גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלף איש קיבלו כל חודש אלף דולר. מה הם עשו בכסף? התוצאות מפתיעות

במשך שלוש שנים הובילה מעבדה במימונו של מייסד OpenAI ניסוי שמטרתו לבדוק כיצד משפיעה הכנסה בסיסית אוניברסלית על התעסוקה, ההשכלה והבריאות ● עכשיו מתחילות להתפרסם התוצאות, ולא כולן היו בהתאם לציפיות

סם אלטמן, מייסד OpenAI / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA
סם אלטמן, מייסד OpenAI / צילום: Reuters, CARLOS BARRIA

סם אלטמן, האיש שמאחורי OpenAi ו־ChatGpt, הכריז כבר ב־2016, בבלוג של אחד ממאיצי הסטארט-אפים הגדולים בארה"ב, על כוונתו לבצע ניסוי בהכנסה בסיסית אוניברסלית (UBI) במטרה לבדוק מה אנשים עושים כשנותנים להם חופש כלכלי רב יותר. "האם אנשים יושבים ומשחקים משחקי מחשב, או יוצרים דברים חדשים?", כתב אז, "האם אנשים, ללא הפחד שלא יוכלו לאכול, משיגים יותר ומועילים יותר לחברה, והאם הם יוצרים ערך כלכלי רב יותר מזה שהם מקבלים?".

ראש בראש עם גוגל: OpenAI מכריזה על השקת מנוע חיפוש תחת השם SearchGPT 
"אדם שכל כולו חדשנות": למה השוק כל כך מתלהב מהמנכ"ל החדש של צ'ק פוינט? 

השאלות האלה נראו לאלטמן רלוונטיות במיוחד לאור המחשבה שכלי בינה מלאכותית יעלימו לא מעט משרות, ולא תהיה ברירה אלא לדאוג להכנסה בסיסית לאנשים שאיבדו את יכולתם להתפרנס. בשלוש השנים האחרונות, מחקר שנעשה במסגרת OpenResearch, מעבדה במימונו, בדק בדיוק את השאלות האלה בקרב משקי בית בטקסס ובאילינוי. השבוע פורסמו חלק מתוצאות הניסוי, ומאמרים נוספים צפויים לצאת בהמשך.

יותר בחירה, פחות הכנסה

1,000 משפחות בעלות הכנסה נמוכה בטקסס ובאילינוי, ארה"ב, קיבלו 1,000 דולר בכל חודש. לקבוצת הביקורת, שכללה 2,000 איש (שנבחרו רנדומלית מאותו מדגם), ניתנו 50 דולר בלבד בחודש. במשך שלוש שנים בחנו החוקרים את ההשפעות של הסכומים האלה על שתי הקבוצות, באמצעות שאלונים, מעקב אחרי מדדי בריאות ובדיקות פיזיות.

הממצא הראשון והבולט ביותר הוא ששיעור ההשתתפות בשוק העבודה היה נמוך ב־2% בממוצע מקבוצת הביקורת (אף שבשתי הקבוצות חלה סך הכול עלייה לאורך שלוש השנים). מי שעבד צמצם את שעות העבודה שלו ב־1.3 עד 1.4 שעות בשבוע, כך שבממוצע ההכנסה ירדה בכ־1,500 דולר בשנה.

הכנסת משק הבית ירדה בסכום גבוה יותר מסכום ההכנסה הבסיסית שניתנה למשתתפי הניסוי, אבל מבחינת החוקרים זה לא בהכרח דבר רע: הם הדגישו את את הערך הגבוה שהמשתתפים ייחסו לשעות הפנאי שלהם ואת החשיבות של הרחבת אפשרויות הבחירה שעמדו בפניהם, מה גם שמנקודת מבט כלכלית הירידה בעבודה הייתה מתונה למדי.

השכר לא עלה, בניגוד לציפיות

החוקרים ציפו שבסופו של דבר העברת הכסף תוביל לעלייה בשכר, כי מקבלי התשלום יוכלו להקדיש יותר זמן לחפש משרות איכותיות ומכניסות יותר. אבל איכות התעסוקה לא השתפרה.

המחקר לא מצא ראיות לכך שאנשים התפטרו ממשרות גרועות כדי שיוכלו לחפש בנחת משרות טובות יותר. צמצום שעות העבודה הגדיל את זמן הפנאי, שהוא כמובן חשוב בפני עצמו, אך לא הביא ליצירת ערך כלכלי גדול יותר, לפחות לא בשלוש שנות הניסוי.

בכל הנוגע לפעילות יזמית מוגברת, שאלטמן קיווה לראות בעקבות חלוקת הכסף, החוקרים לא מצאו שינוי משמעותי. מקבלי התשלום אמנם הפגינו יותר נכונות לקחת סיכונים והביעו יותר עניין ביזמות, אך החוקרים לא ראו התגלגלות של העניין למעשים בפועל.

האם הכסף נוצל לרכישת השכלה? סך הכול לא נמצא הבדל משמעותי בין הקבוצות, אך כן נמצא הבדל בין המבוגרים לצעירים. בעוד שההעברה הכספית לא השפיעה כמעט על יציאה ללימודים של מבוגרים, הצעירים (בשנות ה־20 לחייהם) דווקא כן נכנסו מעט יותר לתוכניות של השכלה פורמלית, שיוכלו ליהנות מפירותיהן בטווח הארוך. עם זאת, מציינים החוקרים, קבוצה זו צמצמה עוד יותר את השתתפותה בשוק העבודה.

שיפור זמני בבריאות ובסטרס

הממצאים הנוגעים לבריאות ולרווחה נפשית פורסמו במאמר נפרד, וגם הוא מציג תוצאות מעורבות. החוקרים ראו אמנם שיפור בדיווח על רמות הלחץ והביטחון התזונתי, אך מהר מאוד הן חזרו לרמות הקודמות שלהן, לפני העברת הכסף.

משתתפי הניסוי יכלו להרשות לעצמם להוציא יותר על שירותי בריאות, עניין יקר בארה"ב - ביקרו בבתי החולים בתדירות גבוהה יותר והוציאו כסף רב יותר על טיפולי שיניים, אך הדבר לא הוביל לשיפור בבריאותם הפיזית.

"אנחנו יכולים לשלול אפילו שיפורים קלים מאוד בבריאות הפיזית", כותבים החוקרים "ואנחנו גם מוצאים שהעברות הכסף לא שיפרו את הבריאות הנפשית אחרי השנה הראשונה, ובשנה השנייה אנחנו שוב יכולים לשלול אפילו שיפורים קלים מאוד".

במאמר שפרסמו, החוקרים כותבים שכדי להפחית את האי־שוויון בבריאות, ייתכן שהתערבויות ממוקדות יותר יהיו אפקטיביות יותר.

מחקר עם הרבה ניואנסים

ב־50 השנים האחרונות מתבצעים בכל העולם ניסויים בהיקפים נרחבים יותר ופחות במתן הכנסה בסיסית, מתוך תקווה שניתן יהיה לתת סיוע ממשלתי לאוכלוסיות מוחלשות ללא בעיית התמריצים השליליים הנלווית אליו בדרך כלל. אבל נראה שהדרך לראיית הזהב שתביא להחלפתן של תוכניות הרווחה המסורתיות עדיין ארוכה.

תוצאות הניסוי הנוכחי הן מורכבות ובעלות ניואנסים רבים. בעוד שחלק מהתוצאות מצביעות על אפקטים חיוביים של הגדלת ההכנסה, הכסף שניתן ללא תנאי לא הוביל לשינויים גדולים בהתנהגות מקבליו, אבל הייתה שונות שנבעה מרמת ההכנסה, הגיל וגורמים חיצוניים נוספים.

אלטמן עצמו לא הגיב על התוצאות ורק צייץ ב־X שהוא גאה בעבודה של קבוצת החוקרים. הפרויקט כולו לווה בציטוטים של המשתתפים בניסוי, שסיפרו על ההקלה שזכו בה בעקבות קבלת אותם 1,000 דולר בחודש. "כהורה, יכולתי לדאוג לצורכי ילדיי ולתת להם כסף לטיולים", סיפר לדוגמה אמא מאילינוי. "זה עוזר לי לנשום טוב יותר. זה עוזר לראש שלי להיות צלול קצת יותר כי לא הרגשתי כזאת כישלון".

אווה ויוולט, אחת החוקרות, סיכמה זאת כך: "קובעי המדיניות עשויים להעדיף שאנשים יעבדו יותר, משום ההשפעות החיצוניות, אבל אם המשתתפים באמת מעריכים זמן פנוי וזה משפר את רווחתם, טוב לדעת זאת".

עוד כתבות

מפגינים באוניברסיטת קולומביה, בשבוע שעבר. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק

בהתחדש מלחמת הקמפוסים באמריקה החזית העממית לשחרור פלסטין מתחילה את שחרור מישיגן, בדרך אל מהפכה עולמית

אוניברסיטת תל־אביב / צילום: Shutterstock

נציג ישראלי יחיד: דירוג בתי הספר למנהל עסקים הטובים בעולם

במקום הראשון ברשימה הכללית נמצאת אוניברסיטת סטנפורד ● בית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל אביב, הוא הנציג הישראלי ברשימה ונמצא במקום 70 מתוך מאה

פרופ' יהודה פרל. חלוץ ה-AI / איור: איור: אופיר בגון

הפרופסור בן ה-88 לא תיאר לעצמו שתחום המחקר שלו זה עשרות שנים יהפוך להיות כל כך מסוכן

פרופ' יהודה פרל הניח את היסודות לבינה המלאכותית הרבה לפני שהעולם דמיין שהיא תשנה את פניו ● היום המדען עטור הפרסים מ־UCLA מפחד מאיך שייראה העתיד שלנו: "כשאני ממשיך לעבוד על זה אני חוטא לנכדיי" ● בגיל 88 הוא מספר על הילדות בבני ברק ועל בנו העיתונאי שנחטף ונרצח בפקיסטן ● ראיון מיוחד

נעמי לבוב בקמפיין טורנדו / צילום: צילום מסך מיוטיוב

טורנדו כבר לא רק הזכורה אלא גם האהובה ביותר, ואיזה בנק משקיע הכי הרבה?

מותג המזגנים מוביל בזכירות זה השבוע החמישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת המושקעת ביותר שייכת לבנק הבינלאומי, עידו רוזנבלום ואילנית אך היא לא נכנסת לדירוג, ובליברה מאמינים שגם מלך צריך משכנתה

משטרת ישראל / צילום: Shutterstock

בית המשפט עצר את קידום הקצין שזרק רימון עד להכרעה בעתירה

לאחר שקודם על ידי השר לביטחון לאומי בן גביר, קבע ביהמ"ש אתמול כי סויסה לא
יקודם למפקד תחנת ת"א דרום עד להכרעה בעתירה שהוגשה נגד מינויו

הפתרון של יפן לבעיית הילודה / צילום: Shutterstock

הפתרון של יפן לבעיית הילודה: תוכנית שידוכים בתנאים מחמירים

רשויות מקומיות ביפן הוסיפו לרשימת השירותים שלהן תחום מפתיע - שידוכים ● רווקים מקבלים סיוע במציאת התאמה וגם ליווי צמוד לדייט ● בטוקיו אף תושק בקרוב אפליקציית היכרויות שתדרוש מהמשתמשים התחייבות לחתונה ● מטרת-העל: לעודד ילודה במדינה שסובלת ממשבר אוכלוסין

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה אדומה בוול סטריט: S&P 500 מסכם את השבוע הגרוע ביותר מ-2023

יום המסחר ננעל בירידות משמעותיות בממדים המרכזיים של וול סטריט - בהובלת מניות חברות הטגנולוגיה ● דיווח: אינטל שוקלת למכור חלק מאחזקותיה במובילאיי ● בורסות אסיה ואירופה ננעלו גם בירידות ● זוכה פרס הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, האשים את הפד שהעלה ריבית "יותר מדי ומהר מדי"

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן והמנהיג העליון עלי ח'אמנאי / צילום: רויטרס

מסך העשן של איראן: תוכנית הגרעין צוברת תאוצה בזמן המלחמה

איראן מתקרבת לכמות תיאורטית של אורניום מועשר שמספיקה לארבע פצצות גרעין ● חרף הסנקציות האמריקאיות היא מתחזקת גם בחזית הנפט, וקצב ההפקה טיפס ב-22% בשנה שעברה ל-3 מיליון חביות ביום ● לאחרונה העלתה אפשרות למשא ומתן עם המערב, אבל קשה שלא לתהות אם זה רק ניסיון לקנות זמן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

איך נקרא ציר פילדלפי בערבית?

מה שמו המוכר יותר של הצמח לפופית נאכלת, באיזו שנה נוסדה ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל, ומי הם הסקיבים בסדרת ספרי הארי פוטר? ● הטריוויה השבועית

שכונת אור ים, אור עקיבא / צילום: שלומי יוסף

מחירי הקנייה בשתי השכונות דומים, אבל מחירי השכירות באחת מהן גבוהים יותר

כל אחת משתי השכונות החדשות בשרון הצפוני נבנתה סביב פארק, אך התחבורה בעייתית והעדפות התושבים מגלות: הקונים מעדיפים את אור עקיבא, אך דמי השכירות גבוהים יותר בחדרה

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירת 5 חדרים עם גינה בשטח של 100 מ"ר במודיעין?

הדירה, שמתפרשת על פני 144 מ"ר, וכוללת מרפסת בשטח של 60 מ"ר, נמכרה תמורת 5.35 מיליון שקל ● המתווכת בעסקה: "בחודשים האחרונים יש התעוררות מצד הקונים. זה בא לידי ביטוי גם בקניית דירות להשקעה וגם בקניית דירות למגורים"

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

ג'ף גולדבלום בסדרה כאוס של נטפליקס / צילום: Justin Downing/Netflix

נטפליקס מציגה: הגרסה המחודשת למיתולוגיה היוונית

סדרה חדשה בנטפליקס לוקחת את הסיפורים המוכרים של יוון העתיקה ומנסה להתאים אותם לזמננו ● מה שמעניין בסדרה זה האופן שבו היוצרים משנים את המיתוסים וכך משבשים את ציפיות הקהל

ההפגנה הערב ברחוב בגין בתל אביב / צילום: איתן סלונים

11 חודשים בשבי: הפגנת ענק בתל אביב בקריאה לעסקה

בדרישה לעסקה ושחרור החטופים: המונים בהפגנה המרכזית בת"א ● צה"ל והשב"כ: חוסלו בעזה 2 מפקדי גדודים של הג'יהאד האיסלאמי ● ראש ה-CIA: עובדים על הצעה חדשה לעסקת חטופים ● עשרות שיגורים לצפת ולגליל המערבי, צה"ל תקף בלבנון ופגע במשגרים של חיזבאללה ● עדכונים שוטפים

היועמ''שית גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

היועמ"שית נגד הממשלה: "ההחלטה שקיבלתם הופכת את השירות הציבורי לפוליטי"

גלי בהרב-מיארה הבהירה לבג"ץ - החלטת הממשלה ששינתה את דרך מינוי נציב שירות המדינה אינה חוקית ● היא הבהירה: "יווצר מצב חדש לפיו ראש הממשלה יוכל לבחור בעצמו אדם שהוא חפץ במינוי לתפקיד"

ארז מגדלי, מנהל חטיבת ההשקעות במגדל ביטוח ופיננסים / צילום: ניקולה וסטהפל

טרנד ההשקעות הלוהט והטיפים של מנהל ההשקעות הבכיר: "הפנסיה שלכם יכולה להיחתך בחצי"

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● ארז מגדלי, מנהל ההשקעות הראשי במגדל, מספר בפודקאסט הצוללת של גלובס איך מנהלים חסכונות של 2.5 מיליון ישראלים ותיק של 360 מיליארד שקל: "מכינים את התיק לתרחישי קיצון" ● הוא מסביר למה לא לכולם כדאי להמר על S&P 500: "המשמעות היא להשקיע רק בארה"ב, בדולר ובמניות"; ונותן הצצה לתיק נדל"ן של 18 מיליארד שקל: "אנחנו חברת הנדל"ן הרביעית בארץ"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר תהילה שוורץ–אלטשולר / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

המומחית שמזהירה: האויבים שלנו מתכננים מודל חדש למלחמה

שיחה עם ד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה ● על החשיבות של המדיה החברתית ביצירת הנרטיב של המלחמה, הצורך ברגולציה בבינה המלאכותית וגם החשש של אילון מאסק ממעצר אחרי מייסד טלגרם

סיכום שווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

למה המשקיעים בורחים ממניית השבבים הזו - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

החברה שסומנה בתור "אנבידיה הבאה" ומנייתה צנחה עם כניסתה למדד S&P 500 ● מנהל ההשקעות שממליץ איך אפשר לגוון את התיק על רקע התנודתיות בסקטור הטכנולוגיה ● וגם: מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?

לרנקה / צילום: Shutterstock

הבטיחו לו דירה נוצצת בקפריסין ב-150 אלף דולר, ואז הכל הסתבך

מחירים אטרקטיביים, מדיניות מס מקלה, הקרבה לארץ וכמובן המלחמה הביאו יותר ויותר ישראלים לנהור לקפריסין בעקבות רכישת הנדל"ן שתשנה להם את החיים ● אלא שלצד סיפורי ההצלחה, מתחת לפני השטח אפשר למצוא פרויקטים שנתקעו, דירות שלא ראויות למגורים ובעיקר כאלה שכבר איבדו לא מעט כסף: "נמצאים מול שוקת שבורה"