גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוא הוכתר כאחד מאתרי התיירות הטובים בעולם, ויש סיכוי טוב שלא ביקרתם בו

פאי לימון ופיסטוק שנראה כמו תכשיט, כיסוני גבינה ממחלבה מקומית, סיור בין אגדות מהרי הקווקז ותערוכה נשית חוצת תרבויות ● ביקור בכפר כמא ● חגית אברון תופרת יום 

מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul
מטעמים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

בבוקר יום חול הסתובבנו בגרעין הכפר העתיק של כפר כמא. פסענו בין סמטאות האבן, והתבשמנו מריחן של תאנים בשלות. לא בכדי הכתיר אותו ארגון התיירות הבינלאומי של האו"ם בתואר "אחד מכפרי התיירות הטובים בעולם". היישוב הצ'רקסי, השוכן למרגלות התבור, מצטיין בעושר תרבותי-קולינרי, בסמטאות שלוות ובמאור פנים של הקהילה הקטנה, השמחה לכל מבקריה. תושביו מונים אלפים בודדים ושומרים באדיקות על תרבותם. שפתם - האדיגית - נשמעה באוזנינו כמו שום דבר שהכרנו.

במקום הכי לא צפוי בישראל מצאנו פודטראק מושלם של שף מדופלם
היקב בו תמצאו פיצות מהטאבון, גבינות שוות ויין בוטיק שלא טעמתם מעולם
במושב בשפלה מסתתרת פינה קולינארית ייחודית שלא תרצו לפספס

10:00 | משהו לאכול: קינוחים מפונפנים בפעמון זכוכית

לפני שצללנו להיכרות עם התרבות הצ'רקסית, התחלנו בקפה ומאפה שאין בשום מקום אחר מאשר בבית הקפה של שירין ובתה דניה, כזה המשלב בין מסורות אפייה אותנטיות לבין כאלה טרנדיות.

בית הקפה, Danul, צמוד למרכז התרבות הצ'רקסית, ויחד הם מהווים מתחם תיירות מקצועי. מלבד יופיים של המבנה והגינה הפונה אל נופי התבור מציע בית הקפה דברי מאפה משובחים.

מאפים בבית הקפה Danul / צילום: באדיבות Danul

דניה, שירשה את היד הטובה מאמה, שכללה את יכולותיה ולמדה קונדיטוריה בבית הספר בישולים. היא שבה לכפר עם ידע וחזון, ויחד גיבשו השתיים תפריט המבוסס על מאפים עם גבינה צ'רקסית, לצד קינוחים מפונפנים המוגשים בתוך פעמון זכוכית, כמו היו תכשיטים בוויטרינה.

טעמנו פאי נהדר של לימון ופיסטוק ומאפה מלוח של גבינה ופלפל קלוי לאיזון הטעמים.
 Danul

11:00 | משהו לראות: ריקוד מסורתי ופגיון עשוי גבינה 

מנהגים רבים לעדה הצ'רקסית, והמפורסם שבהם הוא "חטיפת הכלה". מנהג שבו "חוטף" החתן את כלתו ומביא אותה רכובה על סוס לכפר. על מנהג זה, כמו גם על אורחות חייהם של העדה, שמענו במשך שעתיים במסגרת סיור הכולל ביקור במרכז המורשת הצ'רקסית.

הרוח החיה מאחורי המרכז הוא אייבק נבסו, תושב הכפר, ויש האומרים מי שהעלה אותו למפת התיירות העולמית. תיירים מחו"ל בימים אלה אינם, אבל אפילו עובדה זו לא מפילה את רוחו של נבסו, שבעיניים בורקות המטיר עלינו סיפורים, הפריך אגדות וגרם לנו להתאהב בעדה.

מרכז המורשת / צילום: גלי קדר

צפינו בסרט עשוי היטב, המשכנו בסיור מודרך בין מיצגים ופריטים (אחד מהם הוא פגיון עשוי גבינה, צריך להריח כדי להאמין) והבטחנו לשוב ולצפות במופע הריקוד המסורתי המתקיים בסופי שבוע.
מרכז המורשת הצ'רקסי

13:00 | משהו לקנות: כיכרות של גבינה צ'רקסית 

"לאכול הרבה נחשב לבושה, לכן המטבח הצ'רקסי דל", מספרת בהומור ניבאל שאבסו, אמנית המתגוררת בריחניה, היישוב הצ'רקסי השני בישראל, אך שורשיה בכפר כמא. נוכח המעדנים שטעמנו והריחות שהתגנבו לאפינו מהמאפייה במרכז הכפר היה קשה להאמין לקביעה. ובכל זאת, בבסיסה אמת, שכן הצ'רקסים, בעברם לוחמים, נדרשו לשמור על גוף חזק. "אם אתה שמן, המוח שלך בבטן", הם אומרים, ועל כן הסתפקו במעט גבינה ובשר.

גבינות במחלבת אלברוס / צילום: אבגנה אסלאן

הזמנים השתנו, ועמם הגיע עידן השפע הקולינרי. ולצד כל זאת ממשיכים בכל בוקר במאפיית מאזאן לטגן הררים של כיסוני חאלוז, נכס צאן ברזל מהמטבח הצ'רקסי, שבכרסם נמתחת גבינה מקומית.

המשכנו את המסע, בליווי שאבסו, והגענו למקור הגבינה הצ'רקסית, שקשה להשיגה מחוץ לכפר. את מחלבת הבוטיק אלברוס הקימו שרה, בנקאית לשעבר שפגשנו במקום, עם בעלה, איש קבע בעברו. היא מייצרת סך הכול שלושה סוגי גבינות על פי מתכון משפחתי. טעמנו ולקחנו הביתה כיכרות של צ'רקסית מסורתית, שטעמה בין צפתית לריקוטה והיא טובה לאכילה וטיגון.
מאפיית מאזאן, מחלבת אלברוס

15:00 | משהו לראות: "בית הוא לא רק מרחב פיזי" 

עשר דקות מכפר כמא גלשנו במורדות כבישי הגליל לכיוון המוזיאון הארכיאולוגי בקיבוץ עין דור. התלוותה אלינו ניבאל, שחברה לעוד ארבע אמניות - נסרין זהראלדין, חתאם היבי, עולא זייתון וסתיו רוזנטל. יחד ולחוד הן מציגות את הפרשנות שלהן למושג בית. "בית הוא לא רק מרחב פיזי", מספרת אוצרת התערוכה "לספר בית", גלי קדר, שאצרה לצד עדי ניסנבאום.

הסתובבנו בחלל הקטן, המחולק לחמישה חדרונים, ובהם כל אחת מהאמניות הציגה את פרשנותה. ביקור בתערוכה הוא משל ומסר מחבר על כוחה של אמנות נשית.
התערוכה "לספר בית", מוזיאון עין דור 

עוד כתבות

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון

מערכת ההגנה האווירית של ישראל הצליחה בעבר לנטרל איומים דומים לטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים, אולם הפעם הניסיון כשל ● בצה"ל מתחקרים את האירוע, כשבכירים תוהים מה גרם לכך ● וגם: למה מרבית המתקפות הגדולות של איראן ושלוחותיה מתרחשות בימי ראשון?

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; הישראלית שמזנקת בכ-30%

נאסד"ק יורד ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● השווקים ביפן ובסין סגורים היום ● מיטב: "הדומיננטיות הגבוהה של קרנות הסל מחלישה את הקשר בין המניות בארה"ב לכלכלתה" • דריכות גבוהה בארה"ב לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

המהלך הממשלתי החדש מגיע לקראת פקיעת הזיכיון הנוכחי של חברת ICL / צילום: ap, Ariel Schalit

הגדלת רווחי המדינה ממפעלי ים המלח: באוצר מצפים לפקיעת הזיכיון של עידן עופר

משרד האוצר מציע רפורמה מקיפה באופן ניצול אוצרות הטבע של ים המלח ● בין ההמלצות של החשב הכללי: עדכון משטר התשלומים והמיסוי על הזכיין העתידי, תוך שמירה על המודל הבסיסי של שלושה זרמי הכנסה למדינה - תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר

משאיות קוקה קולה / צילום: איל יצהר

עם סיוע מאוסטרליה: כך תנסה קוקה קולה להפוך את פסק הדין הדרמטי נגדה

החברה המרכזית למשקאות צפויה לערער לעליון על פסק הדין שנחשף בגלובס, לפיו היא תיאלץ לשלם מאות מיליוני שקלים כמס על תשלומים שעברו למותג העולמי במסגרת הסכמי שיווק בלעדיים ● אבל פסקי דין דומים בעולם עשויים להקשות על טענותיה

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

ביהמ''ש חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים ● "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות ההערכות: ינקי קוינט בדרך לסיים את תפקידו בראשות רמ"י; מי מועמד להחליפו?

ההערכה היא שמנכ"ל רמ"י יסיים את תפקידו עוד השנה – ועשוי להתמנות ליו"ר רשות שדות התעופה • אחד המועמדים להחליפו: יהודה מורגנשטרן • נכון לעכשיו, נשמעות הכחשות מכל הכיוונים