גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר מאחת מכל חמש: הכבישים בישראל מלאים במכוניות מסין

22% מכלי הרכב הנמכרים בארץ הם מתוצרת סין ● יבואנית הרכב "אוטו-חן" תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית ● לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה להגיע לנמל המפרץ אוניה ראשונה עם כ-4,500 מכוניות מאירופה ● השבוע בענף הרכב

אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ
אולם תצוגה של BYD בחיפה / צילום: יח''צ

ישראל מובילה בשיעור החדירה של מכוניות תוצרת סין

ישראל ניצבת בצמרת העולמית במדד שיעור החדירה של כלי רכב מתוצרת סין. מנתוני המסירות לחודשים ינואר-אוגוסט, שפורסמו השבוע, עולה כי מתחילת השנה נמסרו בישראל 44,801 כלי רכב מתוצרת סין, עלייה של 19.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו נתח של כ-22% מכלל מסירות הרכבים החדשים.

האם יבוא המכוניות החשמליות מסין לישראל יואט בלחץ אמריקאי?
מבחן דרכים | הרכב הזה הוא בבסיסו תרגיל במיתוג. אז למה בכל זאת הוא מעניין? 

לשם השוואה, במקסיקו, שניצבת במקום השני העולמי בשיעור החדירה, יבוא כלי הרכב מתוצרת סין (לא כולל כלי רכב סיניים שמיוצרים במקסיקו עצמה) עומד מתחילת השנה על כ-19% מכלל המסירות, ונמצא במגמת האטה.

על פי נתוני המסירות בישראל, מתוך סך כלי הרכב הסיניים שנמכרו בינואר-אוגוסט, 77% היו חשמליים. שיעור החדירה של כלי הרכב הסיניים לכלל הפלח החשמלי בישראל עמד על כ-70%, גם זה נתון חסר תקדים בקנה מידה גלובלי.

בשורה התחתונה, כמעט אחת מכל חמש מכוניות חדשות שנמכרו בישראל מתחילת השנה הייתה חשמלית מתוצרת סין. ההיקף הכספי של מסירות הרכב מתוצרת סין בישראל, על פי המחיר הממוצע לצרכן, נע סביב כ-6.5 מיליארד שקל.

צניחה בפלח הקוריאני

מחקר חדש של חברת הייעוץ S&P Global Mobility בנושא הצלחת תעשיית הרכב הסינית בישראל במחצית הראשונה של השנה, שפורסם השבוע בסין, מציין כי בישראל משווקים למעלה מ-15 מותגים סיניים של רכב פרטי. על פי המחקר, "למרות שלמותגי רכב קוריאניים יש השפעה רבה על השוק הישראלי, מסירותיהם במחצית הראשונה של השנה צנחו בחדות בשל התחרות העזה".

נכון לסוף אוגוסט משווקים בישראל 22 מותגים סיניים, ועד סוף השנה צפויים להצטרף עוד שלושה לפחות. מספר זה עתיד להציב את ישראל במקום הראשון העולמי גם במדד זה, לצד מקסיקו. יחד עם זאת, כ-12 מותגים מתוצרת סין שמשווקים בישראל מסרו מתחילת השנה פחות מ-500 כלי רכב, ושבעה מתוכם פחות מ-100 יחידות.

על פי הערכות בענף, חלק לא מבוטל מהמותגים הסיניים שמשווקים כיום בישראל עשויים לצאת מהשוק המקומי בשנתיים הקרובות. הן בשל העדר מוטיבציה של היצרנים שלהם להשקיע בפיתוח דגמים חדשים בתקינה אירופית, בעקבות הטלת המכסים על כלי רכב חשמליים מתוצרת סין באיחוד האירופי; והן בשל קשיים עסקיים של היצרנים בסין עצמה.

חלק מהצמיחה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת סין נובע מירידה בנתח השוק של כלי הרכב מתוצרת טורקיה, בשל אמברגו היצוא. מסירות כלי הרכב מתוצרת טורקיה רשמו בינואר-אוגוסט ירידה חדה של כ-37%. אולם נתונים עדכניים, שפורסמו השבוע בטורקיה, מגלים כי יצוא של רכב ומוצרים לרכב מטורקיה לישראל נמשך ככל הנראה "בדלת אחורית", ומיוצא מטורקיה כאשר היעד הוא "הרשות הפלסטינית".

לפי נתוני משרד הסחר הטורקי, רק באוגוסט יוצאו מטורקיה עבור "הרשות הפלסטינית" מוצרים מתוצרת תעשיית הרכב הטורקית בסך 1.27 מיליון דולר, זינוק של 2,991% לעומת אוגוסט אשתקד. 

"אוטו-חן" תתחיל לייבא עוד השנה את הרכבים החשמליים של המותג הסיני MAXUS

יבואנית הרכב "אוטו-חן" מקבוצת בליליוס תתחיל לייבא השנה את רכבי המותג MAXUS של קבוצת SAIC הסינית. עד כה ייבאה החברה מסין בעיקר את רכבי AIWAYS ואת המותג NETA.

המשלוח הראשון של רכבי מקסוס של אוטו-חן צפוי להגיע לפני סוף השנה. בגזרת הרכב הפרטי הוא יכלול את המיניוואן החשמלי החדש MIFA עם תקינה אירופית מלאה, שיגיע בשתי גרסאות.

MAXUS MIFA 9 / צילום: יח''צ

MIFA 7 הוא רכב שאורכו 4.9 מ', רוחבו 1.88 מ', גובהו 1.75 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.98 מ'. הוא מוצע בגרסה עם שישה או שבעה מקומות ישיבה ומגיע לאירופה עם מנוע של 245 כ"ס, סוללה של 90 קילוואט וטווח משולב של עד 480 ק"מ ב-WLTP.

הגרסה השניה, MIFA 9, היא מיניוואן בגודל מלא שמיועד בעיקר להסעת אח"מים ומצויד בין השאר במושבי "מחלקה ראשונה", שהופכים למיטה בחלק מהגרסאות. אורכו 5.27 מ', רוחבו 2 מ', גובהו 1.84 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 3.2 מ'. הוא יכול להכיל עד שבעה מקומות ומצויד באותה מערכת הנעה, וטווח הנסיעה המשולב שלו עד כ-440 ק"מ ב-WLTP. מחירו בגרמניה בגרסה המפוארת כ-69 אלף אירו, ומחירו המשוער בארץ צפוי לנוע בין 350-250 אלף שקל.

במקביל צפויה אוטו-חן לייבא שורה של מסחריות חשמליות מבית מקסוס במשקלים של עד 3.5 טונות ומעל 3.5 טונות. אולם התצוגה הראשי של היבואנית ייפתח בהרצליה פיתוח במקום שבו נמצאה עד כה הסוכנות של המותג AIWAYS, שהפסיק לייבא מכוניות בשנה החולפת. החברה גם נערכת להקמת עוד מספר אולמות תצוגה ברחבי הארץ.

במשרד התחבורה רשומים כיום עוד שני יבואנים ישירים של מקסוס, ובהם UMI וצ'יינה מוטורס, שהייתה היבואנית המקורית של המותג.

נמל המפרץ מצטרף לתחרות על פריקת רכב: ספינה ראשונה תגיע בשבוע הבא

מתלהטת התחרות בין הנמלים בישראל על פריקה ואחסון של כלי רכב. לגלובס נודע כי בתחילת השבוע הבא צפויה לפקוד את נמל המפרץ בחיפה אוניית גלנוע (RORO) של צים, ראשונה מאז הקמת הנמל, ובה כ-4,500 כלי רכב שיגיעו מאירופה, בעיקר של יונדאי וקיה.

עד כה היה נמל המפרץ שחקן שולי בשוק היוקרתי של פריקת הרכב, שמגלגל כרבע מיליארד שקל בשנה. בנמל נפרקו רק כלי רכב שהגיעו במכולות. זאת בין השאר בשל מגבלות של הרציפים, שהקשו על עגינה ופריקת אוניות ייעודיות לרכב.

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

ואולם, לאחרונה הגיש הנמל בקשה לחברת נמלי ישראל לבצע את השינויים ההנדסיים הנדרשים לצורך פריקה ישירה של רכב, ואלה אושרו על ידי חנ"י בשבועות האחרונים.

מאז שנפסקה ההגעה של אוניות גלנוע לנמל אילת בשל האיום החות'י, נשלט ענף פריקת הרכב על ידי שני נמלי הים התיכון המרכזיים, חיפה ואשדוד. ההכנסות מפעילות זו פיצו במידה לא מבוטלת על הירידה הכוללת בהיקף פריקת הסחורות בשל המלחמה. לנמלי הים התיכון של ישראל מגיעים כיום גם משלוחים של כלי רכב מהמזרח הרחוק, שרובם מקיפים את אפריקה ופורקים באירופה כתחנת ביניים.

שחקן נוסף שמעוניין להיכנס לתחום העסקי הזה הוא נמל מספנות ישראל במפרץ חיפה. בשבוע שעבר הוסרו רוב מגבלות הפריקה שהוטלו על מספנות ישראל מאז הקמתו, למעט פריקת רכב.

ואולם, במעמד ההודעה על הסרת המגבלות אמר צביקה שכטרמן, מנכ"ל תעשיות מספנות ישראל, כי "נוסיף לפעול כדי להביא להסרתה של המגבלה הנותרת על יבוא רכבים".

עוד כתבות

צילומים: AP-Michael Varaklas, Stephanie Scarbrough, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה רוצה ארדואן ולמה עסקת חטופים משתלמת כל כך לקטאר

קטאר, מצרים וטורקיה ממצבות עצמן שוב כמתווכות מרכזיות בין ישראל לחמאס ● בעוד קטאר מבקשת לשפר את תדמיתה מול ארה"ב, מצרים נאבקת לשקם את הכנסות תעלת סואץ, וטורקיה רואה במגעים הזדמנות לשמור על השפעתה באזור ● גלובס בוחן את המהלכים מאחורי הקלעים

האיראנים מאבטחים את אתרי הגרעין עם מערכת טילים חדשה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן חושפת מערכת טילים שתגן על אתרי הגרעין שלה, מצרים לא רוצה להיות אחראית על עזה, והאתגרים של טראמפ במזרח התיכון • כותרות העיתונים בעולם 

מטוס ארקיע / צילום: ארקיע

1,200 דולר, בלי ביזנס: מה תקבלו בטיסה החדשה לניו יורק?

למרות הבשורה שהביאו ארקיע ומטה ההייטק, חסרות לכל הפחות 15 טיסות שבועיות נוספות לארה"ב כדי לענות על הצורך ● מה צריך לקרות כדי שההיצע יגדל? הממשלה התחייבה לתת רשת ביטחון לחברות שיטוסו לצפון אמריקה, אך השרים רגב וסמוטריץ' לא הגיעו לדיון, והוא נדחה

אילון מאסק / צילום: ap, Susan Walsh

מאסק שוקל לרכוש את טיקטוק. אבל נתבע על רכישת רשת חברתית אחרת

רשות ני"ע האמריקאית טוענת כי איש העשיר בעולם הפר את החוק בקשר עם מניות הרשת החברתית שרכש ב-2022 ● מבקשת להטיל עליו קנס וכן לחייבו בתשלום  הסכומים שלכאורה חסך לעצמו

עו''ד רואי כחלון / צילום: שלי פדן

בג"ץ מציע: רואי כחלון ישמש כמ"מ נציב שירות המדינה לשלושה חודשים בלבד

ההחלטה התקבלה במסגרת עתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון בדרישה לבטל את המינוי ● ראש הממשלה בנימין נתניהו צריך להשיב אם ההצעה מקובלת עליו

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

העורך החדש של וואלה: אור צלקובניק

צלקובניק צפוי להיכנס לתפקיד כבר החודש במקום ערן טיפנברון, שמסיים את תפקידו לאחר ארבע שנים ● בימים הקרובים תושק האפליקציה החדשה של וואלה, וברבעון הרביעי של 2025 יושק האתר המחודש

ההריסות בשכונת ג'באליה שבצפון הרצועה. בשווקים מביטים על היום שאחרי העסקה / צילום: ap, Enas Rami

המומחים מנתחים: כך יגיבו השווקים והשקל לעסקת חטופים

הדיווחים על עסקה קרבה ועל האפשרות לחידוש המגעים בין ישראל לסעודיה דוחפים את השקל ואת השוק המקומי כלפי מעלה ● יוטב קוסטיקה, מור קרנות נאמנות: "ניתן להניח שהמטבע ימשיך להתחזק אם נראה את הסכמי אברהם מתרחבים" ● האם האופטימיות מוגזמת?

משפחות החטופים / צילום: אלון גלבוע

עסקת החטופים הולכת ומתבהרת: אלה הפרטים הידועים

שני לוחמים נפצעו קשה, ולוחם נוסף נפצע קל בג'נין ● ישראל עדיין מחכה לתשובת חמאס, שלמרות כל הסימנים החיוביים עדיין לא מסר הודעה רשמית כי העסקה יוצאת לפועל ●  היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: מקווים לסגור עסקת חטופים עוד השבוע ● צה"ל תקף מהאוויר בג'נין: פלסטינים מדווחים על 6 הרוגים ● 98 חטופים - 467 ימים למלחמה ● עדכונים שוטפים

דיון בוועדת החוקה על הגבלת תקציב לשכת עורכי הדין, שבוע שעבר / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

קיצוץ תקציב לשכת עורכי הדין מתקדם בצעדי ענק: אלה המשמעויות

ועדת החוקה דנה במאות ההסתייגויות של האופוזיציה להצעת החוק של ח"כ מילביצקי, הזוכה לתמיכת הממשלה, ואשר צפויה לקצץ מיידית ב-20% את דמי החבר שמשלמים עורכי הדין ● עם אישור ההצעה בוועדה, היא צפויה לעבור סופית במליאת הכנסת ● לשכת עורכי הדין צפויה לעתור לבג"ץ

אנליסט ומיטב הובילו בתשואות בשנת 2024 / צילום: Shutterstock

אחד הנתונים הכי חשובים למשקיעים יפורסם בקרוב. באנליסט, מיטב והפניקס הולכים לחגוג

השבוע יפורסמו נתוני התשואות של אחת מהשנים הטובות שהיו לחוסכים בישראל ● גלובס מסמן מי צפויים בצמרת התשואות (אנליסט, מיטב והפניקס), מדוע אלטשולר שחם וילין לפידות, שהצטיינו במחצית הראשונה, ירדו לאמצע ואיזו חברת ביטוח סיימה בתחתית הטבלה

משרדי אלי לילי באינדיאנפוליס / צילום: Shutterstock, Jonathan Weiss

המניה צנחה ב-7%: ההודעה שהפילה את ענקית התרופות נגד השמנה

אלי לילי חשפה נתונים מקדימים לקראות הדוח לשנת 2024 ● החברה צופה אומנם להכות את תחזית ההכנסות, אך בתחום של התרופות נגד השמנה, הכנסותיה יהיו נמוכות משמעותית מן הצפוי

המתקן החדש של אנבידיה במבוא כרמל / צילום: אסף גלעד

בלעדי: אנבידיה מקימה את אחת מחוות השרתים הגדולות בישראל בהשקעה כוללת של למעלה מחצי מיליארד דולר

חוות השרתים מוקמת באזור התעשייה מבוא כרמל שברמות מנשה סמוך לצומת אליקים, תהיה בשטח כולל העומד על 10,000 מ"ר ותצרוך כ-30 מגה-וואט ● המתקן יאכלס את מעבדי בלאקוול החדשים של אנבידיה וישמש את צורכי הפיתוח של החברה בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מסחר תנודתי בת"א; מספנות ישראל עולה בכ-4%, אלוט צוללת ב-12%

מדד ת"א 35 נעולה ב-0.2% ● השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים ● בשוק ממתינים לנתוני האינפלציה בישראל ובארה"ב שיתפרסמו היום ● בפועלים מעדיפים את האפיק הצמוד על פני השקלי בשוק האג"ח הישראלי ● הכלכלה האמריקאית עדיין לא מאותתת על הפחתת ריבית ● ובמיטב מדגישים כי תחום ה-AI מתחיל להשפיע על שוק העבודה האמריקאי

עמיחי אליהו / צילום: אתר הכנסת

האם לפני חוק הגיוס של לפיד 20% מהחרדים היו מתגייסים בכל מחזור?

מה שיעור החרדים שהתגייסו לפני חוק הגיוס של יאיר לפיד? יש בעיות בנתונים ● המשרוקית של גלובס

מפגינים לטובת טיקטוק ליד הקפיטול בוושינגטון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

המרוץ להצלת טיקטוק מתחמם: ההצעה המפתיעה של הסינים, ומה חושב עליה מאסק

ימים ספורים לפני שהאיסור על פעילות טיקטוק בארה"ב ייכנס לתוקף, הסינים בוחנים אפשרות מפתיעה: מכירת הפעילות האמריקאית לאילון מאסק, בעל ברית של הנשיא הנבחר ● מהם האינטרסים סביב העסקה ומה עושה אותה כל כך מורכבת? ● גלובס עושה סדר

בוול סטריט מחכים לדוחות הרבעוניים / צילום: ap, Richard Drew

האם מעונת הדוחות הרבעוניים תגיע התחייה לראלי המדשדש בוול סטריט?

שוק המניות האמריקאי מקרטע לאחרונה ומדאיג את המשקיעים, שמחפשים את הדלק להמשך הראלי, שהחל בעקבות הבחירה בטראמפ לנשיא, גם ב-2025 ● מאחר שהישועה לא צפויה להגיע מהורדת ריבית הפד, הרי שהצמיחה ברווחי החברות הופכת קריטית מתמיד

אילן בן ישי, יו”ר ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

נטו פיננסים: הרגולטורים מתנגדים לפטור מתביעות

בעמדה שהגישו רשות שוק ההון ורשות ניירות ערך לבית המשפט, הרגולטורים הפיננסיים מתנגדים לסעיף בהסדר החוב המונע מלקוחותיה של סוכנות הביטוח, שחובותיה נאמדים ב-110 מיליון שקל, לתבוע את בעלי השליטה ואת סוכני המשנה

וורן באפט / צילום: Shutterstock

רק מדיבידנדים: שבע החברות שיעניקו לוורן באפט סכום עתק השנה

ברקשייר האת’וויי של וורן באפט צפויה להרוויח סכומי עתק השנה, גם אם הראלי בוול סטריט לא יחזור על עצמו ● זאת בזכות השקעה במניות שמחלקות רווחים למשקיעים ● משבע חברות בלבד צפויה ברקשייר לקבל כ-4.5 מיליארד דולר בדיבידינדים

היו”ר אילן בן ישי ועידן כץ, מנכ”ל ובעלים בנטו פיננסים / איור: גיל ג'יבלי

הממונה על התחרות אישרה את המיזוג בין נטו פיננסים לארבע עונות

אחרי שהנושים של נטו, אשר נקלעה לחובות של כ-110 מיליון שקל, אישרו את הסדר החוב שבמסגרתו תימכר הסוכנות לארבע עונות של IBI, אישרה רשות התחרות את העסקה ● ארבע עונות צפויה לשלם כ-51 מיליון שקל עבור נטו ● הסתבכותה של נטו הגיעה, בין היתר, על רקע מעורבותה בקרן וולת'סטון והתחייבותה לחלץ לקוחות שגויסו להשקיע בקרן דרך סוכני נטו

אינטל / צילום: Shutterstock

פיצול נוסף באינטל: נפרדת מקרן ההון סיכון שלה

הפעם מפצלת חברת השבבים את קרן אינטל קפיטל, קרן ההון סיכון הוותיקה שלה ● עפ"י הודעת אינטל, הקרן תמשיך את פעילותה תחת שם אחר ותנסה מעתה לגייס הון באופן עצמאי, זאת החל מהחציון השני של השנה