גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת הכנופיות בשבדיה מחריפה, ונערים נשכרים לבצע התנקשויות

אלימות הכנופיות בשבדיה שוברת שיאים, וכעת גם ארגוני פשיעה מדנמרק "שוכרים" מתנקשים שבדים קטינים לצורך חיסולים ו"סגירת חשבונות" ● ראש הממשלה מאשים את "מדיניות ההגירה הבלתי אחראית" של ממשלות העבר, והתופעה מאיימת להתרחב ולחדור למדינות שכנות

שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY
שוטרת בזירת ירי בדרום שטוקהולם, שבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

לפני פחות מחודש הודיעה הממשלה הדנית על צעד חריג: הגברה מיידית של הבדיקות המשטרתיות בשלל הרכבות הנוסעות באופן תדיר בגשר ובמנהרה העוברים מעל ומתחת למצרי אורסונד, ומחברות בפועל בין מאלמו לקופנהגן. הסיבה היא גל חסר־תקדים של מעשי ונסיונות רצח במסגרת מלחמת כנופיות בשבדיה, ומגמה חדשה במסגרתה ארגוני פשיעה דנים "שוכרים" מתנקשים שבדים - לרוב נערים - כדי לסגור חשבונות ביניהם. האלימות המאורגנת שפשתה בשבדיה בשנים האחרונות, חוששים בדנמרק, מאיימת בשבועות האחרונים להתבסס גם בממלכה.

פרשנות | המיעוטים הולכים עם הדמוקרטים, המבוגרים התמעטו ואולי פנסילבניה תקבע: בחירות 2024 מעבירות הילוך
פרשנות | כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק

מלחמת הכנופיות בשבדיה היא תופעה שהחמירה בחריפות במדינה בשנים האחרונות, ופוגעת בתדמית השלווה של המדינה הסקנדינבית. כנופיות פשע, חלקן בעלות שורשים מקומיים, חלקן מופעלות על ידי משפחות וחמולות מהמזרח התיכון או מהבלקן, הסלימו בשנים האחרונות את המאבק ביניהן על סחר בסמים, וגם על הסחר בנשק שנועד לחמש אותן ולחזק אותן זו מול זו. חלק מראשי הכנופיות הללו כבר אינם גרים בשבדיה, מחשש למעצר, ומצאו מקלט בטורקיה או בסרביה, אך הם מפעילים מרחוק רשתות שניזונות בין היתר משכבת המהגרים הטרייה הגדולה יחסית, שהגיעה למדינה בשנים האחרונות.

כמה מוקדים מסתמנים בשנה האחרונה כבוערים ביותר, ובמיוחד אופסלה וסודרטאליה הסמוכות לשטוקוהלם וכן הבירה השבדית עצמה. מקרים של רצח על ידי יריות ופצצות המוטמנות בכלי רכב או במקומות ציבוריים כדי לחסל חברי כנופיות יריבות התרבו, ותשומת הלב התקשורתית אליהן גברה. יותר מ־53 מקרי רצח הקשורים לכנופיות אירעו בשבדיה בשנה שעברה, ו־140 פיצוצי מטענים, שלרוב מבוצעים כ"אזהרה". גם חפים מפשע נהרגים: בספטמבר אשתקד נהרגו שני יושבי פאב, בן 70 ובן 20 בפיצוץ שכוון לעבר דמות המוכרת למשטרה. מורה בת 24 מתה באותו החודש כתוצאה מפצצה שנועדה לחסל קרוב משפחה שלה.

למעשה, בתוך כעשור, עברה שבדיה מלהיות אחת מהמדינות הבטוחות ביותר מבחינת מקרי מוות מירי, לזו העומדת בפער גדול בראש הרשימה - 5.5 מקרי רצח לכל מיליון תושבים נרשמו בה בשנה שעברה, לעומת 0.5 בלבד בגרמניה, למשל. מספר מקרי המוות וניסיונות הרצח (363 בשנה שעברה, כמעט אחד ביום) זינקו פי שלושה בעשור האחרון. עד כה השנה נרשמו קרוב ל־150 מקרי ירי. 

משטרה במקום פיצוץ בדרום שטוקהולם, שבדיה. החשד הוא שהפיצוץ כוון נגד חבר בכנופיית הפשע Foxtrot / צילום: Reuters, Stella Pictures

מגויסים בטלגרם

מומחים סיפרו לכלי התקשורת במדינה כי צעירים בני 13 ו־14 "מפותים" על ידי חברי כנופיות בשבדיה לבצע רציחות באמצעות הרשתות החברתיות, ובאמצעות הבטחות לכסף קל ולסמלי סטטוס. הדבר נעשה כאשר הכנופיות עוברות בהדרגה מחיסולים הדדיים של חברים בלבד, לנקמה ולחיסולים של בני משפחה, לפי המומחים. עלות רצח עומדת על בין 25 ל־75 אלף אירו, ורבים מהצעירים מגויסים באמצעות "טלגרם".

אחרי הגל המשמעותי של השנה שעברה התייצב ראש הממשלה השבדי אולף קריסטרסון בפני הציבור והאשים, כי "מדיניות הגירה בלתי אחראית ואינטגרציה כושלת" הם שאחראים לפשיעה הגוברת. "שבדיה מעולם לא ראתה תופעה כזו, ואף מדינה אחרת באירופה לא ראתה תופעה כזו", אמר, והאשים את מדיניות ההגירה של ממשלות העבר.

עד לאחרונה, היתה שבדיה אחת המדינות האירופיות שפתחו את שעריהן באופן הנדיב ביותר למבקשי מקלט, רבים מהם מהמזרח התיכון או מאסיה. למרות שסוגיות של הגירה ואינטגרציה מככבות בתקשורת כבר עשורים, המדינה המשיכה במדיניות זו עד לאחרונה, כאשר ממשלה חדשה הנתמכת על ידי הימין המתנגד להגירה עלתה לשלטון לפני כשנתיים. לפי הערכות, יותר ממיליון בני אדם נכנסו לשבדיה בעשור האחרון. זהו שיעור גדול במדינה שבה כ־10 מיליון תושבים בלבד.

בין אם המחנות הפוליטיים השונים מצדיקים את פתיחת הגבולות למבקשי מקלט בשם ערכים הומניטריים או בשל צורך בידיים עובדות בעתיד, או שהם מתנגדים לה, אין הרבה שאלות בנוגע לכישלון האינטגרציה. נשירה מבתי ספר, פשיעה, סמים וחברות בכנופיות הם חלק מהמאפיינים של החיים בשיכוני המהגרים שצמחו בערים גדולות בשבדיה.

אחת מהכנופיות המשמעותיות ביותר, Foxtrot, מובלת על מי שמכונה "השועל הכורדי", אזרח איראני לשעבר בשם ראווה מאג'יד שהיגר למדינה, ואז ברח לטורקיה כדי להתחמק ממעצר. כנופייה נוספת, בשם Rumba, מנוהלת גם היא מטורקיה על ידי איסמעיל עבדו, וכנופייה שלישית מנוהלת ככל הנראה מהכלא השבדי עצמו, על ידי מיכאל טנזוס, המכונה "היווני".

הסכנה לדנמרק

נכון לעכשיו, גל האלימות שהגיע לשיא לפני כשנה לא מראה סימני דעיכה משמעותיים, וכעת מאיים להתרחב לשכנותיה של שבדיה. דנמרק, בניגוד לשבדיה, סגרה את הגבולות בעקביות בפני מהגרים לא־חוקיים ומבקשי מקלט לפחות כבר שני עשורים, עם חוקים נוקשים המונעים אפילו שהייה במדינה אחרי חתונה בגיל צעיר, ביקורות בגבול עם גרמניה, מניעת תשלומי רווחה ואפילו חיוב של מבקשי המקלט להשתמש בחסכונותיהם כדי לממן את הקליטה שלהם, אם יש להם כאלה.

דנמרק הוחרגה ממדיניות ההגירה המאוחדת של האיחוד האירופי, מה שמאפשר לה לקבוע תקנות מחמירות בעצמה. אבל הכניסה לשבדים אינה בעייתית, ומאלמו משמשת כ"פרבר שינה" של קופנהגן - רבים ממי שלא הצליחו להגר לדנמרק בגלל החוקים הנוקשים מתגוררים במאלמו הסמוכה, והעיר מרכזת את שיעור המוסלמים הגבוה ביותר בשבדיה. כעת, מאיימת מלחמת הכנופיות להתרחב לדנמרק. בארבעת החודשים האחרונים דיווחו הרשויות הדניות על 25 מקרים שסוכלו בהם כנופיות דניות ש"שכרו" מתנקשים שבדים כדי "לבצע פשעים אלימים בבירת דנמרק".

לפי שר המשפטים הדני פיטר הומלגורד, "מדובר במשבר רציני ואנו נתמוך בפעילות משטרתית שמטרתה לפתור את המצב". השר לא ברר מלים בנוגע לאחריות לתופעה, ואמר כי היא "תוצאה של כישלון אינטגרציה ומדיניות החוק והסדר בשבדיה".

במסגרת שיתוף הפעולה החדש שהוכרז, שתי המדינות גם יפעלו כדי לעצור ברחבי העולם מנהיגי כנופיות ולהביא אותם למשפט, כמו גם לשלוח כוח משימה שבדי לדנמרק ולחלוק מודיעין. שבדיה גם הודיעה באופן עצמאי כי תחמיר את המאבק בכנופיות. מערכת המשפט השבדית עד כה נחשבת ל"סלחנית" כלפי קטינים, מתחת לגיל 18, מה שהפך אותם למטרה אידיאלית לגיוס לביצוע פשעים, כולל רצח.

במקרה שפוענח בשנה שעברה, ושכלל שני פיצוצים בשטוקהולם נידון בן 25 שהיה מעורב בהם לחמש שנות מאסר, בעוד שני קטינים בני 17 הושמו לכמה חודשים בלבד בבתי אומנה. "זה מפחיד שאנשים יכולים להיות כה מרושעים עד כדי לנצל ילדים וצעירים", אמר שר המשפטים הדני. 

עוד כתבות

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

התחדשות עירונית בת''א. איזה סיבות מקבל ביהמ''ש כסירוב לגיטימי? / צילום:  ינאי אלפסי

מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

הדיירים בפרויקט פינוי־בינוי לא רוצים לחתום אבל חוששים מתביעת דייר סרבן? ● לאחרונה עודכן החוק המגדיר מתי סירוב הוא לגיטימי, אך עדיין נותר לבתי המשפט שיקול־דעת לא מבוטל ● גלובס עושה סדר במצב החוקי החדש

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

במערב בוחרים לעצום עיניים מול השותפות האסטרטגית מוסקבה־טהרן

הציפייה שפסגה אנגלו־אמריקאית בוושינגטון תתיר לאוקראינה לתקוף את שטח רוסיה בטילים מערביים לא התממשה ● האם ההר הוליד עכבר? לאו דווקא, אם כי זה הרושם שרוסיה ואיראן עלולות לקבל ● לא ברור כלל אם אוקראינה תחזיק מעמד לאורך זמן

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

אמנון שעשוע הקים בחשאי חברת בינה מלאכותית חדשה

מדובר בחברה שביכולתה לחרוג מיכולות אנושיות כדי לבצע משימות חשובות בזמן קצר, כמו פיתוח תרופות או המצאה של מקור אנרגיה חדש ● החברה, ששמה דאבל איי.אי טכנולוגיות (AA-I), הוקמה בשנה שעברה בירושלים ע"י שעשוע וגייסה לפי ההערכה עשרות מיליוני דולרים

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

המהלך הממשלתי החדש מגיע לקראת פקיעת הזיכיון הנוכחי של חברת ICL / צילום: ap, Ariel Schalit

הגדלת רווחי המדינה ממפעלי ים המלח: באוצר מצפים לפקיעת הזיכיון של עידן עופר

משרד האוצר מציע רפורמה מקיפה באופן ניצול אוצרות הטבע של ים המלח ● בין ההמלצות של החשב הכללי: עדכון משטר התשלומים והמיסוי על הזכיין העתידי, תוך שמירה על המודל הבסיסי של שלושה זרמי הכנסה למדינה - תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

עוזי דנינו / צילום: דוד מלכה

צמד בכירי שוק ההון בעבר ירכשו את המותג פסגות; ישלמו כ-74 מיליון שקל

חברת כרמל קרדיט של עוזי דנינו (לשעבר מנכ"ל אקסלנס) ורונן טורם (מגדל שוקי הון) צפויה לרכוש את הנכסים האחרונים שנותרו לרני צים מבית ההשקעות - חבר הבורסה והמותג פסגות ● רוב תמורת העסקה משקפת את המזומן שבקופת חבר הבורסה וכן חוב לרוכשים

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה