גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יעל ארד חושפת את המהפך הניהולי שהוליד שבע מדליות אולימפיות

אולימפיאדת פריז שברה שיא עבור הספורט הישראלי, כשהמשלחת קטפה שבע מדליות ● בראיון לגלובס מספרת יעל ארד, יו"ר הוועד האולימפי, על השינוי האסטרטגי שהוביל לכך ומה מנהלים אחרים יכולים לאמץ ממנו ● "השאלה היא לא רק מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה נדרש כדי לשפר את ביצועיהם"

יעל ארד / צילום: תמר מצפי
יעל ארד / צילום: תמר מצפי

אולימפיאדת פריז הייתה היסטורית במונחים ישראליים. המשלחת שברה שיא כשחזרה לארץ עם שבע מדליות - יותר מבכל אולימפיאדה אחרת בתולדות ישראל. "הנחישות, המטרה הגדולה והכבוד העצמי ניצחו... ואכזבות שלמדתי על בשרי הן המנוף הגדול ביותר להצלחה הבאה", כתבה ב־2018 יעל ארד, הישראלית הראשונה שזכתה באולימפיאדה, בספרה האוטוביוגרפי "ראשונה" - מילים שרלוונטיות גם היום. הן מתארות את דרכה כספורטאית מצטיינת שגידלה את הדור האולימפי הבא, ובעיקר מלמדות על הגישה שלה כיו"ר הוועד האולימפי הישראלי.

ראיון | הרקדנית שהפכה לספורטאית פאראלימפית: "מגיע למדינה יותר כבוד מאשר לי, אני הכי רוצה את זה בעולם"
התקציב גדל, ההנהלה התחלפה: המהפך שהוביל לזכייה ב־7 מדליות אולימפיות

בראיון לגלובס, חושפת ארד מהן התוכניות העתידיות שלה בתפקידה הנוכחי, מדברת על האתגרים והחזון של הספורט הישראלי. "כשזכיתי במדליה", היא משחזרת, "הרגשתי שזה רק הצעד הראשון. ידעתי שיש לנו, כישראלים, פוטנציאל לעוד הרבה. אנחנו רוצים לבנות מערכת שתייצר מצוינות באופן קבוע".

"האסטרטגיה לא עוסקת רק במדליות"

הצלחות חסרות תקדים בג'ודו, בגלישת הרוח ובהתעמלות, הובילו את ישראל להשיג מספר שיא של מדליות בפריז 2024. הניצחונות הדרמטיים הם תוצר של שינוי ניהולי ואסטרטגי משותף שהוביל הוועד האולימפי בשנים האחרונות: החל מהשקעה מוגברת בספורטאים, דרך שיפור המעטפת המקצועית, הרחבת התמיכה הרפואית, המדעית והפסיכולוגית לספורטאים, ועד לשיתופי פעולה, לרבות חיזוק הקשרים עם גופים עסקיים וממשלתיים לתמיכה בספורט. "בעבודה משותפת, שמנו דגש רב על מקצועיות. לשם כך, בין היתר גייסנו אנשי מקצוע מתחום הספורט לתפקידי מפתח".

יעל ארד לאחר הניצחון במדליית כסף בג'ודו, 1992 / צילום: Reuters, PA Images

זאת, בנוסף להשקעה בהכשרת מנהלים ומאמנים ברמה הגבוהה ביותר, במטרה לעודד חשיבה חדשנית ויצירתית. בספורט הישראלי, ובספורט בכלל, היא מסבירה, יש אתגרים רבים, ולכן "בוועד אנו רוצים לתת למנהלים כלים להתמודד איתם". תוכניות אלו, לדבריה, נועדו לתת מענה למציאות המורכבת של ניהול בספורט, שכוללת לחץ תקציבי, דד־ליינים תכופים והרבה פעמים גם בעיות תשתית.

"אנחנו מנסים ליצור מעין 'משפך' של ספורט הישגי אולימפי, שיעניק לספורטאים את כל התנאים והתמיכה הנדרשים", אומרת ארד. "זו לא רק שאלה של מה הספורטאים חושבים שהם צריכים, אלא מה המערכת כולה יודעת שנדרש כדי לשפר את ביצועיהם ולהביא אותם לרמות הגבוהות ביותר. האסטרטגיה שלנו לא עוסקת רק במדליות. היא עוסקת גם ביצירת תרבות של מצוינות בספורט הישראלי. אני מאמינה בחשיבות של תכנון אסטרטגי ארוך טווח, זה קריטי להצלחה שלנו. אנחנו שואפים להגיע לשש עד שמונה מדליות אולימפיות באופן קבוע. לא מדובר בזכייה חד־פעמית, אלא על בניית מערכת שיכולה לייצר הצלחות באופן עקבי".

 

ארד מתייחסת להיבט חשוב נוסף באסטרטגיית הצמיחה הנוכחית של הוועד האולימפי - נכונות להשקיע בענפים חדשים ומתפתחים. לדבריה, בוועד שואפים להעניק הזדמנות לענפים מתפתחים ולספורטאים עם פוטנציאל, גם אם הם עדיין לא הגיעו להישגים בולטים. גישה זו מייצגת שינוי בתפיסה המסורתית של הקצאת משאבים בספורט הישראלי, שעד היום התמקדה בעיקר בענפים עם הישגים מוכחים. "לעתים הפוטנציאל לפריצת דרך טמון דווקא בתחומים חדשים או פחות מוכרים", היא אומרת.

נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית. ניצחו במדליית כסף / צילום: Reuters, Naoki Nishimura/AFLO SPORT

"ההשקעה התקציבית לא מספקת"

התקציב של הוועד בשנת 2024 עומד על 38 מיליון שקל, סכום שכולל תוספת שהתקבלה מהוועד האולימפי הבינלאומי לקראת המשחקים בפריז. טווח המלגות עבור הספורטאים הוא 8,500־3,000 והוא תלוי בהצלחה שלהם. שנה לפני כן, התקציב עמד בפועל על 50.8 מיליון שקל.

ארד טוענת שכדי לייצר צמיחה אמיתית, ישראל חייבת לפתח מודל תקציבי דינמי. "לצד תוכניות הניהול האסטרטגיות", היא אומרת, "אנחנו צריכים להסכים שכאשר אנו עומדים ביעדים, התקציב גדל בהתאם. אחרת נאלץ להתמודד עם מצב שאותו אני מכנה 'קנס המצוינות', כלומר מצב בו ההצלחה שלנו מובילה בפועל לירידה בתמיכה הפרטנית בספורטאים". היא מדגימה: "אם יש לך תקציב קבוע של 100 שקלים עבור 20 ספורטאים, כל אחד מקבל חמישה שקלים. אבל אם מספר הספורטאים גדל ל־40 והתקציב נשאר זהה, כל ספורטאי יקבל פחות".

מהי התוכנית התקציבית שלכם?

"אנחנו מציעים מודל צמיחה דינמי. התקציב הנוכחי להשקעה בספורטאי אולימפי עומד על כ־455 אלף שקל בשנה, אבל אנחנו שואפים להגדיל אותו משמעותית". לדבריה, התוכנית כוללת הגדלה הדרגתית של מספר הספורטאים בסגלים האולימפיים, מ־160 כיום ליעד של מעל 500 ספורטאים עד שנת 2032.

עוד מדגישה ארד את הצורך בהגדלת ההשקעה בספורטאי נוער, שכיום עומדת על כ־50 אלף שקל. "אנחנו מבקשים תוספת של כ־20 מיליון שקל לשם כך", היא אומרת, ומדגישה: "מדובר בצעד קריטי להבטחת העתיד של הספורט הישראלי".

רז הרשקו, ניצחה במדליית ארד בג'ודו / צילום: Reuters, Arlette Bashizi

לצד זאת, ארד מציינת שנרשם שיפור משמעותי בהשקעת המדינה בספורט האולימפי. "בניגוד לעבר, ספורטאי בכיר יכול לקבל כיום תמריץ של עד 100 אלף שקל בשנה בתחרויות, בנוסף למלגה חודשית. זו התקדמות משמעותית". ועדיין, לדבריה, "זה לא מספיק. המדינה צריכה להשקיע יותר תקציבים. המטרה שלנו היא לא רק לשמר את ההישגים, אלא להתקדם ולהתחרות לצד מדינות מובילות בעולם".

ההורים נאלצים לשאת בנטל המימון

אחד האתגרים שעמו מתמודד הספורט הישראלי נוגע ל"מערכת ההזנה", קרי איתור הכישרונות הצעירים. "אנחנו חייבים לשפר את הטיפול בספורטאים הצעירים כדי להבטיח שיהיה לנו מאגר גדול ואיכותי של אנשים שיוכלו להגיע לצמרת בעתיד", אומרת ארד.

בהמשך ישיר לכך, היא מתארת את מבנה הספורט הישראלי כ"פאזל מורכב", המתפתח ומשתנה לאורך השנים, תוך התייחסות למימון בשלבים השונים. "הספורט הישראלי מורכב משכבות פעילות: יש את הספורט בחוגים, הספורט התחרותי, וברמה הגבוהה ביותר - הספורט ההישגי". בשלבים הראשוניים, מימון הפעילות הספורטיבית מגיע בעיקר מההורים. "ספורטאי בראשית דרכו הולך לחוג ומשלם את העלות בעצמו. ככל שהוא מתקדם, עלויות האימונים, הציוד ומחנות האימון גדלות - וההורים ממשיכים לשאת בנטל".

המעבר למימון ציבורי מתחיל רק בשלבים מתקדמים יותר. "רק כשספורטאי מצטרף לנבחרות רשמיות, לסגלי הנוער או לסגלים האולימפיים, הוא זוכה לתמיכה. בשלב זה, תוכניות האימון, התחרויות, המלגות והמעטפת המקצועית והמדעית ממומנות במלואן מתקציבים מערכתיים". ארד אומרת שמדובר באתגר משמעותי, שכן ההשקעה בשלבים המוקדמים קריטית לפיתוח עתודת ספורטאים איכותית, אך את העלויות צריכים בעיקר לממן המשפחות.

היעד הבא: אולימפיאדה דרך מסך המחשב

מעבר לתפקידה בישראל, ארד ממלאת גם תפקיד משמעותי בזירה האולימפית הבינלאומית; היא חברה במספר ועדות מרכזיות של הוועד האולימפי הבינלאומי, ביניהן ועדת השיווק ושיתופי פעולה, ועדת החדשנות והטכנולוגיה ו־וועדת eSports (תחום המשחקים הממוחשבים). לדבריה, ההחלטה של הוועד האולימפי הבינלאומי לקיים משחקי eSports החל מהשנה הבאה, שנת 2025, היא שינוי משמעותי: "זו דרך להתחבר לדור הצעיר ולהתאים את התנועה האולימפית לעידן הדיגיטלי. צעד זה גם פותח אפשרויות חדשות לספורטאים ולמדינות להצטיין בזירה הבינלאומית".

תום ראובני, זכה במדליית הזהב בשייט / צילום: רויטרס

עוד היא מוסיפה כי בוועד מתכוונים לשלב שלושה סוגים של תחרויות: הראשון הוא ספורט וירטואלי (כמו רכיבה על אופניים מחוברות למערכת אונליין), השני הוא ספורט דיגיטלי (כמו כדורגל), והשלישי הוא משחקי אסטרטגיה ומיומנות שמתאימים לערכים האולימפיים".

משחקים אולימפיים בצל המלחמה

אירוע הספורט הגדול בעולם נפתח בפריז בחודש שעבר בצל המלחמה בעזה וההפגנות והמחאות הגלובליות נגד ישראל. כמו כל אולימפיאדה, לא מעט לחץ הופעל על הספורטאים הישראלים, אך השנה על כתפיהם הוא היה הרבה יותר משמעותי, בעיקר בגלל התקופה הקשה שבה המדינה נמצאת.

"בתחילת המלחמה קיימנו פגישות עם הספורטאים שלנו", משחזרת ארד. "הם שאלו אותנו באיזה זכות אנחנו נתאמן כשכל המדינה מגויסת למאמץ המלחמתי. השבנו להם שכל אחד מייצג את ישראל בזירה אחרת, והמקום שהם הכי יכולים לייצג בו את המדינה הוא התחרויות הבינלאומית - ואם נצליח להגיע למשחקים האולימפיים מוכנים, אז הם יביאו המון גאווה למדינה, וגם יראו לעולם פן אחר של ישראל".

עוד כתבות

עוזי דנינו / צילום: דוד מלכה

צמד בכירי שוק ההון בעבר ירכשו את המותג פסגות; ישלמו כ-74 מיליון שקל

חברת כרמל קרדיט של עוזי דנינו (לשעבר מנכ"ל אקסלנס) ורונן טורם (מגדל שוקי הון) צפויה לרכוש את הנכסים האחרונים שנותרו לרני צים מבית ההשקעות - חבר הבורסה והמותג פסגות ● רוב תמורת העסקה משקפת את המזומן שבקופת חבר הבורסה וכן חוב לרוכשים

החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם ● המשרוקית של גלובס

רב ניצב דני לוי / צילום: דוברות המשטרה

בעקבות ההתבטאות הבעייתית: האגודה למען הלהט"ב דורשת מהמפכ"ל דני לוי התנצלות פומבית

לאחרונה נחשף בחדשות 12 כי בשיחה שקיים לוי בתחילת השנה, כשהיה מפקד מחוז חוף, הוא אמר: "אני לא מסוגל לראות שני בחורים שהולכים יד ביד ברחוב, זה מגעיל" ● האגודה למען הלהט"ב: "המסר שמתקבל בציבור מאמירות המפכ"ל הוא שאם יפגעו בחברי הקהילה שלנו, לא יהיו לכך השלכות"

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

איך יחיא סינוואר מצליח להתחמק מצה"ל?

השימוש של יחיא סינוואר בתקשורת לואו-טק משבש את המאמצים של ישראל להרוג אותו ● "אני די בטוח שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה