גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היא קפצה כיתה פעמיים, והיום מנהלת את מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל

"אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. המצב בתחום טוב יותר מאי-פעם. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה" ● שיחה קצרה עם אייה מגן, מנכ"לית קבוצת תלמה שלמה

אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום
אייה מגן, מנכ''לית קבוצת תלמה שלמה / צילום: יונתן בלום

אישי: נשואה + 2, גרה בנווה מונוסון
מקצועי: מנכ"לית קבוצת התיירות תלמה שלמה

ילדות ומשפחה: נולדתי בבאקו, אזרבייג'ן, בת יחידה למשפחה שבה כל הסבים והסבתות היו רופאים ורופאות, ויצרו ציפיות גבוהות שידעתי שלא אוכל למלא. כפשרה למדתי לתואר ראשון בביולוגיה באוניברסיטת תל אביב, אף שהיה ברור לי שלא אעבוד יום אחד בתחום. אמי פסיכולוגית ואבי מתכנת שכותב קוד, גם היום בגיל 80.

פורטפוליו | עד גיל 60 הוא חייב לעזוב את החברה שהוא מנהל, נשארו לו שלוש שנים
פורטפוליו | הניתוח שהוציא אותו מ-8200 והחברה שהקים וכבר שווה 3 מיליארד דולר
פורטפוליו | מעובדת שלא יושבת בשקט למנכ"לית חברה שבולמת מיליארדי איומי סייבר בשנה

העלייה לישראל: כשהייתי בת 14 עלינו לארץ, לראשון לציון. הייתי אמורה להתחיל כיתה ח', אבל בגלל שבברית המועצות למדנו את החומר בצורה דחוסה יותר, הקפיצו אותי לכיתה ט'. בתיכון הקפיצו אותי שוב ומצאתי את עצמי בכיתה י"א בגיל 15. זה היה מאתגר מאוד חברתית, הייתי ילדה מופנמת. חייתי בתחושה שהכול זמני ועוד רגע נחזור הביתה, לבאקו.

תואר בתיכון: בגיל 16 התחלתי תואר בביולוגיה, כעתודאית. השלמתי אותו בגיל 19 והחלטתי להמשיך ללמוד במקום להתגייס. נרשמתי לתואר ראשון במנהל עסקים, עם התמחות בתיירות, באוניברסיטת דרבי, והמשכתי ל-MBA במנהל עסקים.

ארקיע: בגיל 20 התקבלתי לעבודה כעוזרת קב"ט בארקיע. עבדתי שם שנתיים ואהבתי כל רגע. אז גם הכרתי באינטרנט את דוד, לימים בעלי, שחי באנגליה. רציתי מאוד להביא אותו לארץ, אבל לא יכולתי לסדר לו כרטיס טיסה כהטבת עובד. סיפרו לי שבאל על אפשר, אז עברתי.

אל על: התחלתי כנציגת שירות טלפוני, אבל אחרי שבועיים הבנתי שזה לא בשבילי. המנהלת שאלה: אקסל את יודעת? וכך עברתי ב-1999 לאגף תכנון לוח זמנים. בינתיים בעלי המשיך לתואר שני במערכות מידע, ובמסגרת זו למד לבנות אתרי אינטרנט. זה סקרן אותי אז גם אני למדתי. הטייסים באל על רצו אתר משלהם וחיפשו ווב מאסטר, בניתי להם וממש נהניתי.

המעבר לדאטה: אחרי שנה ראיתי שנפתח באל על קורס צוערי שיווק ונרשמתי. אבל בסיומו הצמידו אותנו לאנשי מכירות, מה שהבהיר לי שזה לא הכיוון. העדפתי לעסוק במספרים. למזלי המנכ"ל דאז עמוס שפירא הביא את חברת הייעוץ מקינזי, שקבעה שאנחנו צריכים מחלקת דאטה והצביעה עליי כמישהי שעוסקת בזה. כך יצא שהקמתי את מחלקת הדאטה באל על.

מנהלת צעירה: כעבור שנה במחלקת דאטה הגיע מנהל חדש לסניף ישראל של אל על, דני סעדון. הוא חיפש מנהלת מכירות ואחרי חודשיים הציע לי את התפקיד. פתאום היו תחת ניהולי כ-40 עובדים, כולם מבוגרים ממני לפחות בעשור. ב-2010 נכנס אליעזר שקדי לתפקיד מנכ"ל אל על ובחר בי כמנהלת סניף ישראל. הייתי רק בת 35, וזה היה מרגעי השיא שלי. ארבע השנים בתפקיד היו מלאות למידה והתפתחות אישית.

פדקס: אחרי ששקדי עזב, נאמר לי שמייעדים לי תפקיד רוחב. הייתי בת 40, כבר 17 שנים באל על, אז החלטתי לחפש עבודה חדשה. עבדתי שנתיים כסמנכ"לית מסחר בפדקס, ולמדתי לקח: לא עוברים מנוסעים למטענים.

תלמה תיירות: הכרתי את ארז שמול, ממייסדי תלמה תיירות, עוד מימיי באל על. הוא הציע לי להיות מנכ"לית ולהכין את החברה להנפקה. נעניתי, והקדשתי את כל 2019 להכנות, אבל אז באה הקורונה והחברה נשארה פרטית. כיום תלמה היא קבוצה, עם סניפים באנגליה וארה"ב, אתר הזמנות כרטיסים בשם אליס, מנוע חיפוש הטיסות הגדול בישראל וחברה להזמנת בתי מלון לקהל העסקי. יש לנו 270 עובדים בישראל וכ-150 בחו"ל.

הנפקה: הפעם זה אמור לקרות בארה"ב, יותר כחברה טכנולוגית ופחות כחברה קמעונאית. אנחנו מחכים לשנה אחת נורמלית כבר מ-2020.

תביעת הענק נגד שלמה החזקות: חילוקי דעות בין השותפים (תלמה טוענת כי שלמה החזקות הפרה את ההסכם מ-2021 שלפיו תרכוש 50% מפעילותה כשלא ביצעה את התשלומים כנדרש - ד"א) הם לא דבר יוצא דופן, אני בטוחה שהן יבואו על פתרונם במהרה, וזה בשום צורה לא משפיע על התפקוד היומיומי של החברה.

תחייתו של סוכן: אחרי כל משבר אנחנו רואים נהירה לגופים שאפשר לקבל מהם סיוע אנושי. כמות ההודעות שאני מקבלת כיום מאנשים שנתקעו בלי פתרון עצומה. הפעילות באליס הוכפלה.

נסיעות עסקים: המצב בתחום טוב מאי-פעם. הצורך בקשר אישי הרבה יותר גדול. משלחות עסקים לישראל נמחקו כמעט לחלוטין, מה שמסביר גם את הגידול בנסיעות כאלה מהארץ החוצה.

מבט לעתיד: אני שש שנים מנכ"לית, ארצה להשלים הנפקה בתלמה ולעבוד גם בעוד עשר שנים.

עוד כתבות

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; הישראלית שמזנקת בכ-30%

נאסד"ק יורד ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● השווקים ביפן ובסין סגורים היום ● מיטב: "הדומיננטיות הגבוהה של קרנות הסל מחלישה את הקשר בין המניות בארה"ב לכלכלתה" • דריכות גבוהה בארה"ב לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

איך יחיא סינוואר מצליח להתחמק מצה"ל?

השימוש של יחיא סינוואר בתקשורת לואו-טק משבש את המאמצים של ישראל להרוג אותו ● "אני די בטוח שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

סיכום חודש אוגוסט בקרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Shutterstock, Elle Aon

תשואות אוגוסט: אנליסט ומיטב בצמרת, ילין לפידות בתחתית. ומסלול אחד מככב מעל כולם למרות חודש מנומנם

תשואות חיוביות בגמל ובפנסיה בזכות חודש חזק לבורסה בת"א ● אלטשולר שחם ממשיך להציג את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה באפיקים הכלליים והמנייתיים ● בפנסיה כיכבו בצמרת כלל, מגדל והראל ● וכיצד נראה חודש ספטמבר

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

טיל השיוט שאיראן שיגרה לישראל הוצג במוסקבה

משטר האייתולות הציג בתערוכה במוסקבה את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל השנה ● הטיל מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן ● אלו היכולות שלו

התחדשות עירונית בת''א. איזה סיבות מקבל ביהמ''ש כסירוב לגיטימי? / צילום:  ינאי אלפסי

מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

הדיירים בפרויקט פינוי־בינוי לא רוצים לחתום אבל חוששים מתביעת דייר סרבן? ● לאחרונה עודכן החוק המגדיר מתי סירוב הוא לגיטימי, אך עדיין נותר לבתי המשפט שיקול־דעת לא מבוטל ● גלובס עושה סדר במצב החוקי החדש