גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

במערב בוחרים לעצום עיניים מול השותפות האסטרטגית מוסקבה־טהרן

הציפייה שפסגה אנגלו־אמריקאית בוושינגטון תתיר לאוקראינה לתקוף את שטח רוסיה בטילים מערביים לא התממשה ● האם ההר הוליד עכבר? לאו דווקא, אם כי זה הרושם שרוסיה ואיראן עלולות לקבל ● לא ברור כלל אם אוקראינה תחזיק מעמד לאורך זמן

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן וראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר בפסגה בבית הלבן ביום ו' / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

עברו הרבה מאוד שנים מזמן שוועידות פסגה אנגלו־אמריקאיות חרצו את גורל העולם, או לפחות השפיעו השפעה מרכזית על עתידו. צריך לחזור אל הימים הקודרים ביותר של מלחמת העולם השנייה כדי למצוא אותן, בין צ'רצ'יל לרוזוולט.

לפגישת הנשיא ג'ו ביידן וראש הממשלה קיר סטארמר ביום שישי היה פוטנציאל היסטורי. בבירות אירופיות, מקייב עד לונדון, וגם בוושינגטון, התרוצצו שמועות שבבית הלבן, ב־13 בספטמבר, השניים יסכימו להסיר את הטאבו הגדול של סיועם הצבאי לאוקראינה: האיסור על שימוש בנשק מערבי נגד מטרות על אדמת רוסיה. 

בקורסק שברוסיה, אוקראינה נוטלת על עצמה תפקיד חדש: כובשת
דוח: ישראל במקום הראשון בעולם בהספקת מל"טים מתאבדים

אוקראינה הנצורה, ש־20% משטחה נפלו בידי הפולשים, חייליה מתים בהמוניהם, עריה ותשתיותיה מופצצות יום אחר יום, מנהלת את מלחמת המגן שלה בידיים כבולות. ידידותיה במערב, שהוציאו 175 מיליארד דולר ויותר על הגנתה ועל ייצובה, מגבילות את השימוש בנשק שבידיה לגבולות הבינלאומיים שנמתחו בסוף 1991.

זאת אומרת, היא רשאית לפגוע בשטחים שרוסיה כבשה וסיפחה, כולל חצי האי קרים, אבל לא בבסיסים בתוך רוסיה, שמהם היא מותקפת ללא רחם. האוקראינים אומנם פוגעים במטרות רוסיות באמצעות כטב"מים שהרכיבו או רכשו ממקורות לא מערביים, אך יעילותם מבוטלת לעומת טילים מתוצרת ארה"ב (ATACMS) ובריטניה (Storm Shadow), שסופקו לאוקראינה "על־תנאי".

תספק "ידע מדעי" לאיראן

בשבועות האחרונים, התקפות רוסיה על מרכזי האוכלוסייה של אוקראינה תכפו והחמירו, כולל בקצה המערבי המרוחק שלה, סמוך לגבול פולין. בהתקרב החורף, רוסיה עושה מאמץ מיוחד למוטט את מערכת האנרגיה של אוקראינה, כדי להוריד אותה על ברכיה.

הסאה נגדשה בשבוע שעבר, כאשר הביון האמריקאי חשף את יצוא הטילים הבליסטיים מאיראן לרוסיה, דרך הים הכספי. גם איראן וגם רוסיה הכחישו, אבל ארה"ב עומדת על דעתה. נראה שהטילים האיראניים ישמשו את רוסיה להמשך ההתקפות על אוקראינה, בשעה שהיא תוכל להפנות את טיליה ההיפר־סוניים (פי חמישה ויותר ממהירות הקול), הקשים יותר ליירוט, לשדות הקרב.

בדצמבר 2022, ראש הביון הצבאי של אוקראינה, קירילו בודאנוב, דיבר על התהדקות הקשרים הצבאיים בין רוסיה לאיראן. תמורת עזרה איראנית, רוסיה הציעה לספק "ידע מדעי" לתעשיית הנשק האיראנית. אבל, אמר אז גנרל בודאנוב ל"ניו יורק טיימס", "איראן לא ממהרת לספק טילים בליסטיים מסיבות מובנות. ברגע שרוסיה תשגר את הטילים (האיראניים) הראשונים, לחץ הסנקציות (על איראן) ייגבר".

הנה כי כן, שנה וחצי אחר כך איראן נעתרת, ומספקת את הטילים. ולדימיר פוטין מכריז, שבין רוסיה לאיראן קמה "שותפות אסטרטגית". קשה להמעיט מערך ההתפתחות הזו.

יש שתי ארצות שאנטנות ההזהרה שלהן הזדקפו בימים האחרונים, או היו צריכות להזדקף, אוקראינה וישראל. הן מוצאות את עצמן עכשיו בחזית משותפת מול ציר מוסקבה־טהרן. מיופה הכוח האיראני בקייב הוזמן למשרד החוץ האוקראיני לשמוע הזהרה נוקבת מפני הנזק ארוך הטווח העומד להיגרם ליחסי איראן־אוקראינה.

שום דבר דרמטי מן המין הזה עדיין לא נשמע בירושלים כלפי רוסיה, לפחות לא בפומבי, אף כי אפשר לטעון שבזה נשמט עוד מרכיב מהמשוואה האסטרטגית של ישראל, זו שקדמה ל־7 באוקטובר וסללה את הדרך אליו. במשך שנים, ישראל השתבחה בהבנה המיוחדת שלה עם רוסיה בשמי סוריה, גם בשעה שרוסיה איפשרה חדירה מסיבית של משמרות המהפכה ושל חיזבאללה.

אין זה מן הנמנע שהגיע הזמן להעמיד את אזרחי ישראל ואת העולם החיצון על מציאות חדשה: רוסיה הופכת לאויבת פעילה ומסוכנת של ישראל. ממילא, יכולתה של אוקראינה להחזיק מעמד חיונית לא רק לביטחון אירופה, כי אם גם לביטחון ישראל. האומנם צריך לחכות להופעתם של מטוסי סוחוי 35 בחיל האוויר האיראני, או להתמודד עם טילי s-400 נגד מטוסים בידי איראן ושלוחיה, או לגלות את היתרונות הבליסטיים שה"ידע המדעי" הרוסי עומד להנחיל לאיראן, בשדה הקונבציונלי ובשדה הגרעיני?

"המשאבים לא אינסופיים"

הפסגה האנגלו־אמריקאית לא הניבה את ההודעה הצפויה. מוקדם להודיע שההר הוליד עכבר, אבל בעינו עומד הרושם של פסיחה על שני הסעיפים. אוקראינה סמוכה מאוד למיצוי הפוטנציאל האנושי והכלכלי שלה. "לא נוכל להמשיך כך עד אין קץ", צוטט ראש הביון בודאנוב בתחילת החודש. "אין לנו משאבים אינסופיים".

כתבנו כאן רבות על השימוש שדונלד טראמפ עושה במה שהוא מתאר כסכנת "מלחמת עולם שלישית", שלדעתו הדמוקרטים מלבים. בעימות הטלוויזיה בשבוע שעבר הוא התחמק משאלה מפורשת איזה צד הוא אוהד במלחמת אוקראינה, והסתפק בהבטחה לסיים את המלחמה, אם ינצח, עוד לפני שיושבע.

ואף שביידן התייצב חד משמעית לצד אוקראינה, ואיפשר מימון חסר תקדים של צורכיה (לא רק צבא והגנה, אלא גם כלכלה וחברה), הוא שותף לחששות מפני התפשטות המלחמה. את אופי חששותיו אנחנו מכירים היטב גם מענייננו: Don’t, הוא אמר לאיראן ולחזבאללה, לפחות פעמיים - אבל Don’t דיסקרטי יותר הוא חוזר ומשמיע גם באוזני ישראל.

איש לא יודע איך לנהוג באיומי פוטין. נשיא רוסיה חזר ומתח קווים אדומים לתמיכת המערב באוקראינה, ולא עמד בהם. עכשיו הוא אומר ששימוש אוקראיני בטילים מערביים נגד מטרות בתוך רוסיה יהיה שקול כנגד "התערבות נאט"ו במלחמה", ורוסיה תגיב בהתאם.

מה זאת אומרת "תגיב"? האם היא תנסה לפגוע בנתיבי האספקה המערביים, החוצים את שטחי פולין ורומניה? הנטייה בוושינגטון, בלונדון ובבירות מערב אחרות היא להניח שפוטין לא יקבל עליו סיכון כזה. אבל מה יקרה אם הוא יחליט להסתכן?

בכלי התקשורת בארץ מעריכים שאת מדיניות החוץ של ארה"ב מניע הרצון שלא לפגוע בסיכויי בחירתה של קמלה האריס. בעיני זו הערכה לא מלאה ולא מלומדת של מניעי ביידן. אף כי ישראלים רגילים להניח את ההפך, לא הכול בארה"ב פוליטי ומפלגתי. יש שאלות רחבות יותר, הנוגעות לשלום העולם ולשלום אמריקה.

בהכרח, שאלה הנשאלת בוושינגטון מאחורי דלתיים סגורות בימים אלה היא אם שלומן של ישראל ואוקראינה חשוב מספיק כדי להסתכן במלחמה גלובלית, או במלחמה אזורית שתצא מכלל שליטה. אין תשובה חד משמעית. אילו הייתה, הפסגה האנגלו־אמריקאית הייתה מסתיימת בהכרזה ברורה על הסרת החישוקים מאוקראינה.

ההתלבטות היא כנה, אך גם מסוכנת, כי היא מעניקה לאויבי המערב רושם של חולשת הדמוקרטיות. רושם כזה תמיד קירב עימות, לא הרחיק אותו. 

עוד כתבות

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

שוק הפייג'רים צומח / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

עדיין כאן: שוק הפייג'רים העולמי בצמיחה ועמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר

שוק הפייג'רים העולמי עמד ב־2023 על 74 מיליארד דולר, והצמיחה השנתית הממוצעת שלו עד 2031 צפויה לעמוד על 10.41% ● צמיחת הביקושים נובעת מפעילות מו"פ גובר, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות לשוק ושיפור חוויית הלקוח

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

ניצחון לגוגל: האיחוד האירופי ביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו

הקנס הוטל על ענקית החיפוש ב-2019, על רקע הטענה כי גוגל הכניסה בחוזים שלה סעיפי בלעדיות שפגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון ● בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל את הערעור של גוגל וקבע כי הרגולטורים לא הצליחו להוכיח שהתנהלותה אכן פגעה בתחרות

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב–0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטיוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טיוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

הקיבוצים על המפה: כיצד השפיעו אירועי ה-7 באוקטובר על התנועה הקיבוצית

שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים עמדה במרכז כנס מיוחד של גלובס שהתקיים במלון שפיים, בהשתתפות מאות אורחים ● בכנס נידונו הווקטורים המשמעותיים של כלכלת הקיבוצים, כולל מושבים ייעודיים לאנרגיה, נדל"ן ותעשייה, לצד הנושא הקריטי של ביטחון והתיישבות ● אירועים ומינויים

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

אבי בניהו בשיחה עם חיים ילין / צילום: שלומי יוסף

חיים ילין על אירועי ה-7 באוקטובר: "ביזיון טוטאלי, מערכת שהתבססה על מודיעין קרסה בדקה וחצי"

בשיחה שנערכה בין חיים ילין ותא"ל (במיל') אבי בניהו בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר ילין על תקווה לשלום, על אחריות הדרג המדיני והביטחוני ועל ההתמודדות האישית שלו ושל קהילת בארי