גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טריליון דולר התאדו מחברות הטכנולוגיה הגדולות ביום אחד. האם זו רק ההתחלה?

הדוחות הכספיים של גוגל וטסלה גררו את מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט לירידות חדות אמש ● על רקע המגמה האדומה: השוק מחפש הוכחות לרווחים מתחום ה-AI ● הסנטימנט השלילי העיב על שאר בורסות העולם שנסחרות הבוקר בירידות ● בדיסקונט התייחסו למגמה ומסבירים האם תגובת השוק אתמול הייתה נקודתית

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

את המחצית הראשונה של שנת 2024 מדדי המניות בוול סטריט חתמו בתשואות מרשימות, ונראה, עד אתמול בערב לפחות, שגם המחצית השנייה של השנה נפתחה בחיוב.

הענקיות פתחו את עונת הדוחות ברגל שמאל. מה זה אומר על ההמשך? 
התשובה המייאשת של המנכ"ל הבהירה: גוגל לא קרובה להרוויח מהבינה המלאכותית 
המחקר שטוען: אלה המניות שעשויות להתרסק ב-40% בשנתיים הקרובות 

עם זאת, נראה כי תוצאותיהן הכספיות של גוגל  וטסלה  הרסו את החגיגה בשוק המניות האמריקאי אמש (ד') וגרמו לבהלה בשווקים שהפילה את הנאסד"ק בכמעט 4%, ליום המסחר הגרוע ביותר שנרשם מאז אוקטובר 2022. במקביל, חברות מדד הנאסד״ק 100 איבדו טריליון דולר בערב אחד. גם מדד ה-S&P 500 רשם ירידה חדה של 2.3% ומדד הדאו ג'ונס ירד ב-1.2%. 

גלי ההדף מוול סטריט צבעו גם את המסחר באסיה באדום הבוקר (ה'), כשהניקיי צלל בכ-3% וההנג סנג השיל מערכו כ-2%. גם הבורסה המקומית והבורסות באירופה פתחו את יום המסחר בירידות שערים.

"השוק מחפש הוכחות לרווחים מתחום ה-AI" 

בחודשים האחרונים נשמעו קולות רבים בקרב האנליסטים הבכירים ברחבי העולם אשר הביעו את חששותיהם מתיקון בשווקים שצפוי להגיע. הסיבה המרכזית לאותן החששות היא הציפייה המוגברת בקרב המשקיעים בנוגע לתחום הבינה המלאכותית. יש כאלה שתוהים מתי ענקיות הטכנולוגיה, שמשקיעות סכומי עתק בפיתוח הבינה המלאכותית, יניבו תשואה מהתחום.

בבלומברג מציינים הבוקר כי הסיבה המרכזית לירידות החדות שנרשמו אמש היא "התקררות קדחת הבינה המלאכותית". בהמשך לכך, בבלקרוק מסבירים כי מגזר הטכנולוגיה עלול לסבול במקרה שהמשקיעים יחששו שצמיחה בהכנסות לא תצדיק הוצאות הון גדולות על בינה מלאכותית, לצד דיווחים על מהלכים אפשריים של ארה"ב להגביל עוד יותר את הגישה של מדינות זרות לשבבים. שינויים במדיניות סחר או רגולציה לאחר הבחירות בנובמבר, שיגבילו את פיתוח הבינה המלאכותית, עלולים גם הם להכביד על מניות הטכנולוגיה.

ברויטרס ציינו הבוקר כי צניחה במניות כבדות המשקל שהניעו את השווקים בעליות השנה, מדגישה את הפגיעות של וול סטריט לכל חולשה במסחר של ענקיות הטכנולוגיה וכי קיים חשש בקרב המשקיעים לגבי התוצאות הקרובות של חברות הטכנולוגיה הגדולות האחרות. עוד הודגש כי בקרב המשקיעים עולה החשש מהתפוצצות בועת דוט.קום נוספת בקרב "שבע המופלאות", שהיו אחראיות לשליש מהעלייה של 14% במדד ה-S&P 500 מתחילת השנה.

"יש לנו הרבה אי ודאות כרגע... כמו כן, הייתי אומר שיש בשוק אווירה של ספקנות מצד המשקיעים שמחכים לראות מה תחום הבינה המלאכותית יכול לספק במונחים של רווחיות ופריון", ציין יונג-יו מא, מנהל השקעות ראשי של BMO Wealth Management בראיון ל-CNBC. עוד הוא מדגיש כי השוק כרגע נמצא במצב 'הראה לי' ולמעשה מחכה להוכחות שאכן ההשקעה בתחום ה-AI על ידי ענקיות הטק משתלמת.

להערכת מא, ענקיות הטכנולוגיה "ימשיכו להיאבק עוד זמן מה" עד שיוכלו לחזור לעצמם ולהוכיח לשווקים כי ההון שהשקיעו בסגמנט הבינה המלאכותית מביא גם תוצאות. 

איתי ליפקוביץ', מנכ"ל בית ההשקעות הורייזן התייחס הבוקר גם לרמות המכפילים בוול סטריט: "טרם הירידות שהתרחשו אתמול בנאסד"ק, מכפיל הרווח על מדד S&P 500 עמד על 30, גבוה משמעותית מהממוצע ההיסטורי. מכפיל כזה גילם ציפיות גבוהות מאוד לרווחים גבוהים במניות הטכנולוגיה. מניות הבינה המלאכותית כמו אנבידיה נסחרו במכפיל 80, שהוא גבוה מאוד לכל הדעות".

האם תגובת השוק אתמול הייתה נקודתית?

שמואל קצביאן, אסטרטג שווקים וחדר העסקאות של בנק דסקונט, מרחיב על הסנטימנט העתידי שצפוי להירשם להערכתו בוול סטריט: "במבט קדימה המשך עונת הדוחות בשבועות הקרובים ובפרט התוצאות של חברות הטק הגדולות ישפיעו על מדדי המניות ונזכיר כי 'הרוב עוד לפנינו'. בסקטור הטכנולוגיה שהוביל את הירידות אתמול (ד') רק 16 מתוך 67 חברות כבר פרסמו דוחות. עוד נציין כי 5 מ-7 המופלאות צפויים לפרסם דוחות בעתיד, כש-4 מתוכם (מיקרוסופט , מטא , אפל  ואמזון ) יפרסמו דוחות במהלך 3 ימי מסחר: התאריכים 30 ליולי עד (וכולל) ה-1 לאוגוסט. ארבע המניות הללו מהוות כ-20% משווי השוק של מדד ה-S&P 500 וההשפעה של פרסום הדוחות שלהן עשויה להיות חזקה במיוחד, לטוב או לרע. כמו כן, בשבוע הבא (31 ליולי) תהיה הודעת הריבית של הפד, עניין שעשוי להשפיע אף הוא על השווקים.

"לכאורה ההחלטה אמורה 'להיות משעממת', כשהריבית לא צפויה להשתנות (כך חושבים 91 מ-93 חזאים) בהחלטה הזו. אולם העניין שירכז את תשומת הלב הוא המסר בהודעת הריבית עצמה ובדברי פאוול במסיבת העיתונאים. זאת בפרט כשהשוק מתמחר כמעט 100% הסתברות להפחתת ריבית ראשונה (מאז מרץ 2020) בישיבת הריבית הבאה (18 לספטמבר). אם הפד רוצה למתן או לחזק את הצפי הזה זו אחת ההזדמנויות שלו ובפרט לאור תקופת ההדממה שלפני הודעות הריבית.

"גם ברמה הפוליטית בארה"ב לא משעמם כשקמלה האריס מצליחה לצבור פופולריות לאחר פרישת ביידן מהמרוץ, אם כי לפי אתרי ההימורים הסיכוי שלה לזכות בנשיאות (45%) עדיין נמוך מהסיכוי של טרמאפ. מעניין יהיה לראות אם מומנטום ההתחזקות של האריס נמשך או מתמתן בימים הקרובים".

לסיכום, קצביאן מסביר כי "הימים הקרובים יהיו חשובים מאוד ברמת המיקרו והמאקרו ובעלי פוטנציאל השפעה חד על המניות. תגובת השוק לעונת הדוחות, לצד נתוני האינפלציה והמסרים של הפד יראו האם תגובת השוק אתמול היתה נקודתית, או שהחל מהלך ממושך יותר של מימושים".

עוד כתבות

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock

נציג ישראלי יחיד: דירוג בתי הספר למנהל עסקים הטובים בעולם

במקום הראשון ברשימה הכללית נמצאת אוניברסיטת סטנפורד ● בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב, הוא הנציג הישראלי ברשימה ונמצא במקום 70 מתוך מאה

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

היועמ''ש לשעבר אביחי מנדלבליט / צילום: תמר מצפי

מנדלבליט פנה לביהמ"ש למנוע פרסום שיחות נוספות עם נוה - ונדחה

מנדלבליט ביקש למנוע פרסום שיחות נוספות בינו לבין נוה, בעקבות השידור אמש בחדשות 12 על ידי העיתונאי עמית סגל ● בית המשפט דחה את הבקשה מבלי לדון בטענות לגופן ● היועמ"ש לשעבר טען כי "חברת החדשות ומר סגל עשו שימוש אסור בניגוד לדין ותוך הפרת צווים שיפוטיים מפורשים" כאשר שידרו את השיחות

גשר בגין, הערב / צילום: דנה רעני

קוראים לעסקה: המונים מפגינים בתל אביב

משפחות החטופים צעדו בת"א בקריאה לעסקה ● רמטכ"ל צבא מצרים הגיע לביקור בגבול עזה "כדי לבדוק את נוהלי הביטחון" • צה"ל מאשר: 7 מחבלים חוסלו בשומרון, בהם בנו של המחבל זכריה זביידי • בצפון: אזעקות באלקוש ובפסוטה, קודם לכן דווח על חיסול מחבל חיזבאללה בכפר כפרא שבדרום לבנון • עדכונים בולטים

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" ● שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

מטוס תובלה סיני מדגם Y-9. על בסיס מטוס זה נבנה הדגם המתקדם של סין / צילום: ויקיפדיה, Alecsandr Martynov

לסין יש מטוס חדש עם יכולות שלא נראו קודם לכן

צבא ארה"ב מחדש מלאים לאחר הסיוע לאוקראינה ורוכש טילי נ"ט מסוג ג'אבלין תמורת 1.3 מיליארד דולר ● הודו משיקה צוללת טילים בליסטיים חדשה ● וגם: סין מתרגלת את המטוס המתקדם החדש שלה שמשבש מכ"מים של האויב ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"