גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קהל היעד החדש של ניתוחי החלפת מפרקים: בני ה-40

אוכלוסיית המטופלים מתחת לגיל 65 שעברו החלפות מפרקים גדלה בכ-200% במהלך שני העשורים האחרונים ● "כעת, שתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות החיים חשובה הרבה יותר", אמרה ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית

יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי
יותר ויותר בני 40 משיגים לעצמם ברכיים חלופיות / צילום: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הגיל הממוצע של מי שעוברים ניתוח החלפת מפרק הירך או הברך הולך ויורד. ככל שתוחלת החיים הממוצעת עולה, אמריקאים רבים כבר לא מוכנים לוותר על עשרות שנים של הנאה מהפעילויות האהובות עליהם, כמו סקי, טיולים רגליים או משחק פיקלבול, בשביל לסבול מהכאבים הכרוכים בהם, אומרים הרופאים. ולהישאר בכושר בשנות ה-50 וה-60 שלך זה טוב לבריאות הפיזית והנפשית.

חזון הגבולות הפתוחים של אירופה מתערער, ורק במדינה אחת מחככים ידיים בהנאה
בארגנטינה יש 25 מיליון עניים, אך הנשיא מיליי מתעקש על איזון התקציב

פעילויות כושר אינטנסיביות מסוימות בעצימות גבוהה יכולות להגביר את הסיכוי לפציעה ולדלקת פרקים - מה שמוביל לצורך ביותר הליכים רפואיים.

"בעבר, אנשים פשוט היו אומרים, 'אני לא רץ, יש לי בעיות ברכיים'", אומר ד"ר רן שוורצקופף, מנתח אורטופד ב-NYU Langone. כעת, הוא אומר, "הם לא מוכנים להיכנע למגבלות הכרוכות בדלקת מפרקים".

סיבה נוספת לכך שאנשים צעירים עוברים החלפת מפרקים היא השכיחות ההולכת וגוברת של השמנת־יתר בארה"ב. יותר מ-40% מהמבוגרים בארה"ב סובלים מעודף משקל, אומרים במרכז לבקרת מחלות ומניעתן, לעומת כ-30% ב-1999. משקל עודף מפעיל לחץ מוגבר על המפרקים - בערך ארבע פאונד (כ-1.8 ק"ג) לכל פאונד נוסף של משקל גוף - מה שמוביל יותר חולים להזדקק להחלפות בשלב מוקדם יותר בחיים.

עבור מטופלים בגילאי 45 עד 64, חלה עלייה של 211% בהחלפות מפרק ירך באשפוז ועלייה של 240% בהחלפות ברך באשפוז בין השנים 2000 ל-2017, על־פי נתונים מהסוכנות האמריקאית למחקר ואיכות שירותי הבריאות של משרד הבריאות ושירותי האנוש (הרשומות לאחר 2017 פחות מדויקות, עקב שינויים בקידוד Medicare). חלה גם עלייה בהחלפות מפרקים עבור חולים בגילאי 65 עד 84, אך היא לא הייתה כה דרמטית.

מעקב זה אינו כולל את המספר ההולך וגדל של הליכי החלפה המתבצעים במרפאות חוץ, המאפשרים למטופלים לחזור הביתה ביום בו בוצע ההליך. יותר ממיליון ניתוחים להחלפת מפרק הירך ומפרק הברך מבוצעים בארה"ב מדי שנה.

"את צעירה מדי בשביל זה"

ההליכים כוללים החלפת עצם וסחוס פגומים או שחוקים במפרק הירך או הברך, בשתלים מלאכותיים. הפלסטיקה השתפרה, מה שעזר למפרקים החלופיים להחזיק מעמד זמן רב יותר בממוצע, כך שמנתחים בדרך כלל פחות נזהרים משימוש בהם במטופלים צעירים יותר.

"בימים עברו, נאמר למטופלים שהם צריכים לחכות עד שהם יהיו בני 70 או 80 כדי לעבור את ההליך הזה, כי השתלים לא החזיקו מספיק זמן", אומרת ד"ר אנטוניה צ'ן, מנתחת אורטופדית בבית החולים בריגהם ונשים. "כעת, השתלים מחזיקים מעמד 20, 25 או 30 שנה, ואיכות חיים חשובה הרבה יותר". צ'ן מעריכה שמטופלים מתחת לגיל 65 מהווים כ-50% מהטיפולים שלה כעת, לעומת כ-30% ב-2014.

ההליכים יעילים יותר כעת, בעזרת סיוע רובוטי ותותבות בהתאמה אישית המודפסות בתלת־מימד. כמו כן, התקדמות בפיזיותרפיה, הרדמה ומתן תרופות לכאב הובילו לקיצור זמני החלמה של המטופלים. חולים רבים שהיו מבלים ימים עד שבועות במיטת בית חולים יכולים כעת ללכת באותו היום.

קרול פופ יודעת שבגיל 37, היא לא האדם הטיפוסי שאנשים מדמיינים כשהם חושבים על הליך כמו החלפת ירך. "שני הדברים ששמעתי הכי הרבה הם 'וואו, את צעירה בשביל זה' ו'ניתוח הירך של סבתא שלי עבר מצוין!'", היא אומרת.

פופ, יועצת פיננסית וחובבת ריצה נלהבת שבסיסה בלייקלנד, פלורידה, חשה לראשונה צביטה של ​​כאב לאורך הגב והרגליים בקו הזינוק של מרוץ חצי מרתון בינואר. היא סיימה את המרוץ ללא תקלות, אבל הכאב חזר והתפשט. רופא איבחן כי היא סובלת מדלקת מפרקים ניוונית ואמר לה שהיא תצטרך להפסיק לרוץ.

לאבד את התחביב האהוב עליה היה כמו להתאבל על מישהו קרוב שמת, היא אומרת. תקוותה התחדשה כאשר מנתח אורטופד הסכים לקבוע לה החלפת מפרק ירך לספטמבר. "אני מצפה בקוצר לעשות את זה כדי שאוכל לקבל את חיי בחזרה", אומרת פופ.

לא טיפול מונע

ד"ר קווין סטון, מנתח אורטופדי במרפאת סטון בסן פרנסיסקו, מעודד מטופלים להתאמן לאחר החלמה מהניתוח. בתור מי שחיבר ספר בשם "שחק לנצח", העוסק באופן שבו אנשים עם פציעות ודלקת פרקים יכולים להמשיך לנוע - הוא אומר שככל שתהיה יותר פעילות, כך ייטב.

"המטרה שלנו היא שאנשים ימותו בגיל 100 שעה שהם משחקים את הספורט האהוב עליהם", אומר סטון.

רבים עדיין ממליצים למזער או להימנע לחלוטין מריצה ותרגילים בעלי עצימות גבוהה לאחר הניתוח, כי זה יכול להפעיל לחץ נוסף על התותבות. המפרקים שלנו הם כמו צמיגים, אומרים המנתחים. ככל שהצמיג נושא יותר משקל, כך הוא נשחק מהר יותר.

הליכים אלה הם ברובם לא הכרחיים, והמנתחים מזהירים שהם עדיין לא צריכים להיחשב כמניעתיים. הם נושאים סיכונים כולל זיהום, נקע או חוסר יציבות במפרקים. רופאים מסכימים בדרך כלל שניתוח הוא ההליך ההגיוני כאשר הכאב הוא כרוני ומגביל, ומשפיע על החלטות יומיומיות. לדוגמה, אם אתה משתמש במעלית במקום לעלות ברגל גרם מדרגות אחד, או שאתה מוותר על תוכנית נופש מחשש לכאבים, יכול להיות שהגיע הזמן.

לפני שמנתחים יכולים להמליץ ​​על הניתוח - שלרוב דורש כיסוי ביטוחי - המטופלים צריכים להראות שהם ניסו פתרונות אפשריים אחרים, כגון פיזיותרפיה, ירידה במשקל וזריקות קורטיזון.

מטופלים צעירים יותר מניחים לעתים קרובות שתהיה להם החלמה מהירה וחלקה יותר. עם זאת, המנתחים אומרים שאנשים פעילים יכולים להיות בעלי סיכוי גבוה יותר לדחוף את עצמם רחוק מדי במהלך ההתאוששות. בנוסף, הם יכולים לאמץ יותר את המפרק החדש לאורך זמן ויש להם יותר שנים לשחוק אותו. מחקרים מסוימים מצביעים על כך שמטופלים הצעירים נוטים יותר להזדקק לניתוח חוזר בשלבים מאוחרים יותר.

דייב אריקסון, בעל חדר כושר בספרטה, וויסקונסין, קיווה שהחלפות הירך שעשה בגיל 46 יאפשרו לו לחזור לשגרת האימונים הרגילה שלו ויחזיקו מעמד עשרות שנים. אולם חמש שנים בלבד לאחר הניתוח שלו, תאונת אופניים הביאה אותו בחזרה לחדר הניתוח, והתותבת הימנית שלו הזדקקה לתיקון.

הוא איבד טווח תנועה משמעותי ברגלו הימנית, ולמרות שהוא עדיין מתאמן, הוא נמנע מתרגילים מסוימים, כמו סקוואטים וכפיפות ברכיים.

"כשאתה מבוגר ואתה בקושי יכול ללכת, ופתאום אתה יכול ללכת, זה שיפור", אומר אריקסון, כיום בן 54. "כשאתה עושה סקוואטים בחדר הכושר ורץ ואז עובר החלפת מפרק ירך ולא יכול לעשות את כל אלה יותר, זה לא כל כך טוב".

עוד כתבות

אולה אקסלרוד, מנהלת אגף המטרו / צילום: כדיה לוי

"יש ערים שדבקות בעמדה שלכל משק בית יש שני רכבים. זה עצוב מאוד"

רוב הציבור לא מכיר את אולה אקסלרוד, שמונתה לאחרונה למנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, אבל הפרויקט הגדול ביותר שתוכנן בישראל נמצא בידיים שלה ● בראיון ראשון היא מספרת על האתגרים שעומדים בפני הפרויקט ומזהירה: "במקום שעה וחצי, אנשים יעמדו בפקקים ארבע שעות"

כוחות צה''ל בפעילות ממוקדת בדרום לבנון / צילום: דובר צה''ל

למגוייסים בצו 8 אין איך להגיע לצפון ובמשרדי הביטחון והתחבורה מגלגלים אחריות

חטיבות מילואים רבות הוקפצו בצו 8 במהלך החג להגיע לשירות המילואים, אך אין להם דרך להגיע אליו - לא בתחבורה הציבורית למי שנמצא בארץ ולא באמצעות טיסות חילוץ למי שנמצא בחו"ל ● מלשכתה של מירי רגב נמסר "מי שאמון על הסעת חיילי המילואים הוא צה״ל ומשרד הביטחון בלבד"

אדם ברודי וקריסטן בל ב''רק לא זה''. ידוע מראש / צילום: באדיבות נטפליקס

נוצרייה מגיעה לארוחת ערב ומתאהבת ברב: "רק לא זה" לא עושה שירות טוב ליהדות

סדרה שעלתה לנטפליקס מציגה התאהבות מקרית בין בחורה ברוטלית, לבין בן למשפחה יהודית המתנגדת להתבוללות ● הסדרה אמנם מציגה שלל ביטויים של היהדות, אבל לא מותירה משהו שראוי לקהל הישראלי להתגאות בו

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP- Charles Sykes, Gregory Payan, Evan Vucci ,Phelan M. Ebenhack ,Ebrahim Noroozi

לתרופת הפלא לגבריות יש תופעות לוואי. אף אחד לא מדבר עליהן

אנשי השיווק בעסקי הסטרואידים מוכרים חלומות על "חיזוקים" לחדר הכושר ולחדר המיטות, אבל רק מעטים מדברים על תופעות הלוואי ● באופן אירוני, הטסטוסטרון מגביר את הגבריות אך עלול להוריד לאפס את ספירת הזרע ● קליניקה מתמחה: "מתן מרשמים זו אמנות, לא מדע"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה ירוקה בוול סטריט אחרי דוח תעסוקה טוב מהצפי

שיעור האבטלה הפתיע לטובה - 4.1% ● הדולר מתחזק מול השקל - בין הסיבות: התקיפה הישראלית בביירות הבוקר לצד הציפייה לתגובה ישראלית על התקיפה האיראנית ● מחירי הנפט בעליות קלות, לאחר שבמהלך השבוע האחרון עלה ביותר מ-8% ● בסין לא התקיים מסחר בשל החג הלאומי

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה / צילום: ap, Khalil Hamra

ידע מפקיסטן, אורניום מניז'ר וניסויים בסומליה: האם טורקיה בדרך לנשק גרעיני?

כחלק מהמדיניות של טורקיה שתופסת עצמה כמעצמה עולמית, נושא הגרעין אף הוא בא לידי ביטוי ● "באנקרה מאמינים כי הטכנולוגיה תסייע להם בקבלת כיסא קבוע במועצת הביטחון", מציינים בעיתון הטורקי הימני "טורקייה" ● "זה רק עניין של זמן עד שנשמע על התקדמות בתוכנית הגרעין של טורקיה", אומרים בעיתון 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מי היה היורש של נסראללה שישראל ניסתה לחסל

איזה מבין שלושת מגדלי עזריאלי בתל אביב הוא הגבוה ביותר, מה מייצרים משיח הקמליה הסינית, ומה היה השם הקודם של שדרות בן גוריון בתל אביב? ● הטריוויה השבועית

שקנאי בחולה / צילום: לירון שפירא,  החברה להגנת הטבע

אוכלות 6,000 עכברים בעונה: החוקר שגייס תנשמות לעזרת חקלאי האזור חושש עכשיו לגורלן

פרופ' יוסי לשם שינה מהיסוד את האופן שבו חיל האוויר מתמודד עם תאונות צפרות, גייס את התנשמות כדי לעזור לחקלאים ויזם שורה של שיתופי פעולה אזוריים ● עכשיו הוא מוטרד מפגיעת המלחמה בציפורים הנודדות, מה שעלול לשנות את האקולוגיה באירופה כולה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

האם זהות יוצר הביטקוין תיחשף? כך נטען בסדרה תיעודית חדשה של HBO

הסדרה שתשודר ביום רביעי הבא מתיימרת לחשוף את אחת התעלומות הגדולות של השנים האחרונות - זהותו של סאטושי נקמוטו יוצר הביטקוין, שירד למחתרת לפני 14 שנה ● לטענת היוצרים החשיפה תטלטל את העולם הפיננסי

האשם סאפי א־דין / צילום: מתוך ויקיפדיה

אחראי התקציבים שמנהל מיליארדים: היורש של נסראללה שהיה יעד לתקיפת צה"ל

ישראל ניסתה הלילה לחסל את האשם סאפי א־דין בן ה־60 בן דודו של נסראללה ויורשו המיועד בתפקיד מזכ"ל חיזבאללה ● תוצאות התקיפה טרם התבררו ● המועצה המבצעת בראשותו מנהלת את הפעילות הפוליטית, הכלכלית והסוציאלית של הארגון ● בדומה לנסראללה, הוא מחזיק בקשרים אינטימיים עם הפטרונים באיראן, ותפיסתו הדתית קיצונית

סם וולטון, 1985 / צילום: ap, DANNY JOHNSTON

הוא חילק לילדים שלו 20% מהעסק. היום הבת שלו היא האישה העשירה בעולם

לפני יותר מ-70 שנה הקים סם וולטון עסק קמעונאות, שיהפוך לרשת וולמארט - אחת מהחברות הגדולות בעולם, עם שווי שוק של כ-650 מיליארד דולר ● וולטון קיבל באותה תקופה שתי החלטות גורליות - הוא מינה את ילדיו כשותפים מוגבלים בנכס, והעביר לכל אחד מהם 20% ממניות החברה, וקבע כי כל מכירת מניות תעשה בהסכמת כל המשפחה ● היום ילדיו שווים ביחד יותר מאילון מאסק, ונראה כי ההחלטה השתלמה

סובארו פורסטר 2024 / צילום: יח''צ

הדיל של סובארו: תביאו 200 אלף שקל, תקבלו סוס עבודה יפני

העדכון התקופתי שעבר הקרוס־אובר הוותיק של סובארו העניק לו מראה רענן, תא נוסעים מתוחכם ונוחות נסיעה משודרגת ● אך התמחור מציב אותו בפלח צפוף מול מתחרים ראויים

שמאלץ, מבית סבא וסבתא / צילום: אנטולי מיכאלו

אינטימיות עם 10 מקומות: חמ”ל האוכל שהפך למסעדה הכי מסקרנת ביפו

את "אאוט אוף דה בוקס" אפשר להגדיר כאופציה כיפית לימים לא שפויים או מטבח יהודי-תל אביבי עם טוויסט: לא מחייב, לא מעוצב, לא יקר

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

המשרדים של רגב וגלנט לא מתקשרים. לא למדנו כלום מה-7/10

כלי התקשורת הוצפו בתלונות של מילואימניקים שהוקפצו לבסיסים במהלך החג, אך התקשו להגיע בהעדר תחבורה ציבורית ומענה מספק מטעם הצבא ● במשרד התחבורה טוענים כי: "משרד התחבורה עומד לרשות משרד הביטחון על פי דרישותיו" ● במשרד הביטחון השיבו: "מצופה ממשרד התחבורה לסייע במסגרת אחריותו"

הוספת ממ''ד לבניין בשלומי / צילום: דוברות משרד הביטחון

התחלות הבנייה בהתחדשות העירונית בירידה - בעיקר במקומות שבהם נזקקים למיגונים

כמעט 90% מהתחלות הבנייה בהתחדשות עירונית נרשמו במחוזות תל אביב, המרכז וירושלים ● טיוטת חוק ההסדרים לא מציעה מענה להיעדר ההיתכנות הכלכלית לפרויקטים בפריפריה

מנהיגי מדינות ההסכמה לקראת החתימה בוורסאי. ההסכם יצר את הסדר החדש, שהאו''ם הוא הביטוי העליון שלו / צילום: Associated Press

גבולות לאומיים: מי המציאו אותם, מי ניסו להתנגד להם, ואיך הם הפכו לנורמה של התנהגות בינלאומית

לפני המהפכה הצרפתית לא היו גבולות לאומיים. היו גבולות אימפריאליים גמישים וארצות התפשטו לכל עבר וגנבו טריטוריות מכל הבא ליד ● זה התחיל להשתנות לפני קצת יותר ממאה שנה ● מספר קטן של ארצות בעולם מסרבות להכיר חד–משמעית בגבולותיהן. ישראל היא אחת מהן. יש מחיר ● טור מורחב

הגבולות החדשים

שנה למלחמה: אלה הגבולות החדשים של ישראל בכלכלה, בחברה ובביטחון

השנה האחרונה שרטטה מחדש את מפת ישראל, הציפה שאלות ביטחוניות וכלכליות רבות ועוררה תהיות על חשיבותם של גבולות, לא רק בממד הפיזי ● איך תיראה המדינה ביום שאחרי, איזה מחיר נצטרך לשלם כדי להמשיך לחיות כאן ומה ההיסטוריה הגלובלית יכולה ללמד אותנו?

קופסת פרס הנובל / צילום: Associated Press, Niklas Halle'n

הפיזיקאי הישראלי וחוקרי המוח: האם אלו יהיו הזוכים הבאים בנובל

חוקרי המוח שגילו איך אנחנו מאמצים הרגלים, הכלכלנים שהוכיחו בכלים כמותיים את ההשפעה של מדיניות ציבורית על התל"ג, והפיזיקאי הישראלי שהראה איך יוצרים חומר חדש ● אלה החוקרים והמחקרים פורצי הדרך שהוכרו כראויים לנובל ● מה הסיכוי שהם גם יזכו?

התחדשות עירונית בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבדל של חצי מיליון שקל לדירה באותה שכונה: האזור שהפך לנבנה ביותר בתל אביב

המחיר הממוצע של דירת 4 חדרים אמנם ירד מעט מהשיא ועומד על 4.75 מיליון שקל, אבל הירידה נובעת משינוי בתמהיל הדירות שנמכרו - ולא מירידת מחירים ● ארבע הערות על שוק הנדל"ן בת"א

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

בצל המצור בשמיים: היעד המפתיע שדרכו טסים בחזרה לישראל

מאז מתקפת הטילים הבליסטיים בנתב״ג הפעילות כבר חזרה לסדרה, אך חברות התעופה הזרות ממשיכות להתנדנד ● גם חברות שהפגינו יציבות יחסית מהססות לחזור לארץ, בצל ההמלצה של רשויות התעופה האירופאיות שלא לטוס לארץ עד סוף החודש ● עמאן הפכה ליעד מפתיע שדרכו חוזרים לישראל, אבל יש סכנות