גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרן שלו תקבל מאות מיליוני דולרים מהאקזיט החדש. זה הסיפור שלו

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה ● אביעד אריאל, אחד המשקיעים הראשונים בחברה מספר לגלובס את הסיפור מאחורי האקזיט הגדול

אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן
אביעד אריאל מקרן ורטקס / צילום: עומר הכהן

חברת Own הישראלית הפכה לאחד האקזיטים הגדולים של ההייטק הישראלי בשנה האחרונה, כשזו נמכרה לסיילספורס ב-2.1 מיליארד דולר, מהם 1.9 מיליארד דולר במזומן שהועברו למשקיעים וליזמים. עם זאת, ראשיתה של החברה במקום אחר לחלוטין, שונה מאוד מהקיוביקלס וחללי העבודה במגדלי הזכוכית של תל אביב.

אחד המייסדים שלה, אריאל ברקמן, יוצא היחידה הטכונלוגיות המיוחדת של חיל המודיעין, הוא מומחה לשחזור והצלה של מידע מכרטיסי זיכרון, דיסקים קשיחים וקלטות שהפעיל מעבדת שירות בשם "קריאו ריקובר" שנתנה מענה ללקוחות פרטיים, אך גם לחברות ואפילו למערכת הביטחון.

אלא שעם הזמן והמעבר של חברות רבות לפעילות על גבי ענן פרטי ובהמשך גם ענן ציבורי בחברות כמו מיקרוסופט, גוגל ואמזון, יותר ויותר לקוחות התקשרו וביקשו גיבוי ושחזור נתונים גם בענן. תחילה, חשב ברקמן על פיתוח מערכות לגיבוי מידע מתוך הרשתות החברתיות, אך מהר מאוד הוא גילה שהפוטנציאל העסקי טמון בעולמות הארגוניים.

הפתרון שתפס תא השוק, בסופו של דבר, היה פיתוח גיבוי לתוכנת סיילספורס - מערכת מקוונת המאפשרת לארגונים לנהל את כל תהליכי המכירה והשירות ללקוחות ולאסוף מידע לגבי אופי השימוש במוצרים או הצלחת מבצעי השיווק והמכירות שלהן. גיבוי של תוכנות מקוונות כאלו איננו עניין פשוט, כיוון שהוא צריך להיעשות מרחוק, ללא גישה פיזית לשרתים שמאכסנים את המידע.

אבל מי שאחראי על הדנ"א הניהולי של החברה היה לא אחר מאשר מנכ"ל מאנדיי רועי מן, שהציע את שירותיו בחיבור בין ברקמן למומחים נוספים בתחום המכירות, השיווק והגיבוי. המייסד השני בחברה - שכבר אינו מועסק בה כיום - הוא אורי ינקילב, בן להורים ישראלים שעזבו לארה"ב, גדל בבוסטון ועבד בקרנות הון סיכון מקומיות. ב- 2014 החליט בעצת משפחתו לעלות לישראל ופנה למרכז היזמות של אוניברסיטת תל אביב. שם נעשה החיבור עם מן, שסיפר לו על מנהל מעבדת הגיבוי המבוקש ביותר שהכיר, ברקמן. ינקילב, שמשמש כיום כבכיר בחברת ההשקעות Team8 הביא איתו יזם אמריקאי שהכיר מקריירת ההשקעות שלו - סם גוטמן, יהודי-אמריקאי שהקים ומכר קודם לכן חברה בתחום הגיבוי.

"היה לנו מוצר בסיסי עם מעט לקוחות", אמר בעבר ברקמן לגלובס. "ינקילב וגוטמן הגיעו ובנו חברה סביבו". הם אלה שהציעו לברקמן לנטוש את גיבוי הרשתות החברתיות ולהתמקד בסיילספורס - מוצר הגיבוי שהצליח וצמח בקצבים מפתיעים. ברקמן, גוטמן וינקילב טרם הגיבו לפניות גלובס לאחר היוודע דבר המכירה.

שני מייסדים נוספים - ערן כהן ודניאל גרשוני, עזבו את המיזם בשלבים מוקדמים, אך כהן הספיק לחבר את החברה עם המשקיע יובל שחר (שעובד כיום יחד עם ינקילב בקרן Team8), אז שותף בקרן Innovation Endeavors. אלא שההשקעה לא יצאה לפועל, והחברה עוד הספיקה לעבור בקרן אלמונית עד אז, אורייזן (Oryzen) של יניב "גיי'קוב" יעקובי, ואביעד אריאל שעוד עבד בקרן.

"האמנו למרות שתחום הגיבוי היה פחות טרנדי"

ההשקעה הראשונה בחברה, מסתבר, הייתה סבב "סייף", כלומר השקעה ללא עליית שווי, תוך הבטחה למניות בשווי עולה אם וכאשר החברה תמשיך ותראה סימני הצלחה. "אמנם היה מדובר בסבב "סייף", אבל לחברה כבר היה מוצר עובד ולקוחות ראשונים", אומר לגלובס אריאל, מהמשקיעים הראשונים בחברה, וכיום חבר דירקטוריון בה מטעם קרן ורטקס (Vertex). "היתה לנו תיזה שעולם הארגונים יעבור לענן וגיבוי וניהול דאטה יהיו אלמנט חשוב ממנו והאמנו שהדבר גם יקדם את העסקים בחברה, למרות שתחום הגיבוי היה פחות טרנדי בקרב משקיעים אז". לסבב הסיד הצטרפו גם אינוביישן אנדברס וסיילספורס עצמה שהשקיעה בחברה מיומה הראשון.

אריאל עבר מקרן אורייזן לורטקס והמשיך לנהל את ההשקעה ממנה, כאשר הוא מוביל את סבב ה-B (סבב גיוס שלישי), לאחר שקרן אינסייט הובילה את סיבוב ה-A. סך הכל גייסה החברה 507 מיליון דולר מאז הקמתה ב- 2014. המרוויחים הגדולים מהעסקה הם חמשת המייסדים - בהווה ובעבר - שמחזיקים כ-10% ממניות החברה; קרן אינסייט שמחזיקה כ-30% ותכניס כחצי מיליארד דולר, וקרן ורטקס הישראלית, שמחזיקה כ-13% בחברה וצפויה לרשום הכנסות של 270 מיליון דולר.

קרנות שהצטרפו להשקעה בחברה בשלב מאוחר - בהן בי קפיטל ואלקאון - אמנם לא רשמו תשואה, אך החזירו את ההשקעה שלהן - הישג מרשים עבור חברה שבה השקיעו בשיא ימי הבועה של סוף 2021. החברה רשומה בישראל וכך גם הקניין הרוחני, אך הנהלתה יושבת בארה"ב וכך גם רוב העובדים. מתוך כ-850 עובדים בעולם, רק 200 מועסקים בישראל.

בחרתם לעבוד בעיקר עם סיילספורס מההתחלה, זו החלטה לא שגרתית - אם רציתם לגבות ענן ציבורי, למה לא הלכתם לאמזון, גוגל או מיקרוסופט?
"המנכ"ל גוטמן הגיע לחברה עם תפיסה שהשלב הראשון בחייה של חברה הוא להצמיח אותה במהירות ליעד של 100 מיליון דולר מכירות בשנה, תוך שמירה על איזון יחסי במספרים. המוצר שפנה לסיילספורס היה הבשל ביותר והמוצלח ביותר לאורך השנים, ונוצר מצב שבמקום לפזר את החברה סביב מוצרים שונים, חשבנו שסיילספורס הוא השוק החשוב לחברה.

"הוא גם הכי מורכב, כיוון שמוצר גיבוי לענן של מיקרוסופט או גוגל הוא פשוט יותר וגם פועל בשוק תחרותי יותר. אבל לא נשארנו בעולם הגיבוי - ועל בסיס המוצר הבסיסי שמספק גיבוי למשתמשי סיילספורס הוספנו מוצרים נוספים של ניהול דאטה ואבטחת מידע. בשנתיים האחרונות התחלנו לפתח מוצרים לפלטפורמות נוספות כמו סרביס נאו".

יצרתם בעצם תלות בסיילספורס.
"אפשר לכנות זאת קו-אופטציה (שיתוף פעולה - א"ג) או אפילו חיבוק דב - מצד אחד אתה משלם להם הון בתור עמלת הפצה על גבי החנות שלהם, מצד שני אנשי המכירות שלהם מאוד משמעותיים במכירות שלנו, ובנוסף הם גם משקיע אבל בעת ובעונה אחת גם מתחרה - עם מוצר שפיתחו שבסופו של דבר לא הצליח.

"אחד החששות שלנו היו שסיילספורס ירכשו את החברה בשלב מוקדם כי הם ינצלו את הכוח שלהם לא לטובת המוצר, אז מערכת היחסים הייתה מורכבת - אבל הייתה כאן המון הערכה הדדית. מדובר בחברה מעולה עם התאמה טובה לשוק ונבנתה כאן מערכת יחסים במשך עשור".

מי ניגש למי כדי לדון ברכישה?
"סיילספורס ניגשו אלינו - לאחר שהתקבלה החלטה עקרונית לבצע עסקאות, Own הייתה מטבע הדברים אחת החברות הגדולות באקוסיסטם שלה. תמיד היינו ברשימת יעדי הרכישה שלה, וכשמישהו זרק לגוטמן מילה באיזו ארוחת ערב, נוצר שיח, ואז עוד שיח ומאחר וכבר נמצאנו בהיכרות מוקדמת לא נדרשנו כאן לתהליכים מורכבים. זו הייתה שיחה קונקרטית, וכשיש לך דירקטוריון שמתואם ועובד לטובת החברה ולא לטובת האינטרס האישי, הגענו בסופו של דבר לתוצאה טובה לכולם. רוב המשקיעים החזירו תשואה יפה והמיעוט שלא - לא הפסיד את כספו אלא קיבל אותו בחזרה - הישג לא מבוטל עבור חברה שגייסה ב-2021".

האם השוק ילמד לקח?

ובאמת, החברה גייסה לפי שווי מוגזם של 3.35 מיליארד דולר בסוף 2021, מה שהביא לכך שהמשקיעים המאוחרים החזירו את הכסף אבל לא ראו תשואה - האם מכירה במחיר הזה היה המהלך הנכון?

"אם אתה מאמין שמכאן והלאה שווי החברות רק ילך ויעלה והשווקים יפרחו, אז אולי. אבל אם, נניח, החברה הייתה יוצאת להנפקה בעוד שנה המשקעים המאוחרים יוצאים מופסדים. להמתין עוד זמן רב עד להכפלת שווי החברה בהנפקה זה לקחת סיכון. בסוף סיבובי הגיוסים לרוחב השוק ב-2021 עשו נזק לכל החברות ופגעו בביצועים שלהן. האם השוק ילמד מכך לקח לגל הבא? מסופקתני".

סיילספורס הביעה חשש כלשהו לסגור עסקה גדולה כל כך בישראל בזמן מלחמה?
"ראשית, היא רואה בחברה הישראלית כרכישה אסטרטגית וככזו שיודעת להתנהל היטב גם במשבר הנוכחי. שנית, החברה מבוזרת גאוגרפית ורוב העובדים בכלל מועסקים בארה"ב. הפיתוח ברובו בישראל, אבל ההנהלה וכל הפעילות העסקית יושבת בחו"ל. ללא קשר לעסקה הזו, נושא הסיכון בישראל עולה בשיחות עם משקיעים זרים - הוא תמיד מופיע כ"כוכבית" או "פורס מאז'ור". כמשקיע ישראלי אני מוטרד ורואה שיח הולך וגובר סביב הסיכון שבהשקעה בישראל".

את Own ליוו מאז הקמתה ובעסקה עו"ד ארז מזרחי ומחלקת ההייטק של FWMK. את סיילספורס ייצגו המשרדים מיתר בישראל ו-HoganLovells בארה"ב.

עוד כתבות

יאיר עשהאל

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"

מאז פרוץ המלחמה נדרש ענף השילוח לפתרונות יצירתיים בעקבות הירידה בטיסות, האיומים מהים והחרם הטורקי ● בראיון לגלובס מסביר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, מה הפתרון של היבואנים, מדוע הוא נכנס לתחום משלוחי הרפואה, ולמה הסיכוי שיעבוד עם רחפנים הוא קלוש

סוזן סרנדון, קווין קוסטנר ורונית רפאל בפסטיבל ונציה / צילום: Ryen arbilo

אירועים ומינויים: כשאשת העסקים רונית רפאל פגשה את סוזן סרנדון

"אמרתי לה שהיא נותנת במה לאיסלמיסטים קיצוניים, רדיקליים שיוצרים כאוס, ורוצים להרוס את העולם ולהשתלט על נשים", מספרת רונית רפאל על השיח עם סוזן סרנדון ● חברת המשלוחים תן ביס משיקה שיתוף פעולה עם רשת קפה עוטף - נתיב העשרה ורעים ● וגם: האוניברסיטה הפתוחה העניקה תארי דוקטור לפילוסופיה לשם כבוד לשבעה גברים ונשים ● אירועים ומינויים

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

למה קרן סל למניות שנזרקו מקרנות סל ומדדים לא רק הגיונית אלא גם רווחית

בוול סטריט יש כיום תעודות וקרנות סל לכל דבר כמעט, אבל כדי שהן יהיו טובות למשקיעים צריך להתקיים שילוב נדיר: רעיון טוב, חשיפה נוחה, שקיפות ותדירות מסחר גבוהה ● ולגבי מניות שנמחקו ממדדים מובילים, תופתעו לשמוע שהן לרוב מזנקות אחרי כן

מגי וילנסקי / צילום: רונן אקרמן

בחדשות 13 בוחרים מנכ"ל: האם המפיקה שעמה עובד הערוץ תמונה לתפקיד?

השבוע אמורה ועדת האיתור של חדשות 13 להמליץ על המועמדים הסופיים לתפקיד המנכ"ל הבא ● בין השמות המובילים נמנית מגי וילנסקי, בעלת חברת הפקות שעובדת עם רשת 13 במספר תוכניות ● מועמדים בולטים נוספים הם טלי בן עובדיה, ערן טיפנבורן וברוך שי

למרות שמספרי ההיצע גבוהים - יש מחסור גדול בדירות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

רוצים לדעת למה מחירי הנדל"ן עולים? הדירות שהרוכשים מחפשים

אחרי שמונה עליות רצופות במדד מחירי הדירות, הוא רשם זינוק של 7% - קצב שנתי של כמעט 11% ● שוק הדיור בארץ מתנהל באופן פרדוקסלי - ההיצע עולה, אך במקביל גם המחירים מטפסים ● הגורם לתופעה: הפערים הגדולים בין היצע הדירות על הנייר להיצע הדירות המבוקשות ● ואיפה נרשמו העליות הכי גדולות?

מהגדולות באופ''ק. שדה נפט בעיראק / צילום: Associated Press, Nabil al-Jurani

6 מיליון חביות ביום: התוכנית העיראקית להכפלת תפוקת הנפט והחשש מהשלכות

בניגוד למדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות, שפועלות לגיוון הכלכלה שלהן, עיראק מנסה להזניק את קצב ההפקה שלה בטרם יצנחו הביקושים ● כבר היום הזהב השחור מהווה 85% מהכנסותיה ● מה זה יעשה למחירים הגלובליים, ואיך תפעל עיראק ביום שהעולם ייגמל מנפט

מטולה / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

ירי למטולה: רקטה גרמה נזק כבד לבית ולשרפה גדולה

סינוואר שלח איגרת לארגון החות'ים בתימן • שר הביטחון שוחח עם שר ההגנה האמריקני אוסטין על ההסלמה בגזרה הצפונית, ואמר כי "ישראל מחויבת להרחיק את חיזבאללה" • הוא גם שיגר מסר לחות'ים, אחרי ירי הטיל אתמול למרכז: "ישראל כבר הוכיחה כיצד היא פועלת נגד גורמי הטרור המנסים לפגוע בה" • עדכונים שוטפים

עוזי דנינו / צילום: דוד מלכה

צמד בכירי שוק ההון בעבר ירכשו את המותג פסגות; ישלמו כ-74 מיליון שקל

חברת כרמל קרדיט של עוזי דנינו (לשעבר מנכ"ל אקסלנס) ורונן טורם (מגדל שוקי הון) צפויה לרכוש את הנכסים האחרונים שנותרו לרני צים מבית ההשקעות - חבר הבורסה והמותג פסגות ● רוב תמורת העסקה משקפת את המזומן שבקופת חבר הבורסה וכן חוב לרוכשים

האינפלציה מושפעת מהשכר הממוצע במשק

בנק ישראל: העלייה בשכר מאיצה משמעותית את האינפלציה

עפ"י בנק ישראל, "ממצאי המחקר מצביעים על הצורך לנקוט גישה זהירה בהערכת הסיכונים האינפלציוניים משוק העבודה, שכן אלו עשויים להיות גבוהים מהערכות קודמות" ● בהתחשב בכך שבחודש יוני השכר עלה ב-5.1% ביחס לשנה שעברה, הדבר מעיד על כך שהאינפלציה הואצה בין 0.5% ל-1.5%

התחדשות עירונית בת''א. איזה סיבות מקבל ביהמ''ש כסירוב לגיטימי? / צילום:  ינאי אלפסי

מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

הדיירים בפרויקט פינוי־בינוי לא רוצים לחתום אבל חוששים מתביעת דייר סרבן? ● לאחרונה עודכן החוק המגדיר מתי סירוב הוא לגיטימי, אך עדיין נותר לבתי המשפט שיקול־דעת לא מבוטל ● גלובס עושה סדר במצב החוקי החדש

כלי רכב. הביטוח התייקר / צילום: Shutterstock, alexfan32

כולם מרגישים שביטוח הרכב התייקר. הנתון הזה מגלה עד כמה

האינפלציה בחודש אוגוסט טיפסה בחדות לקצב של 3.6% - הרחק מעל היעד של בנק ישראל ● בין הסעיפים שרשמו עלייה נמצא ביטוח הרכב, שבשנה קפץ בקרוב ל-8% ● כשבוחנים את ההתייקרות שלו מאז סוף 2021, מגלים תמונה מדאיגה בהרבה

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון מודיעה לעובדים שהם חוזרים לעבוד מהמשרד חמישה ימים בשבוע

מנכ"ל החברה, אנדי ג'סי, הודיע כי השינוי מהווה עדכון למדיניות הקודמת שדרשה נוכחות במשרד לפחות שלושה ימים בשבוע ● כמו כן, הוא טען כי המטרה היא לחזק את תרבות החברה ולשפר את היכולת לחדש ולשתף פעולה

ניגוד עניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: Associated Press, David Zalubowski

משרד התחבורה עדכן את נוסחת המיסוי הירוק. אלו הרכבים שצפויים להתייקר

משרד התחבורה פרסם עדכון לנוסחת המס הירוק, בעקבותיו צפויה התייקרות של 2%-3% בינואר הקרוב, שתפגע בעיקר במכוניות הירוקות והחסכוניות ביותר בשוק ● כלי הרכב המזהמים לא יושפעו

מצעד טילים של החותים בתימן / צילום: Reuters, KHALED ABDULLAH

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון

מערכת ההגנה האווירית של ישראל הצליחה בעבר לנטרל איומים דומים לטיל הבליסטי ששיגרו החות'ים, אולם הפעם הניסיון כשל ● בצה"ל מתחקרים את האירוע, כשבכירים תוהים מה גרם לכך ● וגם: למה מרבית המתקפות הגדולות של איראן ושלוחותיה מתרחשות בימי ראשון?

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

"מוכן להתערב על בקבוק ויסקי": סמוטריץ' מאמין שהגירעון לא יעבור את היעד

שר האוצר טען בוועדת הכספים כי למרות פריצת התקציב ב-3.4 מיליארד שקל, הגירעון לא יעלה על היעד שהציב האוצר לסוף השנה (6.6%) ● לדבריו, "תמיד כשאתה מניח תקציב, יש סיכונים מלמעלה ומלמטה. אחד הסיכונים שהתממשו הוא הארכת מימון הפינוי של תושבי הצפון, ומעט בדרום" ● הדיון הסתיים לאחר חילופי צעקות והטחת האשמות הדדיות בנושאי התקציב וניהול המלחמה

ביהמ''ש חייב אם להחזיר מזונות לאחר שקבע כי מנעה חידוש קשר בין בנה לאביו / צילום: Shutterstock, Vitalii Vodolazskyi

בשל ניכור הורי: האם מנעה חידוש קשר עם האב ותשלם לו חצי מיליון שקל

בית המשפט חייב את האם להשיב מזונות של ארבע שנים ולשלם פיצויים כבדים ● "הורה שמגלגל עיניו וטוען שזה רצון הקטין מועל באופן קשה בחובתו ובתפקידו"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י / צילום: שלומי יוסף

מתחזקות ההערכות: ינקי קוינט בדרך לסיים את תפקידו בראשות רמ"י; מי מועמד להחליפו?

ההערכה היא שמנכ"ל רמ"י יסיים את תפקידו עוד השנה – ועשוי להתמנות ליו"ר רשות שדות התעופה • אחד המועמדים להחליפו: יהודה מורגנשטרן • נכון לעכשיו, נשמעות הכחשות מכל הכיוונים

גלולת ההרזיה של אפיטומי / צילום: אתר החברה

גלולת ההרזיה שזינקה ב-250%: הראלי של מניית אפיטומי נמשך

מניית אפיטומי ממשיכה לטפס בבורסה בת"א ● מניית חברת תרופת ההרזיה עולה היום ב-45%, ועם העליות של אתמול היא עולה ב-250% ● עם זאת, גם אחרי הזינוק האסטרונומי, מחיר המניה נמוך ב-66% ממחיר ההנפקה

עודד גולן מנכ''ל דור אלון היוצא / צילום: תמר מצפי

אחרי 3 שנים: מנכ"ל דור אלון עודד גולן עוזב את תפקידו

גולן כיהן בתפקידים שונים בקבוצת אקסטרה-אלון רבוע כחול ב-11 השנים האחרונות ● "הייתה זו קדנציה מרתקת, רבת-אתגרים ומרובת עשייה"