גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

הדיירים בפרויקט פינוי־בינוי לא רוצים לחתום אבל חוששים מתביעת דייר סרבן? ● לאחרונה עודכן החוק המגדיר מתי סירוב הוא לגיטימי, אך עדיין נותר לבתי המשפט שיקול־דעת לא מבוטל ● גלובס עושה סדר במצב החוקי החדש

התחדשות עירונית בתל אביב. אילו סיבות מקבל בית המשפט כסירוב לגיטימי? / צילום: ינאי אלפסי
התחדשות עירונית בתל אביב. אילו סיבות מקבל בית המשפט כסירוב לגיטימי? / צילום: ינאי אלפסי

בחודש מרץ האחרון ניתן פסק דין בבית המשפט המחוזי בחיפה שהוביל לעצירה של פרויקט ענק ולסערה גדולה, כאשר נדחתה תביעת "דייר סרבן" של 243 בעלי דירות נגד זוג מבוגרים בני 70, שסירבו לחתום על קידום פרויקט פינוי־בינוי ברחוב צה"ל בקריית ים שאמור לכלול 1,450 דירות ב־13 מגדלים.

ראיון | חברת הנדל"ן שזינקה ב-1,500% מהשפל: "אאורה היא מפעל חיי. לא אמכור מניות שלה" 
כסף בקיר | המשקיע שמזהיר מפני דירות יד ראשונה במבצעי קבלן
הצוואה המודפסת שונתה בכתב יד. מה קבע בית המשפט? 
עסקה בשבוע | דירה על מחלף בר־אילן נמכרה ב־5.35 מיליון שקל

באותו המקרה, בית המשפט קבע כי הסירוב של בני הזוג הוא סביר "ולא מנימוקים סחטניים" משום גילם, בריאותם והשיפוץ שעשו בדירתם. בסופו של דבר הסתדר שם העניין, אולם נושא "הדיירים הסרבנים" לא יורד מסדר היום.

בחוק נקבעה רשימה לא סגורה, שעודכנה לאחרונה, של טעמים סבירים המצדיקים סירוב של בעל דירה לביצוע פרויקט פינוי־בינוי או תמ"א 38/2. בין הנימוקים לסירוב שהוא סביר - עסקה שאינה כדאית כלכלית, לא הוצעו לבעל הדירה המסרב מגורים חלופיים לתקופת הקמת הבניין החדש, לא הוצעו לבעל הדירה המסרב בטוחות הולמות לביצוע עסקת הפינוי־בינוי ועוד.

גלובס עושה סדר בנוגע למצב המשפטי של "הדיירים הסרבנים".

האם אפשר לחייב "דייר סרבן" לחתום על הסכם וגם לתבוע פיצוי על העיכוב?

עו"ד קרן פרשקר, בעלים משותף במשרד רז־כהן פרשקר ושות' המתמחה בייצוג בעלי דירות בהתחדשות עירונית, מסבירה: "'דייר סרבן' הוא דייר שמסרב לחתום על הסכם לביצוע פרויקט התחדשות עירונית - פינוי־בינוי או תמ"א 38 על סוגיה. בפרויקט פינוי־בינוי עומדת לשאר הדיירים שחתמו על ההסכם עילת תביעה נגד 'הדייר הסרבן' לאכיפת ההסכם, כלומר לחייב את 'הדייר הסרבן' לחתום על ההסכם, ובנוסף הם יכולים לתבוע את 'הדייר הסרבן' תביעה כספית לפיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמים לדיירים כתוצאה מאי־חתימת 'הדייר הסרבן' על ההסכם לפינוי־בינוי".

לעומת זאת, בתמ"א 38 אין אפשרות לתביעת פיצויים: "במקרה זה עומדת לשאר הדיירים רק עילת תביעה אחת, והיא חיוב 'הדייר הסרבן' לחתום על ההסכם", אומרת עו"ד פרשקר.

ע"ד פרשקר הוסיפה על החשש מתשלום פיצוי כ"דייר סרבן" שמשפיע על ההליכים: "כשמוגשת תביעת פיצוי כספי נגד 'הדייר הסרבן', הוא יחשוש יותר מניהול התביעה, שכן עלולים להיפסק נגדו פיצויים בסכום גבוה שהוא יאלץ לשלם לבעלי הקרקע, ועל כן רק כשיהיה לו נימוק סביר לסירוב לחתום, הוא יעמוד בסירובו וימשיך בניהול התביעה. לאור האמור, יש לתקן את החקיקה ולאפשר גם בפרויקטים של תמ"א 38 להגיש נגד 'הדייר הסרבן' תביעה כספית".

עו''ד קרן פרשקר / צילום: תמר מצפי

במקרה שהוגשו תביעות פיצויים נגד "דיירים סרבנים", הם עשויים לשלם הרבה מאוד כסף. בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה כי "דיירים סרבנים" יפצו את שכניהם בסכום של כ־8 מיליון שקל או שיחתמו על העסקה לפינוי־בינוי בעל־כורחם. מדובר בפרויקט בהרצליה של חברת אזורים שהיזם החתים ב־2013 וכולל כ־1,800 יחידות דיור (יח"ד) במקום 580 יחידות דיור קיימות כיום.

מרבית הדיירים חתמו, אך חלקם סירבו, והדיירים שרצו בפרויקט הגישו שלוש תביעות. אחרי שניסיונות פשרה בין הצדדים כשלו, בית המשפט קיבל את התביעה והותיר בידי כל אחד מזוגות המתנגדים שתי ברירות: לשלם 2.6 מיליון שקל לתובעים - או להסכים לפינוי־בינוי.

מה הרוב הדרוש לתבוע דייר סרבן? ומי רשאי לתבוע?

השינוי המשמעותי ביותר שחל בנושא הדיירים הסרבנים הוא שינוי הרוב הנדרש של הדיירים שחתמו על פרויקט התחדשות עירונית לצורך פנייה להליכים משפטיים: "עד חודש נובמבר 2021, החוק קבע רוב מיוחס לפנייה לבתי המשפט של 80% ובהתאם לחלקם ברכוש המשותף. במסגרת חוק ההסדרים מנובמבר 2021 - תוקן החוק והפחית משמעותית את הרוב, שהוא נכון להיום (בתנאים מצטברים): שני שלישים (כ־67%) מכלל בעלי הדירות במתחם - וגם רוב של שלוש חמישיות (60%) בכל בניין משותף, המחזיק יחד מעל ממחצית מהרכוש המשותף", אומרת עו"ד פרשקר.

גם בפרויקטים של תמ"א 38/2 (הריסה ובנייה מחדש) מדובר על כ־67% חתימות בתנאים מסוימים, לאחר שהרוב הדרוש הופחת מ־80%.

לדברי עו"ד פרשקר, "על־פי החקיקה הקיימת, הדיירים שחתמו על ההסכם הם שרשאים לתבוע את 'הדייר הסרבן'". לאחרונה הועלתה האפשרות לשנות את החקיקה באופן שהיזם בפרויקט יהא רשאי אף הוא לתבוע את "הדייר הסרבן".

"ראוי לאפשר ליזם לתבוע את 'הדייר הסרבן', שכן הוא ממילא מחויב על־פי ההסכם עם הדיירים להגיש את התביעה בשמם ולממן את התביעה וניהול ההליך", אומרת עו"ד פרשקר. "לגבי תביעת הפיצויים, יש להוסיף במסגרת החקיקה כי גם היזם יהא זכאי לתבוע פיצוי כספי בגין הנזקים וההפסדים שנגרמים לו כתוצאה מסירוב הדייר לחתום על ההסכם ככל שמדובר בנימוק שאינו סביר, ולא לתבוע רק בגין הנזקים שנגרמו לדיירים".

התחדשות עירונית ברמת גן / צילום: פביו טרופה

מה הסיבות העיקריות לסירוב? מה אומרים בתי המשפט?

לדברי עו"ד גיא פטאל, שותף במחלקת הנדל"ן במשרד ארנון, תדמור־לוי, "לאור מטרת החוק לקבוע את האיזון הראוי בין האינטרסים של היזמים והדיירים, לעודד פרויקטים של התחדשות עירונית ולטרפד ניסיונות של סחטנות מצד דיירים המנצלים את מעמדם כדי להשיג רווח כספי עודף לעומת שאר הדיירים, החוק מונה רשימה מצומצמת יחסית של עילות אפשריות וקיצוניות יחסית כתשובה לשאלה מתי סירוב של דייר ייחשב כסביר, כמו אי־כדאיות כלכלית של העסקה, היעדר בטוחות הולמות או מגורים חלופיים, נסיבות אישיות, חוסר שוויון בתמורות בין דיירים ועוד".

אולם, מסביר עו"ד פטאל, לא מדובר ברשימה סגורה, ומכאן שלבתי המשפט יש מרחב גדול להכריע בו. לדבריו, "הפסיקה נוטה לבחון את הסירוב מנקודת מבט אובייקטיבית, ולא מנקודת המבט הסובייקטיבית של הדייר המסרב, ולדעתי דרך בחינה זו נכונה ותואמת למטרת החוק. מתי סירוב נחשב בלתי סביר? למשל, סירוב עקב מיקום הדירה - לדוגמה, קרובה לגינה או רחוב שקט; טענה בדבר שיפוץ פנימי שהעלה את ערך הדירה או סירוב גורף ללא פתח להתדיינות כמו 'טוב לי בבית שלי' - לא יתקבלו כסירוב סביר. בהתאם למגמת הפסיקה, כוחם של הסרבנים נחלש משמעותית, דבר התורם לקידום פרויקטים מסוג זה, בהתאם לאינטרס הציבורי.

"גם 'נסיבות אישיות' או מאפיינים מיוחדים פורשו בצמצום. למשל, העובדה שדיירת אחת מתגוררת בדירתה, ויתר בעלי הזכויות משכירים את דירותיהם, לא הוכרה בנסיבה אישית מיוחדת; וגם עצם מיקומה של הדירה (נמוכה יותר מיתר הדירות בבניין או בקומה) לא הוכרה כמצב ייחודי וכעילה לסירוב סביר.

"העילה המרכזית להכרה בסירוב כסביר היא חוסר השוויון, כלומר מצב שבו היזם מתחייב לתמורות שונות לדיירים שונים בפרויקט, שהם בעלי נכסים שווי־ערך במצב ההתחלתי. בתי המשפט הכירו בכמה חריגים לכלל זה.

עו''ד גיא פטאל / צילום: ניקי וסטפהל

"למשל, יזם יכול להתחשב במצב בריאותי מיוחד של דייר, ולהציע לו תמורה נוספת שתקל עליו את המעבר לדירה חלופית או בחזרה לפרויקט עם השלמת הדירות החדשות, או להציע לו מימון של מעלית נפרדת, עזרה בהתאמת הדירה החדשה לצרכיו או במימון שירותי סיעוד.

"יזם רשאי להתחשב במאפייני הדירה הנוכחית - למשל, מיקום, נוף וכו' - ולהציע לו בשל כך תמורה נוספת. היזם יכול להתחשב בגיל הדייר, במצב משפחתי מיוחד או לשם איזון שווי הזכויות בין הדיירים. כדי שהתוספת תעמוד בדרישת השוויון, עליה להיות תואמת מבחינת העניין והשווי למאפיינים המיוחדים, ולהיתמך בחוות־דעת מתאימות".

עו"ד פרשקר מספרת על תביעה של "דיירית סרבנית" בתל אביב שנדרשה לחתום על החוזה מול היזם למרות נימוקיה לסירוב. "במקרה שייצגנו בדירה ליד בית ליסין בתל אביב, 'הדיירת הסרבנית' פירטה ב־44 עמודים את התכנון הליקוי בדירה שהיא תקבל בפרויקט תמ"א38/2, ועל שיפוץ פנימי כמו תקרה כפולה שיש לה כיום וחיפוי קירות, שלא תקבל עליו תמורה. למרות כל אלה היא נאלצה לחתום על ההסכם, משום שהטענות לא התקבלו".

במקרים אחרים עשויים להגיע לפשרה. לדברי עו"ד פרשקר, "בפרויקט נוסף הייתה דיירת שטענה כי היא מופלית לעומת בעל הדירה שבקומה שלה: הוא שודרג בשתי קומות מהמיקום הנוכחי, והיא רק בקומה אחת. אף שהשדרוג לא היה כתמורה נוספת אלא כאילוץ תכנוני, ואף שזו דירה להשקעה, והיא לא גרה בה, ולא באמת עניין אותה כיוון האוויר או הקומה - היא סירבה. לבסוף במקרה הזה הגיעו להסדר פשרה עם הדיירת, והוא לא נגמר בפסק דין".

מה לגבי קשישים שלא מעוניינים בפרויקט?

עו"ד פרשקר: "לגבי קשישים העניין הוסדר בחקיקה ואף תוקן לאחרונה. היזם מחויב להציע לקשיש חלופה בהתאם לחלופות המפורטות בחוק (ביניהן מעבר לדירה חלופית, שתי דירות קטנות יותר או דירה קטנה יותר ותמורה כספית נוספת), ורק אם הוא מסרב לכל החלופות, זה ייחשב סירוב בלתי סביר. לפי החוק קשיש הוא אדם שבמועד שבו נחתמה עסקת פינוי־בינוי ראשונה מלאו לו, על־פי הרישום במרשם האוכלוסין, 75 שנים ומעלה".

עוד כתבות

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטיוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טיוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

אנשים נמלטים מהדי הפיצוץ / צילום: צילום מסך מטוויטר

חומרי נפץ הוטמנו במכשירי הקשר: כ-4,000 פצועים בלבנון

לפי דיווחים, שגריר איראן בביירות ובכירים בחיזבאללה נפגעו ● לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה לפוצץ את מערכת הביפרים של חיזבאללה בשורת אתרים ברובע דאחייה בביירות ובאזורים שונים בלבנון ● חיזבאללה מאשים את ישראל: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב–0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

מכשירי זימונית בתצוגה של חברת גולד אפולו בטייוואן / צילום: Reuters, Ann Wang

"קורבן של האירוע": החברה הקטנה שעומדת מאחורי הביפרים שהתפוצצו

גולד אפולו, שמכשירי הזימונית שלה נרכשו ע"י ארגון הטרור חיזבאללה, נוסדה בטייוואן ב-1995, בימי הזוהר של המכשירים הללו ● מדובר בחברה פרטית וקטנה שהכנסותיה אינן עולות על 10 מיליון דולר בשנה ● המנכ"ל מכחיש קשר לאירוע פיצוץ הביפרים וטוען כי החברה היא קורבן של האירוע