גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר, שמפעילה טיסות לשורת יעדים באירופה, הודיעה לאחרונה על הקפאת פעילותה בארץ עד אחרי החגים ● לעומתה, חברות תעופה זרות אחרות, בהן לופטהנזה וסוויס, הודיעו על חזרתן לישראל ● אילו יעדים מרכזיים יושפעו?

מטוס של ריינאייר / צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair
מטוס של ריינאייר / צילום: Reuters, Piote Mitelski, ryanair

חברת הלואו קוסט הפופולרית ריינאייר אכזבה ישראלים רבים כשהודיעה לאחרונה על הארכת הקפאת פעילותה בארץ עד סוף אוקטובר, ובכך ויתרה על חגי תשרי - תקופה הנחשבת לרווחית במיוחד בשוק התעופה. כמו כן, החברה הסירה ממערכת ההזמנות שלה את האפשרות להזמין כרטיסי טיסה מחודש נובמבר ל־16 יעדים שתכננה להוסיף, בהם אתונה, בוקרשט וסופיה.

שתי חברות משמעותיות מגבירות את תדירות הטיסות לישראל, והחברה שמודיעה רשמית על חזרה 
חברות התעופה חוזרות לארץ, אבל בענף סקפטים: "אין בשורה באשר למחירים"
המצב הביטחוני הוא רק תירוץ? למה חברות הלואו קוסט לא רוצות להגיע לישראל

ריינאייר הצטרפה לחברת לואו קוסט פופולרית נוספת בשוק, איזי ג'ט, שהודיעה לאחרונה על השעיית פעילותה בישראל עד סוף מרץ 2025. אולם בשבועות האחרונים נראה כי המגמה מתהפכת. שורת חברות תעופה זרות - בהן לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורווינגס - הודיעו על חזרתן לישראל. במקביל, חלקן אף הגבירו את תדירות הטיסות לנתב"ג. אז מדוע ריינאייר הולכת נגד הזרם, ומה הסיכוי שחברות נוספות יושפעו ממנה?

מחפשת ודאות?

ריינאייר היא אחת מחברות לואו קוסט הבולטות בישראל ובעלת צי המטוסים הגדול ביותר באירופה. בשנה שעברה 5.44% מהנוסעים בנתב"ג טסו באמצעותה לחו"ל, והיא הייתה החברה השלישית הפופולרית, לאחר אל על ו־וויזאיר. היא הפסיקה את פעילותה באופן זמני לאחר הטבח ב־7 באוקטובר. היא חידשה אותה רק בפברואר והחליטה להקפיא שוב עד יוני, מאז פעלה במתכונת מצומצמת עד ההסלמה הביטחונית באזור. תחילה ביטלה טיסות באופן נקודתי, עד שהחליטה לבטל את טיסותיה עד אוקטובר 2024.

הצעדים שנקטה ריינאייר אינם חריגים בשוק הלואו קוסט. לדברי ד"ר עוזי פרויד־פינשטיין, מומחה לכלכלת תעופה מהחוג לניהול תיירות ומלונאות באקדמית כנרת, חברות רבות נכנסות ויוצאות משווקים במהירות, גם בשגרה. אולם בענף מעריכים כי הביטולים של ריינאייר עשויים להוביל לגלי ביטולים מצד שחקנים נוספים.

"ראינו גם בעבר ביטולים שמגיעים בשלבים ולא בבת־אחת", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה. "ההשפעה הכי משמעותית היא על אמון ישראלים - גם אם החברה ממשיכה לאפשר להזמין טיסות, הסיכוי שיבחרו בה יורד".

מנגד, ד"ר פרויד־פינשטיין סבור כי עדיין יש מקום לאופטימיות. "אני מניח שריינאייר, כמו גם חברות תעופה אחרות, יחזרו לפעילות כשתהיה ודאות גבוהה יותר לגבי המצב בארץ. באוקטובר ובנובמבר, חודשי החורף בארץ, חלק מחברות התעופה מצמצמות את פעילותן. במקרה של חברות לואו קוסט, אבל לא רק, חלק מהטיסות הן עונתיות".

היעדים שיושפעו

"הביטולים של ריינאייר לישראל ישפיעו באופן משמעותי על מפת התיירות בישראל", אומר סימן עובדיה, מנכ"ל קרוז תור. "ריינאייר היא חברת תעופה שמושכת תיירים רבים לארץ בזכות המחירים הנמוכים שלה. ביטול הטיסות, במיוחד בעונות התיירות של נובמבר ודצמבר, עלול להפחית את מספר התיירים המגיעים מחו"ל ולפגוע בהכנסות בתחום התיירות".

נזכיר כי מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" התיירות הנכנסת בישראל נמצאת בשפל וחזרה להיקפים שראינו באינתיפאדה השנייה. "בנוסף, הערים שריינאייר מפעילה אליהן טיסות - כמו אוסטריה, שווייץ, איטליה, לונדון וצרפת - מהוות מוקדי תיירות מרכזיים לתייר הישראלי, בעיקר בחופשות החגים כמו סוכות, חנוכה וכמובן בתקופת כריסמס. ביטול הטיסות אליהן יצמצמו את האפשרויות לנוסעים. כך גם ליעדים זולים יותר, כמו בודפשט, קרקוב וסופיה, שחביבים על הישראלים. ביטולים אלה עשויים להפחית את הגמישות של תיירי סוף שבוע ונסיעות ספונטניות".

חודשים נובמבר ודצמבר הם גם תחילת עונת הסקי באירופה, ורבים מהישראלים נוסעים ליבשת לטיולי סקי. לדברי עובדיה, ביטול הטיסות עלול להשפיע במיוחד על חובבי הסקי, שייאלצו למצוא חלופות יקרות יותר או לשנות את התוכניות שלהם.

ומה באשר למחירים? בענף מציינים כי באופן טבעי, כל עוד ריינאייר ואיזי ג'ט לא יחזרו לפעול בארץ, מחירי הטיסות יישארו גבוהים. "החלק היחסי של ריינאייר ושל חברות דומות בתקופת החורף הוא עוד יותר גדול מאשר בתקופת הקיץ", אומר ניר מזור, סמנכ"ל קשרי תעופה, ומוסיף: "ככל הנראה, המחירים לא צפויים לרדת אחרי הקיץ".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב–0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

ניצחון לגוגל: האיחוד האירופי ביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו

הקנס הוטל על ענקית החיפוש ב-2019, על רקע הטענה כי גוגל הכניסה בחוזים שלה סעיפי בלעדיות שפגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון ● בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל את הערעור של גוגל וקבע כי הרגולטורים לא הצליחו להוכיח שהתנהלותה אכן פגעה בתחרות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך

ההכרזה הדרמטית של מנכ"ל אינטל הגיעה לאחר שנים בהם סירב לשנות את מבנה החברה ● עבור העובדים בישראל לא מדובר בבשורה מהותית, אך בשוק מעריכים כי המהלך פותח דלת לרכישה חיצונית אפשרית שתשנה את התמונה ● וגם: איך סין עשויה לעצור את המהלך?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

יקי נוימן, מנכל דוראל, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל דוראל: "מאמינים בישראל, בדרך להשקעה נוספת בקיבוצים בקרוב"

יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי "ענף האנרגיה המתחדשת הוא אחד הכלים הבולטים לתמוך גם בכלכלה הישראלית וגם בקיבוצים" ● וגם: איך ישפיעו תוצאות הבחירות בארה"ב על תחום האנרגיה המתחדשת?

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

הפד בחר בצעד אגרסיבי: הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.5%; פאוול: "הסבלנות השתלמה"

למרות שהאינפלציה עודנה מעל טווח היעד, ההאטה כלכלית וחשש מהתפתחות של מיתון הובילה את הפד להחלטה להוריד את הריבית ל-5% ● פאוול: "הכלכלה האמריקאית חזקה" ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● זוהי הורדת הריבית הראשונה בארה"ב מאז מרץ 2020

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

הקיבוצים על המפה: כיצד השפיעו אירועי ה-7 באוקטובר על התנועה הקיבוצית

שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים עמדה במרכז כנס מיוחד של גלובס שהתקיים במלון שפיים, בהשתתפות מאות אורחים ● בכנס נידונו הווקטורים המשמעותיים של כלכלת הקיבוצים, כולל מושבים ייעודיים לאנרגיה, נדל"ן ותעשייה, לצד הנושא הקריטי של ביטחון והתיישבות ● אירועים ומינויים

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי

ליאור שמחה, מנכ''ל התנועה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה: "קוראים לתושבי ת"א להתיישב בקיבוצים ולהיות חלק מהסיפור החדש של ישראל"

"התפקיד שלנו בעת הזו, של כולנו ביחד, הוא לבנות את המדינה מחדש", אמר ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט ● שמחה דיבר על האבידות שספגה התנועה הקיבוצית במלחמה ועל הצורך לחזק את הפריפריה