גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגרים של המטרו: מה יעשו עם 40 מיליון קוב חול ולאן ישפכו את מי התהום

העיכובים בהקמת קווי הרכבת הקלה מעוררים חשש בנוגע לכריית מנהרות המטרו - פרויקט גדול ומסובך בהרבה ● מהיכן ישיגו 1.5 מיליון סגמנטים של בטון, כיצד יוציאו את החול בסביבה עירונית צפופה ומאין יגיעו המומחים הדרושים?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

פרויקט המטרו, שמכרזי הביצוע שלו אמורים להתפרסם כבר בעוד שנתיים, יכלול 300 ק"מ של מנהרות שייחפרו על ידי 24 מכונות TBM ועשרות אלפי עובדי כפיים. כבר כעת, נוכח הניסיון בחפירת קילומטרים בודדים בקו האדום והירוק של הרכבת הקלה בגוש דן בכמה שנים, ברור שהאתגרים עצומים. אלא שהאתגרים ההנדסיים הם רק ההתחלה.

במרחק 100 מטר מהים: אלפי דירות מתוכננות לאורך החופים
זו הייתה אמורה להיות עסקת החלומות שלהם בקפריסין. אבל אז הם התעוררו לסיוט
המהלך לביטול היטל ההשבחה: העיריות והשמאים זועמים   

הפרויקט הגדול ביותר שיבוצע בעולם המערבי בשנים הקרובות הוא פרויקט המטרו אדיר הממדים בגוש דן, שהתוואי שלו כולל 150 ק"מ מתחת ל־24 רשויות מקומיות, ו־109 תחנות. הצורך בפינוי חול, בחפירה בתוך מי תהום, בכמויות חומרי גלם אדירות לצד המחסור בעובדי כפיים מהנדסים וידע במנהור הם הצרות ה"קטנות" יחסית לקושי בתיאום תשתיות ובפינוי הקרקע. אלו האתגרים המרכזיים שבדרך.

אתגרי ההנדסה והביצוע

"המטרו הוא פרויקט בסדר גודל ענק. בערב הסעודית בנו פרויקט גדול אבל אצלנו הוא כל כולו בשטח עירוני, ואין עוד מדינות במערב שבונות כל כך הרבה קילומטרים ותחנות בתוך כמה שנים", אומר דן צוקר, ראש תחום מינהור באיגוד המהנדסים. פרויקטים שנבנים באירופה כוללים הארכה של קו".

ואכן, מדובר בפרויקט עצום. לצורך חפירת מנהרה כפולה באורך כולל של כ־300 ק"מ בעומק של 20־40 מטר מתחת לפני הקרקע וברוחב של 6.5 מטר בקוטר הפנימי של המנהרה - יש אתגרים רבים. אמנם בנת"ע, חברה שתוביל את פרויקט המטרו, נתקלו בקשיים אלו במסגרת החפירות על הקו האדום והירוק בגוש דן, אבל לא בגודל ובמורכבות שאלו יופיעו במהלך חפירת המטרו.

שלושת הקווים ייחפרו בשלבים ובתתי־שלבים שיכללו כמה קילומטרים בכל פעם. החפירה צריכה להתבצע באדמה חולית ובתוך ומתחת למי תהום.

אחת המנהרות המתוכננות למטרו / הדמיה: נת''ע

איל מבל, מנהל פרויקטים בשפיר הנדסה, מסביר כי "ישנו אתגר של חפירה והוצאת חול בסביבה עירונית צפופה. הכול חייב להעשות בצורה רציפה כי מכונות הכרייה עובדות 24/7 - חופרות באדמה ומדפנות את המנהרה בלוחות בטון".

צוקר מוסיף כי נוסף על כמות החול האדירה שתצא, "חלק משיטת הביצוע צריכה לכלול את שאיבת המים החוצה וצריך לחשוב מה עושים עם המים האלו שמוציאים באופן זמני לצורך הבנייה.

"צריך גם לדאוג לביצוע איכותי כזה שלא משפיע על מבנים מסביב, מכינים את הקרקע לפני, מחזקים מבנים שזקוקים לכך אבל הבקרה על הקבלנים צריכה להיות משמעותית", הוא אומר.

נעה אורן, משנה למנכ"ל נת"ע האחראית על המטרו, הסבירה בפודקסט שהקליטו בחברה כי במסגרת הפרויקט יוציאו 40 מיליון מ"ק עפר, "מתוכם נוכל להשתמש שימוש חוזר בחלק ממנו, אבל צריך להיערך לאחסון ביניים ולשינוע שלו", היא אמרה, "אנחנו עובדים על זה עם רכבת ישראל כי כל קרון יכול להחליף שתי משאיות ואנחנו נצטרך 11 רכבות ביום ואלו ממדים מטורפים. במקביל אנחנו בוחנים מול רמ"י למצוא מחצבות שרוצים לשקם ונוכל למלא אותן עם חלק מהחומר ובוחנים עוד אופציות בנגב, ופועלים מול חברת נמלי ישראל לבחינת הקמת אי מלאכותי בים או לצורך פיתוח נמלי כי עם העפר הזה ייתכן שניתן לייבש ים".

מחסור בחומרי גלם

גם מחסור בחומרי גלם הוא משמעותי: החל מברזל ובטון ועד למכונות החפירה. הפעלת 24 מכונות במהלך הפרויקט היא אתגר לא פשוט: "אנחנו יודעים שבפרויקט בדוחא פעלו 21 מכונות אבל זה מאתגר מאוד כי אין הרבה יצרנים וכל מכונה חופרת כ־10 מטר ביום וצריך להיות לה צוות מקצועי שמכיר אותה", אמרה אורן.

חומר הגלם המשמעותי שנדרש הם סגמנטים העשויים בטון שאותם מצמידים לדפנות המנהרה שנחפרת. כל טבעת של מכונת ה־TBM כוללת שבעה סגמנטים שכל אחד מהם שוקל 3 וחצי טון. בסך הכל נדרשים לטובת הפרויקט כ־1.25 מיליון סגמנטים. אורן מסבירה שיש הזדמנות לשלב את הפריפריה ואת המנהלות לשיקום הדרום והצפון.

בינתיים, דן צוקר מעיד שבישראל קיים מפעל אחד כזה. "ברור שהוא לא יוכל לייצר את כל צרכי המטרו. אני מניח שייבאו או שמפעלים קיימים אחרים יזהו את הפוטנציאל בשוק הזה", הוא אומר.

"בשנים האחרונות מחירי חומרי הגלם עלו משמעותית ואני מניח שזה קשור בחוסר או בעובדה שהרבה מהם מגיעים מטורקיה שיש לה מגבלות ייצוא לישראל. גם זה מוסיף לאתגר, ומעבר לזה מדובר בפרויקט ענק שיידרשו לו הרבה חומרי גלם".

מחסור בכוח אדם

גם מחסור בכוח אדם מורגש והוא צפוי להשפיע על התקדמות הפרויקט. לפי הדוח של הצוות הבין־משרדי בנושא, "הפער בהון האנושי לענף התשתיות" משנת 2020, המחסור באנשי מקצוע עמד בתקופת הדוח על בין 3,700 ל־4,500 בעלי מקצוע וב־2025 הפער בביקוש לעובדים צפוי להגיע לסדרי גודל של 5,000־8,000 בעלי מקצועות הנדסיים (לא רק מהנדסים).

לפי הדוח, חסרים מומחים בתחומי הנדסת תחבורה ומנהור, חשמול, זרם חזק ואלקטרוניקת הספק, הנדסת מים וגז טבעי. יו"ר נת"ע מיה ליקוורניק אמרה בראיון לגלובס בשנה שעברה כי "יש לנו אתגר משמעותי בכוח אדם, אנחנו לא מכשירים מספיק ואין מקצוע כזה של הנדסת רכבות כאן. קשה להביא אותם לשירות הציבורי כשמהנדס מרוויח פי 2 בחוץ. זה אתגר אסטרטגי".

במקביל, גם חברות זרות נוטשות את ישראל. צוקר אומר כי "בעקבות המלחמה ועוד בשנה שלפניה חברות זרות תופסות רגליים קרות והיו חברות שעזבו את הקווים של הרכבות הקלות בירושלים. הכוונה שיהיו חברות מערביות גדולות ולא רק סיניות או הודיות אבל ייתכן שלא תהיה ברירה כי במערב יש חששות. אני מקווה שבעוד כשנתיים כשהמכרזים יפורסמו המצב ישתפר".

בינתיים, גורמים שמעורים בפרויקט מודאגים לא רק מהמחסור במהנדסים אלא מהמחסור בעובדי כפיים ובמיוחד מאז שהשערים נסגרו בפני עובדים פלסטיניים. לפי גורמים ששוחחו עם גלובס במהלך הפרויקט יידרשו עשרות אלפי עובדי כפיים.

מחסור בחשמל

נעה אורן התייחסה גם למחסור הצפוי בחשמל. היא הסבירה כי לאורך התוואי יוקמו שבע תחנות משנה (תחמ"שים) שמעבירות מתח עליון לגבוה, אך היא גם הדגישה כי בנוסף לכך בנת"ע "חושבים על אופציה של עצמאות אנרגטית להקמת תחנת כוח, לנוכח המחסור האנרגטי בישראל. אנחנו נצא לבחינת התכנות להקמת תחנת כוח שתחובר לרשת הארצית ותסייע לכל המדינה".

קושי בתיאום תשתיות

בענף מסבירים כי הבעיה המרכזית אינה טמונה בהנדסה האזרחית עצמה אלא ביכולת לרתום את כל השחקנים לטובת קידום הפרויקט ולתאם בין כל גופי התשתיות. "לבצע מנהרה ותחנה תת־קרקעית זה יקר ומסובך אבל זה אפשרי. כשאתה מערב ממשקים עם תשתיות אחרות - שם מתחיל האירוע המרכזי. לכל תשתית יש את הבעלים שלה - חברות מים, ביוב, חשמל, תקשורת, אנרגיה, תחבורה, רשויות מקומיות - התשתיות של כולם בתת־הקרקע ולא תמיד יודעים איפה הם ולכל בעל עניין כזה יש מגבלות משלו". איל מבל מוסיף כי "כשביצענו את כביש עוקף קריות היתה מערה של תשתיות שלפחות 50 אחוזים מהן לא הופיעו בתוכניות וקווים שאתה לא יודע למי הם שייכים ואם הם פעילים או לא. קו פלדה מוטמן כזה עוצר את מכונת ה־TBM וכל מכונה כזו היא מפעל, הכל בנוי על זה שהמכונה לא עוצרת אף פעם".

ואכן, דוח מבקר המדינה הצביע על פערים בתחום תיאומי התשתית בביצוע קווי הרכבת הקלה. גם כעת, הקו הסגול בגוש דן מעוכב בשל לוחות זמנים לא חופפים בין נת"ע ובין חברת חשמל. בחוק המטרו נקבע כי המטרו יקבל עדיפות מצד כל גורמי התשתית והסכם נחתם בנושא בין חברת חשמל לנת"ע, אבל עוד מוקדם לדעת האם הפעם זה ייראה אחרת.

עוד כתבות

קרן כספית או פיקדון בבנק? בדקו מהו החיסכון המתאים לכם

תום עידן הריבית האפסית, לצד עליית האינפלציה, החזיר את האטרקטיביות של האפיק הסולידי עבור אלו שמחפשים מקלט בטוח לכספם ● פיקדון בבנק מעניק ודאות גבוהה יותר, ובקרן כספית תזכו בהטבת מס ● איזה משני המכשירים מתאים לכם יותר? ● המחשבון, מדור חדש

מבצעי קבלנים / צילומים: דרור מרמור, פולי טובמן, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכלכלן הראשי חושף: המספרים מאחורי מבצעי המימון בנדל"ן

מסקירת הכלכלן הראשי באוצר על חודש נובמבר עולה כי ברבע מהדירות החדשות שנמכרו באזור ת"א ובשליש מהדירות שנרכשו באזור הנגב, שמועד מסירתן בעוד למעלה משנה לראשונה, בוצעו מבצעי מימון פיננסיים ● בלמעלה מ-60% מהעסקאות הללו, הרוכשים שילמו 10% ופחות כתשלום ראשון ● כיצד זה משפיע על מחירי הדירות?

שירותי בריאות כללית. 2.6 מיליון מבוטחים בביטוח סיעודי / צילום: תמר מצפי

"לא מבינים את מי זה משרת": ברשות שוק ההון הופתעו מהשינוי בביטוח הסיעודי

משרד הבריאות מוביל בצורה מודעת לחזרתו לשולחן של משבר הביטוח הסיעודי ● ברשות שוק ההון מתקשים להבין: "אין בהוראה של משרד הבריאות פתרון, הם יודעים שיש דד-ליין של שנתיים כדי לפתור את המצב. אם היה להם פתרון בזמן הקצר שהיינו צריכים למצוא פתרון זמני, למה הם לא פעלו כבר אז?"

ג'ו ביידן, נשיא ארה''ב היוצא / צילום: Reuters, Sipa USA

כעס ובלבול בתעשייה: אלה הנפגעים העיקריים מהגבלות יצוא השבבים

תקנות חדשות שהטיל ממשל ביידן מגבילות את יצוא המעבדים הגרפיים לרוב מדינות העולם, כולל ישראל, ויוצרות כעס ובלבול בתעשייה העולמית ● בעוד חברות קטנות וסטארט־אפים עשויים להינצל מהמגבלות, חברות ענן גדולות עלולות להיפגע משמעותית

השקל מול הדולר / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מתחזק בחדות: "השוק רץ עם חלומות על מזרח תיכון חדש"

ההתקדמות המשמעותית בדרך לעסקה לשחרור חטופים הביאה את שער הדולר לרמה של 3.63 שקלים - הנמוך ביותר מאחוז בהשוואה לזה של אתמול ● הכלכלנים מייחסים את העלייה לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל וכן לדיווחים על הסכם אפשרי עם סעודיה - אך חלקם פחות אופטימיים לגבי הימשכות המגמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א ננעלה בעליות; דלתא מותגים זינקה ב-6.5%, נובה ב-5.5%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל התחזק מול המטבעות הזרים על רקע ההתקדמות בעסקת החטופים ● תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו ● בשוק מנסים להבין האם האנומליה בשוק האג"ח נובעת מטראמפ או מהכלכלה ● ובאופנהיימר רואים את המימושים האחרונים בשבע המופלאות בתור הזדמנות השקעה

וורן באפט / צילום: Shutterstock

רק מדיבידנדים: שבע החברות שיעניקו לוורן באפט סכום עתק השנה

ברקשייר האת’וויי של וורן באפט צפויה להרוויח סכומי עתק השנה, גם אם הראלי בוול סטריט לא יחזור על עצמו ● זאת בזכות השקעה במניות שמחלקות רווחים למשקיעים ● משבע חברות בלבד צפויה ברקשייר לקבל כ-4.5 מיליארד דולר בדיבידינדים

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

1,200 דולר, בלי ביזנס: מה תקבלו בטיסה החדשה לניו יורק?

למרות הבשורה שהביאו ארקיע ומטה ההייטק, חסרות לכל הפחות 15 טיסות שבועיות נוספות לארה"ב כדי לענות על הצורך ● מה צריך לקרות כדי שההיצע יגדל? הממשלה התחייבה לתת רשת ביטחון לחברות שיטוסו לצפון אמריקה, אך השרים רגב וסמוטריץ' לא הגיעו לדיון, והוא נדחה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Reuters, Kyodo

מניית אנבידיה חטפה בשורות קשות, אז למה היא מתאוששת?

ממשל ביידן הידק את הפיקוח על יצוא טכנולוגיות מתקדמות, מהלך שעורר חששות לגבי השפעתו על עסקיה הבינלאומיים של אנבידיה ● נראה כי המשקיעים מעריכים מחדש את הנושא: החוק צפוי להיכנס לתוקף אחרי 120 יום, וייתכן שממשל טראמפ יבחר לבטל אותו

משפחות החטופים / צילום: אלון גלבוע

נתניהו למשפחות חטופים: "זה עניין של ימים או שעות. ממתינים לתשובת חמאס"

דיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט" הסעודי: הצדדים המשתתפים במו"מ בדוחא פועלים לביצוע הליטושים האחרונים ● בחמאס פרסמו הצהרה רשמית: "המו"מ בשלביו האחרונים" • ההכנות במעבר רפיח החלו • משרד החוץ הקטארי: "התגברנו על המכשולים העיקריים" ● מטה המשפחות: דורשים הסכם שיחזיר את כל החטופים ● 98 חטופים - 466 ימים למלחמה ● עדכונים שוטפים

רשות המסים / צילום: איל יצהר

שנתיים לקרן העושר: זה הסכום שנצבר בה ב-2024

רשות המסים הודיעה כי סך ההיטלים המצטברים שניגבו עד 31 בדצמבר 2024 בגין רווחי נפט ורווחי יתר ממשאבי טבע הסתכם ב-7.5 מיליארד שקל ● מטרת "קרן העושר" היא לנהל את הכנסות המדינה מהיטל על רווחים ממשאבי טבע בראייה כלכלית ארוכת-טווח

צילומים: AP-Michael Varaklas, Stephanie Scarbrough, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה רוצה ארדואן ולמה עסקת חטופים משתלמת כל כך לקטאר

קטאר, מצרים וטורקיה ממצבות עצמן שוב כמתווכות מרכזיות בין ישראל לחמאס ● בעוד קטאר מבקשת לשפר את תדמיתה מול ארה"ב, מצרים נאבקת לשקם את הכנסות תעלת סואץ, וטורקיה רואה במגעים הזדמנות לשמור על השפעתה באזור ● גלובס בוחן את המהלכים מאחורי הקלעים

מטבעות קריפטוגרפיים / אילוסטרציה: Shutterstock

ביהמ"ש: חמאס עושה שימוש במטבעות קריפטוגרפיים להעברת כספים המבוצעות דרך חברות חלפנות הקשורות לארגון

המטה ללוחמה כלכלית בטרור במשרד הביטחון תפס בצו כ-1,601 ארנקים דיגיטליים בפלטפורמה הנמצאת באתר אמריקאי ● אזרח טורקי שארנקו נתפס ביקש מבית המשפט בישראל לבטל את הצו, אך סורב: "הארנק הדיגיטלי שימש להעברת כסף לארגון טרור"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המחשוב הקוונטי זינקו

נאסד"ק ירד ב-0.3%, יום חמישי רצוף של ירידות ● אלי לילי צופה שבתחום של התרופות נגד השמנה, הכנסותיה יהיו נמוכות משמעותית מהצפוי ● מטא מתכננת לפטר כ-5% ממצבת העובדים שלה ● ירידות בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ● הביטקוין נסחר בעליות חדות ונע סביב 96,500 דולר ● מחר יתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התאגיד במוקד: שש הצעות חוק ידונו בסגירתו ובשיטת הרייטינג. ח"כ אחד יכריע

בפעם השלישית תוך פחות מחודש, ועדת הכלכלה תעסוק השבוע בהצעות החוק סביב עתידו של התאגיד ● המנכ"ל גולן יוכפז כינס את העובדים לקראת הדיון, והתריע: "מדובר בניסיון השתלטות על השידור הציבורי" ● גם מדידת הרייטינג תהיה במוקד ● גלובס עושה סדר

האיראנים מאבטחים את אתרי הגרעין עם מערכת טילים חדשה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן חושפת מערכת טילים שתגן על אתרי הגרעין שלה, מצרים לא רוצה להיות אחראית על עזה, והאתגרים של טראמפ במזרח התיכון • כותרות העיתונים בעולם 

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון בוועדת הכלכלה על הצעות החוק בעניין תאגיד השידור, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן חוסם את ההצעה לסגירת התאגיד: "צריך שידור ציבורי"

לאחר שח"כ ביטן קבע כי הצעת החוק של של ח"כ גוטליב להפרטת תאגיד השידור הציבורי לא תקודם בוועדת הכלכלה - גוטליב ושר התקשורת קרעי הודיעו כי יעבירו את הדיון בהצעה לוועדה אחרת ● במקביל הודיע ביטן כי יעסוק בהצעת החוק של ח"כ בוארון, העוסקת בהכפפת תקציב התאגיד לתקציב המדינה

כך התרסק אמברגו הנשק הבריטי על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן טוענים שגילו חומרי נפץ ישראלי בצנטריפוגות שרכשו, בעולם מתפעלים מלוחמת המנהרות הישראלית, הממשל בבריטניה רצה להפסיק את אספקת רכיבי ה־F-35 לישראל, ובלבנון מקבלים איתותים כי הפסקת האש עם חיזבאללה עשויה להביא לפריחה חדשה במדינה ● כותרות העיתונים בעולם

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: הרגולטורים מתנגדים לפטור מתביעות

בעמדה שהגישו רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך לבית המשפט, הרגולטורים הפיננסיים מתנגדים לסעיף בהסדר החוב המונע מלקוחותיה של סוכנות הביטוח, שחובותיה נאמדים ב-110 מיליון שקל, לתבוע את בעלי השליטה ואת סוכני המשנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מסחר תנודתי בת"א; מספנות ישראל עולה בכ-4%, אלוט צוללת ב-12%

מדד ת"א 35 נעולה ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים ● בשוק ממתינים לנתוני האינפלציה בישראל ובארה"ב שיתפרסמו היום ● בפועלים מעדיפים את האפיק הצמוד על פני השקלי בשוק האג"ח הישראלי ● הכלכלה האמריקאית עדיין לא מאותתת על הפחתת ריבית ● ובמיטב מדגישים כי תחום ה-AI מתחיל להשפיע על שוק העבודה האמריקאי