גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא התאמצה כדי להצדיק את ההתייקרות של הרכב הזה

השינוי החיצוני בדור המחודש של טוסון כמעט לא מורגש, אבל תא הנוסעים הדיגיטלי החדש הוא נגיעה במחוזות הפאר ● הרכב מרווח ונוח, אך ראוי למערכת הנעה עדכנית יותר

יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ

אם לא יחול שינוי ברגע האחרון, בינואר הקרוב תבוטל בישראל הטבת המס לכלי רכב חשמליים, ומס הקנייה המוטל עליהם יזנק בחדות, וישתווה לזה של בנזין ודיזל. במקביל תבוטל הטבת אגרת הרישוי על רכב חשמלי וזו תתייקר באלפי שקלים. בכך תצטרף ישראל לרשימה מצומצמת - ולא מכובדת - של מדינות בעולם המערבי שאינן מעניקות תמריצים לרכישת כלי רכב נטולי פליטה.

לקראת עליית המיסוי: צונאמי של עשרות אלפי כלי רכב בדרך לישראל 
האם זה הזמן המתאים לקנות רכב או מוטב להמתין ל-2025? 

אם מוסיפים לכך את העובדה שהמכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג-אין כבר איבדו בשנתיים האחרונות את הטבות המס, והתייקרו משמעותית, הרי ששוק הרכב הישראלי צפוי להשלים "פניית פרסה סביבתית" מלאה.

זו בשורה טובה לאוצר, שגורף 20 מיליארד שקל בשנה מבלו על בנזין. זו בשורה טובה למוסכים, יבואני חלפים ושמנים ושאר גורמים, שמתפרנסים מהבלאי השוטף של מיליוני מנועים מזהמים בישראל. וזו בוודאי בשורה טובה ליצרנים, שעבורם ישראל ממשיכה להיות שוק יעד מועדף ליצוא דגמי בנזין מסורתיים ורווחיים מאוד, שהביקוש להם פוחת במהירות במדינות המפותחות.

אז בינתיים ממשיכים להגיע לישראל דגמים חדשים ומחודשים עם מנועי בנזין "קלאסיים", ולקטגוריה הזו שייך גם יונדאי טוסון המחודש, שהוא אחד מלהיטי המכירות הוותיקים ביותר בשוק המקומי.

עיצוב חיצוני

חיצונית עבר טוסון 2024 המחודש שינויים קוסמטיים קלים בלבד, שאפילו בעלי טוסון נאמנים יתקשו להבחין בהם. גריל בעיצוב קצת שונה, עדכונים קלים לפגושים, חישוקים בעיצוב חדש ואולי עוד כמה פרטים שהחמצנו. הטוסון עדיין נראה עדכני ואטרקטיבי, עם פנסי חזית מפוצלים וייחודיים שמשולבים בגריל, קשתות גלגלים כוחניות ופרופורציות מאוזנות, שמחמיאות לממדים הנדיבים של הרכב.

פנים הרכב

עיקר ההשקעה בחידוש המודל התמקדה בתא הנוסעים, והתוצאה בולטת מייד. עיצוב הפנים, איכות החומרים ומערך הפיקוד קפצו קפיצה גדולה לטריטוריה של פרימיום והתא מזכיר את זה של רכבי מותגי ג'נסיס מבית יונדאי, לפחות בגרסה הבכירה שלקחנו למבחן. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים הדוקים וזורמים בגוונים שקטים; הדיפונים עשויים מחומר רך ונעים למגע ולמראה; וריפוד העור איכותי.

מערך הפיקוד עוצב מחדש בהשראת דגמי ה"איוניק" החשמליים של יונדאי, וכולל צמד מסכים רוחביים ברזולוציה גבוהה, שמתמזגים זה בזה ויוצרים רצף מרשים. עיצוב לוח המחוונים ניתן להתאמה אישית ובין השאר מציג וידיאו מהמצלמה הצדדית-אחורית כאשר הנהג מאותת לפני פנייה. גם מוט ההילוכים עבר למיקום נוח על עמוד ההגה. עם זאת, ברמות הגימור הזולות יותר יצטרכו הרוכשים להסתפק בלוח מחוונים דיגיטלי פשוט יותר ובמוט הילוכים מסורתי, בין המושבים הקדמיים.

ממשק האנוש עבר שדרוג מבורך שכולל כעת מתגים פיזיים נוחים לתפעול מערכת האקלים, שאינם דורשים חיפוש וגישוש אחרי מתגי מגע נסתרים כמו בדגם היוצא. מערכת ההפעלה של המסך המרכזי מגיבה מהר יותר לפקודות ומציעה גרפיקה אטרקטיבית, בניגוד למראה הדהוי של המערכת היוצאת.

בכל הנוגע לשימושיות משפחתית, הטוסון 2024 נותר ללא שינוי. הוא עדיין אחד הכלים המרווחים בפלח, עם יכולת לאכלס ארבעה מבוגרים רחבים וגבוהים מבלי שיצטרכו להתפשר על מרחב לראש, לכתפיים או לרגליים. את החבילה השימושית סוגר תא מטען בנפח מכובד של כ-515 ליטר לפני קיפול מסעד המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

פרק ההנעה מחזיר אותנו לסוגייה הכאובה של היעדר הטבות מס לכלי רכב "ירוקים" בישראל, שעימה פתחנו. באירופה מוצע הטוסון גם מערכת הנעה היברידית "מלאה" או מערכת הנעה פלאג-אין. שתיהן מערכות מתוחכמות, חזקות (מעל 200 כ"ס), חסכוניות מאוד וכמובן גם "ירוקות" מאוד. אבל שתיהן גם יקרות, ובהיעדר הטבות מס בישראל הן נשלחות למדינות מתוקנות יותר.

בישראל משווק הטוסון עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, שמייצר הספק של 160 כוחות סוס. זו ירידה של 20 כוחות לעומת המנוע המקביל במודל היוצא. המנוע משודך לתיבה כפולת-מצמדים והוא עושה את מה שנדרש ממנו בתנאי יום יום, אבל לא הרבה יותר מכך.

בנהיגה עירונית ובין-עירונית רגועה הוא מספק כוח זמין לשיוט חסר מאמץ, פלוס רזרבות לעקיפה מזדמנת. אבל אם מנסים לדחוק אותו מעבר לאזור הנוחות הצר שלו, בעת האצה בעלייה למשל, הוא חושף צד מחוספס וקצר-נשימה בסל"ד גבוה. זו לא אמורה להיות בעיה ללקוחות הטיפוסיים של פלח זה בישראל, שרובם מציבים את מערכת ההנעה במקום די נמוך בעדיפויות שלהם - כל עוד שהמחיר נגיש. אבל היינו מעדיפים לקבל את "המילה האחרונה" בשוק, ולא את זו שלפניה.

היצרן נוקב בצריכה די פושרת של כ-14 עד 14.5 ק"מ לליטר, ובתנאי אמת אפשר להשיג כ-10-12 קילומטר לליטר. זה לא מה שירתיע נהגי ציים, שנהנים מדלקן על חשבון הבוס, אבל יש בפלח כלים חסכוניים יותר. גם קבוצת זיהום 14 למנוע ארבעה צילינדרים קומפקטי אינה מלהיבה.

על הכביש

על הכביש הטוסון מכויל בעליל עבור קהל משפחתי "רגוע". המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות, למרות שחישוקי ה-19 אינץ' והצמיגים הספורטיביים של הגרסה שבה נסענו היו ידידותיים פחות לשיבושים חדים ועמוקים. ההגה קליל ומעורפל במצב ברירת המחדל שלו, אבל ביטול מערכת ה"סיוע להיגוי" הטורדנית משפר משמעותית את ההיזון, ובחירה במצב הספורטיבי מוסיפה לו קצת "משקל".

בנהיגה רגועה הוא מפגין אחיזת כביש טובה ויציבות כיוונית מכובדת על הכביש המהיר. אבל אם מנסים לדחוק אותו בפניות הדוקות הוא מפגין נטיית גוף די בולטת. בקיצור, שלדה רגועה עבור נהגים רגועים.

לרכב אין יומרות שטח כלשהן אבל הוא מדלג בקלילות על מדרכות גבוהות, וכל עוד נצמדים לדרכי עפר כבושות הוא גם יוכל להגיע די רחוק מעבר לתחומי האספלט.

מחיר

המחיר של טוסון 2024 מתחיל בכ-185 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע עד 220 אלף שקל לדגם המפואר ביותר. זוהי התייקרות של כמה אלפי שקלים לעומת הדגם היוצא. אלה בהחלט לא מחירים "עממיים", אבל למרבה הצער הם גם לא חריגים כיום בפלח רכבי הקרוס-אובר "המשפחתיים", ולזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא עשתה מאמצים לא קטנים להצדיק את ההתייקרות באמצעות שדרוג המראה, התחושה והאבזור בתא הנוסעים. הטוסון החדש בהחלט ראוי למערכת הנעה שתואמת את התחושה היוקרתית, אך זו כנראה רק אשליה במיסוי הנוכחי.

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-5

178 עד 208 אלף שקל עולה מאזדה CX-​5, שמיוצרת ביפן. הרכב משווק עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 165 כ"ס או 2.5 ליטר בהספק 195 כ"ס. התנהגות הכביש חדה ומדויקת

מאזדה CX-5 / צילום: יח''צ

קיה ספורטז' 1.6 ליטר

180 עד 200 אלף שקל עולה גרסת ה־1.6 ליטר טורבו של האחות מבית של הטוסון. המנוע זהה לספורטג'. הרכב מיובא גם בגרסה היברידית ופלאג-אין

קיה ספורטג' / צילום: יח''צ

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: לע''מ/יוסי זמיר

ההכנסות ממסים שוברות שיאים, והגירעון בפברואר הצטמק ל-5.3%

בחודשיים הראשונים של 2025 נרשמה ירידה של 5.2% בהוצאות הממשלה ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ● במקביל, לאחר השיא בהכנסות ממסים בינואר, ניכרת עדיין מגמה של גידול בהכנסות - כאשר בפברואר הן עלו לא רק על החודש המקביל ב-2024 אלא גם ב-2023

אורן קובי / צילום: כדיה לוי

"אתה תצטער על היום הזה": כתב אישום נגד אורן קובי בשל איומים על סנגורו

קובי, איש הנדל"ן המואשם בפרשת ענק בתחום הקרקעות החקלאיות, נאשם כעת בריבוי עבירות איומים נגד אחד מסנגוריו לשעבר בהליך הפלילי המתנהל נגדו מאז שנת 2020

בעלי טסלה אילון מאסק / צילום: Associated Press, Julia Demaree Nikhinson

היום השחור של אילון מאסק: כמה כסף איבד המיליארדר ביום אחד?

מניית טסלה צנחה ב-15%, הנפילה החדה ביותר מאז ספטמבר 2020, ומחקה 130 מיליארד דולר משווי השוק של החברה, ומאסק עצמו מחק כ-29 מיליארד דולר ● בתגובה לצניחה הדרמטית, הנשיא טראמפ צייץ כי יקנה "טסלה חדשה לגמרי כבר מחר בבוקר", כמחווה של תמיכה באילון מאסק

ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

בשנה שעברה הוא המליץ לכם להסתער על וול סטריט וצדק. ומה לגבי השנה?

ליאור אלג'ם, מנהל מחלקת מחקר ניירות ערך בבנק דיסקונט, צופה שגם וול סטריט וגם תל אביב יסיימו את השנה עם עלייה של 10% ● הוא מסביר למה לא כדאי להתפתות לראלי באירופה, וטוען: הטעות הכי גדולה שמשקיעים יכולים לעשות זה לצאת עכשיו מהשוק

אנבידיה / צילום: Shutterstock

אנבידיה איבדה 30% מערכה תוך חודשיים בלבד. והיא לא היחידה

ירידות חדות נרשמו במניות הטכנולוגיה הערב: אנבידיה וטסלה בלטו לרעה, אבל הירידות סחפו גם את אפל, מטא ואלפבית ● ומה קרה למניות מאז נכנס טראמפ לתפקידו?

חברת ארקיע / צילום: ארקיע

חברת התעופה הישראלית שמציעה כרטיסים בפחות מ-100 דולר

ארקיע יוצאת במבצע חריג ומשווקת מאות כרטיסים באתר החברה בהנחה של 100 דולר עבור נוסעים "ספונטניים" ● בזכות ההנחה ניתן לרכוש כרטיסים ליעדים קרובים במזרח אירופה ב-50-200 דולר, לדובאי בפחות מ-300 דולר ולאירופה הקלאסית בפחות מ-400 דולר ● אלה האותיות הקטנות

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

וול סטריט רועדת, והמומחים מעריכים: "זה ייקח שבועות, אולי חודשים"

נשיא ארה"ב סיפק ראיון לפוקס ניוז בו הדאיג את המשקיעים כשסירב לשלול את האפשרות שארה"ב תיכנס למיתון ● בתוך כך, שוקי המניות הגלובליים פתחו את שבוע המסחר בירידות צורמות ● המומחים הבכירים מנתחים את הסערה בוול סטריט ומספקים תחזיות קדימה

המניות הדפנסיביות בוול סטריט רושמות עליות / צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

לא הכול אדום: המניות שדווקא טיפסו בוול סטריט

בעוד שהצבע האדום צבע את מרבית הסקטורים בוול סטריט, בעקבות החששות ממיתון בארה"ב, מלחמת הסחר ושורה של נתוני מאקרו מאכזבים, ישנן מניות דפנסיביות שדווקא רשמו עליות ● אלו המניות שטיפסו בזמן הסערה בוול סטריט

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מדד הבנייה צנח בכ-2%, פריון נטוורק קפצה ב-4%

מדד הבנקים ירד ב-0.3% ● ירידות חדות בוול סטריט ● הרווח הנקי של מליסרון זינק ל-1.6 מיליארד שקל ● בנק הפועלים: "השווקים מגלמים ריבית מקומית גבוהה מזו שבארה"ב, מצב שלא היינו בו עשר שנים" ● בניגוד לציפיות, הדולר האמריקאי חווה את פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז 2008. הסיבה בפנים ● מניות הדיבידנד חזרו לאופנה, ואנליסטים בכירים בוול סטריט ממליצים על שלוש כאלה

מיכאל גרוסמן, מנכ''ל נקסט ויז'ן / איור: גיל ג'יבלי

המניה זינקה פי 16, והתגמול למנכ"ל נקסט ויז'ן נסק לכמעט 10 מיליון שקל

הכנסות החברה הביטחונית נקסט ויז'ן יותר מהוכפלו בתוך שנה, וצבר הזמנות שלה עומד על כ-100 מיליון דולר ● טוענת כי המלחמות האחרונות הבליטו "את ההאצה שקיימת בשימוש בכלים מתאבדים"

משה בר סימן טוב ופרופ' ציון חגי / צילום: כדיה לוי, יוסי כהן

ההסכמות החזיקו חודשיים: המאבק על עתיד הכשרות הרופאים בישראל התחדש

60 הימים שהוקצו להפיכת הצהרת הכוונות בין משרדי הבריאות והאוצר להסתדרות הרופאים לתוכנית ממשית להכשרת רופאים, פקעו מבלי שנחתם הסכם ● הסיבה: חשש בקרב ההסתדרות שהמתווה שהוצע ישים רק על הנייר ● האם משרד הבריאות ישבור את הכלים?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא רק שכר של 2.3 מיליון דולר: המענק המיוחד שיקבל מנכ"ל ניו מד

גלובס מביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הרווח הנקי של ניו מד צמח ב-21% בשנת 2024 לכ-525 מיליון דולר, העלייה נובעת בעיקר מגידול בהכנסות ממכירת גז טבעי וקונדנסט ● מנכ"ל ניו מד יוסי אבו יקבל 5% מחברת הבת החדשה בבולגריה ● פז: ירידה בהכנסות אך הרווח הגולמי זינק, עברה מהפסד ב-2023 לרווח של 650 מיליון שקל

שאול נאוי / צילום: יונתן בלום

הרווח הנקי קפץ - אז למה שאול נאוי וויתר על בונוס נאה?

בעל השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי יעקב פיננסים מוטרד מהשלכות המלחמה על הלווים, ומעדיף לא לחלק דיבידנד ומענקים: "ההכנסה הפנויה של המשפחה הממוצעת הולכת ומצטמצמת, האינפלציה זינקה, והמחירים בסופרמרקט עלו"

אילוסטרציה: shutterstock / צילום: Shutterstock, Kovalova Olena

תקלה השביתה הבוקר את מערכות המסחר של מיטב ואי.בי.אי טרייד

מערכות המסחר של מיטב טרייד (ספארק) ושל אי.בי.אי טרייד לא עבדו בשל תקלה אצל חברת FMR שמספקת את השירות ● כעת בחברות עדכנו את הלקוחות כי הן חזרו לעבוד

אבי לוי, מנכ''ל דיסקונט / צילום: ישראל הדרי

בנק דיסקונט מציג: רווח נקי של 4.3 מיליארד שקל ב-2024

בנק דיסקונט רשם בשנת 2024 רווח נקי של 4.3 מיליארד שקל - עלייה של 2.1% ביחס לשנה שקדמה לה ● הבנק החליט על חלוקת דיבידנד בשיעור של 30% מרווחיו ברבעון האחרון של השנה

בורסת פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

על רקע הירידות החדות בוול סטריט: מגמה מעורבת באירופה

מדד הדאקס עולה בכ-0.4% ● מדד הניקיי ירד בכ-0.3% ● החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים בעליות קלות ● הדולר נחלש מול המטבעות הזרים ● לאחר שצנחו אמש, תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב יורדות גם הבוקר ● מחירי הנפט רושמים עליות ● הביטקוין יורד, ומחירו נע סביב 81 אלף דולר

ההישגים התחבורתיים של ממשל ביידן נמחקו / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

סיבוב הפרסה של אירופה ביחס לרכבי הבנזין צפוי להשפיע על היבוא לישראל

הרכב החשמלי היה אמור להיות עתיד התעשייה, אך הרגולטורים באירופה ובארה"ב דחו את הצעדים שתוכננו ● האיחוד האירופי כבר לא ממהר להוריד מהכביש רכבי בנזין, וטראמפ מוחק את הישגי קודמו ● איך זה ישפיע על השוק בישראל, ומי המרוויחים הגדולים משינוי המגמה?

עורכי הדין חן בוכניק, אמיר עמר (ראש הפירמה), נדב אברמוביץ' ורם ז'אן (שותף מנהל) / צילום: יחצ

מיזוג בענף עורכי הדין: פירמת AYR מצרפת משרד נדל"ן

משרד עורכי הדין AYR ממזג את משרד הנדל"ן חג'ג' בוכניק ויינשטיין, והמשרד הממוזג ימנה כ-150 עורכי דין וכ-200 עובדים ● פעילות הנדל"ן של חג'ג' בוכניק ויינשטיין תצטרף לפעילות הנדל"ן הקיימת במשרד AYR

חדשות הביומד / צילומים: AP-Invision, Shutterstock, סופווייב, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כמה שווה המלצה מקים קרדשיאן למניה ישראלית?

האחיות קרדשיאן סיפרו שהן "מאוהבות" במוצרי המיצוק של סופווייב, והמניה זינקה; היוניקורן ImmunAI ממנה דירקטור חדש יוצא פייזר; וארגון פילנתרופי מבית גוגל יטמיע טכנולוגיות בתחום בריאות הנפש בישראל ● השבוע בביומד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: איל יצהר

לא קונים דירות יד שנייה: בתל אביב כבר יש יותר מתווכים מעסקאות

השבוע נכנסו לתוקף תקנות האתיקה החדשות שחלות על המתווכים ודורשות מהם לעמוד בסטנדרטים גבוהים ● במקביל, הנתונים מגלים כי בשנתיים האחרונות מספר העסקאות נפל, מבצעי המימון מושכים את הרוכשים לקנות דירות חדשות, ומתווכים רבים נותרים ללא תעסוקה