גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האלימות מרימה ראש בקמפוסים. על הכוונת: פרופסורים פרו-ישראליים

שנת הלימודים באוניברסיטאות בארה"ב רק נפתחה, וכבר מצטברות עדויות על התעמרות אישית ועל תוכניות של ארגונים פרו־פלסטיניים לציין את 7.10 בחגיגות בקמפוסים ● מרצים וסטודנטים ישראלים ויהודים נערכים לתגובה

סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה  פרו־פלסטינית  בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes
סטודנטים מאוניברסיטת העיר ניו יורק, בהפגנה פרו־פלסטינית בסוף אוגוסט / צילום: Reuters, Jonathan Fernandes

סטודנטים ישראלים ויהודים באוניברסיטת מרילנד, שחזרו ללימודים בשבוע שעבר וביקשו לארגן טקס זיכרון ב־7.10, גילו שאחד האולמות המרכזיים בקמפוס כבר משוריין לאירוע אחר באותו יום - של חברי SJP, ארגון הסטודנטים המוביל את ההפגנות הפרו־פלסטיניות ואנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב.

יואב קרני, גלובס | כשהאוניברסיטה מפסיקה לעודד את הספק
ראיון | הג'יהאדיסט שהפך לציוני: "הייתי שטוף מוח. הדהים אותי שהכל בישראל
נורמלי"

מה בדיוק רוצים לציין הארגונים הפרו־פלסטיניים ב־7.10? פרטי האירוע המתוכנן לא פורסמו, אך איה שכטר, סמנכ"לית תוכניות בארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית ה-IAC, ארגון המאחד יהודים וישראלים לפעולה משותפת, מגלה שבחדרי חדרים, בקבוצות המחאה הפרו־פלסטיניות מדברים על "חגיגת שנה של התנגדות". ייתכן שאירועים כאלה לציון 7.10 ייערכו גם באוניברסיטאות נוספות.

"אנחנו צריכים להיערך למאבק על הנרטיב של 7.10", אומרת חוקרת ישראלית בכירה, שביקשה לדבר בעילום שם בעקבות מתקפות אישיות שספגה בעקבות התבטאויות נגד פעילות הארגונים הפרו־פלסטינים בקמפוסים. "הם אפילו לא ייתנו לנו לקיים את טקסי האבל שלנו בשקט".

בינתיים, אוניברסיטת מרילנד הודיעה שלא תאשר הפגנות נגד ישראל ב־7.10, וזה נחשב הישג במציאות של הקמפוסים בארה"ב, אבל זו גם טיפה בים. נראה שהארגונים הפרו־פלסטינים ניצלו את חופשת הקיץ להיערכות מחודשת למאבק.

באוניברסיטת מישיגן, לדוגמה, סטודנטים נתקלו ברעולי פנים עם לוגו של החזית העממית על הכאפיות. באירוע אחר סטודנטים פרו־פלסטיניים חסמו כניסת תלמידים חדשים וקראו "שנת הלימודים לא תיפתח". באוניברסיטת טמפל שבפנסילבניה הגיעו רעולי פנים ואוחזי דגלי פלסטין לסניף הלל, ארגון הסטודנטים היהודים, ובאוניברסיטת טורונטו מתוכננת השבוע הפגנה נגד "המדינה הפושעת שמבצעת רצח עם בעזה". בהרווארד, סטודנט דיווח על תלישת מזוזה מחדרו במעונות, ושם הלימודים אפילו לא התחילו.

נראה שאת הפעילות הפרו־פלסטינית בקמפוסים מסנכרן גורם מרכזי. תביעה שהגישו נפגעי אירועי 7.10 מציגה ראיות לכך שלגורמים המכוונים את התגובה הפרו־פלסטינית יש קשרים משמעותיים עם ארגוני טרור מחוץ לארה"ב. "בצד השני תכננו תוכניות כל הקיץ", אומר חוקר יהודי בכיר באחת מאוניברסיטאות העילית בחוף המזרחי של ארה"ב. "רק חלק מהדברים הללו נחשפים במדיה, ומתוכם ראינו שהשנה מתכננים הארגונים לשים דגש על התעמרות אישית בפרופסורים פרו־ישראלים בקמפוס. ישנם קולות הקוראים להקצין את האלימות".

לאור זאת, לראשונה מאז שהתחלנו לסקר את הנושא, שניים מהמרואיינים ביקשו לדבר בעילום שם.

עלון "מבוא לפלסטין"

לדברי החוקר הבכיר, כל הסטודנטים החדשים קיבלו עם כניסתם לאחת האוניברסיטאות עלון "מבוא לפלסטין", שכלל הזמנה לקבל מידע שוטף בנושא מערוץ הטלגרם Resistance News Network, הידוע כמזוהה עם חמאס. "הם טוענים שלאנשי הערוץ לא היה קשר לכתיבת העלון", הוא אומר, "וכך הם מטשטשים את הקשר הארגוני בין הגורמים".

הפניה נוספת באותו עלון שולחת את הסטודנטים ל־Mapping Project, פרויקט הממפה את הקשרים בין יהודים בעלי ממון או השפעה באזור בוסטון וקורא לציבור "להפריע" להם. "זה היה פרויקט כל כך אנטישמי, שאפילו תנועת BDS הצהירה שאינה תומכת בו", הוא אומר ומוסיף שהארגונים הפרו־פלסטיניים ניסו לתת לסטודנטים תחושה שהמידע הזה הוא חלק מתהליך האוריינטציה הרשמי של האוניברסיטה.

 

"לפעולה של הארגונים האלה יש כמה שכבות", אומרת שגית שדה עטיה, אחראית תחום אקדמיה בארה"ב ב־IAC. "הם מעלימים את הקשר ההיסטורי היהודי לישראל, כדי להציג אותנו כקולוניאליסטים, והם רוצים להחריב ולשתק את הקמפוס, ולהציק ליהודים ולישראלים, כדי ללחוץ להחלטות על אי־השקעה בישראל". אלא שהחלטות כאלה נחשבות לא חוקיות בכמה מדינות בארה"ב. בינתיים, רוב הקמפוסים לא נכנעו ללחץ הזה.

האם הסטודנטים בקמפוסים באמת יגיעו לאירועים שחוגגים את זוועות 7.10? לדברי שכטר, "הם מצליחים לייצר איזשהו נתק מהזוועות באמצעות המשפט By any means necessary, שמבחינתם אומר שכל דבר מוצדק כדי להילחם על החופש. הם לא מתעכבים על כך שהם חוגגים אונס ורצח. מבחינתם הם תומכים בצד החלש והצודק, ולכן הם בהכרח בצד הנכון של ההיסטוריה".

איה שכטר, סמנכ''לית הארגון הישראלי-יהודי IAC / צילום: תמונה פרטית

לחץ על ההנהלות

מנגד, התגובה היהודית־ישראלית מבוזרת יותר. "לא הייתה התארגנות של החוקרים היהודים והישראלים בקמפוסים לפעולה משותפת. אין תוכנית ואין מסר אחיד", אומרת החוקרת הבכירה. "בהלל הודיעו שיגבירו את האבטחה על פעילותם בקמפוס. זה מה שעושים? מגבירים אבטחה?".

לדברי שכטר, אף שהצד השני ערוך ומיומן יותר, "השנה אנחנו יותר מאורגנים. כך, בכנס הדמוקרטי בשיקגו הקמנו 'כיכר חטופים' על קרקע פרטית, עם זמרים ומיצגים, אחד מהם כלל קרטוני חלב עם תמונות של אזרחים אמריקאים שנחטפו או נרצחו. זה יצר הד בגלל המשמעות של זה בתרבות האמריקאית. מאז אנחנו מקבלים הרבה בקשות לקרטוני חלב ממוסדות חינוך. אנחנו מעודדים מהתגברות הפניות, לא רק מסטודנטים או מחוקרים שנתקלו בבעיות או שרוצים לחלוק חששות, אלא גם מאלה ששואלים איך אפשר לפעול".

גם החוקר מאוניברסיטת העילית מבטיח: "לחוקרים היהודים והישראלים באוניברסיטה שלי יש רעיונות איך לפעול. בקרוב נראה תוצאות. הסטודנטים הישראלים הם לרוב יותר מבוגרים ויש להם יותר ניסיון בארגון, אז הם לרוב המובילים".

אחד האתגרים המרכזיים, לדבריו, הוא לרתום את הנהלות האוניברסיטאות. "הן במצוקה לא קטנה. עליהן לאזן בין חופש הביטוי, שהוא קדוש בארה"ב; פרופסורים שברובם בעלי נטיות ליברליות מאוד והתרגלו לתמוך בפלסטין (בהם גם ראשי האוניברסיטאות עצמם); ומנגד חשש שהאוניברסיטה תיכשל כמוסד לימוד אם יהיה בה הרבה בלגן".

לא ציינת את הרצון שלהם להגן על המיעוט היהודי, ערך שאולי היה אמור לנבוע מאותו ליברליזם.

"אנחנו, היהודים בארה"ב, לא נוטים לחשוב על עצמנו כעל מיעוט אלא כעל חלק מהכלל, שבגלל היסטוריה מיוחדת למד כמה חשוב לדאוג לחלשים. אנחנו לא רואים את עצמנו כחלשים, וגם הגורמים העוסקים בגיוון והכללה ממש לא רואים אותנו כאחריות שלהם.

"כך, בעוד שבאוניברסיטת NYU הכריזו במפורש שלא לגיטימי להגיד 'ציוני' במקום 'יהודי' כדי לכבס כל דבר נורא שרוצים להגיד עלינו, באוניברסיטאות אחרות לא נגעו בזה בכלל. אנחנו מנסים לגרום לראשי האוניברסיטאות לומר דברים ברורים, והם אומרים 'לדעתי זו אמירה אנטישמית'. ככה לא מעבירים מסר. לא אומרים 'לדעתי זו הטרדה מינית', 'לדעתי זו גניבה', אלא 'זה אסור'".

חמישה ארגונים יהודים חברו לפרסם יחד קווים מנחים לאוניברסיטאות להתמודדות עם השנה החדשה. הם ממליצים להן: להסביר בצורה ברורה מה מותר ומה אסור לומר בקמפוסים; להכין מערכי תמיכה לסטודנטים היהודים, כולל קבוצות תמיכה וגורמים אליהם ניתן לפנות במקרה של סיכון או פגיעה; לדאוג לביטחון ובתוך כך להבין איזה גורם בקמפוס אחראי לביטחונם הפיזי של הסטודנטים; לוודא כי למרצים עצמם ברורה אחריותם ליצור סביבה שאינה מפלה את היהודים וכן להיערך ל־7.10.

כל אחת מן ההמלצות הללו היא סוגיה נפיצה עבור האוניברסיטאות. מה אסור ומה מותר לומר בקמפוס, מה נחשב סיכון ומהי אפליה של סטודנט יהודי (למשל, האם משימה הדורשת התייחסות לטקסט המסביר מדוע הפלסטינים צודקים היא אפליה כזו?), בכל כיון ראשי האוניברסיטאות רואים מוקש פוטנציאלי.

אך מספר אוניבריטאות כן נקטו צעדים פרקטיים, כמו מניעת כניסה לקמפוס למי שאינו סטודנט או איש סגל. סטודנטים שהפגינו בשנה שעברה והיו מעורבים בפריצות לבניינים, באלימות או שסירבו לפנות את המאהל כשנדרשו, עדיין עומדים בחלקם בפני דין משמעתי.

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

אמנון שעשוע הקים בחשאי חברת בינה מלאכותית חדשה

מדובר בחברה שביכולתה לחרוג מיכולות אנושיות כדי לבצע משימות חשובות בזמן קצר, כמו פיתוח תרופות או המצאה של מקור אנרגיה חדש ● החברה, ששמה דאבל איי.אי טכנולוגיות (AA-I), הוקמה בשנה שעברה בירושלים ע"י שעשוע וגייסה לפי ההערכה עשרות מיליוני דולרים

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

המהלך הממשלתי החדש מגיע לקראת פקיעת הזיכיון הנוכחי של חברת ICL / צילום: ap, Ariel Schalit

הגדלת רווחי המדינה ממפעלי ים המלח: באוצר מצפים לפקיעת הזיכיון של עידן עופר

משרד האוצר מציע רפורמה מקיפה באופן ניצול אוצרות הטבע של ים המלח ● בין ההמלצות של החשב הכללי: עדכון משטר התשלומים והמיסוי על הזכיין העתידי, תוך שמירה על המודל הבסיסי של שלושה זרמי הכנסה למדינה - תמלוגים, מס חברות והיטל רווחי יתר

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

אינפלציה בישראל / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לרעה: מזנקת לקצב שנתי של 3.6% באוגוסט; מחירי הדירות ממשיכים לעלות בחדות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.9%, מעל תחזיות הכלכלנים שציפו לעלייה של 0.5%-0.6% ● סעיף ירקות טריים זינק ב-13.2% ומשך את המדד כלפי מעלה ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע את התחזיות שעמדו על 3.2% ● הכלכלנים מעריכים: מה צפוי בהמשך השנה ואיך האינפלציה תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

משאיות קוקה קולה / צילום: איל יצהר

עם סיוע מאוסטרליה: כך תנסה קוקה קולה להפוך את פסק הדין הדרמטי נגדה

החברה המרכזית למשקאות צפויה לערער לעליון על פסק הדין שנחשף בגלובס, לפיו היא תיאלץ לשלם מאות מיליוני שקלים כמס על תשלומים שעברו למותג העולמי במסגרת הסכמי שיווק בלעדיים ● אבל פסקי דין דומים בעולם עשויים להקשות על טענותיה

נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

טיל השיוט שאיראן שיגרה לישראל הוצג במוסקבה

משטר האייתולות הציג בתערוכה במוסקבה את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל השנה ● הטיל מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן ● אלו היכולות שלו

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה