גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החות'ים מדאיגים לא רק את ישראל אלא את העולם כולו, ויצרני הפייקים חוגגים

החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי האחרון הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם ● המשרוקית של גלובס

פוסט באיקס, פורסם ב-9.9.23 / צילום: צילום מסך
פוסט באיקס, פורסם ב-9.9.23 / צילום: צילום מסך

עבור רבים במרכז השבוע נפתח באזעקות מוקדם בבוקר לאור ירי של טיל קרקע־קרקע על־ידי החות'ים מתימן. זו הייתה הפעם הראשונה מאז תחילת המלחמה שטיל מתימן הביא לאזעקה מעבר לאזור אילת (והפעם השלישית בה החות'ים הצליחו באופן כלשהו לפגוע בישראל). הם לא סיימו לאיים בפגיעה בישראל, והדבר ממחיש את מספר הזירות הרב עמן ישראל צריכה להתמודד. החות'ים הם לא רק איום על ישראל, אלא גם על הסחר העולמי, ולכן עוד לפני הירי הזה הם זוכים לתשומת־לב רבה. בהתאם, גם יצרני הפייקים מילאו את הרשת בשמועות בעניינם. הנה כמה דוגמאות. 

הטיל הבליסטי והמסר: למה איראן והחותי'ם תוקפים דווקא בימי ראשון
רבע שעה טיסה: הטיל הבליסטי שפגע בישראל והאזהרה של החות'ים
החות'ים שוב הצליחו להפיל מל"ט אמריקאי ששווה 30 מיליון דולר. איך הם עשו את זה?
חודשיים אחרי המתקפה הישראלית: נמל חודיידה החות'י לא מתאושש

"אייזנהאואר" לא נפגעה

אחת מהדרכים של האמריקאים לנסות לסייע לישראל בשעתה הקשה היא לשלוח למזרח התיכון נושאות מטוסים. כך למשל היה עם ה"ג'רלד פורד" שהגיעה לים התיכון בתחילת המלחמה, ה"תאודור רוזוולט" שנועדה להרתיע את איראן לאחר חיסול איסמעיל הנייה ועזבה את האזור ממש בימים האחרונים, וגם ה"דווייט אייזנהאואר" שנשלחה לים האדום בעקבות מתקפות החות'ים.

האם יכול להיות שהאחרונה נפגעה על־ידי ארגון הטרור התימני? "נושאת המטוסים 'אייזנהאואר' הותקפה על־ידי החות'ים", דיווח פוסט באיקס. "מתברר שנגרם כזה נזק שנעשה מהלך דרמטי להוציא אותה מהאזור". לכך צורפה תמונה של מה שנראה כמו שיירת כטב"מים שתוקפת את נושאת המטוסים.

בארגון בדיקת העובדות הערבי "אח'בר מטר" מצאו כמה בעיות בפוסט הזה. ראשית, התמונה היא מ־2019, של נושאת המטוסים "רונלד רייגן" ולא של ה"אייזנהאואר", והכטב"מים בתמונה הם אמריקאים. אבל כמובן ששימוש בתמונה ישנה לא אומר שלא הייתה מתקפה. אבל כפי שהזכירו בודקי העובדות, החות'ים אכן טענו למתקפה כזו ביוני, שהאמריקאים הכחישו. אנחנו נוסיף שהפוסט הזה פורסם בספטמבר, בעוד נושאת המטוסים עזבה את האזור כבר בסוף יוני.

לא הצטרפה לטיטאניק

אם החות'ים לא פגעו בספינה אמריקאית, אז אולי בבריטית? "זו לא סצינה מהסרט 'טיטאניק'", דיווחו שלל פוסטים באיקס לצד תמונות וסרטונים של ספינה שוקעת במצולות כשברור שנגרם לה נזק קשה. "זו ספינה בריטית שנפגעה ישירות מטיל בליסטי של החות'ים. עכשיו הספינה הזו מצטרפת לטיטאניק". האם זה קרה?

כפי שהסבירו בארגון בדיקת העובדות הערבי Misbar, לצילום זה אין קשר למשבר הנוכחי בים האדום. מדובר בכלל בסרטון מיוני 2020, של ספינה ברזילאית שהייתה בדרכה לסין, אך טבעה בדרך. היא יצאה לדרכה בפברואר וטבעה, וביוני הצליחו להציף אותה מחדש, אבל היא כבר נחשבה למקרה אבוד, והבעלים שלה ויתר על שיקומה.

איומים עדכניים, סרטונים ישנים

ונחזור לזירה הישראלית. לאחרונה עלו איומים מצד החות'ים לא להכות בה רק מהאוויר, אלא גם לפלוש אליה קרקעית. אנו לא יודעים עד כמה הדבר ישים מבחינתם, אבל כדאי לא ליפול בגלל זה לסרטונים ישנים.

"צפו בכוחות הצבא התימני פולשים להדמיה של התנחלות ישראלית ומפוצצת אותה לאחר חטיפת כל היושבים בה", נכתב לצד סרטון שמראה תרגיל צבאי של חמושים עם דגלי תימן ופלסטין. כפי שהסבירו ב"אח'בר מטר", הסרטון אכן הופץ על־ידי החות'ים, אך בפברואר, וכנראה חזר לחיים בעקבות האיומים שהישראלים "יהיו מופתעים על הקרקע כפי שהיו מופתעים בים".

תחקיר: אוריה בר־מאיר 

לקריאה נוספת:  

עוד כתבות

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

עידו רודוי, רפי נבו, ד''ר הוגו צ'אופן ומרסלה רייזמן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס / צילום: שלומי יוסף

"עובדים סקרנים והשקעה בחדשנות": מה הוביל להצלחת הסטארט-אפים הקיבוציים

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על החדשנות בתעשייה הקיבוצית, שמצמיחה סטארט-אפים וחברות ציבוריות ● יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית: "מעצבנת אותי האמירה 'תעשייה מסורתית', כאילו זה משהו ישן. זו תעשייה עם מסורת"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

דירות קטנות מעל דיזינגוף סנטר: התוכנית השאפתנית של עיריית ת"א

עיריית ת"א החליטה לערוך תוכנית התחדשות עירונית, במסגרתה יתווספו לדיזנגוף סנטר 2.5 קומות שיכללו דירות קטנות לשכירות מסובסדת, מלונאות וחללי עבודה, ומעליהן יוקמו גינה ציבורית וגני ילדים ● האדריכל גידי בר־אוריין: "זה הפרויקט הירוק והחברתי ביותר שניתן לחשוב עליו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

מתחם פייזר בחיפה / הדמיה: שוורץ בסנוסוף אדריכלים

שכונה חדשה תוקם בכפר יונה ומאות דירות בהתחדשות עירונית בחיפה

שבירו זכתה במכרז רמ"י לבניית פרויקט בצפון ת"א ותנהל מו"מ עם הבעלים הפרטיים של הקרקע ● וחברת שמן נדל"ן רוכשת מבנה לוגיסטי בשטח של 8,000 מ"ר בפתח תקווה ● חדשות השבוע בנדל"ן

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון, הערב (ד') / צילום: Reuters, Hassan Hankir

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

שוק הפייג'רים צומח / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר

שוק הפייג'רים העולמי עמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר, והצמיחה השנתית הממוצעת שלו עד 2031 צפויה לעמוד על 10.41% ● צמיחת הביקושים נובעת מפעילות מו"פ גובר, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לשוק ושיפור חוויית הלקוח

אנשים נמלטים מהדי הפיצוץ / צילום: צילום מסך מטוויטר

חומרי נפץ הוטמנו במכשירי הקשר: כ-4,000 פצועים בלבנון

לפי דיווחים, שגריר איראן בביירות ובכירים בחיזבאללה נפגעו ● לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה לפוצץ את מערכת הביפרים של חיזבאללה בשורת אתרים ברובע דאחייה בביירות ובאזורים שונים בלבנון ● חיזבאללה מאשים את ישראל: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

אלוף (במיל') גרשון הכהן / צילום: שלומי יוסף

גרשון הכהן: "הזדמנות ליצור מחדש את הקהילה הקיבוצית"

תא"ל (במיל') אבי בניהו שוחח עם האלוף (במיל') גרשון הכהן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט ● הכהן אמר כי "יש חשדנות בציבור, כי אם ממשלה לא עושה כל שהיא יכולה, אז זה לצרכים פוליטיים"

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל