גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש של XPENG  יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק ● אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

Xpeng G6 / צילום: יח''צ
Xpeng G6 / צילום: יח''צ

אוגוסט היה חודש סוער עבור חברת XPENG הצעירה. ב־20 באוגוסט הציגה החברה את הדוח הכספי שלה לרבעון הראשון ובו הפסד נטו של כ־183 מיליון דולר.

אלא שימים ספורים לאחר מכן פצחה החברה בפסטיבל תקשורתי עם הודעות על פיתוח עצמאי של צ'יפ AI למכוניות ורובוטים, השקה קרובה של "מכונית־מרחפת" והשקעה של מכונית סדאן חשמלית חדשה, שתתחרה מול טסלה 3 אבל תעלה חצי ממנה.

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין
האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

ספק אם הפרויקטים הללו יתרמו לרווחיות החברה בעתיד הנראה לעין אם בכלל. אבל המשקיעים הגלובליים נדבקו בהתלהבות ומניית החברה טסה ב־21%.

הסיפור הזה מזכיר מאוד את טקטיקות ניפוח הערך שבהן השתמש אילון מאסק בשנות ההפסדים של טסלה (וגם היום) ולא במקרה. חברת XPENG מקפידה לחקות במדויק את המודל העסקי, התעשייתי, ההנדסי והפיננסי של טסלה.

לכן אין זה מפתיע, שגם הקרוס־אובר קופה החדש של החברה, G6, תוכנן ועוצב כדי להתחרות ישירות בטסלה Y, שהיא הדגם הנמכר ביותר של טסלה והמכונית חשמלית הנמכרת ביותר בעולם.

עיצוב חיצוני

הדמיון בין ה־G6 לטסלה בולט במיוחד בפרופיל הצד הדינמי, שמציג חלונות צד נטולי מסגרת טיפה וקשת גג דקיקה ומעודנת, שזורמת לאחור בקו "מהיר" לעבר עמודים אחוריים צרים. הדמיון ניכר גם בשמשה הקדמית הפנורמית, שמתמזגת עם משטח הזכוכית של הגג בקו רצוף. אם כי החרטום עצמו שומר על המראה המשפחתי של XPENG בזכות פנסים רוחביים דקיקים לכל רוחב החזית. הזנב מחצין ספוילרים, ששוברים את הרצף בין השמשה האחורית לבין גג, וירכתיים מאסיביות.

בסך הכול זו מכונית גדולה ונאה, שמושכת לא מעט מבטים, אם כי יש להניח שחלקם בגלל הצבע הכתום העז של רכב ההדגמה. ספק אם בצבע לבן הרכב יקבל תשומת לב דומה.

פנים הרכב

אם את העיצוב החיצוני של הרכב עוד אפשר להגדיר "בהשראת טסלה Y" עיצוב תא הנוסעים כבר גובל בטריטוריה של הפרת זכויות יוצרים. לאחר כניסה לתא מבעד למפתן (די גבוה אבל נוח) מוצאים עצמם הנהג ונוסעיו בחלל עם עיצוב מינימליסטי וכמעט סטרילי, שמזכיר מאד את ה־Y. הראות לפנים פתוחה הודות לשמשה הענקית, מערך הפיקוד נטול מתגים או הפרעות חזותיות כלשהן ואפילו אין בו תא כפפות, שישבור את הרצף.

כמו בטסלה Y, מרחב הפנים ענק והישיבה בו מזכירה קצת ישיבה בתוך מערה, במיוחד מאחור. חמישה מבוגרים בגודל מלא ייהנו בתא משפע של מקום לראש, לכתפיים ולרגליים והמושבים עצמם נוחים מאד מבלי להיות רכים מדי. את גב המושב האחורי גם ניתן להטות לאחור בזווית נדיבה לטובת נמנום מזדמן.

איכות ההרכבה והחומרים הגלויה לעין טובה וסביבת הנהג עטויה בשלל משטחים רכים. אבל בפינות נסתרות וחלק התחתון של הדלתות האצבעות נתקלות בלא מעט פלסטיק מחוספס וזול למגע. בידוד הרעשים מצוין תודות לשימוש בשמשות כפולות, שמגיע כסטנדרט בכל הדגמים.

מולטימדיה ומצלמות

המסך המרכזי הגדול (כ־15 אינץ') אומנם רוחבי ולא אנכי כמו אצל טסלה ויש גם מסך נוסף קטן יותר שמתפקד כלוח מחוונים שימושי, שאין לטסלה. אבל עיצוב הקונסול המרכזי "הצף", המיקום והעיצוב של צמד מחזיקי הכוסות, המתג הסמוי לפתיחת הדלתות, גג הזכוכית הענק ועוד יגרמו לבעלי טסלה Y "להרגיש כמו בבית". כך גם מערכת ההפעלה ותפריטי המגע, ששולטים אפילו בפעילויות בסיסיות כמו כוונון מראות, עוצמת הקול ומערכת האקלים.

שיטת התפעול הזו מכוונת בעליל לדור הסלולר ההיפר אקטיבי, אבל האמת היא שגם שמרנים יכולים לוותר כאן על רוב תפריטי המגע הודות למערכת זיהוי קולי (באנגלית) הנעזרת בבינה מלאכותית, שהיא הטובה ביותר בה נתקלנו עד היום.

האבזור התקני בכל הגרסאות מפגין נדיבות סינית טיפוסית וכולל בין השאר ריפוד דמוי עור, דלת אחורית חשמלית, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית, מטען אלחוטי מהיר וחבילת סיוע לנהיגה עם לא פחות מ־12 מצלמות היקפיות ויכולות אוטונומיות מתקדמות, כולל חניה אוטונומית.

כמו בטסלה הרכב מגיע גם עם חיבור אלחוטי מובנה וקבוע לרשת של היצרנית בסין, דרך הענן. הוא מספק שירותים מקוונים שימושיים ללא צורך לחבר את הטלפון האישי, אבל קצת מטריד בהיבט של שמירה על הפרטיות.

תא מטען

תא המטען מציע נפח מכובד של 571 ליטר והוא נוח יחסית להעמסה הודות לדלת אחורית רחבה וחשמלית.

מנוע, סוללה וטווח נסיעה

את ה־G6 אפשר לקבל עם הנעה אחורית עם סוללה בגודל צנוע יחסית של 66 קילוואט או עם סוללה גדולה של 87 קילוואט. זאת לצד גרסת ביצועים עם שני מנועים. למבחן התייצבה הגרסה האמצעית, "לונג ריינג'", שמצוידת במנוע בודד בהספק של 286 כ"ס ועם הסוללה הגדולה.

כמו בשאר דגמי XPENG מערכת ההנעה מצוינת. אפילו נגיעה עדינה בדוושת התאוצה במצב התכנות הרגיל משחררת מייד תאוצות ליניאריות מהנות. בעליות תלולות המהירות נצברת בקצב רציני וגם בשיוט על הכביש המהיר במהירויות תלת ספרתיות מכובדות נותרות מספיק רזרבות ליציאה מהירה לעקיפה.

בגרסה הזו הטווח המוצהר ב־WLTP הוא 570 ק"מ, קרוב לוודאי שנהג מתון שנוסע במזג אוויר רגיל יוכל להשיג טווח ריאלי של 500 ק"מ פלוס. אבל תחת השמש הקופחת של הקיץ הישראלי ועם גג זכוכית עצום ונטול כיסוי פנימי נגלל, הסוללה עבדה שעות נוספות לטובת המזגן והטווח התקצר ב־20% לפחות.

על הכביש

על הכביש ה־G6 סופג זעזועים בצורה בוגרת ומיומנת וזה לא הישג מבוטל לכלי, ששוקל 2.1 טונות, ניצב על חישוקי 20 אינץ' ואין לו מתלי אוויר. באגף הדינמי צריך להנמיך את הציפיות. אומנם ניתן לכוונן אלקטרונית את תגבור ההיגוי אך המנעד שלו עדיין נע בין "קליל וחסר תחושה" לבין "כבד ומעורפל".

אחיזת הכביש טובה תודות לצמיגי מישלין מצוינים ונטיית הגוף סבירה בפניות הדוקות. אבל המשקל והממדים לא מעודדים שעשועי אספלט דינמיים כלשהם.

מחיר

ה־G6 מציע תמחור סופר־אגרסיבי שמתחיל ב־200 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע ל־225 אלף שקל לדגם הלונג־ריינג' (255 אלף לדגם הביצועים). המחירים האלה מציבים את הרכב קרוב מאוד לצמרת טבלת התמורה למחיר והם כבר יצרו מסה ראשונית מרשימה של מכירות, שרק תלך ותגבר ככל שנתקרב להעלאת המס בסוף השנה.

חלק מהמתחרות

סקיוול ET5

החל מ-215 אלף שקל עולה הגרסה ארוכת-הטווח של ה-ET5. סוללה של 86 קילוואט מספקת עד 489 ק"מ ולמנוע הספק 204 כ"ס. עיצוב שמרני ותא נוסעים מרווח ומאובזר.

סקיוול ET5 / צילום: יחצ

טסלה RWD Y

218 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של טסלה Y. לרכב תא נוסעים מרווח ושלל טכנולוגיות מתקדמות. המנוע מייצר 306 כ"ס, עם טווח של 455 ק"מ.

 טסלה RWD Y / צילום: יח''צ

עוד כתבות

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

התחדשות עירונית בת''א. איזה סיבות מקבל ביהמ''ש כסירוב לגיטימי? / צילום:  ינאי אלפסי

מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

הדיירים בפרויקט פינוי־בינוי לא רוצים לחתום אבל חוששים מתביעת דייר סרבן? ● לאחרונה עודכן החוק המגדיר מתי סירוב הוא לגיטימי, אך עדיין נותר לבתי המשפט שיקול־דעת לא מבוטל ● גלובס עושה סדר במצב החוקי החדש

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקאי לנשיאות / צילום: ap, AP, Alex Brandon

ניסיון התנקשות נוסף בטראמפ: חשוד נעצר עם רובה ומצלמה

הנשיא לשעבר שיחק גולף במועדון שלו בפלורידה, כשיריות נשמעו מחוץ למתחם • ה-FBI הודיע: חוקרים את האירוע כניסיון התנקשות • אחרי התקרית הנשיא לשעבר הבהיר: "אני בסדר, שום דבר לא יאט אותי, ואני לעולם לא אכנע" • הרשויות המקומיות עצרו חשוד ומצאו רובה חצי אוטומטי ומצלמת גו פרו • נשיא ארה"ב ביידן וסגניתו האריס עודכנו בפרטי האירוע: שמחים שהוא בסדר

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

מפעל הפיתוח של אינטל באורגון, ארה''ב / צילום: אינטל

הסכם עם הפנטגון ופריצת דרך טכנולוגית: מה עומד מאחורי העלייה במניית אינטל

אינטל אומנם עוברת תקופה קשה, אך היא זכתה לאחרונה לכמה בשורות המעידות על יכולתה להפוך לארגון המייצר בטכנולוגיות מתקדמות של מתחת ל-5 ננומטר ● בין היתר, אתר בלומברג דיווח במהלך סוף השבוע כי אינטל חתמה על הסכם עם הפנטגון המאפשר לו לרכוש שבבים בהיקף של עד 3.5 מיליארד דולר

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

זו אחת הקריסות הדרמטיות בשוק ההון, ואלה ההשלכות שלה

הסדר החוב שמקדמת אחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בשוק ההון צפוי לגלח עשרות אחוזים מהתחייבויותיה, עיקרן למשקיעים בקרן הנדל"ן וולת'סטון אותה שיווקה, אשר נחקרת ברשות ני"ע ● נטו פיננסים חייבת לסוכניה 5 מיליון שקל, וחלקם החלו לאחרונה להתקשר מול הגופים המנהלים את כספי הלקוחות - ללא תיווכה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

משאיות קוקה קולה / צילום: איל יצהר

עם סיוע מאוסטרליה: כך תנסה קוקה קולה להפוך את פסק הדין הדרמטי נגדה

החברה המרכזית למשקאות צפויה לערער לעליון על פסק הדין שנחשף בגלובס, לפיו היא תיאלץ לשלם מאות מיליוני שקלים כמס על תשלומים שעברו למותג העולמי במסגרת הסכמי שיווק בלעדיים ● אבל פסקי דין דומים בעולם עשויים להקשות על טענותיה

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים