גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי
ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

"מינואר 2025 לא יהיו הקלות בפרויקטים בבנייה חדשה. המהלך הזה ישנה את המצב בשוק. אין פרסום ואין מתנגדים... לכן (מעתה) ההליך ייקח פחות זמן", אמר נתן אלנתן, יו"ר ראש מטה התכנון, בכנס של מרכז הנדל"ן ומדלן שנערך החודש. "אין ספק שביטול ההקלות יהיה צעד דרמטי. יזמים בנו על האפשרות שהשר יאריך את מועד ההקלות, אבל במקרה הזה יש לו סמכות לתוספות בנייה, ואין לו סמכות להאריך את ההקלות".

לקראת השינוי הדרמטי, גלובס עושה סדר בהשפעות הצפויות של ביטול ההקלות בבנייה ומנסה להבין כיצד יראה הענף בלעדיהן. 

משבר הדיור מעמיק: התחלות הבנייה ברבעון השני צנחו לשפל של ארבע שנים
בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

1רקע: נולדו עם גל העלייה הגדולה מחבר העמים

הקלות שבס נולדו מהצורך בהגדלת היצע הדיור עם גל העלייה ממדינות ברית־המועצות לשעבר בשנות ה־90. הן אפשרו לעקוף הוראות של תוכנית בניין עיר מאושרת (תב"ע) לצורך הוספת שטחי בנייה, קומות ומספר דירות ולסטייה בשיעור של עד 20%, ללא עדכון התב"ע, אך באישור הרשות המקומית.

עם השנים התרחבו ההקלות, והיזמים החלו להגיש גם בקשות לשינוי דרכי גישה, קווי הבניין ועוד. לשיא הגיעו הן בסוף העשור הקודם עם הקלת "שבס־כחלון" - שאפשרה סטייה של עד 30% בשטחים ובדירות וכן בתוספת של דירות על אותו שטח.

לאחר שפג תוקפה של הקלת שבס־כחלון החליטו במינהל התכנון לבטל כליל את האפשרות להגיש בקשה להקלות, במטרה לקצר את הליכי התכנון והרישוי. כך, בינואר 2023 נכנס לתוקף תיקון 134 לחוק התכנון והבנייה, שביטל את ההקלות בשני שלבים. בשלב הראשון לא ניתן להגיש בקשות להקלות בבנייה בתוכניות חדשות שהופקדו מינואר 2023.

השלב השני, שייכנס לתוקף בינואר 2025, הוא הדרמטי, ובמסגרתו יבוטלו סופית ההקלות, גם בתוכניות ישנות. בחוק נקבע כי בסמכות רשות הרישוי לאשר סטייה בנושאים שנקבעו בתקנות, שהשפעתם מעטה וזניחה.

2 האפשרויות ליזמים: ויתור על הקלות או תב"ע חדשה

עו"ד צבי שוב, בעלים של משרד צבי שוב עורכי דין, מסביר את המשמעויות של ביטול ההקלות. לדבריו, "בהקלה היה הרבה היגיון. אומנם תוכנית מנסה להקיף את כל האפשרויות הקיימות, אבל לא תמיד זה ככה. מה שהפריע בעיקר בעניין ההקלות הוא העיכוב ברישוי. הרי כל הקלה היא חריגה מתוכנית והיא דורשת פרסומים להתנגדויות - ובדרך כלל גם יהיו מתנגדים ואז יש גם ועדת ערר.

"ואולם ברגע שירדה האפשרות לקבלת הקלות, היזמים נדרשים לעשות תב"ע חדשה - וברור שזה הליך הרבה יותר ארוך מהליך של הקלה. הכוונה טובה, אבל השאלה היא אם לא שפכו את המים עם התינוק - כי ההקלה נועדה להקל".

עו''ד צבי שוב / צילום: itamar photo

חזי דמרי, סמנכ"ל יזמות למגורים של חברת י.ח דמרי, מוסיף כי "אנחנו נערכים. לגבי פרויקטים שאנחנו יכולים לקדם כבר היום ולקבל תוספת שבס והקלות, אנחנו אכן דוחפים אותם קדימה. מדובר כמובן בפרויקטים בשלבים מתקדמים יותר ננסה להספיק ליהנות מההקלות עד סוף השנה.

"לגבי פרויקטים עתידיים, אנו בוחנים את משמעות השינוי בהקלות, שהרי בחלק מהמקרים מדובר בעזרה בניצול הזכויות המלאות, אולם עשויים להיות פרויקטים שבהם ללא ההקלות, בצורת תוספת של קומות ויחידות דיור, שורת הרווח עשויה להשתנות מאוד. ישנם מקרים שבהם ההקלות עזרו בתכנון מגוון נכון יותר עבור הפרויקט. ברשויות רבות דורשים דירות קטנות, וללא ההקלות, ייתכן שהרצון לנצל את כל הזכויות דווקא ייצור דירות גדולות, דבר שיתבטא גם במחיר לצרכן".

דמרי מוסיף כי במקרה שלא ניתן יהיה לממש זכויות, הם אכן יפנו לתכנון תב"ע: "במקרים שבהם לא ניתן יהיה לנצל את הזכויות, הברירה תהיה לגשת לתב"ע, מה שיאריך מאוד את מועד הוצאת הפרויקט לשיווק, יגרור עלויות מימון נוספות וכמובן עדיין תהיה אי ודאות לאישור ההקלות".

חזי דמרי, י.ח. דמרי / צילום: אפרת מזור

"אנחנו נערכים כדי לייצר בתב"עות הקיימות גמישות, שלא נמצא את עצמנו מול טעות דרמטית בשלב ההיתר", אומרת ענבר וייס, סמנכ"לית התכנון של אפריקה ישראל מגורים ואדריכלית ראשית בחברה. בתפקידה הקודם שימשה וייס כמהנדסת העיר בית שמש.

"מי שזכה במכרז לקרקע רץ מהר להגיש היתר ובקשה להקלות לפני ה־1.1.25. לנו יש פרויקטים שהתחלנו בכמה ערים וקיבלנו תוספת דירות בהקלת שבס בהתאם למדיניות העיר. אמרו לנו ברשות - תגישו תוכנית ותבקשו מה שנתנו בשבס, כך שנראה שהם מעוניינים לאפשר את מה שההקלות נתנו עד כה".

וייס סבורה כי יש צורך בתכנון גמיש שיאפשר שינויים ללא צורך בהגשת תב"ע: "בעבר עשו במדינת ישראל תוכניות שכתובות על 3־4 דפי תקנון ותשריט אחד. ככה הקימו את תל אביב ולא היו אז הקלות, כי התב"ע הייתה מאפשרת וגמישה והשאירה מקום לחזון.

"ככל שהתב"עות יהיו גמישות יותר, מאפשרות וסומכות ונותנות אמון במגזר הפרטי ובשלטון המקומי אז מוסד ההקלות ייעלם. ככל שהתב"עות ימשיכו להיות ברזולוציה נמוכה, עולם ההקלות יקבל ביטוי בצורה אחרת של תב"ע מתקנת".

ענבר וייס, אפריקה ישראל מגורים / צילום: איל יצהר

3 הסכנות בעיכובים: התארכות השיווק ועלייה בעלויות

עידו בלושטיין, סמנכ"ל החטיבה היזמית בקבוצת שפונדר פדלון, סבור כי ביטול ההקלות ישפיע באופן מהותי על ענף הבנייה - הן בהיבט העסקי והן ברישוי. "במתווה החדש, ברגע שמבטלים את התהליך של בקשת הקלה יש ליזם שתי אפשרויות: או לבנות במסגרת התב"ע הקיימת או להגיש תב"ע חדשה, גם אם הוא רק רוצה לשנות רק קווי בניין.

"בעבר עבור פעולה זו היה היזם יכול היה לבקש הקלה, אבל ללא הקלות הוא צריך להגיש תב"ע חדשה שהיא הליך מסורבל וארוך יותר. זמן שווה כסף, ולכן, לדעתי המדינה חייבת לחשוב על מסלול ביניים אפשרי ולא להסתכל על הדברים בצורה של שחור או לבן".

וייס מוסיפה: "זו רפורמה מאוד משמעותית. הקלות הן חלק מכלי העבודה של יזמים וועדות ומקומיות וזה נלקח בבת־אחת. נכון שקבעו ינואר 2023 וינואר 2025, אבל כאן יעצרו בבת־אחת ואין הוראות מעבר עם קצת יותר שלבים.

"יגידו שאני יזם שמתבכיין, אבל נדרש להאט את השינויים, בטח במדינה שהייתה בה קורונה ועכשיו מלחמה. הטלטלות בענף הנדל"ן גדולות ולעצור עכשיו את מוסד ההקלות זה קשה".

אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת היישוב התחדשות עירונית, מסכים עם הצורך במתן ארכה: "אני מברך על העובדה שהוחלט לבטל את מנגנון ההקלות כי ביטול ההקלות מייצר ודאות תכנונית, הוראות התב"ע יקבעו באופן חד וברור את התכנון.

"אבל גם מהלכים כאלו יש לבצע בשום שכל ובזהירות. ההקלות מתבטלות בסוף השנה אבל המציאות שבה אנו חיים הביאה למצב שהרבה מאוד חברות לא יכולות לעמוד במועד ולהגיש את היתרי הבנייה עד סוף השנה ולכן לא יוכלו לקבל הקלות שלעיתים חוסר אישור שלהן מאיין את היכולת לממש את התב"ע.

"הציבור בישראל נרתם למלחמה בשנה החולפת, וזה גרם למתכונת כוח אדם מצומצמת ברשויות ובקרב הגורמים המקצועיים שמלווים את הליכי התכנון.

"יש חובה לאומית להאריך את ההקלות, מהלך חקיקתי שיאפשר לממש את אותן תב"עות, ויתאפשר לממש יותר פרויקטים ולבנות יותר דירות. אם לא יאפשרו זאת, יהיה צורך לקדם תוכניות חדשות, לעבור הליכי תכנון ארוכים שגם יעכבו את היצע הדירות לשוק וגם יחייבו תשומות מיותרות מהרשויות והיזמים".

ממינהל התכנון נמסר בעניין: "ביטול ההקלות הוא אחד האמצעים המרכזיים הוא לקיצור זמנים בהליך הרישוי. כוונת המחוקק היתה בבירור שהליכי תכנון סטטוטורי לא צריכים להתבצע במסגרת הליך רישוי הבנייה, ושתוכניות ישנות שאינן ישימות צריכות לעבור רויזיה תכנונית בהליך המתאים. במקביל הנחה מינהל התכנון את הועדות המחוזיות להתאים את התוכניות, כך שכל התכנוניים העולים במסגרת ההקלות יוסדרו ולא ישאירו את הנושא לתוכניות נקודתיות של יזמים".

4 ההשפעות על המיסוי: יותר אחידות ופחות מחלוקות

עו"ד עדי קימל, שותפה במשרד מאיר מזרחי אמנון רפאל ושות', המתמחה במיסוי מקרקעין, מציינת: "יש בביטול ההקלות השלכות מיסוי שחשוב לשים אליהן לב: ככל שהיקף זכויות הבנייה גדול יותר, שווי המכירה שייקבע בעסקה יהיה גדול יותר, וכך גם מס השבח של המוכר ומס הרכישה של הרוכש יהיו גדולים יותר בהתאם.

"עד כה היה חוסר אחידות בין משרדים בשוק: היו משרדים שקבעו מראש שווי מכירה גבוה על בסיס כך שבוודאות יינתנו הקלות - ונישומים היו נדרשים לשלם מס גבוה בתחילת הדרך. לעומת זאת היו משרדים שלא התחשבו בהקלות ובהגדלת זכויות הבנייה ולאחר מכן רק עדכנו שומה ועליית שווי. חוסר האחידות יצומצם וכך גם הדיונים והמחלוקות מול רשויות המס".

עו"ד צבי שוב מציין שצפוי שינוי גם בהקשר של היטל ההשבחה. לדבריו, "בחלק מהמקרים כל היטל ההשבחה שמוטל על תוכנית מסוימת נובע מההקלות. למשל, אם לא היו יכולים לנצל את כל הזכויות בגלל סוג או מבנה המגרש ובשינוי במסגרת הקלה ניתן פתרון כולל - אז מחייבים לא רק על התוספת הקטנה את היטל ההשבחה - אלא על כל החדר או התוספת".

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

מתוך קמפיין מזרחי טפחות / צילום: צילום מסך מתוך הקמפיין

כמעט שנה למלחמה: שתי הפרסומות הזכורות ביותר עוסקות בתמיכה בנפגעיה

הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי־טפחות, שקורא לתמוך בבעלי עסקים קטנים, ואחריה בנק דיסקונט עם קרן התמיכה בילדים - כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת האהובה ביותר עלתה כבר לפני חצי שנה, ושייכת לביטוח 9

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

האם מלחמה רחבה בצפון תעלה לישראל בסחרור כלכלי?

מלחמה כוללת מול חיזבאללה תביא לטלטלה בכלכלה הישראלית, והיקפה תלוי במשך ובעוצמת הלחימה ● השקל צפוי לאבד גובה עד לרמה שתדרוש התערבות של בנק ישראל, אך כלכלנים מעריכים כי הכלכלה הישראלית ערוכה לעמוד באתגר חרף המחירים הכבדים ● ואיך נראה תרחיש האימים?

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, HUSSEIN MALLA

אחרי המטח למטולה: דיווחים על עשרות תקיפות בלבנון

7 נפילות במטולה: בתים ניזוקו, דיווח על פגיעה ישירה בתחנת מד"א • רס"ן במיל' נאיל פוארסה וסמל תומר קרן נפלו בלחימה בצפון • גלנט: רצף הפעולות שלנו יימשך • מפקד משמרות המהפכה: תגובת "הציר" לישראל תהיה קשה • נסראללה בנאום: "ישראל חצתה את כל הקווים האדומים והתנהלה באופן לא מוסרי. האם זו הכרזת מלחמה?" • כוחות צה"ל פעלו בג'נין וניהלו חילופי אש עם מחבלים • במקביל לנאום נסראללה: צה"ל תקף בשמי ביירות ● עדכונים בולטים

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

בגיל 38: צמד החברים מבית הספר היסודי שחתמו השבוע על אקזיט ענק, על משחק קוביות

סופרפליי הישראלית, שנמכרה לפלייטיקה בעסקה הגדולה ביותר שביצעה ענקית הגיימינג, הוקמה ב–2019 על ידי יוצאי פלייטיקה עצמה ● לשניים, שהכירו בבית הספר, לא היה רקע בגיימינג, אבל זה לא הפריע להם לבנות חברה שנמכרה במחיר שיכול להגיע ל–2 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב ואמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילומים: AP, יונתן בלום, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ישראל בדרך לפער היסטורי מול ארה"ב. מה זה יעשה לשקל?

הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להפחית את הריבית בצורה דרסטית בשנה הקרובה, אך בישראל המצב שונה לגמרי ● עפ"י הערכות כלכלנים, בעוד פחות משנה הריבית בישראל תהיה גבוהה בכ־1% מזו של הבנק האמריקאי ● איך מושפע השקל, ומה פוגע בתמריץ של המשקיעים הזרים?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

נתב''ג, השבוע / צילום: טלי בוגדנובסקי

ביטולי הטיסות מטלטלים את ענף התעופה, אבל המכה הגדולה לנוסעים היא האי-ודאות

החברות הבינלאומיות ממשיכות להתנדנד, וחוסר היציבות הפך לנורמה בענף התעופה הישראלי ● את הוואקום ממלאות השחקניות המקומיות, ובראשן אל על, שנותרו כאלטרנטיבה מרכזית עבור לקוחות שדורשים ודאות ● התוצאה: הישראלים משלמים ביוקר על ההיצע הנמוך

שמשת רכב שהתנפצה בגלל פיצוץ ביפר בלבנון / צילום: ap, ussein Malla

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

כנס התנופה הקיבוצית: ממשבר לצמיחה

במוקד כנס התנופה הקיבוצית של גלובס עמדה במכרז שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים ● הכנס, בהשתתפות מאות אורחים, התקיים במלון שפיים ● אירועים ומינויים

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

איך תשפיע הורדת הריבית בארה''ב על שוקי המניות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

"סיכון על": איך תשפיע הורדת הריבית בארה"ב על שוקי המניות

המשקיעים בוול סטריט מעכלים את הפחתת הריבית החדה, והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות חדות ● בהפניקס בית השקעות מעריכים כי הנהנות העיקריות מהפחתת הריבית יהיו חברות קטנות (Small-cap) ומניות הערך ● במקביל, ביוליוס בר מזהירים כי התנודתיות בשווקים צפויה להישאר גבוהה

Theodor by Brown Hotels / צילום: אסף פינצ'וק

ישראל קנדה תרכוש את רשת מלונות בראון בכ-100 מיליון שקל

חברת הנדל"ן חתמה על מזכר הבנות לרכישת פעילות ובתי המלון של רשת בראון ● בנוסף מנוהל מו"מ למיזוג פעילות זו לשלד בורסאי של רוזן וטוכמאייר שיהפוך לחברה-בת בתחום המלונאות ● ראובן אלקס, שותף ומנכ"ל ישראל קנדה מלונות: "האסטרטגיה העתידית שלנו היא להתרחב מעבר לים"

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

הרגשת התקיעות. ''אנחנו נגיע למישור, ואז נצטרך להשתנות, ניתקע, ואז נצטרך לחלץ את עצמנו'' / אילוסטרציה: Shutterstock

תקועים? החוקר שיעזור לכם לצאת מזה

ד"ר אדם אלטר כמעט הפך לשמאי, ואז לעורך דין. אבל התקיעות שהרגיש בקריירה שלו הובילה אותו לבסוף להתמקד בפסיכולוגיה ובמיוחד במחקר של קבלת החלטות ● בספר שפרסם לאחרונה הוא מונה 100 דרכים לצאת מהתקיעות ● לפעמים צריך בכלל להסתכל אחורה ולא קדימה, הוא אומר בראיון לגלובס

קבוצת NSO / צילום: Shutterstock

הסיבה המפתיעה בגללה אפל משכה את התביעה נגד NSO

אפל הגישה לפני כשלוש שנים תביעה בסן פרנסיסקו נגד חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO, שהפכה לסמל למאבק בתוכנות הפריצה והמעקב לטלפונים סלולריים ● השבוע החליטה ענקית הטכנולוגיה למשוך את התביעה ● למה? בין היתר, כי גורמי ממשל ישראליים החרימו מסמכים מ-NSO וביקשו שהמידע הרגיש לא יגיע לידיים אמריקאיות

מכוניות פרטיות בבסיס צה''ל / צילום: דובר צה''ל

משרד הביטחון יוצא במכרז לאלפי מכוניות: לראשונה יכלול דרישות אבטחת מידע

המכרז של משרד הביטחון צפוי לכלול כ-9,500 כלי רכב, והיבואנים שירצו למכור רכבים לצבא יצטרכו לאבטח מידע ● קיה פיקנטו חוזרת לישראל בגרסה מחודשת ● ועוד חדשות מענף הרכב