גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

50 אלף כלי רכב בדרך: סין מעלה הילוך בשוק הישראלי ושולחת מסר למערב

במערב מנהלים כיום מאבק נגד הצפת כלי הרכב מתוצרת סין בשווקים הגלובליים ● בעקבות כך, בחודשים הקרובים צפויות להגיע לישראל עשרות אלפי מכוניות סיניות לארץ ● איך תושפע מכך המפה התחרותית המקומית, ואילו דגמים בדרך?

כלי רכב מחכים ליצוא בנאל יאנטאי, סין / צילום: Reuters, Costfoto
כלי רכב מחכים ליצוא בנאל יאנטאי, סין / צילום: Reuters, Costfoto

למעלה מ־50 אלף רכבים חדשים צפויים להגיע לישראל עד סוף השנה, רובם מתוצרת סין, כך נחשף בגלובס בשבוע שעבר. הסיבה העיקרית לשיטפון היא עליית מס הקנייה הצפויה בתחילת 2025. אולם מאחוריה מסתתרת גם מלחמת סחר חובקת עולם, שמטרתה לחסום את "הפלישה" של כלי הרכב הסינים.

גנבי הרכב גילו את המכוניות החשמליות, וחברות הביטוח כבר מעלות מחירים
בן גביר טוען שגניבות הרכב בירידה. האם זה נכון?

לפי ההערכות, המלחמה הזו צפויה להגיע לשיא בשבועות הקרובים. שוק הרכב הישראלי נמצא כיום במרכז עין ההוריקן, וצפוי לחוות כתוצאה מכך גידול דרמטי בהיצע של דגמי ומותגי הרכב, בהיקף המלאים, בתחרות ובכמות השחקנים החדשים, שעשויים להיכנס לשוק

העולם חוסם את ההצפה

מלחמת הסחר בתעשיית הרכב באה בעקבות שנת 2023, שהייתה שנת שיא ביצוא כלי רכב מסין עם למעלה מ־5 מיליון כלי רכב, שיוצאו לכל העולם. הזינוק התלת־ספרתי ביצוא תפס את תעשיית הרכב ואת כלכלות המערב לא מוכנות, אולם במהלך 2024 החלו צעדי בלימה ראשונים.

גוש הסחר הראשון שהתעשת היה האיחוד האירופי. בתחילת יולי האחרון הטיל האיחוד "מכס זמני" בגובה של כ־20% עד 38% על כלי רכב חשמליים מיובאים מסין בנימוק של "מהלכים אנטי תחרותיים" של ממשלת סין. על פי דיווחים עדכניים, עד סוף ספטמבר 2024 צפוי האיחוד להצביע האם להפוך את המכס הזמני לקבוע בחמש השנים הבאות. הסינים ניסו לבלום את המהלך במישור הדיפלומטי, כולל איומים מרומזים לצעדי תגמול. אולם האיחוד ממשיך להתבצר בעמדתו וגם הסינים מתחילים להפנים שהמהלך כמעט בלתי נמנע.

את התוצאות כבר אפשר לראות בשטח. מתחילת יולי נרשמה באירופה התייקרות של אלפי אירו במחירי כלי רכב חשמליים מתוצרת סין, לצד פשיטות רגל של יבואנים וסוכנים והצטברות מלאים משמעותיים של כלי רכב בנמלים באירופה ובסין, טרם המשלוח. מספר יצרנים סינים אף בוחנים לעשות "סיבוב פרסה" ולדחות את כניסתם לאירופה.

אומנם כמה יצרנים סינים כבר הודיעו על כוונות להקים מפעלי ייצור באירופה כדי לעקוף את המכס. אבל השבוע "רמזה" ממשלת סין ליצרני הרכב, שמהלך כזה אינו רצוי מחשש של "זליגת טכנולוגיות רגישות". לחלופין "המליצה" הממשלה ליצרנים להסתפק במפעלים להרכבה של כלי רכב, שישלחו ב"קיטים" מפורקים מסין לאירופה. בתגובה הודיע נציב הסחר של ה־EU כי האיחוד לא יאפשר "תרגילי מכס", שלא יתרמו לתעסוקה ולתל"ג באיחוד האירופי.

גם רוסיה, בה כמעט כל רכב חדש שני שנמכר כיום הוא סיני, מתחילה לסגור בהדרגה את השערים. הסנקציות הכלכליות המערביות מתחילת המלחמה באוקראינה מקשות מאוד על יבואני הרכב הרוסים לשלם לסינים במט"ח. ואילו מהצד השני של האוקיינוס האטלנטי נערכות ארה"ב וקנדה להטיל עוד החודש מכסי מגן אגרסיביים בגובה 100%, במקום 25% עד כה, על כלי רכב חשמליים ועל סוללות וחומרי גלם לסוללות מתוצרת סין.

ישראל כשוק יצוא מועדף

מלחמת הסחר פוגשת את יצרני הרכב הסינים במצב בעייתי. מצד אחד הם מפעילים בסין קווי ייצור, שתוכננו במחשבה על צמיחה משמעותית של יצוא הרכב בשנים הקרובות. מצד שני הרווחיות שלהם בשוק הסיני עצמו נשחקת כתוצאה ממלחמת מחירים עזה, שנמשכת כבר שלוש שנים. חלק לא מבוטל מיצרני הרכב הסינים גם נסחרים בשוק ההון במערב והמשקיעים מודדים את ביצועיהם גם על פי נתח השוק ופוטנציאל היצוא.

בעקבות כך נוצר "צוואר בקבוק" של מאות אלפי כלי רכב חדשים, שמחפשים יעדים חדשים ו"ידידותיים" יותר לכלי רכב סינים - ואחד מהם הוא ישראל. ישראל היא אומנם שוק רכב קטן במונחים גלובליים, עם כ־270 אלף כלי רכב שנמכרים בשנה בממוצע, אבל עבור הסינים היא צינור אידיאלי להזרמת מלאים.

בישראל אין תעשיית רכב מקומית ולפיכך אין בה מכסי מגן נגד יבוא סיני. בנוסף, הצרכן הישראלי רגיש מאוד ליחס התמורה לכסף, כלומר היחס בין אבזור הרכב למחיר, וכאן יש לסינים יתרון משמעותי על פני כלי רכב מערביים. צרכנים ישראלים רבים, במיוחד בציים, אינם רגישים לשם המותג של הרכב אותו הם רוכשים, למוצא הגיאוגרפי שלו או ליכולות הכביש שלו. במיוחד כאשר מדובר בכלי רכב חשמליים.

לכך אפשר להוסיף גם את הלהיטות יוצאת הדופן של יבואנים קיימים וגופים עסקיים בישראל לקבל זיכיונות יבוא של מותגי רכב סינים. לשם כך הם מוכנים לממן את התקינה האירופית, להתחייב מראש לרכש של כמויות מאסיביות ועוד. כתוצאה מכך, חלק ממותגי הרכב הסיניים זוכים בישראל להצלחה יחסית גדולה פי כמה מאשר בשווקי רכב גדולים במערב. מתחילת 2024 כבשו מותגים סינים בישראל נתח של למעלה מ־22% מהשוק, כאשר לחלק נכבד מהמכירות אחראים מותגים ודגמים חדשים ובלתי מוכרים לחלוטין לצרכן הישראלי.

אם מוסיפים לתמונה את המלאים "הדוממים" בנמלים בחו"ל ואת המחירים הגבוהים שבהם נמכרים כיום דגמים חדשים מתוצרת יפן, אירופה ודרום קוריאה בישראל (ואולי גם את השפעת "אמברגו יצוא הרכב" מטורקיה), מקבלים פוטנציאל לגל חדש וגדול הרבה יותר של כלי רכב סינים שיציף את השוק בחודשים הבאים. בעיקר דגמים חשמליים אבל גם רכבי בנזין, פלאג־אין והייבריד.

השוק משתנה

השיטפון כבר בא לידי ביטוי בשטח בשתי דרכים. הראשונה היא לחץ כבד של חלק מהיצרנים הסינים על היבואנים הישירים שלהם בישראל להגדיל את ההזמנות ולייבא מיידית עוד אלפי כלי רכב בתקינה אירופית. חלק מהמלאים מוצעים ליבואנים רלוונטיים ב"מחירי חיסול" כל עוד הם מתחייבים להזמין כמויות משמעותיות.

על הצלחת הטקטיקה הזו מעידה "הרכבת הימית" של ספינות רכב מהמזרח הרחוק, בעיקר מסין, ומאירופה, שתגיע אלינו עד סוף השנה. כרגע ידוע על לא פחות מ־7 ספינות עמוסות בקיבולת של 2500־5000 כלי רכב כל אחת, שאמורות להגיע בשבועות הקרובים וחלקן יעשו "סיבוב נוסף" למזרח ובחזרה כדי להגיע לישראל עד סוף 2024.

ביטוי נוסף של "צוואר הבקבוק" הוא נכונות תקדימית של יצרני רכב סינים למנות להם יבואן רשמי נוסף (לא מקביל) במקרה שהיבואן הרגיל אינו יכול או אינו רוצה לרכוש את המלאים שהוא רוצה "לדחוף".

עד כה ראינו את התופעה בשני מקרים: קבלת זיכיון היבוא של "מקסוס" הסינית מקבוצת SAIC על ידי בליליוס וקבלת זיכיון היבוא של JAC הסינית על ידי יבואנית הרכב המקביל הציבורית "אוטומקס". בשני המקרים כבר יש למותגים הללו יבואן רשמי בישראל, שלפחות בתיאוריה עדיין מחזיק בזיכיון. לגלובס נודע כי עוד יצרני רכב סינים מנהלים כיום מגעים למנות יבואנים רשמיים נוספים בישראל, לצד הקיימים. בשורה התחתונה לא נופתע אם "הכיבוש הסיני" של 2024 הוא רק קדימון למה שצפוי כאן ב־2025 ואילך.

עוד כתבות

אביחי סטולרו / צילום: אלן עזריה

ב-200 מיליון שקל במזומן: אביחי סטולרו וחברת תמיס רכשו את השליטה במי עדן

המוכר הוא קונצרן פרימו ווטר, תאגיד המשקיע בעיקר בתחום המשקאות ● היקף העסקה הכולל מוערך ב-400 מיליון שקל והרוכשים יטלו חוב של כ-200 מיליון שקל על גבם

כידן דהרי וירון אדיב / צילום: יונתן בלום

תנופורט ממוזגת לתוך ישפרו לחברה בשווי של כמיליארד שקל

כידן דהרי וירון אדיב רכשו את ישפרו תמורת 800 מיליון שקל לפני שלוש שנים, אך ממזגים אותה לפי שווי של 543 מיליון שקל בלבד, לאחר שחולק דיבידנד משמעותי של 300 מיליון שקל לאחר הרכישה ● שוויה של תנופורט שרכשו ב-2017 זינק ביותר מפי 3 מאז הרכישה ל-500 מיליון שקל

ההפגנה בתל אביב בקריאה להשבת החטופים / צילום: רונית בן דוד

על רקע הדיווחים על התקדמות בעסקה, משפחות חטופים מפגינות: "אין זמן"

צה"ל: טיל קרקע-קרקע שוגר בידי החות'ים בתימן ● שרפה פרצה בדרום תל אביב כתוצאה מהנפילה, 16 נפצעו במצב קל • חבר הלשכה המדינית של הח'ותים: "גוש דן יפו רבתי (מוארת)" ● 100 חטופים - 442 למלחמה ● עדכונים שוטפים

טויוטה קאמרי הייבריד / צילום: יח''צ

הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים של הרכב הזה חזקים וצריכת הדלק שלו מרשימה

הקאמרי שומרת על עיצוב מסורתי עם רענון קל, גם בתא הנוסעים ● הנוחות לא מושלמת אבל הביצועים חזקים וצריכת הדלק שלה מרשימה

סיכום שווקים / צילומים: AP, Shtterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

המהפך המפתיע של מדדי הטכנולוגיה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מי שחיפש תשואה חלומית במדדי השבבים הרחבים גילה שהם לא הכו את השוק השנה ● מדד הדגל של וול סטריט שועט קדימה וסוחף אליו משקיעים מכל העולם ● ספר חדש שבוחן 10 מההשקעות המוקדמות של באפט ● וגם: העלייה החדה במדד נאסד"ק 100 ומה חושבים כיום בכירי הבנקים, ההשקעות וקרנות הגידור על הביטקוין

''מואנה''. סרט ההמשך בכלל פותח כסדרת טלוויזיה / צילום: וולט דיסני ישראל

זה הלהיט המפתיע הגדול ביותר של דיסני, שמונה שנים לאחר שיצא לאקרנים

בזמן ש"מואנה 2" מככב בקופות, ב"מואנה" צפו עד כה יותר ממיליארד שעות ● איך הוא הפך לסרט מספר אחד בהיסטוריית הסטרימינג?

דירת הפנטהאוז בשכונת ''שמעון פרס'' החדשה בנהריה / צילום: Viewpoint

"טרפת מהפסקת האש": 4.19 מיליון שקל על פנטהאוז בנהריה

דירת פנטהאוז בת שישה חדרים, המתפרשת על פני כ-174 מ"ר, עם מרפסת הפונה לכיוון הים, נמכרה ב-4.19 מיליון שקל ● הפרויקט אינו בקו ראשון לים. הוא צפוי להתאכלס ב־2027, ובחברה מדווחים על מאות פניות

לוחמים בעזה / צילום: דובר צה''ל

פראייר מי שחותם קבע: הדאגה הגדולה של צה"ל

כשחיילים רבים חשים שהפער בין העומס המקצועי והתדמית הנהנתנית לא שווים את זה, שירות בקבע הפך לאופציה לא מושכת ● הרבה יותר משתלם, חברתית וכלכלית, להשתחרר ולהמשיך ללבוש מדים כמילואימניק ● כך הצבא דוהר לעבר מצוקה של ממש בשירות הקבע

הפופ־אפ התארך מ־3 חודשים לשנתיים. פתיחת החנות בשרונה באוקטובר 2023 / צילום: דודי ששון

קולקציות שנסגרות שנה מראש ועדת מעריצים נאמנה: סוד הקסם של הארי פוטר בישראל

כשלושה עשורים עברו מאז שהושק הספר הראשון בסדרת הארי פוטר, ועדיין כל קולקציה ממותגת בחנויות זוכה להתנפלות, בעולם וגם בישראל ● הפעם, ההתעוררות המחודשת כוללת שלל שיתופי פעולה מקבילים עם רשתות מקומיות ובינלאומיות: "המטרה היא שתהיה חגיגה בעיניים" ● איך עובדת זכיינות של מותג על ששווה עשרות מיליארדי דולרים, ולמה זה יותר סיפור של רגש מאשר של מספרים

רואה מרחוק / צילום: באדיבות יס

ההתמקדות של "רואה מרחוק" בלקות של הגיבורה דחקה הצידה את הסיפור עצמו

בשנים האחרונות עלו סדרות בלש שבמרכזן גיבור בעל ליקוי תפקודי ● סדרה חדשה שעלתה ביס מציבה במרכזה בלשית לקוית ראייה שמצליחה לפענח פשעים בעזרת מוקדנית בשם סאני - שהופכת לעיניים שלה ● העיוורון חורג ממטאפורה ייחודית למוטיב שכל העלילה נשענת עליו

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

חודש על המדף: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בעפולה?

דירה בת ארבעה חדרים בעפולה, המתפרשת על פני שטח של 100 מ"ר, נמכרה תמורת 940 אלף שקל, לאחר שעמדה על המדף קצת יותר מחודש ● המתווכת בעסקה: "העיר הייתה שקטה יחסית בשנה האחרונה וזה קורץ למשקיעים. הדירות בעיר נמכרות מהר" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

שכן גילה כי חומה חילקה חצר באופן לא שווה. מה קבע ביהמ"ש?

בני זוג גילו כי החצר המשותפת חולקה באופן לא שווה במשך עשרות שנים - ודרשו לפנות את שכניהם. איך הכריע השופט? ● אדם שעבד כ־40 שנה כטועם טבק דרך עישון פיתח מחלת ריאות. ביטוח לאומי סירב להכיר במחלה כפגיעה בעבודה - והתקפל ● חברה ביקשה למנוע מעובד שפוטר, מומחה בתחום האלחוט, להתקשר עם לקוחותיה ולהתחרות בה - בית הדין דחה את הבקשה ● 3 פסקי דין בשבוע

לואיג'י מניון. חשוד ברצח מנכ''ל חברת ביטוח בריאות / צילום: ap, Julia Demaree Nikhinson

פנטזיה עם מחיר: איך פושע הופך לגיבור תרבות

מרובין הוד ועד לואיג'י מניון, ההיסטוריה רצופה בסיפורים על מפרי חוק שזכו להערצת ההמון ● חוקרים מנסים להסביר איזה צורך חברתי הם ממלאים ואיך הם מותחים את גבולות הנורמה

סר ניק קרטר בביקור ברחוב דאונינג. לחם בבוסניה, בקוסובו, בעיראק ובאפגניסטן / צילום: Reuters, WIktor Szymanowicz

הגנרל שפיקד על הצבא הבריטי מעריך: מתי תסתיים מלחמת רוסיה-אוקראינה ומה הסיכוי למלחמת עולם שלישית?

גנרל ניק קרטר חתום יחד עם הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי על ההסכם להידוק קשרי ההגנה בין ישראל ובריטניה ● בראיון לגלובס הוא מדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה בין שני הצבאות: "זו דרך טובה מאוד לעשות עסקים" ● הוא סבור כי לטלטלה בסוריה "תהיה השפעה גדולה על קבלת ההחלטות האיראנית" ● ודווקא לא מתלהב מתווית "הוכח בקרב" של טכנולוגיות ישראליות: "אופי העימותים עשוי להשתנות"

בייגלים ב–Xoho / צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של Xoho

בית הקפה הוותיק הזה קיבל ורסיה חדשה אבל שמר על הקלאסיקות

סיור מודרך על הסודות האפלים של בן גוריון, קפה שמתהדר בכל הקלאסיקות האמריקאיות וסלון ספרותי שמקיים ערבי יין ● יצאנו לתל אביב כדי להוריד קצת את ה-FOMO ● חגית אברון תופרת יום

נגמ''ש ישראלי בדרכו לסוריה / צילום: Reuters, Avi Ohayon

תקרית חריגה: צה"ל ירה לעבר מפגין בדרום סוריה

עשרות אזרחים סורים הפגינו נגד פעילות צה"ל במדינה, כוח ש"זיהה איום" ירה לעבר אחד מהם ופגע בו • דיפלומטים אמריקנים הגיעו לדמשק, לראשונה זה עשור • ארה"ב: חיסלנו את מנהיג דאעש בסוריה, הוא התכוון לשחרר אלפי פעילים ממתקנים ברחבי המדינה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

4 מדדים בבעיה גדולה אחת: למה אף גוף לא מצליח לשקף את המציאות המתייקרת

הצרכנים הישראלים הופתעו לגלות השבוע שלמרות ההתייקרויות שהם חווים בשטח,
מדד המחירים הרשמי דווקא בירידה ● כמו הלמ"ס, גם מדדים אלטרנטיביים נשענים
על דיווח המחירים העצמי שרשתות השיווק מחויבות לבצע - אך האכיפה לוקה בחסר
ולעתים הנתונים חלקיים ולא מדויקים ● כך יוקר המחיה חומק מהנתונים היבשים ● למה זה עולה לנו, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מדדי וול סטריט קפצו ביותר מ-1.7% לאחר נתוני אינפלציה מעודדים

מדד מחירי ההוצאות לצריכה פרטית (PCE) עלה לרמה שנתית של 2.4% בנובמבר - פחות מהצפי ● נעילה שלילית באירופה בעקבות האיום החדש של טראמפ על האיחוד האירופי ● הדולר בשיא של שנתיים מול סל המטבעות ● מנכ"ל נייקי לאחר הדוחות הטובים: "נחזיר את הספורט למרכז הבמה" ● האינפלציה ברוסיה מרקיעה שחקים אך הבנק המרכזי הותיר את הריבית ללא שינוי, 21%

חניה בתל אביב / צילום: Shutterstock, Adi Shpigel

האופוזיציה והקואליציה מצאו סוף סוף נושא שהן מסכימות עליו: לא לשלם על חניה

הדרך להפחית גודש בכביש, לפי מחקרים, היא בין היתר לייקר שימוש ברכבים ● לכך נועדה רפורמת החניה , שהכנסת דנה על דחייתה ● בדיון השבוע, חה"כ מיש עתיד והליכוד התייצבו נגד המהלך עם נציגיהם במועצת העיר ת"א, והתעלמו מגורמי מקצוע. הרי מי אוהב לפתוח את הכיס?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

צעירים מתעמתים עם מדענים על השאלה: האם בושם יכול להשפיע על המשיכה?

משתמשים בסוג חדש של בשמים עם "פרומונים" מדווחים על השפעות כימיות. "כמו אריה שחג סביב טרף טרי" ● בעוד הביקוש לבשמים מסוג זה עולה, המדענים מסתייגים מהשפעותיהם בטענה שהם מבוססים על אפקט הפלצבו