גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא התאמצה כדי להצדיק את ההתייקרות של הרכב הזה

השינוי החיצוני בדור המחודש של טוסון כמעט לא מורגש, אבל תא הנוסעים הדיגיטלי החדש הוא נגיעה במחוזות הפאר ● הרכב מרווח ונוח, אך ראוי למערכת הנעה עדכנית יותר

יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ
יונדאי טוסון 1.6 2024 / צילום: יח''צ

אם לא יחול שינוי ברגע האחרון, בינואר הקרוב תבוטל בישראל הטבת המס לכלי רכב חשמליים, ומס הקנייה המוטל עליהם יזנק בחדות, וישתווה לזה של בנזין ודיזל. במקביל תבוטל הטבת אגרת הרישוי על רכב חשמלי וזו תתייקר באלפי שקלים. בכך תצטרף ישראל לרשימה מצומצמת - ולא מכובדת - של מדינות בעולם המערבי שאינן מעניקות תמריצים לרכישת כלי רכב נטולי פליטה.

לקראת עליית המיסוי: צונאמי של עשרות אלפי כלי רכב בדרך לישראל 
האם זה הזמן המתאים לקנות רכב או מוטב להמתין ל-2025? 

אם מוסיפים לכך את העובדה שהמכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג-אין כבר איבדו בשנתיים האחרונות את הטבות המס, והתייקרו משמעותית, הרי ששוק הרכב הישראלי צפוי להשלים "פניית פרסה סביבתית" מלאה.

זו בשורה טובה לאוצר, שגורף 20 מיליארד שקל בשנה מבלו על בנזין. זו בשורה טובה למוסכים, יבואני חלפים ושמנים ושאר גורמים, שמתפרנסים מהבלאי השוטף של מיליוני מנועים מזהמים בישראל. וזו בוודאי בשורה טובה ליצרנים, שעבורם ישראל ממשיכה להיות שוק יעד מועדף ליצוא דגמי בנזין מסורתיים ורווחיים מאוד, שהביקוש להם פוחת במהירות במדינות המפותחות.

אז בינתיים ממשיכים להגיע לישראל דגמים חדשים ומחודשים עם מנועי בנזין "קלאסיים", ולקטגוריה הזו שייך גם יונדאי טוסון המחודש, שהוא אחד מלהיטי המכירות הוותיקים ביותר בשוק המקומי.

עיצוב חיצוני

חיצונית עבר טוסון 2024 המחודש שינויים קוסמטיים קלים בלבד, שאפילו בעלי טוסון נאמנים יתקשו להבחין בהם. גריל בעיצוב קצת שונה, עדכונים קלים לפגושים, חישוקים בעיצוב חדש ואולי עוד כמה פרטים שהחמצנו. הטוסון עדיין נראה עדכני ואטרקטיבי, עם פנסי חזית מפוצלים וייחודיים שמשולבים בגריל, קשתות גלגלים כוחניות ופרופורציות מאוזנות, שמחמיאות לממדים הנדיבים של הרכב.

פנים הרכב

עיקר ההשקעה בחידוש המודל התמקדה בתא הנוסעים, והתוצאה בולטת מייד. עיצוב הפנים, איכות החומרים ומערך הפיקוד קפצו קפיצה גדולה לטריטוריה של פרימיום והתא מזכיר את זה של רכבי מותגי ג'נסיס מבית יונדאי, לפחות בגרסה הבכירה שלקחנו למבחן. הנהג והנוסעים מוקפים במשטחים הדוקים וזורמים בגוונים שקטים; הדיפונים עשויים מחומר רך ונעים למגע ולמראה; וריפוד העור איכותי.

מערך הפיקוד עוצב מחדש בהשראת דגמי ה"איוניק" החשמליים של יונדאי, וכולל צמד מסכים רוחביים ברזולוציה גבוהה, שמתמזגים זה בזה ויוצרים רצף מרשים. עיצוב לוח המחוונים ניתן להתאמה אישית ובין השאר מציג וידיאו מהמצלמה הצדדית-אחורית כאשר הנהג מאותת לפני פנייה. גם מוט ההילוכים עבר למיקום נוח על עמוד ההגה. עם זאת, ברמות הגימור הזולות יותר יצטרכו הרוכשים להסתפק בלוח מחוונים דיגיטלי פשוט יותר ובמוט הילוכים מסורתי, בין המושבים הקדמיים.

ממשק האנוש עבר שדרוג מבורך שכולל כעת מתגים פיזיים נוחים לתפעול מערכת האקלים, שאינם דורשים חיפוש וגישוש אחרי מתגי מגע נסתרים כמו בדגם היוצא. מערכת ההפעלה של המסך המרכזי מגיבה מהר יותר לפקודות ומציעה גרפיקה אטרקטיבית, בניגוד למראה הדהוי של המערכת היוצאת.

בכל הנוגע לשימושיות משפחתית, הטוסון 2024 נותר ללא שינוי. הוא עדיין אחד הכלים המרווחים בפלח, עם יכולת לאכלס ארבעה מבוגרים רחבים וגבוהים מבלי שיצטרכו להתפשר על מרחב לראש, לכתפיים או לרגליים. את החבילה השימושית סוגר תא מטען בנפח מכובד של כ-515 ליטר לפני קיפול מסעד המושב האחורי.

מנוע וצריכת דלק

פרק ההנעה מחזיר אותנו לסוגייה הכאובה של היעדר הטבות מס לכלי רכב "ירוקים" בישראל, שעימה פתחנו. באירופה מוצע הטוסון גם מערכת הנעה היברידית "מלאה" או מערכת הנעה פלאג-אין. שתיהן מערכות מתוחכמות, חזקות (מעל 200 כ"ס), חסכוניות מאוד וכמובן גם "ירוקות" מאוד. אבל שתיהן גם יקרות, ובהיעדר הטבות מס בישראל הן נשלחות למדינות מתוקנות יותר.

בישראל משווק הטוסון עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, שמייצר הספק של 160 כוחות סוס. זו ירידה של 20 כוחות לעומת המנוע המקביל במודל היוצא. המנוע משודך לתיבה כפולת-מצמדים והוא עושה את מה שנדרש ממנו בתנאי יום יום, אבל לא הרבה יותר מכך.

בנהיגה עירונית ובין-עירונית רגועה הוא מספק כוח זמין לשיוט חסר מאמץ, פלוס רזרבות לעקיפה מזדמנת. אבל אם מנסים לדחוק אותו מעבר לאזור הנוחות הצר שלו, בעת האצה בעלייה למשל, הוא חושף צד מחוספס וקצר-נשימה בסל"ד גבוה. זו לא אמורה להיות בעיה ללקוחות הטיפוסיים של פלח זה בישראל, שרובם מציבים את מערכת ההנעה במקום די נמוך בעדיפויות שלהם - כל עוד שהמחיר נגיש. אבל היינו מעדיפים לקבל את "המילה האחרונה" בשוק, ולא את זו שלפניה.

היצרן נוקב בצריכה די פושרת של כ-14 עד 14.5 ק"מ לליטר, ובתנאי אמת אפשר להשיג כ-10-12 קילומטר לליטר. זה לא מה שירתיע נהגי ציים, שנהנים מדלקן על חשבון הבוס, אבל יש בפלח כלים חסכוניים יותר. גם קבוצת זיהום 14 למנוע ארבעה צילינדרים קומפקטי אינה מלהיבה.

על הכביש

על הכביש הטוסון מכויל בעליל עבור קהל משפחתי "רגוע". המתלים הרכים סופגים היטב מהמורות עירוניות, למרות שחישוקי ה-19 אינץ' והצמיגים הספורטיביים של הגרסה שבה נסענו היו ידידותיים פחות לשיבושים חדים ועמוקים. ההגה קליל ומעורפל במצב ברירת המחדל שלו, אבל ביטול מערכת ה"סיוע להיגוי" הטורדנית משפר משמעותית את ההיזון, ובחירה במצב הספורטיבי מוסיפה לו קצת "משקל".

בנהיגה רגועה הוא מפגין אחיזת כביש טובה ויציבות כיוונית מכובדת על הכביש המהיר. אבל אם מנסים לדחוק אותו בפניות הדוקות הוא מפגין נטיית גוף די בולטת. בקיצור, שלדה רגועה עבור נהגים רגועים.

לרכב אין יומרות שטח כלשהן אבל הוא מדלג בקלילות על מדרכות גבוהות, וכל עוד נצמדים לדרכי עפר כבושות הוא גם יוכל להגיע די רחוק מעבר לתחומי האספלט.

מחיר

המחיר של טוסון 2024 מתחיל בכ-185 אלף שקל לדגם הבסיס ומגיע עד 220 אלף שקל לדגם המפואר ביותר. זוהי התייקרות של כמה אלפי שקלים לעומת הדגם היוצא. אלה בהחלט לא מחירים "עממיים", אבל למרבה הצער הם גם לא חריגים כיום בפלח רכבי הקרוס-אובר "המשפחתיים", ולזכותה של יונדאי ייאמר, שהיא עשתה מאמצים לא קטנים להצדיק את ההתייקרות באמצעות שדרוג המראה, התחושה והאבזור בתא הנוסעים. הטוסון החדש בהחלט ראוי למערכת הנעה שתואמת את התחושה היוקרתית, אך זו כנראה רק אשליה במיסוי הנוכחי.

חלק מהמתחרות

מאזדה CX-5

178 עד 208 אלף שקל עולה מאזדה CX-​5, שמיוצרת ביפן. הרכב משווק עם מנוע 1.6 ליטר בהספק 165 כ"ס או 2.5 ליטר בהספק 195 כ"ס. התנהגות הכביש חדה ומדויקת

מאזדה CX-5 / צילום: יח''צ

קיה ספורטז' 1.6 ליטר

180 עד 200 אלף שקל עולה גרסת ה־1.6 ליטר טורבו של האחות מבית של הטוסון. המנוע זהה לספורטג'. הרכב מיובא גם בגרסה היברידית ופלאג-אין

קיה ספורטג' / צילום: יח''צ

עוד כתבות

ניר דוד, מנכ''ל בזק / צילום: אלעד גוטמן

בזק: ההכנסות והרווח ב-2024 ירדו ב-2.4%, והתחזית פושרת

ההכנסות של בזק ב-2024 ירדו ב-2.4% ל-8.9 מיליארד שקל, ובמקביל הרווח הנקי המתואם אשתקד ירד בכ-5% ● נקודות האור: זינוק של 23% ברווח ברבעון הרביעי ופלאפון בשנת שיא של שש שנים למרות הפגיעה כתוצאה מהמלחמה

טיל החץ / צילום: דוברות משרד הביטחון

דוחות התעשייה האווירית: זינוק של 55% ברווח הנקי ושיא בצבר ההכנסות

התעשייה האווירית סיכמה את שנת 2024 עם שיא בצבר ההכנסות שהסתכם בכ־25 מיליארד דולר ● בפילוח גאוגרפי נרשמה ירדה בהכנסות מאסיה ועלייה בהכנסות מישראל ואירופה

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

טראמפ מטלטל את השווקים. האם מדובר במשבר מתוכנן או מנוף לחץ על הפד?

וול סטריט סוער והחשש מאינפלציה גובר, אך הנשיא לא עוצר ותוכנית המכסים מתקדמת בצעדי ענק ● בארה"ב מעריכים: המהלך נועד ללחוץ על הפד להפחית את הריבית

דניאל כהן, מנכ''ל ושותף בקבוצת הפיננסים פרופיט / צילום: ענבל מרמרי

המנכ"ל שבטוח: בזמנים של אי ודאות, כדאי להשקיע במסלול הזה

דניאל כהן, מנכ"ל ושותף בקבוצת הפיננסים פרופיט, מציע "לנשום עמוק" ולחכות שהגל הנוכחי בבורסה האמריקאית יחלוף, ומסביר כיצד פיזור נכון יכול להגן על הכסף ● בנוסף, הוא מביע ביקורת על קיצוץ ההטבות שהאוצר יוזם בגמל להשקעה, ומדבר על האפשרות שהמתכננים הפיננסיים ייכנסו לאפיק קרנות הנאמנות ● מפגש שלישי בסדרת המפגשים "המסלול לצמיחה פיננסית" בשיתוף פרופיט

רחוב קפלן + הקרייה בת''א / צילום: תמר מצפי

מתי יפונה בסיס הקריה? שני מכרזים נדחו בשלושה חודשים, שוב

המכרזים על שתי קרקעות ברחוב קפלן ידחו בשלושה חודשים ● האחד, עבור רכישת 40 יח"ד במתחם הכנרית, נדחה זו הפעם הרביעית ● שני, בדרום הקריה, נדחה בפעם השלישית ● לפי חוק ההסדרים החדש, שואפת המדינה לפנות את המתחם כולו עד 2030

איור: גיל ג'יבלי

האירו רושם זינוק חסר תקדים: ממה המשקיעים צריכים להיזהר?

אירופה נמצאת בצומת דרכים היסטורית  ● קובי לוי מבנק לאומי סבור כי אם התוכנית של גרמניה תאושר, האירו והמניות באירופה ימשיכו לזנק ● ליצואנים הישראלים כדאי להגדיל את גידור המטבע בשער הנוכחי, ליבואנים כדאי להפחית רכישות האירו ● נתון בשבוע

שכונת רחביה ירושלים / צילום: אוריה תדמור

מכה לעיריית ירושלים: לא תגבה היטל על תוכנית התחדשות עירונית ברחביה

בית המשפט קבע כי התוכנית שנועדה לחדש את השכונה הירושלמית פטורה מתשלום היטל השבחה ● הסיבה: לא ניתן להוכיח כי אכן העלו את שווי הנכסים וקיים סיכוי נמוך לביצוע הפרויקטים ● האם פסק הדין ישפיע גם על תוכנית הרובעים בתל אביב?

אילוסטרציה: Shutterstock / צילום: Shutterstock

המחקר שמגלה כמה כסף חברות מוציאות כדי לגרום לכם להקליק על פרסומות

מחקר חדש של חברת AdScale, שנערך בקרב 766 אתרי איקומרס בישראל, מראה כי על כל שקל שחברה משקיעה בפרסום, היא מחזירה 8.4 שקל בממוצע ● ואולם רבים מבזבזים תקציבים על טרגוט לא יעיל ● וגם: כמה עולה להביא לקוח חדש דרך גוגל ופייסבוק?

כהן, לארי, פרידמן, לוי, ענתבי / צילומים: יח''צ, תמר מצפי, אורן דאי, איל יצהר, שלומי יוסף, ענבל מרמרי. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הקטר של הבורסה: להרוויח 30 מיליארד שקל בשנה אחת

שנת השיא של הבנקים: לאומי עם הרווח וביצועי המניה הטובים ביותר, הבינלאומי שיאן התשואה להון, ומזרחי טפחות מוביל במשכנתאות ● האיומים על המשך החגיגה: הפחתת הריבית, בלימת האינפלציה, סיכוני נדל"ן והקטנת הסיוע הממשלתי לציבור

אמיתי רצון, מנכ''ל חברת הסייבר פנטרה / צילום: איל יצהר

חד הקרן הישראלי מסתפק ב-60 מיליון דולר, ומתכנן רכישות ומיזוגים

גיוס בסדר גודל כזה נחשב צנוע לחברות בשלב זה, אך פנטרה נשארת במועדון היוניקורנים ● מאז הגיוס הקודם בסוף 2021, החברה הגדילה את הכנסותיה פי שלוש ואת מספר לקוחותיה ל-1,100

חנות תחפושות בישראל / צילום: כדיה לוי

תחפושות ומשלוחי מנות: אלה הענפים שרשמו זינוק בהכנסות בזכות פורים

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי הענפים הקשורים באופן ישיר לחג, כמו מזון והלבשה, נהנים מתנופה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ניצול קרן העושר לצרכים קואליציוניים: ישיבת ההסדר שתקבל 2 מיליון שקל

למרות שהיועצת המשפטית של הכנסת קבעה אתמול כי מדובר בהקצאה שאינה עומדת ברוח החוק, אושרה הקצאת הכספים בהתאם להצעתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● פירות הקרן מהתשואה השנתית אמורים לשמש למטרות "חברתיות, כלכליות וחינוכיות" עם דגש על מחקר ופיתוח, אנרגיות מתחדשות ועידוד התעסוקה בנגב

גבי סרוסי / איור: גיל ג'יבלי

דירקטוריון התעשייה האווירית החליט: פרופ' גבי סרוסי ימונה ליו"ר

הבחירה בסרוסי, המועמד המועדף על שר הביטחון כ"ץ, התבצעה לאחר שגלעד ארדן הקפיא את המועמדות שלו לתפקיד בשלושה חודשים ● כעת הנושא יעבור לבחינת ועדת דותן, שעשויה לבלום את המינוי ● אם וכאשר הוועדה תאשר, אז הסוגיה תעבור לחתימות שר הביטחון ישראל כ"ץ והשר דודי אמסלם, שצפוי להערים קשיים משום שתמך במינוי ארדן

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; ירידות קלות בחוזים בארה"ב

הניקיי ננעל סביב רמות הבסיס ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אינטל זינקה ב-10% במסחר המאוחר לאחר שמינתה מנכ"ל חדש ● וול סטריט ננעלה בעליות לאחר פרסום נתוני האינפלציה לחודש פברואר בארה"ב ● ובבנק אוף אמריקה מעריכים: "אנבידיה מהווה הזדמנות קנייה משתלמת מאוד ערב ועידת הטכנולוגיה"

סוכני ביטוח / אילוסטרציה: Shutterstock

סערה בעולם סוכני הביטוח: המסלקה הפנסיונית לא עבדה יותר משבוע. אלו הסיבות

לגלובס נודע כי תקלה במערכת הנתונים fmr לא איפשרה למשוך נתונים מהמערכת הפנסיונית, וזאת שבועיים לאחר שתקלה אחרת בעקבות עדכון גרסה השביתה את המסלקה למשך כשבוע ● מדובר בכלי העבודה העיקרי של סוכני הביטוח: "לא קיבלנו נתונים, ולכן לא היה ניתן לבצע פגישות, לצרף למוצרים פנסיונים או לנייד כספים", תיאר גורם בשוק את עוצמת הבעיה

אמבולנס של מד''א בזירת פיגוע / אילוסטרציה: תיעוד מבצעי מד''א

צעיר כבן 18 נפצע בינוני בפיגוע ירי סמוך לאריאל

הפיגוע סמוך לאריאל: צעיר כבן 18 נפצע בינוני בידו מירי ● אות חיים ראשון התקבל מהחטוף אבינתן אור - מתשאולים של חטופים שהושבו לישראל בעסקה האחרונה ● כ-50 משפחות חטופים עתרו לבג"ץ נגד הפסקת אספקת החשמל לעזה ● דיווח: "ארה"ב הודיעה למצרים כי החליטה לצמצם את הסיוע הצבאי למדינה" ● 59 חטופים - 523 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

בתי הזיקוק של בז''ן בחיפה / צילום: שלומי יוסף

פינוי בז"ן ממפרץ חיפה נדחה ל-2030, אבל שמחון מתעקש: נעמוד ביעד המקורי

על פי ועדת ההיגוי של המנהלת לפיתוח מפרץ חיפה, פינוי המפעלים של בז"ן ממפרץ חיפה יתעכב בחצי שנה ● ראש המנהלת, אבי שמחון, מאשים: "את משרד האנרגיה זה לא מאוד מעניין, ואין לו אינטרס לסגור את בז"ן" ● משרד האנרגיה בתגובה: "יישום החלטת הממשלה תופס מקום גדול בנפח העבודה של המשרד"

זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: איל יצהר

העימות בין המוסדיים לבין שעשוע ואבירם שמקשה על שיקום אורקם

לאחר שהתחרות מצד חברות בינה מלאכותית, יחד עם המלחמה בעזה, הביאה את חברת משקפי הראייה החכמים למשבר שהותיר אותה עם פחות ממאה עובדים, אורקם מתקשה להשתקם, בשל מחלוקות מול המשקיעים המוסדיים ● כדי לאשר תוכנית חדשה לשיקום החברה, המוסדיים מוכנים לדון בתנאים המפליגים שניתנו להם בזמן ההשקעה

העקרון המנחה את בתי המשפט בנוגע לקטינים הוא טובתם / אילוסטרציה: Shutterstock, New Africa

אב חויב בכמאה אלף שקל בשל אי קיום מפגשים עם ילדיו

הסכם הגירושין קבע מראש שהאב חייב לקחת את הילדים פעמיים בשבוע ללא לינה, ובכל סוף שבוע שני, והוא ביטל את מרבית המפגשים. האם הגישה תביעה להטיל עליו סנקציות כספיות ● ביהמ"ש קבע כי הקנסות על הפרת המפגשים מצטברים לסך של 88,000 שקל, ולכך הוסיף חיוב של האב בהוצאות משפט בסך של 5,000 שקל

הנשק הגרעיני של ישראל "נחשף" במארב דיפלומטי של קטאר

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: קטאר רוצה שישראל תהיה תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית; לטורקיה ולישראל יש אינטרסים מנוגדים לסורים, וזה מדאיג את ארה"ב; וטראמפ נלחם באנטישמיות בקמפוסים אבל לא באנטישמיות בממשל שלו ● כותרות העיתונים בעולם