קו־אורך דם או אדום של ערב במערב" מגולל את מסעו של צעיר שמצטרף לכנופייה רצחנית שהורגת חפים מפשע ● הרומן שופך אור על שאלות פילוסופיות גדולות כמו גורל, חופש בחירה ואלימות

מייסדי OwnBackup: אורי ינקילב ואריאל ברקמן / צילום: איל יצהר

אקזיט ענק: סיילספורס רוכשת את Own הישראלית בכ-2 מיליארד דולר

החברה הישראלית מתמחה בגיבוי מערכות ענן במקרים של התאוששות מאסון, אירועי גניבת נתונים ומתקפות סייבר ● הקרן הישראלית ורטקס, בין המשקיעות הראשונות בחברה, תיהנה מהחזר של כ-270 מיליון דולר

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים שביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

דיווח: טאואר וקבוצת אדאני ישקיעו 10 מיליארד דולר בפיתוח שבבים

חברת השבבים הישראלית צפויה לחתום על עסקת ענק בשווי כ-10 מיליארד דולר עבור פרויקט שבבים שיוקם במערב הודו

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" ● שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט ● עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו ● ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

Xpeng G6 / צילום: יח''צ

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק. אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

צילום: Shutterstock, Jens Meyer, Patrick Semansky - AP

הגרמנים צועדים קדימה, אל 1932, והשבדים דורשים לכבות את המסך

גרמנים פונים הרחק ימינה, בבחירות חופשיות, בראשונה מאז 1932 ● סין ורוסיה חותרות תחת הדמוקרטיה האמריקאית ● טילים נופלים על אוקראינה חסרת האונים ● ביידן, האריס וטראמפ מסכימים לעצור סחר חופשי, ושבדיה אומרת לילדיה: כבו את המסך ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר בפודקאסט הצוללת של גלובס איך מנהלים חסכונות של 2.5 מיליון ישראלים ותיק של 360 מיליארד שקל: "מכינים את התיק לתרחישי קיצון" ● הוא מסביר למה לא לכולם כדאי להמר על S&P 500: "המשמעות היא להשקיע רק בארה"ב, בדולר ובמניות"; ונותן הצצה לתיק נדל"ן של 18 מיליארד שקל: "אנחנו חברת הנדל"ן הרביעית בארץ"

מערך ארטילרי גדודי של ATMOS / צילום: אלביט מערכות

נשיא מול שר ההגנה: עסקה עם אלביט מרעידה את ממשלת ברזיל

נשיא ברזיל האנטי־ישראלי מתנגד לעסקה עם אלביט בשל "תמיכה בפלסטינים" ● מנגד שר ההגנה שלו מעוניין בעסקה שנחתמה במסגרת מכרז  לרכישת 36 תותחי "אטמוס"

שיפוד דג במסעדת דה פקטו בנס ציונה / צילום: אסף קרלה

דה פקטו משלב אוכל מקיבוץ הגלויות המקומי ובר אינטליגנטי

בר האוכל מציע מנות מקוריות בהשראת המטבח התימני ודיאלוג מוצלח עם הבר, שמייצר במקום את כל תמציות הטעם לקוקטיילים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?