גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היוזמה שתפגע במעלימי המס ותכניס מיליארדים למדינה

שווי השטרות הכחולים שמסתובבים בישראל מגיע ליותר מ־100 מיליארד שקל, אך מוערך שרובם כלל לא משמשים לרכישות אלא לצבירת הון שחור ● אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי טוענים כי ביטול השטרות יכניס למדינה יותר מ־20 מיליארד שקל כבר בשנה הבאה - ויאלץ את מעלימי המס להיחשף

שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock
שטרות של 200 שקל / צילום: Shutterstock

על רקע ההבטחות של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להילחם בהון השחור באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, אנשי עסקים ובכירים לשעבר במגזר הציבורי מציעים דרכים נוספות להיאבק בהון הבלתי־ממוסה, לרבות דרך מפתיעה במיוחד: לבטל את שטרות ה־200 שקל כליל, שלדבריהם מוחזקים בהם כמויות אדירות של הון שחור. חלק מההנחות אופטימיות למדי, אך מדובר בצעדים שייתכן שיכניסו לא מעט כסף לקופת המדינה בתקופה בה היא זקוקה לו נואשות.

ניתוח | המהלך לביטול היטל ההשבחה: העיריות והשמאים זועמים
כך מבקש האוצר לחייב חברות לשחרר "רווחים כלואים"
בלעדי | גזירה נוספת: באוצר בוחנים העלאת המע"מ ל-18.5%

במסמך המדיניות מוצעים שלושה צעדים עיקריים למאבק בהון השחור, שיכולים להוסיף לקופת המדינה כמעט 22 מיליארד שקל כבר ב־2025. הצעד הראשון וה"צבעוני" ביותר הוא כאמור ביטול שטרות ה־200 שקל, שעל פי בנק ישראל מהווים קרוב ל־80% משווי השטרות המוחזקים בידי הציבור.

זה נתון מפתיע לכאורה, שכן רוב תנועת הכסף שלנו לא מתבצעת בשטרות הגדולים - אך זה בדיוק העניין: הכסף הזה לא משמש לתשלומים, אלא לאגירת הון, בצורה שלעתים קרובות משמשת להעלמת מס. על פי מחקר של הבנק המרכזי האירופי על בסיס נתונים מ־2008, רק שליש מהשטרות בידי הציבור שימשו לתשלומים בפועל, והשאר כצורה לאחסון הון.

לא ברור עדיין מה הסיכוי של הצעות אלו, שהוגשו בצהרי יום חמישי לבכירי האוצר, בנק ישראל וראש הממשלה, אך הן בהחלט משתלבות עם המגמה ארוכת הטווח של רשות המסים לצמצם את השימוש במזומן ולדווח על עסקאות משמעותיות. רק השבוע נרשם מעצר ראשון בעזרת תכנית "חשבוניות ישראל" של הרשות, בגין הוצאת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 135 מיליון שקל, תוך הימנעות מתשלום 20 מיליון שקל במסים.

חשיפת מעלימי המס

"בשטרות האלה מתחבא רוב ההון השחור", אומר ד"ר אדם רויטר, יו"ר חיסונים פיננסים, שחתום על המסמך. לצדו חתומים גם ד"ר אודי לוי שכיהן כראש "צלצל" במוסד, נגה קינן, יו"ר פורום ראשי החברות, פרופ' אשר טישלר, לשעבר דקאן הפקולטה לניהול באוניברסיטת ת"א, עדן בר טל, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת ויו"ר הרשות השנייה, עו"ד רז נזרי, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, משה טרי לשעבר יו"ר הרשות לניירות ערך, נורית זאבי, מהנדסת ויזמת, ואייל עופר, מומחה לנתיבי העברות כספים בכלכלות צללים.

ניתן להניח שלא כל המזומן המשמש לצבירת הון הוא כזה שהועלם ממנו מס, אך כנראה מדובר בחלק ניכר ממנו: "במדינה מודרנית, בה יש תשתית בנקאית חזקה, אין סיבה לבעל עסק להחזיק מזומן רב שכן זה הופך אותו למטרה קלה לשוד", אומר רויטר. זאבי מוסיפה ש"ניתן להניח שהרוב הגדול של המזומנים שלא משמשים לרכישה בפועל - משמשים לצבירת הון והעלמת מס. בסופו של דבר אנשים יקנו עם זה רכב, דירה או ילבינו אותו בדרך אחרת".

על כן, הם מציעים, יש לבטל לגמרי את שטרות ה־200 שקל. בנק ישראל יכריז שתוך זמן קצר שטרות אלו מבוטלים ולא יוכלו לשמש יותר כמטבע עובר לסוחר, ואנשים המחזיקים בהם יצטרכו להגיע לבנקים ולהחליפם בשטרות אחרים, או להפקיד אותם בחשבון הבנק שלהם. לדברי המציעים, "המהלך יאפשר צמצום דרמטי של כמות המזומנים במחזור ויאלץ מעלימי מס להיחשף, לדווח ולשלם לאוצר המדינה על מנת להחליף את הכספים, להפקידם - או להפסידם".

במסמך מודגשת החשיבות של קביעת לוח זמנים קצר ביותר להחלפת או הפקדת השטרות, "כדי לא לאפשר למחזיקים לנקוט אמצעי מעקף ולתמרץ להשתתף במהלך 'גילוי מרצון' של רשות המסים כדרך היחידה למנוע את אובדן כספם". 

מהלך זה של גילוי מרצון הוא השלב הבא בתכנית שהם מציעים, שיאפשר למי שמחזיק בכמויות מזומן גדולות להפקיד אותן בצורה מיידית תוך "חסינות מאישומים פליליים לגבי אי הדיווח על הכנסות, ותשלום מס מופחת ללא קנסות". כך, אומר רויטר, "השיפוצניק שהעלים מס עד כה יאלץ להפסיק לצבור מזומן, ויהיה לו מקל וגזר כאחד להתחיל ולשלם מסים כחוק".

הערכות אופטימיות למדי

"ניסיון העבר מלמד שמהלכי גילוי מרצון הקטינו את הרצון של מעלימי המס לחזור על העבירה", לדברי המציעים, כך שתשלומי המס צפויים לעלות בקביעות. בהמשך, תנאי הגילוי מרצון יהפכו למחמירים יותר ויותר, עד שלא תהיה ברירה אלא להיפטר מכל השטרות. בצורה כזאת, הם מאמינים, יהיה ניתן לגבות 75% מההון השחור שהיום מאוחסן בשטרות אלו.

עם זאת, ייתכן שמדובר בהערכה אופטימית למדי שכן ניתן להעלים את ההון בדרכים אחרות, וגם לאחר ה"שוק" הראשוני של ביטול שטרות ה־200, ימצאו שטרות אחרים או דרכים אחרות לאחסן את ההון. אך בטווח הארוך, הם שואפים להפוך את ישראל ל"מדינת חסרת מזומן" בצורה שתקשה מאוד על העלמת מס. לדברי זאבי, "כל הצעדים צריכים להיעשות ביחד כדי להיות אפקטיביים. אחרת ההון השחור יעבור ממקום א' למקום ב'".

צעדים משלימים נוספים שהם מציעים הם גם הרחבת חובת הדיווח לרשויות, שימוש בכלי בינה מלאכותית ואיסור על שימוש בתחליפי מזומן, כמו מתכות יקרות, בהיקף משמעותי.

אך אפילו אם מדובר בחישוב אופטימי, והצעד יניב רק חלק מה־21.9 מיליארד שקל שהם טוענים שיכולים להיכנס לקופת המדינה, עדיין מדובר בכסף בסדר גודל שיוכל לסייע לצמצם ולסגור את הגירעון הגבוה שאנחנו סובלים ממנו כעת. על פי בר טל, "האפשרויות הן 'גזירות' שידכאו את הצמיחה, או לעשות את הדבר הנכון. ובטווח הארוך, זה יאפשר לצמצם את הנטל על מי שמשלם מס כחוק היום".

"מלחמה בהון השחור" הפכה לסיסמה קלישאתית, כמעט פארודית, של מי שמעוניין להתחמק מצעדים כואבים אך הכרחיים כמו קיצוץ בהוצאות הממשלה או העלאת מסים. אך שר האוצר סמוטריץ' מבטיח שהפעם נעשתה עבודה מקצועית נרחבת, לרבות מיקוד טכנולוגי, שתאפשר לצמצם את העלמות המס ולהכניס עוד כספים לקופת המדינה. כעת חובת ההוכחה מוטלת עליו - האם יצליח ליצוק תוכן אמיתי לתוך הסיסמה השחוקה?

עוד כתבות

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"

התחנה הגדולה בישראל. רוטנברג באשקלון / צילום: צילום: יוסי ליאון, חברת החשמל

המדינה רוצה לשים סוף למחירים המופרזים של יצרני החשמל הפרטיים

רשות החשמל תערוך שימוע במטרה להגביל את המחיר שדורשים היצרנים - שלטענתה מנותק מהעלויות בפועל ● השחקנים בשוק מתרעמים על שינוי כללי המשחק. האם הציבור ישלם על כך?

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"מוכן להתערב על בקבוק ויסקי": סמוטריץ' מאמין שהגירעון לא יעבור את היעד

שר האוצר טען בוועדת הכספים כי למרות פריצת התקציב ב-3.4 מיליארד שקל, הגירעון לא יעלה על היעד שהציב האוצר לסוף השנה (6.6%) ● לדבריו, "תמיד כשאתה מניח תקציב, יש סיכונים מלמעלה ומלמטה. אחד הסיכונים שהתממשו הוא הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון, ומעט בדרום" ● הדיון הסתיים לאחר חילופי צעקות והטחת האשמות הדדיות בנושאי התקציב וניהול המלחמה

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

מפעל הפיתוח של אינטל באורגון, ארה''ב / צילום: אינטל

הסכם עם הפנטגון ופריצת דרך טכנולוגית: מה עומד מאחורי העלייה במניית אינטל

אינטל אומנם עוברת תקופה קשה, אך היא זכתה לאחרונה לכמה בשורות המעידות על יכולתה להפוך לארגון המייצר בטכנולוגיות מתקדמות של מתחת ל-5 ננומטר ● בין היתר, אתר בלומברג דיווח במהלך סוף השבוע כי אינטל חתמה על הסכם עם הפנטגון המאפשר לו לרכוש שבבים בהיקף של עד 3.5 מיליארד דולר

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים