גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהמימון ייפסק תושבי הצפון יחזרו הביתה, חוץ ממי שיוכל להרשות לעצמו

כשהמדינה תעצור את המימון למפונים, תושבי הצפון יחזרו הביתה. אבל אם כל מי שיוכל להרשות לעצמו יעבור למרכז, הצפון רק ייחלש עוד יותר ● עוגן כלכלי חזק של תעסוקה, חקלאות ותיירות יכול להביא צפונה גם את אלה שהייתה להם ברירה

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין
קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בסופו של יום, אנשי הצפון יחזרו לבתיהם. אפשר ללכת מסביב כמה שנרצה, אבל בסוף ההחלטה היא גם נגזרת של כסף. כל עוד המדינה מממנת לאנשים שהייה מחוץ לבית, הם יכולים לשכור דירות או לגור בבתי מלון. וכשהמימון יסתיים (והוא יהיה חייב מתישהו להסתיים, עם תמריץ קטן ונאומי הרגעה מתישים לחוזרים הביתה), הם ישדרגו את המנעולים ואת הסורגים, ידאגו למרחב מוגן בטוח מעט יותר, ורבים מהם יחזרו הביתה. אפילו לשכונות שבהן רואים את השכנים שלנו בעיניים.

עיריית תל אביב נגד פרויקטי תמ"א 38: "עשרות יירדו לטמיון"
שאלות ותשובות | תיקון חוק המטרו אושר בכנסת הלילה. מה יקרה עכשיו?
בלעדי | עיריית תל אביב יוצאת למאבק במשרד התחבורה בגלל עיכוב פרויקט הענק שלה

ולמה זה חשוב? כי החשש הכי גדול כרגע ברשויות בצפון הוא לא בהכרח מהחזרה הביתה, אלא מהשאלה מי בעצם יחזור. כבר עכשיו, לפי הנתונים הרשמיים, כ־11 אלף מפונים מהצפון, מתוך כ־68,500 זכאים לפינוי, חזרו הביתה, חלקם מעולם לא עזב. רק בסופ"ש שעבר ראיינו פה את מנכ"ל חברת גשם למשתכן, שדיבר על הביקושים הגדולים לרכישת דירות בישראל וסיפר על "קרובת משפחה שגרה בקרית שמונה ופונתה, ואחרי כמה חודשים החליטה לקנות במרכז בית". יש הרבה סיפורים כאלו. הבעיה היא שלא כולם כמובן יכולים לעשות זאת. וכשראש עיריית קרית שמונה אביחי שטרן אמר השבוע כי "14% מתושבי העיר כבר הצהירו שהם לא יחזרו לקרית שמונה", ברור שהם לא יתפזרו רנדומלית בין כל תושבי העיר.

וכך, ביום שאחרי, הצפון שגם ככה היה חלש חברתית וכלכלית, יהיה חלש עוד יותר. לא שחלילה לא יהיו תושבים חזקים כלכלית שיחליטו לעשות מעשה ציוני ולשוב הביתה. אלא שמי שיחליט לוותר, להרים ידיים ולהתקדם דרומה, יהיה בהכרח מתוך אותה קבוצה שיכולה להרשות לעצמה.

שליש מתושבי ק"ש לא מרוויחים מינימום

קחו לדוגמה את קרית שמונה. עוד לפני המלחמה, כשרוב הכתבות והכותרות (גם כאן אצלנו) בעיקר חגגו כמעט 20 שנה של שקט ושלווה ב"טוסקנה של ישראל", העיר למעשה דרכה במקום. בשנת 2001, בעקבות זרם העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, צמחה קרית שמונה באלפי תושבים והגיעה ל-21,400 תושבים. מאז, במשך יותר משני עשורים, היא הגיעה ל-22,500 תושבים לפני המלחמה. גידול של 5% בכמעט רבע מאה. רק כדי לסבר את האוזן, מדינת ישראל צמחה מאז ב-55% (כ-3 מיליון בני אדם).

וכך נראית הידרדרות: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כבר בשנת 2022 שיעור מקבלי דמי האבטלה בעיר (גילאי 20-67) עמד על 6.6%. כמעט כפול מישראל כולה, שבה שיעור מקבלי אבטלה עמד על 3.9%. לפי נתוני ביטוח לאומי המעודכנים, השכר החודשי הממוצע של שכירים תושבי קרית שמונה עומד על 11,144 שקל, לעומת 14,027 בממוצע הארצי, פער של יותר מ-20%. ומדובר בממוצע. 32% מהתושבים משתכרים פחות משכר המינימום. אחוז השכירים שמשתכרים מעל 4 פעמים שכר ממוצע עומד על 0.8%, לעומת 2.9% בממוצע הארצי. ואפשר לנחש מה יקרה למגמה הזו אחרי המלחמה, וכמה יגדל הפער מול שאר המדינה.

ודאי אחרי שהשבוע שוב למדנו שבעיני הממשלה, דין תל אביב אינו כדין הפריפריה. תגובה לכטב"מ שמתפוצץ בתל אביב שונה מאוד מזו שבאה בעקבות מאות כטב"מים בצפון מאז פרוץ המלחמה. אולי זה טריוויאלי, ואולי גם אין ממש ברירה כשישראל חוששת במידה רבה של צדק מחזית מלאה נוספת, אבל צריך להפנים את המציאות המרה ואת משמעותה.

מצבו של הצפון קשה פי כמה מהדרום המוכה

זה לא נכתב כדי להוסיף אווירת נכאים, אלא בעיקר להבהיר לכל מי שהתבלבל שתוספת דירות ומענקים לא באמת יביאו בשורה. לתשומת לבו של אליעזר (צ'ייני) מרום, הפרויקטור שמונה השבוע לצפון, עם הבטחה לתקציב של 6.5 מיליארד שקל. לא רק לאכלס בחזרה את הצפון אנחנו מוכרחים, אלא גם לוודא מי יהיו האנשים שיבואו לשם. מחירים זולים יביאו את מי שלא הייתה לו ברירה. עוגן כלכלי חזק של תעסוקה, חקלאות ותיירות יכולים להביא גם כאלה שהיו יכולים לבחור לגור במרכז.

על אחת כמה וכמה שבתחרות העצובה הזו, מצבו של הצפון קשה פי כמה מהדרום המוכה. לא רק בגלל מה שעשה צה"ל בעזה ולא עשה בלבנון, אלא גם בגלל שעוטף עזה, על שלל אתגריו, נמצא במרחק שעה-שעה וחצי מגוש דן. תושב שדרות שמחפש מגוון מקומות עבודה או שירותי רפואה מתקדמים יכול למצוא אותם במרחק נסיעה, אפילו ברכבת. תושב קרית שמונה או מטולה לא יכול אפילו לדמיין את זה. גם רכבת מהירה, אם וכאשר, לא באמת תקרב את אותם מקומות למרחק נגיעה מהמרכז.

כוכבי השבוע

מצוין: איירפורס 1 הישראלי כבר לא מקורקע

כנף ציון, "אייר פורס 1" הישראלי, המריא השבוע לראשונה לטיסה רשמית, נושא את משלחת ראש הממשלה לוושינגטון. ולא ממש חשוב אם אתם בעד או נגד המטוס, שהושקעו בו כ-730 מיליון שקל. ולו בשביל המשילות, מדובר בבשורה.

המטוס, בואינג 767, נחת פה כבר בשנת 2016 בעקבות החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני מ-2015. לכך קדמה ועדת גולדברג, שקבעה שיש היתכנות וצורך ברכישת מטוס לראשי המדינה - אולי בגלל שאנשיה שכחו מה קורה לתקציב ציבורי בין חזון למימוש בפועל. אלא שמאז, בעיקר "הנראות" היתה בעוכריו. נכון שהוא כבר כאן, אבל עדיף שיעלה אבק בהאנגר מבודד בבסיס בנגב. לא בהכרח בשל הרצון להיות צנועים, אלא לכל הפחות להיראות ככה. עכשיו זה מאחורינו, בשאיפה שהמשילות והיכולת ליישם החלטות ולהגיע ל"סופיות הדיון" ימומשו במקומות קריטיים פי כמה.

לא מספיק: כריזמה לא מספיקה 

בתוך פחות משנתיים, השווי של חברת האירוח סלינה צלל מ-1.2 מיליארד דולר למיליוני דולרים בלבד, והשבוע היא נאלצה להגיש בקשה לחדלות פירעון ולסמן את סוף דרכה. זאת בזמן ששוק התיירות העולמי דווקא פורח ומציג חזרה לימים היפים של טרום קורונה. ולמרות שהחברה התהדרה במשקיעים בעלי שם וניסיון כמו לן בלווטניק, סר רונלד כהן או אדם נוימן, מייסד חברת החללים המשותפים וויוורק.

ואולי נוימן הוא המסר. כמוהו, גם רפי מוסרי ודניאל רודסבסקי, מייסדי סלינה, מכרו בעיקר כריזמה. סיפור מדליק על שני חבר'ה שגלשו על גלים בעיירת חוף בפנמה, צברו רשת חברתית של אנשים שחיפשו מתחמי לינה ובילוי לצעירים כמותם, והפכו אותה לעסק משגשג. בתיאוריה. זה היה טוב למצגות, אבל זה לא מספיק כדי להחזיק עסק תפעולי ויום יומי שגם פרוס ב-145 יעדים ברחבי העולם.

עוד כתבות

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock

למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות

כיצד ניתן לנווט בהצלחה חברות בתקופת משבר, ואף למנף אותו כדי לחזק אותן? מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא ציר פילדלפי בערבית?

מה שמו המוכר יותר של הצמח לפופית נאכלת, באיזו שנה נוסדה ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, ומי הם הסקיבים בסדרת ספרי הארי פוטר? ● הטריוויה השבועית

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

מייסדי OwnBackup: אורי ינקילב ואריאל ברקמן / צילום: איל יצהר

אקזיט ענק: סיילספורס רוכשת את Own הישראלית בכ-2 מיליארד דולר

החברה הישראלית מתמחה בגיבוי מערכות ענן במקרים של התאוששות מאסון, אירועי גניבת נתונים ומתקפות סייבר ● הקרן הישראלית ורטקס, בין המשקיעות הראשונות בחברה, תיהנה מהחזר של כ-270 מיליון דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

פגישת התקציב אצל נתניהו ללא הסכמות; תחזית הצמיחה המעודכנת - 1.1% בלבד ב-2024

בניגוד לשני הדיונים הקודמים, הפעם הוזמן הדרג המקצועי במשרד האוצר לישיבה בלשכת ראש הממשלה ● באוצר הציגו בפני נתניהו תחזית צמיחה מעודכנת, עם נתונים פסימיים ביחס לאלה שפורסמו בתחזית הקודמת ● לתקציב יש השלכות פוליטיות מורכבות, ואי העברתו עד סוף מרץ 2025, תביא לפיזור הכנסת

עידן כהן (דה כהן) / צילום: דניאל סטרבו

זה מה שעשרות מיליוני ילדים עושים בטלפון כל היום

בשנה האחרונה קשה לפספס את הטירוף סביב משחק הווידיאו בראול סטארס - עם עשרות מיליוני משתמשים בעולם, הכנסות של מאות מיליונים בשנה, תעשיית יוטיוברים וכמובן מרצ'נדייז ● בחודש שעבר התופעה הגיעה לשיאה בישראל באירוע שמילא את היכל מנורה שש פעמים ● איך עובד המנגנון שמאחוריו, מה כל כך שואב בו ואיך תדעו אם הילד שלכם מכור?

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר בפודקאסט הצוללת של גלובס איך מנהלים חסכונות של 2.5 מיליון ישראלים ותיק של 360 מיליארד שקל: "מכינים את התיק לתרחישי קיצון" ● הוא מסביר למה לא לכולם כדאי להמר על S&P 500: "המשמעות היא להשקיע רק בארה"ב, בדולר ובמניות"; ונותן הצצה לתיק נדל"ן של 18 מיליארד שקל: "אנחנו חברת הנדל"ן הרביעית בארץ"

אביחי מנדלבליט ואפי נוה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין, ניצן שפיר

הקלטות נוה-מנדלבליט: הלקח החשוב לגבי השיטה הוחמץ

מה פספס סיפור ההקלטות של נוה ומנדלבליט ● עקרונות התקציב יוכרעו אצל נתניהו ● ויאיר לפיד יוצא נגד הישגיו שלו ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר תהילה שוורץ–אלטשולר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המומחית שמזהירה: האויבים שלנו מתכננים מודל חדש למלחמה

שיחה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● על החשיבות של המדיה החברתית ביצירת הנרטיב של המלחמה, הצורך ברגולציה בבינה המלאכותית וגם החשש של אילון מאסק ממעצר אחרי מייסד טלגרם

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום 

הפקולטה לניהול. כך הצבת יעדים ובחינת ביצועים מניעות חברות לצמיחה / צילום: Shutterstock

ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון

מדדי ביצועים אינם מוגבלים לתחומי הפיננסים, האיכות או התפעול, והם דרושים בכל דיסציפלינה בארגון ● הם מספקים אמצעים להגדיר יעדים ברורים, לקבל החלטות מונעות נתונים ולהשתפר ללא הרף ● מחקרים מצביעים על חשיבותם של מדדים ויעדים ותרומתם להגברת המוטיבציה, המחוברות וביצועי העובדים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; טסלה עלתה ב-5%, HP נפלה ב-6%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● ישראליות בוול סטריט: ורינט ומובילאיי ירדו בחדות ● מניות נוספות שריכזו עניין היום: ורייזון, HP, ג'ט בלו, C3.ai, רוקו והחברה שזינקה במעל 60% לאחר השקעה של אנבידיה בה ● מספר המשרות החדשות באוגוסט נמצא ברמתו הנמוכה מאז 2021 ● דו"חות ברודקום לאחר הסגירה בוול סטריט ● דריכות לקראת דוח התעסוקה החודשי מחר, ג'יי.פי מורגן: "הפד צריך להוריד את הריבית בחצי אחוז"

תמונות משפחתיות / אילוסטרציה: Shutterstock

החוקרת שמציגה: שלוש דרכים שיעזרו לכם לשפר את הזיכרון שלכם

ד"ר טליה שדה מאוניברסיטת בן גוריון חוקרת איך אנחנו לומדים מזיכרונותיהם של אחרים ● בראיון לגלובס היא מסבירה מדוע תאומים נוטים לערבב זיכרונות, מה הקשר בין סטרס לשכחה והסיבה שאנשים כריזמטיים יכולים לשקר לנו בקלות

הפדרל ריזרב / צילום: Shutterstock, Orhan Cam

נתוני תעסוקה מאכזבים בארה״ב: תוספת המשרות באוגוסט נמוכה מהמצופה

מספר המשרות שנוספו באוגוסט עומד על 142 אלף - נמוך משמעותית מהצפי ● שיעור האבטלה ירד מעט לרמה של 4.2% ● כעת השאלה היא בכמה יחתוך הפד את הריבית בהמשך החודש