גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזירה שתקבע: מי ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב

שיטת הבחירות מעצבנת את האמריקאים כבר שנים ונעשו מאות ניסיונות לשנותה, אבל נותרה על כנה - והמועמדים חייבים לנצל אותה לטובתם ● האתגרים: להשיג את המדינות המתנדנדות, לקרוא נכון את הסקרים ולפצח את הקול הנשי ● גלובס עושה סדר בבחירות בארה"ב חלק ראשון

צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
צילומים: Carolyn Kaster, Julia Nikhinson-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותב הוא עורך דין בהשכלתו העוסק ומעורב בטכנולוגיה. מנהל קרן להשקעות במטבעות קריפטוגרפיים, ומתגורר בארה"ב. כותב הספר "A Brief History of Money" ומקליט הפודקסט KanAmerica.com. בטוויטר @ChananSteinhart

השיטה המוכרת במרבית המדינות הדמוקרטיות, שבה לכל מצביע קול אחד שווה במשקלו, לא עובדת באמריקה. פשרה שנעשתה בעת יסוד ארה"ב, בין גישה שרצתה לתת קול אחד זהה לכל בוחר לבין אחת שהעדיפה כי הקונגרס יבחר את הנשיא, יצרה בן כלאיים מוזר, שמככב עד היום בפוליטיקה האמריקאית ולעתים גם מטלטל את הספינה. בחוקה נקבע כי את הנשיא יבחרו אלקטורים שייבחרו בכל אחת מהמדינות. דרך בחירתם, ניהולם והצבעתם נקבע בחוקי המדינות השונות.

פרשנות | התוכניות של דונלד טראמפ לכלכלה האמריקאית מנותקות מהמציאות
פרשנות | היזם שהפך חברת תוכנה קטנה לחברה ממונפת עם ביטקוין בשווי 15 מיליארד דולר  

לכל מדינה יש מספר אלקטורים השווים למספר חברי הקונגרס שיש לה (נציגי הבית התחתון, הנקבעים לפי מספר התושבים ועוד שני סנאטורים), והם בעיקרון מחויבים להצביע למועמד שנבחר במדינה. כך לקליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר, 54 אלקטורים, ולוויומינג המאוכלסת בדלילות, רק שלושה. מכיוון שכך, בוויומינג יש בגוף הבוחר את הנשיא נציג אחד על כל כ-76 אלף בוחרים, בעוד שבקליפורניה יש נציג לכל כ-400 אלף בוחרים. עיוות זה הביא לא אחת למציאות שבה המועמד בעל מספר הקולות הנמוך יותר בסך הכל זכה בנשיאות.

במשך השנים נעשו מאות ניסיונות לשנות את ההוראה הזו בחוקה. שני שלישים ויותר מדעת הקהל האמריקאית תומכים בעקביות מזה שנים במעבר לבחירה ישירה, שבה לכל מצביע יש קול זהה. שיטת הבחירות הקיימת יצרה מצב שבו כוח בלתי פרופורציונלי מרוכז בידיים של מספר מדינות קטן, שם מוכרעת המערכה לעתים קרובות בשברירי אחוזים. כך, בבחירות בשנת 2000 זכה ג'ורג בוש בזכות יתרון של 537 קולות (0.009%) במדינת פלורידה, אף שיריבו אל גור, זכה בכ-0.5% יותר - קרי 550 אלף קולות - בכל ארה"ב. בשנת 2016 זכה דונלד טראמפ בזכות פחות מ-100 אלף קולות במצורף במדינות מישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה, אף שיריבתו הילרי קלינטון קטפה כ-2.9 מיליון יותר קולות (כ-2% מכלל האמריקאים).

זכאי, רשום, בוחר

מאחר שהבחירות נערכות ברמת המדינה, כל בעל זכות בחירה נדרש להירשם באופן אקטיבי על מנת להיכלל בפנקס הבוחרים. על פי רוב, 75%-85% מבעלי זכות הבחירה נרשמים. בקליפורניה למשל, נכון לפברואר האחרון, כ-83% מבעלי זכות הבחירה אכן רשומים בפנקס הבוחרים. מתוך הרשומים, רבים אינם ממשים את הזכות הזו. בבחירות 2020 הצביעו בקליפורניה כ-81% מהרשומים בפנקס הבוחרים, או כ-71% מסך הזכאים לבחור. נתון זה גבוה מעט מהממוצע הארצי, 66.8%.

ההבחנה הזו בין שלוש הקטגוריות - הזכאים לבחור; הרשומים בפנקס הבוחרים; הבוחרים בפועל - קריטית להבנת הסקרים וכן להבנת מאמצי המפלגות בחודשים הבאים.

כאשר בעל זכות בחירה נכנס לפנקס הבוחרים, הוא רשאי להירשם ללא שיוך מפלגתי או להירשם בזיקה לאחת המפלגות הרשומות במדינה. בפלורידה למשל יש 17 מפלגות, כולל ליברטנים, ירוקים, וכמובן דמוקרטים ורפובליקנים. הרישום עם זיקה מאפשר לנרשם להשתתף בפריימריז של המפלגה באותה מדינה (וכמובן אינו מחייב דבר ביחס להצבעה בקלפי). נכון למרץ השנה, כ-38.3% אחוז מהרשומים בפנקסי הבוחרים באמריקה הזדהו כדמוקרטים, 30.7% כרפובליקנים, וכ-27.7% כעצמאים ללא זיקה מפלגתית.

קמלה האריס / צילום: Reuters, Leah Millis

מספר המזל 270

מספר האלקטורים הבוחרים את הנשיא מסתכם ב-538. כדי להיבחר לנשיא, על מועמד לקבל 270 מקולותיהם. הניצחון בבחירות הוא אפוא מלאכת הרכבה של תשבץ שסכומו 270. מאחר ורוב המדינות מצביעות באופן מובהק לצד זה או אחר, מאמצי המפלגות מתמקדים במדינות המתנדנדות שיכולות להשלים את "המדינות הבטוחות" לכדי 270. בבחירות 2020 זה ניכר: 96% מהאירועים של שני המתמודדים התקיימו ב-12 מדינות בלבד, ו-33 מדינות נותרו מיותמות, ללא אירוע כלשהו. לא פחות מ-85% מהוצאות הפרסום בטלוויזיה הלכו לשש מדינות בלבד.

לא כל הסוקרים שווים

סקרי בחירות הם פופולריים מאוד, וזוכים לחשיפה רבה. אך לא כל הסקרים שווים: עריכת סקרים שכאלה אינו עניין פשוט כלל ועיקר, שכן בניית מדגם הבנוי על רק על ה"עתידים בסבירות גבוהה לבחור", ומחולק היטב בין קבוצות הבוחרים השונות הוא אתגר אמיתי. יש סוקרים שפשוט אינם מספיק מקצועיים, לאחרים אין די תקציבים לסקרים יסודיים. גם יש סקרים שהוזמנו במטרה לעודד את הבייס להצביע, ואחרים כדי לעודד את התורמים הגדולים לפתוח את הארנק.

האתר 538 מדרג את חברות הסקרים השונות. זאת על בסיס נתונים כמו מידת הדיוק של הסוקר בעבר, סוג ושיטתיות הסטייה מתוצאות האמת, ושקיפות המתודולוגיה שבה נעשה שימוש. בניתוח שלו נכללו 277 חברות, והדירוג חושף כמה נתונים מעניינים. במקום הראשון דורג סיאנה קולג/ניו יורק טיימס, במקום השני ABC/וושינגטון פוס, ובמקום השלישי אוניברסיטת מרקט שבוויסקונסין. אגב טרפלגר גרופ, הפופולרי בדיווחים בישראל, מדורג בסוף הרשימה, 273 מתוך 277 עם ציון של 0.7 מתוך 3.

באתר החדש של הסטטיסטיקאי והבלוגר נייט סילבר Silver Bulletin הוא משתמש במתודולוגיה קצת שונה כדי לדרג מאות סוקרי בחירות. קבוצה של שבעה סוקרים יצאו מדורגים עם ציון A המושלם, והם כוללים את סארווי יו אס, וסיאנה קולג' בשני המקומות הראשונים. גם סילבר וגם 538 מריצים מודל המנסה להעריך את סיכויי המועמדים. המסקנה מכל אלה ברורה: עולם הסקרים מרובה רעש, והניסיון ללמוד ממנו דברים ברורים ביחס לתוצאות במדינות בהם המירוצים קרובים אינו פשוט כלל.

דונלד טראמפ / צילום: ap, Julia Nikhinson

המפתח בידי 3 קבוצות

שלוש קבוצות יכריעו את הבחירות במדינות המתנדנדות. הנשים, הצעירים, והמצביעים שאינם לבנים (כמובן שיש גם חפיפה בין הקבוצות).

נשים - הקבוצה הגדולה והחשובה ביותר בבחירות. בשנים 2020 ו-2016 היו רשומות 10 מיליון נשים יותר מגברים בפנקסי הבוחרים. מזה עשורים מספר המצביעות בפועל גבוה ממספר המצביעים. כך ב-2020 הצביעו כ-3.5 מיליון יותר נשים, ובשנת 2016 עמד הפער על 4 מיליון. הפער גדול במיוחד אצל המצביעים השחורים וההיספנים: בבחירות 2020 כ-63.3% מהנשים בקבוצות הנ"ל יצאו בפועל להצביע, לעומת 58.3% אצל הגברים. אצל הבוחרים הלבנים לעומת זאת עמד הפער לטובת הנשים על 2% בלבד.

הנשים במובהק נוטות יותר לצד הדמוקרטי. בבחירות 2020 זכה ג'ו ביידן בסך הכול בכ-55% מקולות הנשים לעומת טראמפ בכ-44%. יתרון דמוקרטי זה התקיים בכל קבוצות האוכלוסייה והגיל, מלבד נשים לבנות בעלות השכלה תיכונית בלבד. הפער הגדול ביותר בהצבעות הנשים לטובת הדמוקרטים ניכר אצל הנשים השחורות (81% יותר), ההיספניות (39% יותר), והצעירות עד גיל 29 (35% יותר). רק בקבוצת הנשים בעלות השכלה תיכונית בלבד הובילה המפלגה הרפובליקנית. (27% יותר).

בבחירות 2020 היה לטראמפ יתרון אצל הגברים, אך במדינות המתנדנדות יתרונו של ביידן בקולות הנשים היה גדול מיתרונו של טראמפ בקרב הגברים. כך למשל במישיגן הפער לטובת טראמפ עמד 10% בקרב הגברים, אך הדמוקרטים הובילו בכ-14% הנשים, ובוויסקונסין 10 לעומת 13 בהתאמה. כך על פי ניתוח של מכון המחקר ברוקינגס.

מאז 2020 חלו שינויים של ממש באלקטורט הנשי. בבחירות הקרובות, לראשונה בהיסטוריה, יהיה שיעור הנשים בקבוצת "לבנות עם השכלה תיכונית בלבד" פחות מ-40% מהבוחרות. זו גם המגמה בשבע המדינות המתנדנדות. בנבדה למשל, אחוז הנשים הלבנות ללא השכלה אקדמית ירד מ-48% בשנת 2012 ל-35% השנה, ובג'ורג'יה מ-42% ל-32%. שינוי זה, לפחות לפי דפוסי ההצבעה ההיסטוריים, פועל לטובת המועמדת הדמוקרטית.

עצם המועמדות של אישה מסייע לה אצל הקול הנשי. סקרים של סיאנה קולג'/ניו יורק טיימס מסוף יולי, לאחר ההחלפה של ביידן בקמלה האריס, מצאו זינוק דרמטי בקול הנשי שמתכוון להצביע לה. סקר אחר, ממחצית אוגוסט, שערך האיקונומיסט/יוגוב, מצא כי האריס מובילה ב-13% בקרב הנשים בשעה שטראמפ מוביל ב-7% אצל הגברים.

קבוצת הגיל - בבחירות 2020 האלקטורט החזק ביותר של טראמפ כלל גברים בעלי השכלה תיכונית בלבד (+42) ובפרט בני 65 ומעלה. אצל נשים בגילאים האלה הוביל ביידן (+5%), כך שבקבוצת הגיל כולה קיבל טראמפ 52% לעומת 45% לביידן. מנגד בקבוצת הצעירים, 18-29, הוביל הדמוקרט בכ-60% לעומת 36% הרפובליקני.

מאז בחירות 2020 פחת מספרם של הבומרס והמבוגרים מהם בכ-10 מיליון איש. מנגד הדור הצעיר ביותר, דור ה-Z, יוסיף 8.3 מיליון בוחרים חדשים ויכלול בסה"כ 40.8 מיליון בוחרים. בשנת 2020 העדיפו המצביעים מדור Z את ביידן, עם 65% מהקולות; 31% הלכו לטראמפ. תוספת של 8 מיליון בוחרים בקבוצה הנוטה בכבדות למועמד הדמוקרטי וגירעון של 10 מיליון מהקבוצה הנוטה למועמד הרפובליקני עשויים להשפיע על התוצאות במדינות המתנדנדות.

מצביעים שאינם לבנים - ישנו הבדל גדול במבנה הדמוגרפי של הדורות באמריקה. בשנת 2020 היה דור הבומרס (ילידי 1946-64) ביחד עם הדור שמעליו, בנוי מ-73% לבנים, כ-9.2% שחורים, 9.4% היספנים ו-4.6% אסיאתים. אצל דור המילניאלס (ילידי 1980-94), הלבנים הם 52.7% וההיספנים 23.4%. בדור Z (ילידי 1996-2015) הלבנים אינם עוד רוב. הם מונים כ־49% מאוכלוסיית הדור, בעוד ההיספנים מהווים כ-26%, השחורים כ-14% והאסיאתים 5.6%.

לתמונה זו תיתכן השפעה של ממש על הבחירות, נוכח הנטייה החזקה של המיעוטים להצביע למפלגה הדמוקרטית. בבחירות 2020 קטף ביידן 41% מקולות הלבנים שעה שטראמפ זכה ב-58% מהם. לעומת זאת בין השחורים ביידן זכה ב-87% מהקולות וטראמפ 12%. אצל ההיספנים לקח ביידן 65% מהקולות וטראמפ 32%. גם האסייתים הלכו 61% לעומת 34% לטובת ביידן.

תבנית זו לא השתנתה בהרבה. על פי סקר שערכו בתחילת אוגוסט שתי חברות המתמחות בסקטור, בשבע מדינות מתנדנדות מובילה האריס בקרב ההיספנים בשיעור של 55% לעומת 37%. גם בקרב האוכלוסייה השחורה, בסקר מסוף יולי, גרפה האריס כ-70% מהתמיכה לעומת 12% לטראמפ. בסקר שפורסם לא מכבר בפוקס ניוז דווח כי במדינת המפתח פנסילבניה מובילה האריס 70%-11% בקרב השחורים, המהו וים כ-12% מהמצביעים בה.

תמונת מצב נוכחית

מקובל לחלק את המדינות לשלוש קבוצות: אלו שהיסטורית ועל פי הסקרים בוחרות במובהק באחת המפלגות; מדינות הנוטות לצד זה או אחר; ומדינות מתנדנדות. מבחינת מפת האלקטורים נכון לתחילת ספטמבר עולה התמונה הבאה: למועמד הרפובליקני 219 ולדמוקרטית 226 אלקטורים ממדינות שבהם יש להם סבירות גבוהה לנצח. היתרה, 93 אלקטורים, שייכים לשבע מדינות מתנדנדות שבהן יוכרעו הבחירות: מישיגן (15 אלקטורים), וויסקונסין (10), פנסילבניה (19), ג'ורג'יה (16), נבדה (6), אריזונה (11) וצפון קרוליינה (16).

עבור האריס, הנתיב הפשוט ביותר לבית הלבן עובר דרך ה"חומה הכחולה", קרי שחזור ניצחונו של ביידן במישיגן, וויסקונסין ופנסילבניה. ניצחון כזה יעניק לה את 270 האלקטורים ואת הנשיאות. אם תפסיד באחת מאלו, ובמיוחד פנסילבניה, היא תצטרך להביא את 19 האלקטורים החסרים מקומבינציה של ארבעת המדינות אריזונה, נבדה, צפון קרוליינה וג'ורג'יה.

מבחינת טראמפ, הדרך לבית הלבן עוברת דרך שמירת צפון קרוליינה פלוס ניצחון בפנסילבניה ובג'ורג'יה, באחרונה הפסיד ב-2020 בפחות מרבע אחוז. המספרים נכון לעכשיו ברורים: פנסילבניה היא זירת ההתכתשות של הבחירות הקרבות. שני המועמדים יתקשו מאוד לנצח בלעדיה, ולמנצח בה יהיו סיכויים גבוהים ביותר לעמוד בראש ארה"ב.

בשבוע הבא יתקיים העימות הראשון בין המתמודדים, והוא עשוי להשפיע מאוד על איך תיראה מערכת הבחירות בחודשיים הבאים. האם הוא יסייע למומנטום המדהים שליווה את הקמפיין של האריס, או שדווקא יעצור אותו? בכתבה הבאה נבחן מקרוב את מצב העניינים במדינות המתנדנדות וננסה להבין במה יתמקדו המתמודדים מנקודה זו.

עוד כתבות

יאיר עשהאל

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"

מאז פרוץ המלחמה נדרש ענף השילוח לפתרונות יצירתיים בעקבות הירידה בטיסות, האיומים מהים והחרם הטורקי ● בראיון לגלובס מסביר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, מה הפתרון של היבואנים, מדוע הוא נכנס לתחום משלוחי הרפואה, ולמה הסיכוי שיעבוד עם רחפנים הוא קלוש

הדמיית ה''בורג' ח'ליפה של ירושלים'' / צילום: AS+GG Architects

למרות 200 התנגדויות: מגדל של 42 קומות יקום סמוך להר הרצל בירושלים

על אף גל הביקורת סביב התוכנית ל"בורג' ח'ליפה" הירושלמי, הוועדה המחוזית החליטה: יוקם מגדל בן 42 קומות בסמיכות להר הרצל ויד ושם ● ארגון יד לבנים שהתנגד בתחילה חזר בו: "נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות כדי למנוע פגיעה ברגשות המשפחות השכולות"

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

"הם כמעט הרגו אותי": ביקורת פנימית בעזה נגד חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: פלסטינים מספרים על האכזריות של חמאס, המדינות באירופה שתומכות בישראל וארבע שנים להסכמי אברהם ● כותרות העיתונים בעולם 

גדעון סער / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

השווקים לא אוהבים את האפשרות שגדעון סער ייכנס לממשלה וזו הסיבה

הדיווחים על פיטורי שר הביטחון, יואב גלנט, והחלפתו בח"כ גדעון סער העיבו היום על הבורסה המקומית ● גם השקל נחלש בחדות בעקבות החדשות ● הכלכלנים הבכירים מסבירים מדוע בשווקים מודאגים מהחלפת שר הביטחון

נערות איראניות יושבות ליד טיל פאווה בפארק האווירי הלאומי בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

טיל השיוט שאיראן שיגרה לישראל הוצג במוסקבה

משטר האייתולות הציג בתערוכה במוסקבה את טיל השיוט "פאווה", אותו שיגרה איראן לעבר ישראל ב-14 באפריל השנה ● הטיל מתבסס על סדרת טילי "קודס" שפיתחו האיראנים במקור עבור החות'ים, לטובת מלחמת האזרחים בתימן ● אלו היכולות שלו

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

צ'כיה, הסערה הפכה להצפה בערים רבות / צילום: Reuters, INQUAM PHOTOS/George Calin

סערה של "פעם ב-100 שנה" מכה באירופה

אזורים רבים באירופה עברו בסוף השבוע האחרון מימים שטופי קיץ לסערה שלא נראתה כ-100 שנה ● בפולין יותר מ-17 אלף בתים נותרו ללא חשמל, ברומניה נהרגו 4 כתוצאה מהשיטפונות, וכעת אירופה מכינה את עצמה להתפשטות הסערה

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"

יו''ר כלל ביטוח חיים סאמט ומנכ''לית אל על דינה בן טל גננסיה / צילום: איל יצהר, דוברות אל על

מי צריך דח"צית רביעית? הסיפור המוזר על כלל ביטוח וההחלטות באסיפת אל על

כלל ביטוח, שנכנסה אשתקד להשקעה משמעותית באל על, אפשרה לפני כחצי שנה לבטל סעיף התניה באופן שייטיב עם הנהלת אל על, והחליפה את אחד הדח"צים ● השבוע תצביע אסיפת בעלי המניות, ביוזמת אל על, על צירוף בתו של יו"ר כלל כדח"צית רביעית בחברה

החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם ● המשרוקית של גלובס

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות ההערכות: ינקי קוינט בדרך לסיים את תפקידו בראשות רמ"י; מי מועמד להחליפו?

ההערכה היא שמנכ"ל רמ"י יסיים את תפקידו עוד השנה – ועשוי להתמנות ליו"ר רשות שדות התעופה • אחד המועמדים להחליפו: יהודה מורגנשטרן • נכון לעכשיו, נשמעות הכחשות מכל הכיוונים

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

צילום: Shutterstock

חדשות רעות למשק: התוצר לנפש ברבעון השני עודכן בחדות למטה

לפי נתוני הלמ"ס, הצמיחה לנפש בישראל ירדה ברבעון השני של 2024 ב-0.9% בחישוב שנתי - עדכון חריף כלפי מטה ביחס להערכה הקודמת של הלשכה ● הנתונים מציירים תמונה עגומה במיוחד ומעידים על היחלשות הכלכלה הישראלית, בייחוד בחלק של המגזר הפרטי

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב לאור הדיווחים על פיטורים אפשריים של שר הביטחון גלנט

מדד ת"א 90 ירד ב-2.3% ● הדולר ב-3.74 שקלים ● לאחר שזינקה אתמול ב-150%, אפיטומי מדיקל זינקה גם היום ● האינפלציה שפורסמה אתמול בישראל הפתיעה לרעה; הפניקס: "בסביבה הנוכחית לא נראה שאפשר לדון על הפחתת ריבית" ● בארה"ב, דריכות גבוהה לקראת הורדת הריבית ביום רביעי; מיטב: "השווקים מצפים מהפד להיות אגרסיבי"

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Heinz Troll European Patent Office-min

אמנון שעשוע הקים בחשאי חברת בינה מלאכותית חדשה

מדובר בחברה שביכולתה לחרוג מיכולות אנושיות כדי לבצע משימות חשובות בזמן קצר, כמו פיתוח תרופות או המצאה של מקור אנרגיה חדש ● החברה, ששמה דאבל איי.אי טכנולוגיות (AA-I), הוקמה בשנה שעברה בירושלים ע"י שעשוע וגייסה לפי ההערכה עשרות מיליוני דולרים

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

בני ברון / צילום: יח''צ

יבואן המלט משתלט על חברה חדשה, המוסדיים מקווים שיעשה לה "שופרסל"

בני ברון רכש 21% ממניות יצרנית חומרי הבנייה אינרום תמורת 370 מיליון שקל ● הגופים המוסדיים שמכרו לו מקווים שיצליח להשביח את החברה, באופן שעשוי להזכיר את הצלחתם המסחררת של האחים אמיר ברשת הקמעונאות הגדולה בישראל