גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק

בהתחדש מלחמת הקמפוסים באמריקה, החזית העממית לשחרור פלסטין מתחילה את שחרור מישיגן, בדרך אל מהפכה עולמית

מפגינים באוניברסיטת קולומביה, בשבוע שעבר. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית / צילום: Reuters, Caitlin Ochs
מפגינים באוניברסיטת קולומביה, בשבוע שעבר. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

שנת הלימודים האקדמית בארה"ב זה עתה התחילה, והיא עומדת להיות ארוכה ומתישה במיוחד. הסיוט של הקמפוסים בשנה האקדמית שעברה התחיל רק ב-7 באוקטובר. הפעם הוא נפתח באוגוסט, ומחזות אבסורדיים כבר מוצגים בכל רחבי אמריקה. עוד חודשיים נוספו ללוח השנאה כלפי ישראל וכלפי יהודים, וגם - אל נא נטעה בהנחת האקסקלוסיביות של מר גורלנו, כלפי אמריקה וכלפי המערב כולו.

יואב קרני, פרשנות | שנאת נשים עלולה להיות הגורם המכריע של הבחירות בארה"ב
יואב קרני, פרשנות | איך נפלו חומות ההפרדה בין דעות לידיעות

בשבוע שעבר סטודנטים באוניברסיטת מישיגן הניפו את דגל 'החזית העממית לשחרור פלסטין'. היא כידוע אינה רק ארגון לשחרור פלסטין ומעולם לא הייתה. היא נושאת את הנס של מהפכה עולמית, אשר נועדה למוטט את מלוא המערכת הקפיטליסטית. אינתיפאדה הפכה למטאפורה על מהפכה עולמית.

כאשר המהפכנים מאבדים לחלוטין את הצפון, ומתפרקים מכל רמז של עורמה טקטית, הם אפילו שורפים דגלים אמריקאיים על אדמת אמריקה. אילו היו מבורכים בעורמה, הם היו דווקא מניפים דגלים אמריקאיים, אפילו בשעה שהם שורפים את דגלי המדינה הציונית.

הם מתקשים להסתיר את מגמת פניהם: המאבק לשחרור פלסטין מעניק להם את ההזדמנות לקרוא תיגר על הדמוקרטיה המערבית, שלה הם רוחשים בוז וטינה. כל זה הוא בעצם חזרה לקראת שלב הגמר של המהפכה.

"ארץ מזויפת"

ביום שישי שעבר 'כוח משימה על האנטישמיות' של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק פרסם דוח של 90 עמודים על מאורעות השנה האקדמית שעברה. לא קראתי בעיון, אלא עמודים אחדים, אבל הדפדוף רומז שאין שם חידושים נועזים.

הדוח אינו חושף את המניעים הרעיוניים, או את אמצעי הגיוס וההפחדה של מארגני המחאות. אבל הוא שזור בעדויות של סטודנטים יהודים וישראלים. בזה כוחו, מפני שסיפורי היחידים מצטרפים לכלל תיאור הפתולוגיה של ידידי חמאס בקולומביה. כמובן, הם שונאים את ישראל ("ארץ מזויפת מלאה גזענים, פדופילים ומתיישבים קולוניאליים"), אבל הם שונאים לא רק את הישות המופשטת. לא. הם שונאים, באותו להט עצמו, כל ישראלי שהם פוגשים, וכל יהודי המסרב להתנקות מן החשד של אהדה למדינת המתיישבים הלבנים ההיא.

אין כמעט צורך לומר שהרטוריקה שלהם שזורה בעגה אקדמית מתאנפפת מן הסמינרים המחלקתיים, שבהם פרופסורים ועוזרי הוראה קורעים לגזרים את "הקאנון המערבי", ומלמדים את ההיסטוריה האמיתית של האיש הלבן, המהגר אל יבשות־לא־לו, רוצח את ילידיהן, מדכא ומנשל מכל הבא ליד. הדוח מספר לנו על סמינר אחד, שעסק בבריאות הציבור. הפרופסור הזמין צוות של אורחים לדבר על "הגורמים המתיישבים־קולוניאליים המכריעים (determinants) בבריאות". הם עוסקים ב"זו המכונה ישראל", ומציגים אותה כדוגמה למדינה שבה "הזכות לבריאות" אינה יכולה להתממש.

לבֵנה אחר לבֵנה, חומת הפרדה נבנית סביב ישראל ותומכיה. סוללות של מטיפים אקדמיים מספקות תחמושת אינטלקטואלית לנערים ולנערות, שבדרך כלל הפרופיל האקדמי שלהם מתאפיין בחוסר החשק לעשות מה שהציעו פעם סוקרטס ואפלטון לשוחרי דעת: להאזין, לשאול שאלות, לפקפק ולהתווכח. "אני לא מתווכחת עם לבנים", מצוטטת סטודנטית אחת בדוח.

אחד המשתתפים בפורום הבריאות הנ"ל "יעץ לסטודנטים שלא להיכנס לוויכוחים" עם אלה הכופרים בעצם המסגרת של השיח האקדמי שהם הציעו. בהיעדר הסכמה עם המסגרת, אין מקום להאזין.

מנביאים לנושאי נשק

המסגרת אינה רק אוסף של עובדות, אלא היא אוסף של תבניות. העובדות זקוקות לתבניות, כדי להיאפות בתנור האקדמי. ממילא התבניות חשובות מן העובדות. אין טעם בשיחה אם אין היא טבועה בחותם של סימני דרך אידאולוגיים.

בחזונם של אוסרי הוויכוחים, בקולומביה נועד לקום קמפוס חד־אידיאולוגי. הקמפוס הופך לחממה טוטליטרית. יום אחד אולי יינתנו כלי אכיפה וכפייה, והנביאים יהפכו לנושאי נשק (ברוח השם שנתן פעם יצחק דויטשר לביוגרפיה של טרוצקי, The Armed Prophet).

הדוח של קולומביה מייחס לפרופסורים, אפילו לדקאנים, הערות כמו "אני שונא את ישראל", שגם התפתלות מאומצת במיוחד תתקשה להעניק להן נופך אקדמי מעמיק. בכיתה אחת, על אמריקה והשואה, פרופסור מנע סטודנט יהודי מלדבר על חוויות השואה של סבתו. "הבה נחכה עם זה", הוא אמר.

חלקים של האקדמיה האמריקאית אורבים להזדמנות כזאת זה שנים, בכל כך הרבה זירות. פרדוקס נבנה אל תוך פרדוקס, הנבנה אל תוך פרדוקס. 'אליטות' מכל מיני סוגים מנהלות מלחמות נגד 'אליטות' מכל מיני סוגים בשם הצורך להרוס 'אליטות' מכל מיני סוגים. אליטות של נדל"ן ושל הימורים אוסרות מלחמה על אליטות של מדיה ושל טכנולוגיה ואליטות אקדמיות אוסרות מלחמה על אליטות של פיננסים.

הרטוריקה דומה להפליא, מימין ומשמאל, וזה כשלעצמו צריך להדאיג מפני שנובע מכאן רמז עבה לקלות הפיתוי. אף על פי כן אינה דומה הקלות הזו בכיכר העיר, בעצרת בחירות של דונלד טראמפ למשל, לקלותה בקמפוס. האקדמיה נועדה לפתח כלי התגוננות מפני פיתויים קלים באמצעות עידוד של מחשבה ביקורתית.

אני אינני טוען שמחשבה ביקורתית חייבת להוביל אנשים להסכמה עם ישראל ועם מעשיה. אבל היא בוודאי צריכה להעניק הזדמנות למחשבה ולוויכוח. זה ההבדל בין הקמפוס לשוחה בשדה הקרב. אבל בקמפוס האמריקאי, או המערבי בכלל, גדל דור שלם, המניח שהקמפוס הוא אמנם שדה קרב. בשדה הזה ספקות עצמיים הם מותרות מסוכנים. מה לעשות? בעיקר לחרוק שיניים. זה יעבור.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני . ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

במערב בוחרים לעצום עיניים מול השותפות האסטרטגית מוסקבה־טהרן

הציפייה שפסגה אנגלו־אמריקאית בוושינגטון תתיר לאוקראינה לתקוף את שטח רוסיה בטילים מערביים לא התממשה ● האם ההר הוליד עכבר? לאו דווקא, אם כי זה הרושם שרוסיה ואיראן עלולות לקבל ● לא ברור כלל אם אוקראינה תחזיק מעמד לאורך זמן

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם ● המשרוקית של גלובס

עוזי דנינו / צילום: דוד מלכה

צמד בכירי שוק ההון בעבר ירכשו את המותג פסגות; ישלמו כ-74 מיליון שקל

חברת כרמל קרדיט של עוזי דנינו (לשעבר מנכ"ל אקסלנס) ורונן טורם (מגדל שוקי הון) צפויה לרכוש את הנכסים האחרונים שנותרו לרני צים מבית ההשקעות - חבר הבורסה והמותג פסגות ● רוב תמורת העסקה משקפת את המזומן שבקופת חבר הבורסה וכן חוב לרוכשים

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל

המדינה רוצה לשים סוף למחירים המופרזים של יצרני החשמל הפרטיים

רשות החשמל תערוך שימוע במטרה להגביל את המחיר שדורשים היצרנים - שלטענתה מנותק מהעלויות בפועל ● השחקנים בשוק מתרעמים על שינוי כללי המשחק. האם הציבור ישלם על כך?

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

המהלך הממשלתי החדש מגיע לקראת פקיעת הזיכיון הנוכחי של חברת ICL / צילום: ap, Ariel Schalit

הגדלת רווחי המדינה ממפעלי ים המלח: באוצר מצפים לפקיעת הזיכיון של עידן עופר

משרד האוצר מציע רפורמה מקיפה באופן ניצול אוצרות הטבע של ים המלח ● בין ההמלצות של החשב הכללי: עדכון משטר התשלומים והמיסוי על הזכיין העתידי, תוך שמירה על המודל הבסיסי של שלושה זרמי הכנסה למדינה - תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר

ביהמ''ש חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים ● "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון

מערכת ההגנה האווירית של ישראל הצליחה בעבר לנטרל איומים דומים לטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים, אולם הפעם הניסיון כשל ● בצה"ל מתחקרים את האירוע, כשבכירים תוהים מה גרם לכך ● וגם: למה מרבית המתקפות הגדולות של איראן ושלוחותיה מתרחשות בימי ראשון?

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?