גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם זה הזמן המתאים לקנות רכב או מוטב להמתין ל־2025?

סוף השנה בפתח ועשרות אלפים מתלבטים האם להקדים לרכוש רכב לפני ההתייקרויות, או לחכות לשנה הבאה ● מבחינת האוצר, עליית מיסוי על רכב בנזין וחשמלי היא בלתי נמנעת ● מצד שני, הרגולטורים מבטיחים דווקא ירידת מחירים, בזכות שיפור התחרות

כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock
כלי רכב חדשים בנמל אשדוד / צילום: Shutterstock

הרבעון האחרון נחשב תקופה מאתגרת בענף הרכב, שבה צרכנים רבים מתלבטים האם לרכוש רכב ולקבל אותו בשנה הנוכחית, או להמתין לתחילת השנה הבאה. השנה ההחלטה קשה במיוחד, לנוכח המידע הסותר והאי-ודאות של הצרכנים ביחס לרגולציית הרכב בחודשים הבאים, ולהשפעתה על מחירי כלי הרכב החדשים ב-2025.

יותר מאחת מכל חמש: הכבישים בישראל מלאים במכוניות מסין 
עם תמחור סופר אגרסיבי, הרכב הזה מציב תחרות יפה לטסלה 

כך, למשל, רק מתחילת ספטמבר הספקנו להתבשר על עדכון בנוסחת החישוב של הטבות "המס הירוק", שבגללו צפויה התייקרות לא מבוטלת של דגמי בנזין רבים בינואר; על גניזה (לא רשמית עדיין) של התוכנית להטיל מס נסועה ב-2026 - ועל כך שהאוצר מחפש חלופות שונות ומשונות להכנסות שהיו צפויות להתקבל מהמס הזה; ועל הבטחה לירידת מחירים רוחבית של כלי הרכב בשל "רפורמות תחרות", שמתוכננות בענף.

מנגד, הרגולטורים לא ממהרים להודיע בכמה יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי בעוד שלושה חודשים. אם מוסיפים לכך את התחרות הפנימית, שמתעצמת בין המותגים הוותיקים והחדשים, ואת חוסר הוודאות המשקית על רקע המלחמה, מקבלים מהומה רבתי. ננסה לעשות קצת סדר סביב עיתוי קניית הרכב.

ממחזרים רעיונות

נתחיל דווקא בבשורה חדשה על "צוותי עבודה של משרדי התחבורה והכלכלה, שבוחנים להמליץ על הגבלה 'דרמטית' של מספר המותגים שאותם יהיה רשאי לייבא כל יבואן". זאת מתוך הערכה שההגבלה תביא לירידה משמעותית במחירי כלי הרכב.

לכאורה הבטחה כזו אמורה לגרום לכל צרכן שניצב על סף רכישת רכב להסס ולהמתין, במיוחד לאור העובדה שמחירי כלי הרכב החדשים נמצאים כיום בשיא של כל הזמנים. אלא שלמרבה הצער, מדובר ברעיון ישן וממוחזר, שאחיזתו במציאות רופפת.

הצעה ברוח זו הועלתה כבר ב-2011 על ידי "ועדת זליכה" לבחינת התחרותיות בענף הרכב. בטיוטת המסקנות המליצה אז הוועדה לאסור על כל יבואן רכב להחזיק יותר מזיכיון יבוא אחד, וטענה ש"אם כל יבואן יחויב להסתפק בהתקשרות עם יצרן רכב בודד בחו"ל, היבואנים יצטרכו לפעול באופן תחרותי יותר בשוק המקומי".

אלא שההמלצה נגנזה, ולא הוטמעה בחקיקה של "חוק שירותי הרכב", שהתבססה על המלצות הוועדה. מסתבר שהניסיון של המדינה לאלץ גופים עסקיים רב-לאומיים להתיר חוזים קיימים עם יבואנים בישראל, ולהעביר אותם לצד אחר "כפי שיורה להם הרגולטור", לא עמד במבחן החוק המקומי והבינלאומי.

יתר על כן, גם אין קשר ליניארי בין מספר זיכיונות המותגים שמחזיק כל יבואן רכב ובין נתח השוק של אותו יבואן או אותו מותג. מנתוני המסירות של ינואר־אוגוסט 2024, למשל, עולה כי 33 מתוך 72 המותגים שרשומים ליבוא לישראל - חלק גדול מהם סיניים - מסרו פחות מ-1,000 כלי רכב מתחילת השנה, ורובם פחות מ-500.

מנגד, עשרת המותגים המובילים במסירות, שמתוכם רק שלושה סיניים, תפסו נתח של 70% מסך המסירות. אז איך תושפע תמונת התחרות הכוללת מ"פיצול ופיזור" זיכיונות יבוא של עשרות מותגים שוליים, שכולם ביחד מחזיקים רק 30% מהמסירות? ואיך יירדו המחירים? סביר יותר שיצרן רכב שיאולץ להתיר חוזה זכיינות קיים, יעדיף לסגת מהשוק או להחמיר את התנאים עם היבואן חדש, שנכפה עליו.

עליית מס בלתי נמנעת

בפלח הרכב החשמלי יש לצרכנים סיבות הרבה יותר מוחשיות להתעלם מההבטחה ל"ירידת מחיר כתוצאה מהגדלת התחרות".

נכון לרגע זה האוצר לא נכנע ללחצים למתן את הזינוק במס הקנייה, ולפחות עד לאחרונה גם התנה מהלך כזה בקידום חקיקה של "מס נסועה על רכב חשמלי", שאמור היה להכניס כ-1.5 מיליארד שקל בשנה החל מ-2026. אך כיום ברור שהסיכויים לכך קלושים, ולפיכך נפוצו שמועות או הדלפות כי האוצר "שוקל אסטרטגיה חדשה במיסוי רכב חשמלי".

בין השאר נטען, שנשקלת הטלת מס קנייה בגובה משתנה בהתאם למחיר הרכב לצרכן. כלומר מס קנייה נמוך יחסית על רכב שמחירו מתחת ל-200 אלף שקל, ומס קנייה גבוה יותר משמעותית על רכב יקר יותר מרף המחיר הזה. אבל גם זה רעיון עתיק, שיושם בישראל עד 1994 על כל סוגי הרכב. השריד האחרון שנותר ממנו כיום הוא "מס רכבי יוקרה", שמוטל על כלי רכב שמחירם מעל 300 אלף שקל.

כאז כן היום, מיסוי "דיפרנציאלי" מזמין תרגילי מס של היבואנים מול הספקים ו/או יבוא רכב חשמלי עם אבזור בסיסי, סוללות קטנות וטווח מוגבל, כדי "להשתחל מתחת לרף המיסוי". התוצאה תהיה שהרבה דגמים ומותגים פופולריים בטווח של 200-250 אלף שקל יאבדו רלוונטיות, והרבה לקוחות ישקלו מחדש אם לרכוש רכב חשמלי.

להערכתנו לחץ פוליטי בדקה ה-90 יאלץ את האוצר להתפשר על העלאה רוחבית של 15%-20% "בלבד" במס הקנייה על רכב חשמלי בינואר, תוך הפחתה משמעותית של תקרת ההטבה השקלית. כך או אחרת, בינואר תחול התייקרות משמעותית ברכב החשמלי.

לא רק החשמליות על הכוונת. גם מס הקנייה הריאלי על רכבי בנזין והיברידיים צפוי לטפס בתחילת 2025, בשל עדכון נוסחת "המס הירוק", בליווי התייקרות של אלפי שקלים דווקא במחירים של כלי הרכב החסכוניים והזולים ביותר.

תקופה עמוסה במציאות

אז מה היה לנו? שני מהלכי מיסוי ודאיים, שיביאו בינואר להתייקרות (נוספת) של 2%-10% במחירי רכבי הבנזין והחשמל החדשים. מנגד הבטחה מעורפלת להורדת מחירים באמצעות "מהפכה תחרותית" ממוחזרת לצד הקמה לתחייה של שיטת "מיסוי רכב דיפרנציאלי" על רכב חשמלי, שננטשה לפני שלושה עשורים. ולא מן הנמנע שיצוצו עוד "הפתעות" עד סוף השנה.

בשורה התחתונה, למי שחייב שברישיון הרכב החדש שלו תופיע השנה "2025", מומלץ לשריין כיום הזמנה עתידית לתחילת 2025, אם כי לא מן הנמנע שייתכנו עיכובי אספקה עמוק לתוך המחצית הראשונה של 2025. ברוב המקרים הזמנות מוקדמות מקבעות את המחיר ומגנות מפני עליות מחיר. מנגד הן לא מגלמות הנחות כלשהן, כלומר המחיר הוא מחיר המחירון "נטו".

בכל הנוגע לחשמליות סביר להניח שרוב היבואנים יצברו לפני סוף השנה מלאי משמעותי במיסוי הנוכחי. לא רק של כלי רכב חשמליים, שאותם ישווקו מהמלאי במחירי טרום-ההתייקרות לפחות רבעון אחד או שניים לתוך 2025, אלא גם של רכבי בנזין.

מי שמעדיף לא להמר, ומוכן להתפשר על אספקה עוד השנה, יגלה שהתקופה הנוכחית עמוסה במציאות. גם היבואנים וגם חברות הליסינג מחזיקים אלפי כלי רכב, חלקם מדגמים מבוקשים, שמוצעים ב"אפס קילומטר", לאחר שחלפו 12-15 חודשים ממועד ייצורם, עם הנחות טיפוסיות של 7%-10% לפני מיקוח. במקביל יש שלל מבצעי סוף שנה על דגמים לא מאפס קילומטר. סביר שעליית המחירים הצפויה בתחילת 2025 תקזז את "אובדן הערך" שנובע מרישום המכונית כ-2024 ולא כ-2025.

ולמי שקונה את ההבטחות לירידת מחירים כתוצאה ממהלך לעידוד התחרות, נזכיר שוב את הדברים של רכזת התחבורה באגף התקציבים באוצר, ספיר איפרגן, בוועדת הכלכלה ביולי השנה: "אם המחיר גבוה בגלל מסים יש לזה תכלית, שכן המדינה צריכה להתממן… אנחנו לא במצב שבו ניתן להוריד את נטל המס, בטח לא עם עלויות מלחמה כאלה גבוהות".

עוד כתבות

ChatGPT הבטיח לשנות את העולם. מה כבר קרה? / צילום: Reuters, Frank Rumpenhorst

הבטיחו שהוא ישנה את שוק העבודה ואת שדה הקרב. מה קרה בפועל?

מסרטוני דיפ פייק, דרך אובדן משרות המוני ועד ההנחה שרובוטים ישתלטו על העולם ●  לפני שנתיים חברת OpenAI שחררה לעולם צ'טבוט מבוסס AI מהפכני - וזרעה בהלה עם תחזיות משנות מציאות ● חזרנו לשמונה מהן כדי להבין מה התגשם, מה נשאר בגדר מיתוס ומה עוד צפוי לנו

יותם שגב / צילום: באדיבות Cyera

הוא הקים יחידת סייבר מיוחדת ב-8200. היום הסטארט-אפ שלו שווה 3 מיליארד דולר

כשיותם שגב יצא לדרך עם חברת הסייבר שלו, גם הוא עצמו לא היה סגור מה הוא רוצה לעשות בדיוק ● רק אחרי שמונה חודשים של מחקרים הוא הבין מה המטרה ולקח אותה למסלול ההמראה: "שום דבר לא בא לנו בקלות. זה הדבר הכי קשה שעשיתי בחיים" ● שיחה קצרה עם מייסד ומנכ"ל סייארה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרון נפלה ב-17%

בורסות אירופה ננעלו בירידות חדות ● מיקרון היכתה את התחזיות אך צופה האטה במכירות ● פלנטיר זכתה בחוזים מצבא ארה"ב במעל 600 מיליון דולר ● המלצות אנליסטים: בנק אוף אמריקה "נייטרלי" על מיקרון, ג'פריס ב"החזק" על נייס ● הכלכלה בארה"ב צמחה ב-3.1% ברבעון השלישי ● הבנק המרכזי של בריטניה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.75%, כך גם הבנק של יפן, 0.25% ● וגם, הסיבה לירידת מחיר הזהב

חשבון המים מתייקר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עולה, אבל פחות: החל מינואר תעריף המים יתייקר ב-2%

רשות המים הודיעה כי תעריפי המים יתייקרו ב-2% החל מינואר, במקום ב-3.4% כמתוכנן ● התעריף לכמות המוכרת יעמוד מינואר על 7.046 שקלים למ"ק, ואילו התעריף לכל כמות נוספת יעמוד על כ־12.932 שקלים למ"ק

ספינת רשף שתבנה מספנות ישראל לחיל הים / הדמיה: משרד הביטחון

החברה שנרכשה מהמדינה בעשרות מיליוני שקלים ושווה היום כבר 2.5 מיליארד

חוזה ענק לבניית ספינות עבור משרד הביטחון הזניק את מניית מספנות ישראל - חברה המוחזקת בידי שלושה יזמים שרכשו אותה מהמדינה לפני שלושה עשורים, תמורת 44 מיליון שקל ● המעבר מתלות בבניית אוניות לפעילות שהתרחבה לתחומי נמל, יבוא מלט ועוד, הפך אותה לסיפור הצלחה ששווה כיום בבורסה 2.5 מיליארד שקל

דירת הפנטהאוז בשכונת ''שמעון פרס'' החדשה בנהריה / צילום: Viewpoint

"טרפת מהפסקת האש": 4.19 מיליון שקל על פנטהאוז בנהריה

דירת פנטהאוז בת שישה חדרים, המתפרשת על פני כ-174 מ"ר, עם מרפסת הפונה לכיוון הים, נמכרה ב-4.19 מיליון שקל ● הפרויקט אינו בקו ראשון לים. הוא צפוי להתאכלס ב־2027, ובחברה מדווחים על מאות פניות

סר ניק קרטר בביקור ברחוב דאונינג. לחם בבוסניה, בקוסובו, בעיראק ובאפגניסטן / צילום: Reuters, WIktor Szymanowicz

הגנרל שפיקד על הצבא הבריטי מעריך: מתי תסתיים מלחמת רוסיה-אוקראינה ומה הסיכוי למלחמת עולם שלישית?

גנרל ניק קרטר חתום יחד עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי על ההסכם להידוק קשרי ההגנה בין ישראל ובריטניה ● בראיון לגלובס הוא מדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין שני הצבאות: "זו דרך טובה מאוד לעשות עסקים" ● הוא סבור כי לטלטלה בסוריה "תהיה השפעה גדולה על קבלת ההחלטות האיראנית" ● ודווקא לא מתלהב מתווית "הוכח בקרב" של טכנולוגיות ישראליות: "אופי העימותים עשוי להשתנות"

שכונת אשכול העתידית ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

המרחק מהשומה מדבר בעד עצמו: בפריפריה יש ביקוש במכרזי המסחר והמשרדים, במרכז הרבה פחות

בעוד שבמרכז, כולל הטבעת השנייה לתל אביב, מכרזי מסחר ומשרדים נסגרים במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהשומה שנקבעה לקרקעות, בפריפריה נסגרים מכרזים אף במחירים גבוהים מהשומה

צוללת התקיפה הגרעינית הרוסית ארחנגלסק / צילום: צילום מסך מתוך יוטיוב

הצוללת החדשה של רוסיה והמסרים שהיא מעבירה לכל העולם

רוסיה מפתחת את צוללת התקיפה הגרעינית החדשה שלה שתימסר לצי הרוסי בקיץ 2025 ● הרחפן הטורקי לאיסוף מודיעין שאנקרה מיצאת לאפריקה ● ובעלי היאכטות שמטמיעים מערכות הגנה מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: NYSE, למונייד, Nasdaq, Inc, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

הכוכבת הגדולה: הישראלית שזינקה השנה ב-1,000% בוול סטריט

בדיקת גלובס מגלה ש־12 חברות כחול לבן יותר מהכפילו את שוויין השנה ● מהקאמבק של למונייד, היפו וטבע ועד לחברה שמייצרת חשמל ממים וזינקה ביותר מ־1000% ● וגם: האכזבה של החברות שהיו הגדולות מכולן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

4 מדדים בבעיה גדולה אחת: למה אף גוף לא מצליח לשקף את המציאות המתייקרת

הצרכנים הישראלים הופתעו לגלות השבוע שלמרות ההתייקרויות שהם חווים בשטח,
מדד המחירים הרשמי דווקא בירידה ● כמו הלמ"ס, גם מדדים אלטרנטיביים נשענים
על דיווח המחירים העצמי שרשתות השיווק מחויבות לבצע - אך האכיפה לוקה בחסר
ולעתים הנתונים חלקיים ולא מדויקים ● כך יוקר המחיה חומק מהנתונים היבשים ● למה זה עולה לנו, פרויקט מיוחד

ארדואן בשיחה עם סטונדטים, השבוע. מזמין את פוטין לחלוק איתו את במת ההיסטוריה / צילום: Reuters, Turkish Presidency/Murat Kula

הקריטריון של ארדואן ל"מנהיג אמיתי": להיות בשלטון מינימום 20 שנה

הוא נמצא שם כבר 22 שנה. פוטין - 25 שנה ● ״אנחנו המנהיגים היחידים״, אומר הטורקי, ונותן אולי רעיון לארצות נוספות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר מיכאל ברק / צילום: לואיס גרין

המומחה שמאמין: כל מדינות האזור רוצות יציבות, חוץ ממדינה אחת

שיחה עם ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן ● על ההפיכה בסוריה, היחסים בין טורקיה לישראל והאינטרס הסעודי ● האזינו

נגמ''ש ישראלי בדרכו לסוריה / צילום: Reuters, Avi Ohayon

תקרית חריגה: צה"ל ירה לעבר מפגין בדרום סוריה

עשרות אזרחים סורים הפגינו נגד פעילות צה"ל במדינה, כוח ש"זיהה איום" ירה לעבר אחד מהם ופגע בו • דיפלומטים אמריקנים הגיעו לדמשק, לראשונה זה עשור • ארה"ב: חיסלנו את מנהיג דאעש בסוריה, הוא התכוון לשחרר אלפי פעילים ממתקנים ברחבי המדינה ● עדכונים שוטפים

צילומים: Thomas Mukoya, CHRISTOPHER ALUKA BERRY/reuters, Evan Agostini/Invision,Lucy Nicholson

"רעל עכברים, הונאה": הם התחרו מי משמיץ יותר את הביטקוין. מה דעתם עליו היום?

וול סטריט ג'ורנל חזר לאמירות של כמה מענקי ההשקעות האמריקאיים ביחס למטבעות הקריפטו, ובדק אם השיאים בשווי הביטקוין לאחרונה והרוחות שמנשבות מכיוון הממשל החדש שינו את דעתם ● אז מה חושבים כיום בכירי הבנקים, ההשקעות וקרנות הגידור על המטבע הדיגיטלי

אזור פיגוע הדריסה / צילום: Reuters, Axel Schmidt

חשד לפיגוע בשוק חג מולד בגרמניה: לפי דיווחים עשרות פצועים ו-11 הרוגים

בשעה 19:04 (זמן מקומי), רכב מסוג ב.מ.וו דהר במהירות גבוהה לתוך קהל שהסתובב בשוק חג מולד במגדבורג, כשהוא דורס את הנוכחים במקום ● לפי שירותי החילוץ וההצלה הגרמנים כ-60 עד 80 בני אדם נפצעו בתקרית ו-11 נהרגו ● הנהג הדורס נעצר; "לפי דיווח ב"בילד" הנהג הוא אזרח סעודי

מישל קישקה, קפקא אחד, מאה פעמים, 2024 / צילום: מתוך התערוכה, באדיבות הספרייה הלאומית

התערוכה שחושפת את הקושי של קפקא עם היהדות

מאה שנים לאחר שביקש לשרוף את כל כתביו, תערוכה חדשה בספריה הלאומית חושפת לציבור אוצרות נבחרים מתוך הארכיון של הסופר היהודי ● מכתביו עולה דמותו של קפקא האדם: שאף שלא היה ציוני התעניין ביהדותו

הפופ־אפ התארך מ־3 חודשים לשנתיים. פתיחת החנות בשרונה באוקטובר 2023 / צילום: דודי ששון

קולקציות שנסגרות שנה מראש ועדת מעריצים נאמנה: סוד הקסם של הארי פוטר בישראל

כשלושה עשורים עברו מאז שהושק הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, ועדיין כל קולקציה ממותגת בחנויות זוכה להתנפלות, בעולם וגם בישראל ● הפעם, ההתעוררות המחודשת כוללת שלל שיתופי פעולה מקבילים עם רשתות מקומיות ובינלאומיות: "המטרה היא שתהיה חגיגה בעיניים" ● איך עובדת זכיינות של מותג על ששווה עשרות מיליארדי דולרים, ולמה זה יותר סיפור של רגש מאשר של מספרים

האינפלציה מזנקת: למה כדאי להצמיד חוזה למדד / אילוסטרציה: Shutterstock

למה כדאי להצמיד חוזה של עסקאות מכר למדד המחירים לצרכן

הסכם לפירוק שיתוף נדחה במשך 14 חודשים עד שקיבל אישור מבית המשפט. המוכרים ביקשו תוספת של 1.4 מיליון שקל בשל עליית מדד המחירים לצרכן בתקופה הזו, אולם ביהמ"ש לא נענה לבקשתם וקבע כי עליית המדד אינה עניין חריג

אביחי סטולרו / צילום: אלן עזריה

ב-200 מיליון שקל במזומן: אביחי סטולרו וחברת תמיס רכשו את השליטה במי עדן

המוכר הוא קונצרן פרימו ווטר, תאגיד המשקיע בעיקר בתחום המשקאות ● היקף העסקה הכולל מוערך ב-400 מיליון שקל והרוכשים יטלו חוב של כ-200 מיליון שקל על גבם