גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג, ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו על שקיפות

כיצד ניתן לנווט בהצלחה חברות בתקופת משבר, ואף למנף אותו כדי לחזק אותן? מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג, ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. למה דניאל הגרי נתפס כמנהיג, ומה מנהלים יכולים ללמוד ממנו / צילום: Shutterstock

 

 

מאז תחילת המלחמה, הוא מתייצב בפני הציבור, מוסר מידע ועונה לשאלות קשות, באחד מהאירועים המורכבים שידעה המדינה. המידע הוא לעיתים קשה מנשוא ולשאלות רבות לא קיימת תשובה. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, זוכה לאמון נרחב, נתפס כדמות מנהיגותית וכמקור מידע אמין וסמכותי ומסמל עוגן של יציבות באי-ודאות.

הפקולטה | ה"אובססיה ללקוחות" של ג'ף בזוס הייתה גורם מכריע בדרך הפנומנלית של אמזון
● הפקולטה | הדרך להשפיע על האקלים הארגוני ולפתח יכולות אסטרטגיות מתחילה ביחסי העבודה בין המנכ"ל ליו"ר
הפקולטה| המחקר שחושף: כאב שנגרם מהפסד גדול פי שניים מהנאה שמסב לנו רווח

מנהיגים עסקיים בתקופתנו נדרשים לנווט את ארגוניהם ולשמר המשכיות עסקית במציאות משבשת. בין אם זה משבר כלכלי, אירוע אקלימי, מגפה עולמית או שיבוש טכנולוגי - מחקרים בתחום ניהול משברים בארגונים מראים שסיכוייו של ארגון לצלוח משבר ואף לצאת ממנו מחוזק, תלויים במידה רבה בטיב התקשורת של מנהיגיו. תיאוריית המנהיגות האדפטיבית, בפיתוחו של פרופ' רונלד חפץ מאוניברסיטת הרווארד, מדגישה את תפקידו של המנהיג בטיפוח תקשורת פתוחה וכנה, המעודדת מגוון נקודות מבט וגישה שיתופית לפתרון בעיות. לגישתו של חפץ, בעיתות משבר מנהיגים נדרשים לשמור על איזון עדין בין מתן כיוון, יציבות וסדר, לבין גמישות, הסתגלות ועידוד חדשנות.

מחקר של חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה תומך בגישה זו ומדגיש שקיפות, כנות ואמפתיה כמרכיבים חיוניים לתקשורת מנהיגותית יעילה בתנאי משבר.

תקשורת טובה מובילה להצלחה

ההיסטוריה העסקית רצופה דוגמאות מאלפות למנהיגים שבזכות תקשורת מצוינת לא רק ניווטו בהצלחה, אלא אף מינפו משברים כדי לחזק את מעמדו ותדמיתו של המותג. כך בלטה מנהיגותו של סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, במהלך משבר הקורונה. גישתו של נאדלה התאפיינה בהסתגלות מהירה ובתקשורת אמפתית. על ידי מעבר מהיר לתפעול מרחוק ואינטראקציה קבועה עם העובדים באמצעות פגישות וירטואליות, הוא שמר על רמת הפרודוקטיביות, המוטיבציה ומורל העובדים. התקשורת של נאדלה הייתה ברורה, תכופה וחדורה בתחושה של אחדות ומטרה.

במהלך המשבר הכלכלי ב-2008, הווארד שולץ, המנכ"ל החוזר של סטארבקס, התמודד עם ירידה חדה במכירות. התקשורת של שולץ הייתה עקבית, שקופה והתמקדה באסטרטגיה ארוכת הטווח של החברה, מעבר לתיקונים קצרי הטווח. היכולת של שולץ לתקשר באופן שתאם את ערכי הליבה של החברה: אומץ, יושרה, שקיפות ואמפתיה, מילאה תפקיד מכריע בניווט המוצלח של סטארבקס דרך המשבר.

מנגד, ההיסטוריה רצופה גם בדוגמאות של מנהיגים עסקיים שכשלו בתקשורת בזמני משבר ובכך הובילו את החברה למשבר גדול אף יותר. אחת מהן היא האסון במפרץ מקסיקו ב-2010. פיצוץ שהתרחש באסדת הנפט Deepwater Horizon בבעלות תאגיד BP, גרם לאחד האסונות הסביבתיים הגדולים בארה"ב. טיפולו של טוני הייוורד, מנכ"ל החברה דאז, מצוטט לעיתים קרובות כמקרה בוחן בניהול משברים ותקשורת לקויים. התקשורת של הייוורד בזמן האירוע התאפיינה בהערות חסרות רגישות, הערכת חסר של המשבר, התחמקות וחוסר אמפתיה. כל אלה הביאו לאובדן אמון מצד העובדים, הלקוחות ובעלי העניין, צניחה חדה בשווי השוק ובמוניטין, עד להתפטרות המנכ"ל.

מיכל זיגלמן / צילום: אפרת קופר

עקרונות לתקשורת אפקטיבית

כנות ושקיפות: תקשורת כנה מחזקת אמון ומספקת עוגן ליישור קו בצוותים. חשוב למנהיג לעדכן בשינויים. עובדים מעדיפים תשובות כנות, גם כשהחדשות קשות. מנהיג שמאבד אמון יתקשה לגייס אותו בחזרה.

בהירות ואותנטיות: שמרו על פשטות במורכבות. תקשרו מה ודאי וגם מה לא ידוע. בעולם של שינוי מנהיגים אינם מצופים לספק ודאות מלאה, אך הם כן מצופים לתקשר באופן אותנטי.

שיתוף בנתונים: עובדות מספריות הן הדרך המיטבית להתמודד עם תפיסות שגויות. תקשורת אפקטיבית מתחילה בהבנת השאלות שיש לקהל שלך ולאחר מכן ברור עם מומחים, כדי לענות עליהן במדויק.

חזון והשראה: מנהיגים צריכים לתקשר חזון ברור, במיוחד בזמן משבר. התמקדות בערכי הליבה של הארגון וביעדים מספקת לאנשים כיוון והשראה הנחוצים להתמודדות.

אמפתיה ותמיכה: התייחסות לרגשות העובדים מהותית כדי לשמור על תחושת השותפות וההתגייסות לאורך זמן.

הקשבה ושיתוף פעולה: הקשבה ושיתוף חוצה צוותים בקבלת החלטות ובפתרון בעיות, הם חיוניים כדי לגוון נקודות מבט, לזהות בזמן תפיסות מוטעות ולייצר פתרונות חדשים.

עקביות ותכיפות: עדכונים שוטפים בזמנים קבועים עוזרים לשמר תחושת המשכיות ומידה של שליטה.

בעולם המתאפיין בחוסר יציבות, תקשורת מנהיגותית אפקטיבית היא קריטית לארגון לא רק ככלי לניהול משבר, אלא כאסטרטגיה להפיכת אתגרים להזדמנויות צמיחה. דבקות בעקרונות כמו שקיפות, אמפתיה ועקביות, תסייע למנהיג לנווט דרך אתגרים ובו בזמן לבנות את חוסנו של הארגון ולהתאימו לעתיד.

עוד כתבות

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"מוכן להתערב על בקבוק ויסקי": סמוטריץ' מאמין שהגירעון לא יעבור את היעד

שר האוצר טען בוועדת הכספים כי למרות פריצת התקציב ב-3.4 מיליארד שקל, הגירעון לא יעלה על היעד שהציב האוצר לסוף השנה (6.6%) ● לדבריו, "תמיד כשאתה מניח תקציב, יש סיכונים מלמעלה ומלמטה. אחד הסיכונים שהתממשו הוא הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון, ומעט בדרום" ● הדיון הסתיים לאחר חילופי צעקות והטחת האשמות הדדיות בנושאי התקציב וניהול המלחמה

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

סיכום חודש אוגוסט בקרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Shutterstock, Elle Aon

תשואות אוגוסט: אנליסט ומיטב בצמרת, ילין לפידות בתחתית. ומסלול אחד מככב מעל כולם למרות חודש מנומנם

תשואות חיוביות בגמל ובפנסיה בזכות חודש חזק לבורסה בת"א ● אלטשולר שחם ממשיך להציג את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה באפיקים הכלליים והמנייתיים ● בפנסיה כיכבו בצמרת כלל, מגדל והראל ● וכיצד נראה חודש ספטמבר

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

איך יחיא סינוואר מצליח להתחמק מצה"ל?

השימוש של יחיא סינוואר בתקשורת לואו-טק משבש את המאמצים של ישראל להרוג אותו ● "אני די בטוח שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

טיל השיוט שאיראן שיגרה לישראל הוצג במוסקבה

משטר האייתולות הציג בתערוכה במוסקבה את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל השנה ● הטיל מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן ● אלו היכולות שלו

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל