גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר מאחת מכל חמש: הכבישים בישראל מלאים במכוניות מסין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ
אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

ישראל מובילה בשיעור החדירה של מכוניות תוצרת סין

ישראל ניצבת בצמרת העולמית במדד שיעור החדירה של כלי רכב מתוצרת סין. מנתוני המסירות לחודשים ינואר-אוגוסט, שפורסמו השבוע, עולה כי מתחילת השנה נמסרו בישראל 44,801 כלי רכב מתוצרת סין, עלייה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו נתח של כ-22% מכלל מסירות הרכבים החדשים.

האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין? 

לשם השוואה, במקסיקו, שניצבת במקום השני העולמי בשיעור החדירה, יבוא כלי הרכב מתוצרת סין (לא כולל כלי רכב סיניים שמיוצרים במקסיקו עצמה) עומד מתחילת השנה על כ-19% מכלל המסירות, ונמצא במגמת האטה.

על פי נתוני המסירות בישראל, מתוך סך כלי הרכב הסיניים שנמכרו בינואר-אוגוסט, 77% היו חשמליים. שיעור החדירה של כלי הרכב הסיניים לכלל הפלח החשמלי בישראל עמד על כ-70%, גם זה נתון חסר תקדים בקנה מידה גלובלי.

בשורה התחתונה, כמעט אחת מכל חמש מכוניות חדשות שנמכרו בישראל מתחילת השנה הייתה חשמלית מתוצרת סין. ההיקף הכספי של מסירות הרכב מתוצרת סין בישראל, על פי המחיר הממוצע לצרכן, נע סביב כ-6.5 מיליארד שקל.

צניחה בפלח הקוריאני

מחקר חדש של חברת הייעוץ S&P Global Mobility בנושא הצלחת תעשיית הרכב הסינית בישראל במחצית הראשונה של השנה, שפורסם השבוע בסין, מציין כי בישראל משווקים למעלה מ-15 מותגים סיניים של רכב פרטי. על פי המחקר, "למרות שלמותגי רכב קוריאניים יש השפעה רבה על השוק הישראלי, מסירותיהם במחצית הראשונה של השנה צנחו בחדות בשל התחרות העזה".

נכון לסוף אוגוסט משווקים בישראל 22 מותגים סיניים, ועד סוף השנה צפויים להצטרף עוד שלושה לפחות. מספר זה עתיד להציב את ישראל במקום הראשון העולמי גם במדד זה, לצד מקסיקו. יחד עם זאת, כ-12 מותגים מתוצרת סין שמשווקים בישראל מסרו מתחילת השנה פחות מ-500 כלי רכב, ושבעה מתוכם פחות מ-100 יחידות.

על פי הערכות בענף, חלק לא מבוטל מהמותגים הסיניים שמשווקים כיום בישראל עשויים לצאת מהשוק המקומי בשנתיים הקרובות. הן בשל העדר מוטיבציה של היצרנים שלהם להשקיע בפיתוח דגמים חדשים בתקינה אירופית, בעקבות הטלת המכסים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין באיחוד האירופי; והן בשל קשיים עסקיים של היצרנים בסין עצמה.

חלק מהצמיחה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין נובע מירידה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת טורקיה, בשל אמברגו היצוא. מסירות כלי הרכב מתוצרת טורקיה רשמו בינואר-אוגוסט ירידה חדה של כ-37%. אולם נתונים עדכניים, שפורסמו השבוע בטורקיה, מגלים כי יצוא של רכב ומוצרים לרכב מטורקיה לישראל נמשך ככל הנראה "בדלת אחורית", ומיוצא מטורקיה כאשר היעד הוא "הרשות הפלסטינית".

לפי נתוני משרד הסחר הטורקי, רק באוגוסט יוצאו מטורקיה עבור "הרשות הפלסטינית" מוצרים מתוצרת תעשיית הרכב הטורקית בסך 1.27 מיליון דולר, זינוק של 2,991% לעומת אוגוסט אשתקד. 

"אוטו-חן" תתחיל לייבא עוד השנה את הרכבים החשמליים של המותג הסיני MAXUS

יבואנית הרכב "אוטו-חן" מקבוצת בליליוס תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית. עד כה ייבאה החברה מסין בעיקר את רכבי AIWAYS ואת המותג NETA.

המשלוח הראשון של רכבי מקסוס של אוטו-חן צפוי להגיע לפני סוף השנה. בגזרת הרכב הפרטי הוא יכלול את המיניוואן החשמלי החדש MIFA עם תקינה אירופית מלאה, שיגיע בשתי גרסאות.

MAXUS MIFA 9 / צילום: יח''צ

MIFA 7 הוא רכב שאורכו 4.9 מ', רוחבו 1.88 מ', גובהו 1.75 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.98 מ'. הוא מוצע בגרסה עם שישה או שבעה מקומות ישיבה ומגיע לאירופה עם מנוע של 245 כ"ס, סוללה של 90 קילוואט וטווח משולב של עד 480 ק"מ ב-WLTP.

הגרסה השניה, MIFA 9, היא מיניוואן בגודל מלא שמיועד בעיקר להסעת אח"מים ומצויד בין השאר במושבי "מחלקה ראשונה", שהופכים למיטה בחלק מהגרסאות. אורכו 5.27 מ', רוחבו 2 מ', גובהו 1.84 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 3.2 מ'. הוא יכול להכיל עד שבעה מקומות ומצויד באותה מערכת הנעה, וטווח הנסיעה המשולב שלו עד כ-440 ק"מ ב-WLTP. מחירו בגרמניה בגרסה המפוארת כ-69 אלף אירו, ומחירו המשוער בארץ צפוי לנוע בין 350-250 אלף שקל.

במקביל צפויה אוטו-חן לייבא שורה של מסחריות חשמליות מבית מקסוס במשקלים של עד 3.5 טונות ומעל 3.5 טונות. אולם התצוגה הראשי של היבואנית ייפתח בהרצליה פיתוח במקום שבו נמצאה עד כה הסוכנות של המותג AIWAYS, שהפסיק לייבא מכוניות בשנה החולפת. החברה גם נערכת להקמת עוד מספר אולמות תצוגה ברחבי הארץ.

במשרד התחבורה רשומים כיום עוד שני יבואנים ישירים של מקסוס, ובהם UMI וצ'יינה מוטורס, שהייתה היבואנית המקורית של המותג.

נמל המפרץ מצטרף לתחרות על פריקת רכב: ספינה ראשונה תגיע בשבוע הבא

מתלהטת התחרות בין הנמלים בישראל על פריקה ואחסון של כלי רכב. לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה לפקוד את נמל המפרץ בחיפה אוניית גלנוע (RORO) של צים, ראשונה מאז הקמת הנמל, ובה כ-4,500 כלי רכב שיגיעו מאירופה, בעיקר של יונדאי וקיה.

עד כה היה נמל המפרץ שחקן שולי בשוק היוקרתי של פריקת הרכב, שמגלגל כרבע מיליארד שקל בשנה. בנמל נפרקו רק כלי רכב שהגיעו במכולות. זאת בין השאר בשל מגבלות של הרציפים, שהקשו על עגינה ופריקת אוניות ייעודיות לרכב.

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

ואולם, לאחרונה הגיש הנמל בקשה לחברת נמלי ישראל לבצע את השינויים ההנדסיים הנדרשים לצורך פריקה ישירה של רכב, ואלה אושרו על ידי חנ"י בשבועות האחרונים.

מאז שנפסקה ההגעה של אוניות גלנוע לנמל אילת בשל האיום החות'י, נשלט ענף פריקת הרכב על ידי שני נמלי הים התיכון המרכזיים, חיפה ואשדוד. ההכנסות מפעילות זו פיצו במידה לא מבוטלת על הירידה הכוללת בהיקף פריקת הסחורות בשל המלחמה. לנמלי הים התיכון של ישראל מגיעים כיום גם משלוחים של כלי רכב מהמזרח הרחוק, שרובם מקיפים את אפריקה ופורקים באירופה כתחנת ביניים.

שחקן נוסף שמעוניין להיכנס לתחום העסקי הזה הוא נמל מספנות ישראל במפרץ חיפה. בשבוע שעבר הוסרו רוב מגבלות הפריקה שהוטלו על מספנות ישראל מאז הקמתו, למעט פריקת רכב.

ואולם, במעמד ההודעה על הסרת המגבלות אמר צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, כי "נוסיף לפעול כדי להביא להסרתה של המגבלה הנותרת על יבוא רכבים".

עוד כתבות

יאיר עשהאל

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"

מאז פרוץ המלחמה נדרש ענף השילוח לפתרונות יצירתיים בעקבות הירידה בטיסות, האיומים מהים והחרם הטורקי ● בראיון לגלובס מסביר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, מה הפתרון של היבואנים, מדוע הוא נכנס לתחום משלוחי הרפואה, ולמה הסיכוי שיעבוד עם רחפנים הוא קלוש

ביהמ''ש חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים ● "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

מל''ט הרמס 900 / צילום: יח''צ

דוח: ישראל במקום הראשון בעולם באספקת מל"טים מתאבדים

בדוח שסוקר את המגמות בתחום המל"טים עולה כי ישראל סיפקה הכי הרבה מל"טים מתאבדים - 22 העברות בין 1995 ל-2023 ● מנגד, טורקיה תפסה את הבכורה בענף המל"טים התוקפים

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"מוכן להתערב על בקבוק ויסקי": סמוטריץ' מאמין שהגירעון לא יעבור את היעד

שר האוצר טען בוועדת הכספים כי למרות פריצת התקציב ב-3.4 מיליארד שקל, הגירעון לא יעלה על היעד שהציב האוצר לסוף השנה (6.6%) ● לדבריו, "תמיד כשאתה מניח תקציב, יש סיכונים מלמעלה ומלמטה. אחד הסיכונים שהתממשו הוא הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון, ומעט בדרום" ● הדיון הסתיים לאחר חילופי צעקות והטחת האשמות הדדיות בנושאי התקציב וניהול המלחמה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם ● המשרוקית של גלובס

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

קניית סמארטפון חדש / צילום: Shutterstock

מה צריך לדעת לפני רכישת סמארטפון חדש?

בחירת מכשיר טלפון חדש מתחילה קודם כל באפיון שימושים ● עד כמה אתם משתמשים אינטנסיביים, האם חשובה לכם איכות המצלמה, מה היקף הפעילות בחוץ, וכמובן - האם אתם אנשי אייפון או אנדרואיד?

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

במערב בוחרים לעצום עיניים מול השותפות האסטרטגית מוסקבה־טהרן

הציפייה שפסגה אנגלו־אמריקאית בוושינגטון תתיר לאוקראינה לתקוף את שטח רוסיה בטילים מערביים לא התממשה ● האם ההר הוליד עכבר? לאו דווקא, אם כי זה הרושם שרוסיה ואיראן עלולות לקבל ● לא ברור כלל אם אוקראינה תחזיק מעמד לאורך זמן

יחיא סינוואר ב-2021 / צילום: ap, John Minchillo

איך יחיא סינוואר מצליח להתחמק מצה"ל?

השימוש של יחיא סינוואר בתקשורת לואו-טק משבש את המאמצים של ישראל להרוג אותו ● "אני די בטוח שזו אחת הסיבות העיקריות לכך שצה"ל לא מצא אותו", אמר מיכאל מילשטיין, לשעבר ראש הזירה הפלסטינית באגף המודיעין של צה"ל

קנצלר גרמניה אולף שולץ מבקר בפס ייצור עתידי של תותחים / צילום: ap, Fabian Bimmer

הפגזים מתעכבים: מה עובר על יחסי גרמניה-ישראל?

הממשלה בגרמניה מעכבת אישור יצוא פגזים לצה"ל? כך דווח בעיתון המקומי בילד ● גורמים ישראלים, לעומת זאת, אומרים ש"אם יש בעיה כלשהי, הרי שמדובר בעיכוב של יצוא, ולא בעצירה שלו" ● וברקע נמצאת מחלוקת בממשל בנוגע ליחס לישראל

כוחות משטרה בשער שכם, 2021 / צילום: ap, Maya Alleruzzo

אירוע דקירה בשער שכם: שוטר נפצע קל, הדוקר נוטרל

צה"ל תקף במקביל שמונה מטרות בלבנון, כטב"ם ששוגר לישראל נפל באזור נהר הירדן • • צה"ל אישר: החטופים רון שרמן, ניק בייזר ואליה טולדנו ז"ל נהרגו מתקיפת חיל האוויר בחודש נובמבר • הפלסטינים דיווחו על "תקיפה של בית ספר בצפון הרצועה", צה"ל: "שימש מקום מסתור למחבלים והיערכות לירי רקטי" • כל העדכונים

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון

מערכת ההגנה האווירית של ישראל הצליחה בעבר לנטרל איומים דומים לטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים, אולם הפעם הניסיון כשל ● בצה"ל מתחקרים את האירוע, כשבכירים תוהים מה גרם לכך ● וגם: למה מרבית המתקפות הגדולות של איראן ושלוחותיה מתרחשות בימי ראשון?

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

מבקשי מקלט עומדים בתור לרישום במרכז מהגרים בברלין, אוקטובר 2023 / צילום: Reuters, Fabrizio Bensch

34 אלף דולר למי שיעזוב: באירופה מעלים הילוך בניסיון להילחם בהגירה

הולנד שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי ולבטל אישורי מקלט, גרמניה תציב שוטרים בגבולות היבשתיים כדי לפקח על הנכנסים, ושבדיה תציע מענק למבקשי מקלט שיחליטו לעזוב ● כך מתמודדים באירופה עם הנושא שמשרטט מחדש את המפה הפוליטית