גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה

לקרוס־אובר החשמלי החדש של XPENG  יש תמחור אטרקטיבי, טווח מרשים, מתלים נוחים ומפרט שקורא תיגר על טסלה Y מובילת השוק ● אבל באגף הדינמי יש חדות ממנה

Xpeng G6 / צילום: יח''צ
Xpeng G6 / צילום: יח''צ

אוגוסט היה חודש סוער עבור חברת XPENG הצעירה. ב־20 באוגוסט הציגה החברה את הדוח הכספי שלה לרבעון הראשון ובו הפסד נטו של כ־183 מיליון דולר.

אלא שימים ספורים לאחר מכן פצחה החברה בפסטיבל תקשורתי עם הודעות על פיתוח עצמאי של צ'יפ AI למכוניות ורובוטים, השקה קרובה של "מכונית־מרחפת" והשקעה של מכונית סדאן חשמלית חדשה, שתתחרה מול טסלה 3 אבל תעלה חצי ממנה.

יותר מאחת מכל חמש: השוק הישראלי מוביל בעולם בשיעור החדירה של מכוניות מתוצרת סין
האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין?

ספק אם הפרויקטים הללו יתרמו לרווחיות החברה בעתיד הנראה לעין אם בכלל. אבל המשקיעים הגלובליים נדבקו בהתלהבות ומניית החברה טסה ב־21%.

הסיפור הזה מזכיר מאוד את טקטיקות ניפוח הערך שבהן השתמש אילון מאסק בשנות ההפסדים של טסלה (וגם היום) ולא במקרה. חברת XPENG מקפידה לחקות במדויק את המודל העסקי, התעשייתי, ההנדסי והפיננסי של טסלה.

לכן אין זה מפתיע, שגם הקרוס־אובר קופה החדש של החברה, G6, תוכנן ועוצב כדי להתחרות ישירות בטסלה Y, שהיא הדגם הנמכר ביותר של טסלה והמכונית חשמלית הנמכרת ביותר בעולם.

עיצוב חיצוני

הדמיון בין ה־G6 לטסלה בולט במיוחד בפרופיל הצד הדינמי, שמציג חלונות צד נטולי מסגרת טיפה וקשת גג דקיקה ומעודנת, שזורמת לאחור בקו "מהיר" לעבר עמודים אחוריים צרים. הדמיון ניכר גם בשמשה הקדמית הפנורמית, שמתמזגת עם משטח הזכוכית של הגג בקו רצוף. אם כי החרטום עצמו שומר על המראה המשפחתי של XPENG בזכות פנסים רוחביים דקיקים לכל רוחב החזית. הזנב מחצין ספוילרים, ששוברים את הרצף בין השמשה האחורית לבין גג, וירכתיים מאסיביות.

בסך הכול זו מכונית גדולה ונאה, שמושכת לא מעט מבטים, אם כי יש להניח שחלקם בגלל הצבע הכתום העז של רכב ההדגמה. ספק אם בצבע לבן הרכב יקבל תשומת לב דומה.

פנים הרכב

אם את העיצוב החיצוני של הרכב עוד אפשר להגדיר "בהשראת טסלה Y" עיצוב תא הנוסעים כבר גובל בטריטוריה של הפרת זכויות יוצרים. לאחר כניסה לתא מבעד למפתן (די גבוה אבל נוח) מוצאים עצמם הנהג ונוסעיו בחלל עם עיצוב מינימליסטי וכמעט סטרילי, שמזכיר מאד את ה־Y. הראות לפנים פתוחה הודות לשמשה הענקית, מערך הפיקוד נטול מתגים או הפרעות חזותיות כלשהן ואפילו אין בו תא כפפות, שישבור את הרצף.

כמו בטסלה Y, מרחב הפנים ענק והישיבה בו מזכירה קצת ישיבה בתוך מערה, במיוחד מאחור. חמישה מבוגרים בגודל מלא ייהנו בתא משפע של מקום לראש, לכתפיים ולרגליים והמושבים עצמם נוחים מאד מבלי להיות רכים מדי. את גב המושב האחורי גם ניתן להטות לאחור בזווית נדיבה לטובת נמנום מזדמן.

איכות ההרכבה והחומרים הגלויה לעין טובה וסביבת הנהג עטויה בשלל משטחים רכים. אבל בפינות נסתרות וחלק התחתון של הדלתות האצבעות נתקלות בלא מעט פלסטיק מחוספס וזול למגע. בידוד הרעשים מצוין תודות לשימוש בשמשות כפולות, שמגיע כסטנדרט בכל הדגמים.

מולטימדיה ומצלמות

המסך המרכזי הגדול (כ־15 אינץ') אומנם רוחבי ולא אנכי כמו אצל טסלה ויש גם מסך נוסף קטן יותר שמתפקד כלוח מחוונים שימושי, שאין לטסלה. אבל עיצוב הקונסול המרכזי "הצף", המיקום והעיצוב של צמד מחזיקי הכוסות, המתג הסמוי לפתיחת הדלתות, גג הזכוכית הענק ועוד יגרמו לבעלי טסלה Y "להרגיש כמו בבית". כך גם מערכת ההפעלה ותפריטי המגע, ששולטים אפילו בפעילויות בסיסיות כמו כוונון מראות, עוצמת הקול ומערכת האקלים.

שיטת התפעול הזו מכוונת בעליל לדור הסלולר ההיפר אקטיבי, אבל האמת היא שגם שמרנים יכולים לוותר כאן על רוב תפריטי המגע הודות למערכת זיהוי קולי (באנגלית) הנעזרת בבינה מלאכותית, שהיא הטובה ביותר בה נתקלנו עד היום.

האבזור התקני בכל הגרסאות מפגין נדיבות סינית טיפוסית וכולל בין השאר ריפוד דמוי עור, דלת אחורית חשמלית, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית, מטען אלחוטי מהיר וחבילת סיוע לנהיגה עם לא פחות מ־12 מצלמות היקפיות ויכולות אוטונומיות מתקדמות, כולל חניה אוטונומית.

כמו בטסלה הרכב מגיע גם עם חיבור אלחוטי מובנה וקבוע לרשת של היצרנית בסין, דרך הענן. הוא מספק שירותים מקוונים שימושיים ללא צורך לחבר את הטלפון האישי, אבל קצת מטריד בהיבט של שמירה על הפרטיות.

תא מטען

תא המטען מציע נפח מכובד של 571 ליטר והוא נוח יחסית להעמסה הודות לדלת אחורית רחבה וחשמלית.

מנוע, סוללה וטווח נסיעה

את ה־G6 אפשר לקבל עם הנעה אחורית עם סוללה בגודל צנוע יחסית של 66 קילוואט או עם סוללה גדולה של 87 קילוואט. זאת לצד גרסת ביצועים עם שני מנועים. למבחן התייצבה הגרסה האמצעית, "לונג ריינג'", שמצוידת במנוע בודד בהספק של 286 כ"ס ועם הסוללה הגדולה.

כמו בשאר דגמי XPENG מערכת ההנעה מצוינת. אפילו נגיעה עדינה בדוושת התאוצה במצב התכנות הרגיל משחררת מייד תאוצות ליניאריות מהנות. בעליות תלולות המהירות נצברת בקצב רציני וגם בשיוט על הכביש המהיר במהירויות תלת ספרתיות מכובדות נותרות מספיק רזרבות ליציאה מהירה לעקיפה.

בגרסה הזו הטווח המוצהר ב־WLTP הוא 570 ק"מ, קרוב לוודאי שנהג מתון שנוסע במזג אוויר רגיל יוכל להשיג טווח ריאלי של 500 ק"מ פלוס. אבל תחת השמש הקופחת של הקיץ הישראלי ועם גג זכוכית עצום ונטול כיסוי פנימי נגלל, הסוללה עבדה שעות נוספות לטובת המזגן והטווח התקצר ב־20% לפחות.

על הכביש

על הכביש ה־G6 סופג זעזועים בצורה בוגרת ומיומנת וזה לא הישג מבוטל לכלי, ששוקל 2.1 טונות, ניצב על חישוקי 20 אינץ' ואין לו מתלי אוויר. באגף הדינמי צריך להנמיך את הציפיות. אומנם ניתן לכוונן אלקטרונית את תגבור ההיגוי אך המנעד שלו עדיין נע בין "קליל וחסר תחושה" לבין "כבד ומעורפל".

אחיזת הכביש טובה תודות לצמיגי מישלין מצוינים ונטיית הגוף סבירה בפניות הדוקות. אבל המשקל והממדים לא מעודדים שעשועי אספלט דינמיים כלשהם.

מחיר

ה־G6 מציע תמחור סופר־אגרסיבי שמתחיל ב־200 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע ל־225 אלף שקל לדגם הלונג־ריינג' (255 אלף לדגם הביצועים). המחירים האלה מציבים את הרכב קרוב מאוד לצמרת טבלת התמורה למחיר והם כבר יצרו מסה ראשונית מרשימה של מכירות, שרק תלך ותגבר ככל שנתקרב להעלאת המס בסוף השנה.

חלק מהמתחרות

סקיוול ET5

החל מ-215 אלף שקל עולה הגרסה ארוכת-הטווח של ה-ET5. סוללה של 86 קילוואט מספקת עד 489 ק"מ ולמנוע הספק 204 כ"ס. עיצוב שמרני ותא נוסעים מרווח ומאובזר.

סקיוול ET5 / צילום: יחצ

טסלה RWD Y

218 אלף שקל עולה גרסת הפתיחה של טסלה Y. לרכב תא נוסעים מרווח ושלל טכנולוגיות מתקדמות. המנוע מייצר 306 כ"ס, עם טווח של 455 ק"מ.

 טסלה RWD Y / צילום: יח''צ

עוד כתבות

יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ דוד ביטן, בדיון בוועדת הכלכלה על הצעות החוק בעניין תאגיד השידור, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן חוסם את ההצעה לסגירת התאגיד: "צריך שידור ציבורי"

לאחר שח"כ ביטן קבע כי הצעת החוק של של ח"כ גוטליב להפרטת תאגיד השידור הציבורי לא תקודם בוועדת הכלכלה - גוטליב ושר התקשורת קרעי הודיעו כי יעבירו את הדיון בהצעה לוועדה אחרת ● במקביל הודיע ביטן כי יעסוק בהצעת החוק של ח"כ בוארון, העוסקת בהכפפת תקציב התאגיד לתקציב המדינה

אילון מאסק / צילום: ap, Susan Walsh

תביעה נגד אילון מאסק: נזק של 150 מיליון דולר למשקיעי טוויטר

רשות ני"ע האמריקאית טוענת כי איש העשיר בעולם הפר את החוק בקשר עם מניות הרשת החברתית שרכש ב-2022 ● מבקשת להטיל עליו קנס וכן לחייבו בתשלום  הסכומים שלכאורה חסך לעצמו

הדיון בוועדת החוקה, היום / צילום: דוברות הכנסת

האופוזיציה החרימה: ועדת חוקה אישרה לדון במתווה לוין-סער

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ רוטמן, כינס ישיבה בנושא - ומיד, ללא דיון, העלה להצבעה את ההצעה להשיב את הצעת החוק מהנחתה בכנסת לדיון בוועדה, זאת לצורך תיקון החוק למתווה שהציעו השרים לוין וסער לשינוי הוועדה לבחירת שופטים ● האופוזיציה החרימה את הדיון; ח"כ סגלוביץ: "זו דרך נכלולית להחזיר את המהפכה המשטרית כאילו בהסכמות"

ג'ארד קושנר / צילום: Associated Press, Alex Brandon

קושנר קרוב מתמיד להפוך לבעל המניות הגדול ביותר בהפניקס

רשות שוק ההון צפויה לאשר לקרן של ג'ארד קושנר להחזיק עד 10% מהפניקס – אבל תקבע מגבלות ● בחצי שנה מאז שקרן אנפיניטי רכשה 4.95% ממניות חברת הביטוח הגדולה בישראל היא מורווחת על הנייר ביותר מחצי מיליארד שקל

משפחות החטופים / צילום: אלון גלבוע

עסקת החטופים הולכת ומתבהרת: אלה הפרטים הידועים

שני לוחמים נפצעו קשה, ולוחם נוסף נפצע קל בג'נין ● ישראל עדיין מחכה לתשובת חמאס, שלמרות כל הסימנים החיוביים עדיין לא מסר הודעה רשמית כי העסקה יוצאת לפועל ●  היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: מקווים לסגור עסקת חטופים עוד השבוע ● צה"ל תקף מהאוויר בג'נין: פלסטינים מדווחים על 6 הרוגים ● 98 חטופים - 467 ימים למלחמה ● עדכונים שוטפים

בניית דירות חדשות / צילום: Shutterstock

כל שיאי ההלוואות בנדל"ן נשברו בדצמבר. אלה המספרים

בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף של 13.8 מיליארד שקל, שגבוה אף מחודשי השיא של 2021-2 ● ההערכה היא שהפעם רוכשי דירות רצו להקדים את המשכנתאות להעלאת המע"מ, כך שיוכלו לשלם ליזמים כמה שיותר על הדירה לפני העלאת המס

דיווח: מטא יוצאת בגל פיטורים גלובלי נוסף - 5% מהעובדים יועזבו

לפי דיווח בבלומברג, מטא צפויה לפטר את העובדים שיקבלו את הערכות המקצועיות הנמוכות ביותר ● נכון לרבעון השלישי של 2024, מספר העובדים הגלובלי של מטא עמד על 72,400 עובדים, מתוכם כ-1,000 בישראל

צילומים: AP-Michael Varaklas, Stephanie Scarbrough, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה רוצה ארדואן ולמה עסקת חטופים משתלמת כל כך לקטאר

קטאר, מצרים וטורקיה ממצבות עצמן שוב כמתווכות מרכזיות בין ישראל לחמאס ● בעוד קטאר מבקשת לשפר את תדמיתה מול ארה"ב, מצרים נאבקת לשקם את הכנסות תעלת סואץ, וטורקיה רואה במגעים הזדמנות לשמור על השפעתה באזור ● גלובס בוחן את המהלכים מאחורי הקלעים

רו''ח אפי סנדרוב, המנהל המורשה של חברת סלייס / צילום: באדיבות מגדל

סלייס: משפחת גולדברג לא תבצע שינויים בנדל"ן ובמניות עד יוני

בית המשפט אישר לפרסם את פרטי ההסכמות שאליהן הגיע המנהל המורשה של חברת הגמל שקרסה ● ההסכמות נוגעות ל"טענות בקשר לכשלים וליקויים בסלייס נגד המנכ"ל לשעבר אסף גולדברג, ובקשר למחדל בפיקוח על הנעשה בחברה נגד הדירקטורים שי ושמעון גולדברג, בעל השליטה לשעבר בחברה"

אנליסט ומיטב הובילו בתשואות בשנת 2024 / צילום: Shutterstock

אחד הנתונים הכי חשובים למשקיעים יפורסם בקרוב. באנליסט, מיטב והפניקס הולכים לחגוג

השבוע יפורסמו נתוני התשואות של אחת מהשנים הטובות שהיו לחוסכים בישראל ● גלובס מסמן מי צפויים בצמרת התשואות (אנליסט, מיטב והפניקס), מדוע אלטשולר שחם וילין לפידות, שהצטיינו במחצית הראשונה, ירדו לאמצע ואיזו חברת ביטוח סיימה בתחתית הטבלה

שירותי בריאות כללית. 2.6 מיליון מבוטחים בביטוח סיעודי / צילום: תמר מצפי

"לא מבינים את מי זה משרת": ברשות שוק ההון הופתעו מהשינוי בביטוח הסיעודי

משרד הבריאות מוביל בצורה מודעת לחזרתו לשולחן של משבר הביטוח הסיעודי ● ברשות שוק ההון מתקשים להבין: "אין בהוראה של משרד הבריאות פתרון, הם יודעים שיש דד-ליין של שנתיים כדי לפתור את המצב. אם היה להם פתרון בזמן הקצר שהיינו צריכים למצוא פתרון זמני, למה הם לא פעלו כבר אז?"

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

1,200 דולר, בלי ביזנס: מה תקבלו בטיסה החדשה לניו יורק?

למרות הבשורה שהביאו ארקיע ומטה ההייטק, חסרות לכל הפחות 15 טיסות שבועיות נוספות לארה"ב כדי לענות על הצורך ● מה צריך לקרות כדי שההיצע יגדל? הממשלה התחייבה לתת רשת ביטחון לחברות שיטוסו לצפון אמריקה, אך השרים רגב וסמוטריץ' לא הגיעו לדיון, והוא נדחה

קניון רמת אביב / צילום: גלית חתן

כישלון הפעילות של חברת מליסרון באונליין

10 חודשים אחרי השקת "רמת אביב Online Mall" - פעילות האונליין של קניון רמת אביב, חברת מליסרון סוגרת את הפעילות ● המרכז הרפואי איכילוב השיק את קרן "מומנטום" להחזרת רופאים מצטיינים מחו"ל, ליאור סושרד נכנס לקרן הון סיכון, והשף מושיק רוט משתף פעולה עם נספרסו ● אירועים ומינויים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

העורך החדש של וואלה: אור צלקובניק

צלקובניק צפוי להיכנס לתפקיד כבר החודש במקום ערן טיפנברון, שמסיים את תפקידו לאחר ארבע שנים ● בימים הקרובים תושק האפליקציה החדשה של וואלה, וברבעון הרביעי של 2025 יושק האתר המחודש

וורן באפט / צילום: Shutterstock

רק מדיבידנדים: שבע החברות שיעניקו לוורן באפט סכום עתק השנה

ברקשייר האת’וויי של וורן באפט צפויה להרוויח סכומי עתק השנה, גם אם הראלי בוול סטריט לא יחזור על עצמו ● זאת בזכות השקעה במניות שמחלקות רווחים למשקיעים ● משבע חברות בלבד צפויה ברקשייר לקבל כ-4.5 מיליארד דולר בדיבידינדים

ח''כ דוד ביטן ושר התקשורת ד''ר שלמה קרעי במליאת הכנסת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התאגיד במוקד: שש הצעות חוק ידונו בסגירתו ובשיטת הרייטינג. ח"כ אחד יכריע

בפעם השלישית תוך פחות מחודש, ועדת הכלכלה תעסוק השבוע בהצעות החוק סביב עתידו של התאגיד ● המנכ"ל גולן יוכפז כינס את העובדים לקראת הדיון, והתריע: "מדובר בניסיון השתלטות על השידור הציבורי" ● גם מדידת הרייטינג תהיה במוקד ● גלובס עושה סדר

אמיר ירון וג'רום פאוול / צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נתוני האינפלציה של ארה"ב וישראל יתפרסמו היום. מה צפוי בהם?

בהפרש של שלוש שעות, יתפרסמו היום נתוני האינפלציה של ארה"ב וישראל ● מהן תחזיות האנליסטים, ואיך הנתונים ישפיעו על מתווה הריבית של הבנקים המרכזיים?

בתוך תחנת כוח קיימת: הפתרון היצירתי להקמת חוות שרתים חדשה

תוכנית חדשה להקמת חוות שרתים בהשקעה של כ־1.4 מיליארד שקל, במיקום לא שגרתי: חצר תחנת הכוח בבאר טוביה ● היזמים בהובלת קרן קיסטון מעריכים שכבר השנה יתקבלו אישורים

המתקן החדש של אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

בלעדי: אנבידיה מקימה את אחת מחוות השרתים הגדולות בישראל בהשקעה כוללת של למעלה מחצי מיליארד דולר

חוות השרתים מוקמת באזור התעשייה מבוא כרמל שברמות מנשה סמוך לצומת אליקים, תהיה בשטח כולל העומד על 10,000 מ"ר ותצרוך כ-30 מגה-וואט ● המתקן יאכלס את מעבדי בלאקוול החדשים של אנבידיה וישמש את צורכי הפיתוח של החברה בישראל

בוול סטריט מחכים לדוחות הרבעוניים / צילום: ap, Richard Drew

האם מעונת הדוחות הרבעוניים תגיע התחייה לראלי המדשדש בוול סטריט?

שוק המניות האמריקאי מקרטע לאחרונה ומדאיג את המשקיעים, שמחפשים את הדלק להמשך הראלי, שהחל בעקבות הבחירה בטראמפ לנשיא, גם ב-2025 ● מאחר שהישועה לא צפויה להגיע מהורדת ריבית הפד, הרי שהצמיחה ברווחי החברות הופכת קריטית מתמיד