גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי הירידות: האם זה הזמן לקנות את האג"ח של ממשלת ישראל

בשנים האחרונות ההשקעה בחוב הממשלתי של ישראל מניבה תשואות מאכזבות ● כמובן שלהעלאות הריבית בארץ ובעולם יש קשר לכך, אבל הגורמים המרכזיים נעוצים בהתנהלות הממשלה ובעיקר האוצר ● מה הסיכוי שהמגמה תשתנה בקרוב, ומה המשמעויות למשקיעים?

צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר
צבי סטפק, בעלי מיטב / צילום: איל יצהר

הכותב הוא יו"ר מיטב ניירות ערך

איגרות החוב של ממשלת ישראל לא הסבו נחת למשקיעים בשנים האחרונות, בלשון המעטה.

בשנת 2022 הן "הניבו" תשואה שלילית למשקיעים בשיעור של 9.3%, בשנת 2023 כבר השיאו תשואה חיובית זעירה של 0.7% ומתחילת 2024 שבו לטריטוריה השלילית עם תשואה של מינוס 0.2%, שהארוכות שבהן ירדו בכ-4%. 

מומחים כותבים | מדוע דווקא כשהריביות מתחילות לרדת, סיכוני הנזילות בשווקים עולים?
שאלת השבוע | מהן קרנות הפנסיה "ברירת מחדל", והאם הן מתאימות לכם?

ההיסטוריה של השוק הזה, לא רק בישראל, מצביעה על כמה גורמים יסודיים שמשפיעים לרעה (וגם לטובה) על התנהגות איגרות החוב הממשלתיות, וכפועל יוצא מכך על התשואה שיקבלו המשקיעים. הגורמים המרכזיים לגבי ישראל הם: המציאות הכלכלית והביטחונית הפנימית והמציאות הכלכלית החיצונית, כלומר בעולם, ובהקשר זה - בעיקר סוגיית הריבית.

הריבית בעולם, ובכלל זה גם בישראל, הייתה במגמת ירידה ברורה מאז המשבר הגדול של 2008 וכמענה לו. בסביבה זו שוק האג"ח פרח, מחירי האיגרות נסקו והמשקיעים בהן הרוויחו יפה.

בישראל, מדד האג"ח הממשלתיות השקליות עלה בשיעור של 62% בין השנים 2009 -2021. השוק הזה מורכב מאיגרות לתקופות שונות לפדיון ועם מח"מים (משך חיים ממוצע) שונים. הרווח העיקרי היה מנת חלקם של המשקיעים לטווח ארוך מכיוון שהורדת ריבית מפעילה את עקרון המנוף. ככל שרוכשים איגרות ממשלתיות לטווח ארוך יותר ועם תשואה שנתית לפדיון גבוהה יותר, תבטיחו לעצמכם רווח גדול יותר מזה שמשיג מי שרכש איגרות חוב לשנתיים בלבד למשל, ונהנה בצורה מוגבלת הרבה יותר בסיטואציה של הפחתת הריבית.

אלא שכל זה היה נכון רק עד סוף 2021, כי בשליש הראשון של שנת 2022 התהפכה מגמת הריבית לתוואי העלאות, עקב עלייה מהירה באינפלציה שהואצה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022.

כך מריבית של 0.25% בארה"ב ערב האירוע הזה, היא הגיעה עד 5.5% כיום. ובישראל מרמה של 0.1% ערב פלישת רוסיה היא טיפסה ועומדת בשיעור נוכחי של 4.5%.

בהתאם, מה שקרה לאיגרות החוב הוא ההפך ממה שהתרחש בעשור הקודם: מחיריהן ירדו בחדות, כך שבעוד שהאג"ח נעשו זולות יותר, התשואה העתידית בהן למי שרוכש אותן כיום עלתה פלאים.

אם בסוף 2021 יכולתם לרכוש אג"ח ממשלת ישראל לפדיון כעבור 10 שנים ונאלצתם להסתפק בתשואה שנתית לפדיון של %1.25, הרי שכיום באפשרותכם להבטיח לעצמכם תשואה שנתית עתידית של לא פחות מ-4.9%. מי שרכש איגרות לתקופה של שנה אחת - מק"מ, "קיבל" אז תשואה של 0%, ואילו כיום יכול לקבל יותר מ-4%.

הגירעון משפיע המון

המגמה בתחום הריבית היא אמנם גורם חשוב ביותר להסברת ההתנהגות בשוק האג"ח, אבל בהחלט לא בלעדי. גם לגירעון בתקציב יש חלק בהידרדרות שחלה בשערי האג"ח של ממשלת ישראל.

גירעון בתקציב של מדינה צריך לממן. לכך יש דרכים מגוונות: מהעלאת מסים על הציבור, דרך הנפקת מניות של חברות ממשלתיות גדולות, אך הדרך העיקרית שנוקטת הממשלה היא בנטילת הלוואות, בדיוק כפי שעושה משק בית כשההוצאות שלו גדולות לאורך זמן מההכנסות שהוא מייצר.

המדינה מגייסת הלוואות ומנפיקה איגרות חוב בישראל ובחו"ל. זהו מהלך שבימי שגרה כלכלית מתבצע בלי שום בעיה - הנפקות בחו"ל ובישראל פוגשות ביקושים גדולים תודות למוניטין של המדינה כמי שעומדת בהתחייבויותיה. במצב כזה הגירעון, אם הוא אינו גדול מדי, אין לו השפעה של ממש על התנהגות האג"ח. היו שנים רבות עם גירעון לא קטן שבהן שערי האג"ח של ממשלת ישראל דווקא עלו.

הבעיה היא שכיום הגירעון הוא גדול והמוניטין של ישראל קטן מבעבר. יעד הגירעון השנה עומד על 6.6%, אבל שיעורו נכון ל-12 החודשים האחרונים הגיע ל-8.1%, וקשה לדעת כיצד השנה תסתיים. יעד הגירעון הנוכחי לשנת 2025 עומד על 5.2% אך השאלה אם מדינת ישראל תעמוד בו תלויה לא מעט במצב הביטחוני - אם מצפון תיפתח הרעה העוד יותר גדולה, והרבה מאוד תלוי גם בשאלה האם מירושלים תיפתח הרעה, קרי ההתנהלות התקציבית של משרד האוצר. בזווית זו הצפי לא מבשר טובות, בלשון המעטה, כפי שלמדו גם המשקיעים המוסדיים הבינלאומיים שאמנם עדיין נותנים קרדיט לישראל אבל פחות מבעבר.

בניין משרד האוצר / צילום: רפי קוץ

ריביות של דירוג בעייתי

הטלטלות הפוליטיות בישראל במהלך 2023 שלהן נוספה המלחמה מאוקטובר, הביאו להורדות דירוג של מדינת ישראל, וההשלכות ניכרות בפרמיית הסיכון של ישראל בשווקים הפיננסיים העולמיים שקפצה מכ-50 נקודות ל-160 נקודות. התוצאה היא שהמשקיעים המוסדיים בעולם מוכנים אמנם לקנות את האג"ח שישראל מנפיקה בדולרים/אירו/ב-ין וכדומה, אבל הם דורשים פרמיה על הסיכון שלהם בדמות ריבית גבוהה יותר. כך שהיום מדינת ישראל נאלצת לשלם ריבית גבוהה בשיעור שנגבה ממדינות שהדירוג שלהן בעולם פחות ממנה, כמו מקסיקו או רומניה.

אבל, עיקר המימון של הגירעון בתקציב מגיע באמצעות הנפקת איגרות חוב בישראל, בשקלים, שהרוכשים העיקריים שלהן הם גופים מוסדיים מקומיים. אמנם, גם משקיעים זרים מעורבים בשוק האג"ח בישראל, אבל מאז המלחמה חלקם ירד מ-14.4% ל-8.4%, אם בשל חשש מהפסדים או מחולשה אפשרית של השקל מול הדולר.

לכאורה, לא צריכה להיות למדינת ישראל שום בעיה לגייס לעצמה את המקורות למימון מהמשקיעים המוסדיים בישראל. אלה נהנים מנזילות גבוהה שנובעת מזרימה מתמדת של כסף מן הציבור בחסות חוקי החיסכון לטווח ארוך. נזילות זו אף גדלה בשנה וחצי האחרונות עקב הרפורמה שנעשתה באג"ח המיועדות, ששחררה לגופים המוסדיים עשרות מיליארדים בשנה.

אולם, זה שיש הרבה כסף, לא אומר שיש נכונות להשקיע אותו דווקא באג"ח ממשלת ישראל. לא חסרים אפיקים רלוונטיים להשקעה. בסוף הכול שאלה של מחיר, וכשהגופים המוסדיים מסכימים לרכוש בהנפקות הללו, חובת הנאמנות שלהם היא לעמיתי הקופות ולכן ידרשו תשואה מירבית על השקעתם.

איפה התשואה העדיפה?

האג"ח המקומיות מתחרות על כיסו של המשקיע הישראלי גם מול איגרות החוב של ממשלת ארה"ב. היו תקופות ארוכות בעבר שהעדיפות בתשואה הייתה לטובת אג"ח ממשלת ישראל, כיאה לפרמיית הסיכון הגבוהה שיוחסה לישראל, אבל בעשור האחרון התמונה התהפכה, ובשנה האחרונה שוב התהפכה. כיום - גם עקב המלחמה והשלכותיה הכלכליות, אג"ח ממשלתיות בישראל מספקות תשואה עתידית גבוהה יותר - פרט להשקעה באיגרות קצרות מאוד (ראו גרף).

במצב כזה, כדאיות ההשקעה באיגרות חוב של ממשלת ארה"ב היא מפוקפקת, שכן מנקודת ראותו של המשקיע הישראלי מדובר בהשקעה דולרית שכרוכה גם ביותר עמלות ובעיקר היא יוצרת תלות בהתנהגות הדולר מול השקל.

באשר לאג"ח ממשלת ישראל, יהיה נכון בעיניי להשקיע בהן, אבל בהתחשב במצב הגירעון, הריבית שלא עומדת לרדת בקרוב ועלויות המלחמה הנוכחית ואולי גם העתידית, מוטב לא להתפתות לתשואות הגבוהות לטווח ארוך, אלא להתמקד באג"ח לטווח בינוני של 4-5 שנים, שבהן הסיכון נמוך יותר. ככל שהירידות בשוק הזה יימשכו, כדאי יהיה להגדיל את הרכיב הממשלתי בתיק ההשקעות.

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול-דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; הישראלית שמזנקת בכ-30%

נאסד"ק יורד ב-0.6% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● השווקים ביפן ובסין סגורים היום ● מיטב: "הדומיננטיות הגבוהה של קרנות הסל מחלישה את הקשר בין המניות בארה"ב לכלכלתה" • דריכות גבוהה בארה"ב לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

אמנון שעשוע הקים בחשאי חברת בינה מלאכותית חדשה

מדובר בחברה שביכולתה לחרוג מיכולות אנושיות כדי לבצע משימות חשובות בזמן קצר, כמו פיתוח תרופות או המצאה של מקור אנרגיה חדש ● החברה, ששמה דאבל איי.אי טכנולוגיות (AA-I), הוקמה בשנה שעברה בירושלים ע"י שעשוע וגייסה לפי ההערכה עשרות מיליוני דולרים

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"מוכן להתערב על בקבוק ויסקי": סמוטריץ' מאמין שהגירעון לא יעבור את היעד

שר האוצר טען בוועדת הכספים כי למרות פריצת התקציב ב-3.4 מיליארד שקל, הגירעון לא יעלה על היעד שהציב האוצר לסוף השנה (6.6%) ● לדבריו, "תמיד כשאתה מניח תקציב, יש סיכונים מלמעלה ומלמטה. אחד הסיכונים שהתממשו הוא הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון, ומעט בדרום" ● הדיון הסתיים לאחר חילופי צעקות והטחת האשמות הדדיות בנושאי התקציב וניהול המלחמה

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

סיכום חודש אוגוסט בקרנות ההשתלמות והפנסיה / צילום: Shutterstock, Elle Aon

תשואות אוגוסט: אנליסט ומיטב בצמרת, ילין לפידות בתחתית. ומסלול אחד מככב מעל כולם למרות חודש מנומנם

תשואות חיוביות בגמל ובפנסיה בזכות חודש חזק לבורסה בת"א ● אלטשולר שחם ממשיך להציג את התשואה הגבוהה ביותר מתחילת השנה באפיקים הכלליים והמנייתיים ● בפנסיה כיכבו בצמרת כלל, מגדל והראל ● וכיצד נראה חודש ספטמבר

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות ההערכות: ינקי קוינט בדרך לסיים את תפקידו בראשות רמ"י; מי מועמד להחליפו?

ההערכה היא שמנכ"ל רמ"י יסיים את תפקידו עוד השנה – ועשוי להתמנות ליו"ר רשות שדות התעופה • אחד המועמדים להחליפו: יהודה מורגנשטרן • נכון לעכשיו, נשמעות הכחשות מכל הכיוונים

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון

מערכת ההגנה האווירית של ישראל הצליחה בעבר לנטרל איומים דומים לטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים, אולם הפעם הניסיון כשל ● בצה"ל מתחקרים את האירוע, כשבכירים תוהים מה גרם לכך ● וגם: למה מרבית המתקפות הגדולות של איראן ושלוחותיה מתרחשות בימי ראשון?