גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ממה עוד אפשר להרכיב תעודת סל?

יש תעודת סל לכל דבר כמעט, אבל תעודות טובות הן נדירות

קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew
קרן סל למניות שיצאו מהמדדים המובילים / צילום: Associated Press, Richard Drew

 

 

היום, כשיש קרן סל על כל דבר כמעט, האם נותר בשוק תחום שלא נטחן עד דק? תתפלאו. מהשבוע, יש אפילו תעודת סל של מניות שסולקו מתעודות סל. זו בעיקר תזכורת להישמר מפני ריבוי הקרנות שלא היו צריכות לקום מלכתחילה.

WSJ | המרדף אחרי דיבידנדים גבוהים יותר משאיר לכם פחות כסף
WSJ | כשהריבית יורדת, צצים הרוכלים הנכלוליים  

בהקשר של תעודת הסל החדשה, אני חייב לומר שבמשך שנים תהיתי מדוע אף אחד לא הציע קרן מדדית של מניות שנזרקות מקרנות מדד (אינדקס).

חברות שנקלעות לקשיים, ושווי השוק שלהן מתכווץ, נעשות לעתים קרובות קטנות מדי מכדי להישאר במדד מרכזי כמו S&P 500 . ואז הן נבעטות החוצה. כך שגם קרנות מדד ענקיות עוקבות שוק מוכרחות לזרוק אותן מהסל שלהן.

ב-21 ביוני, חברת ההשמה Robert Half , חברת ההחזקות הבנקאיות Comerica וחברת הביוטק Illumina הודחו ממדד Half .S&P 500 ו- Comerica נטמעו במדד S&P Small Cap 600 (של שווי בינוני קטן) ואילו Illumina הועברה למדד S&P Mid Cap 400 .

עוד בטרם נגרעו רשמית מהמדד המוביל, כמה סוחרים עירניים כבר הורידו את מחירי המניות הללו, בחשד שהן מועמדות להסרה. בין סוף השנה שעברה ל-21 ביוני, ירדו מניות Half ב-25%, מניות Comerica ב-12% ומניות Illumina ב-22%, בשעה שמדד S&P 500 עלה ב-15%.

האם מדובר בתגובה מוגזמת לטווח קצר? בכל זאת מאז 21 ביוני, עלה ה- S&P 500 בפחות מ-3% ו- Robert Half ירדה ב-4%, אבל קומריקה ואילומינה עלו שתיהם בכ-19%.

המשקיע הידוע רוב ארנוט אינו מופתע. יותר מכך, הוא השיק בשבוע החולף את קרן Research Affiliates Deletions ETF המבקשת לנצל בדיוק את ההיפוכים האלה.

"קשה לי להבין למה הרעיון הזה לא מומש לפני 20 שנה", אמר ארנוט, שלדבריו בחן את יישומו על חשבונו האישי במשך כמה שנים בטרם יצר את הקרן. "חברות שנדחות ממדד כלשהו, עשויות לדשדש אל עבר תהום השכחה או לזנק בחזרה - ורבות מהן עושות את שני הדברים", הוא אומר. בטווח הקצר, מניות כאלה הן לעיתים קרובות גרועות, אבל בטווח הארוך הן עשויות לזרוח.

בהגדרה, חברות שנזרקות מהמדד מתכווצות ומחירן יורד. זה מציב אותן בקטגוריה של מניות ערך קטנות, שהניבו תשואות מעולות במשך תקופות ארוכות.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי החברה של ארנוט מראה שסל היפותטי של מניות שנמחקו ממדדים, ניצח את המדדים העיקריים ב-3 או 4 נקודות אחוז מדי שנה מאז 1991. עוד הוא מצא כי מניות ש'נזרקות' נוטות להשיג ביצועים טובים יותר בחמש השנים הבאות לפחות.

תוצאות אלו אינן מביאות בחשבון את עלויות המסחר, אשר עשויות להיות משמעותיות אם הקרן החדשה תהפוך בסופו של דבר לגדולה.

בלי נזילות אין יעילות

אם החשיפה העיקרית שלכם למניות אמריקאיות היא דרך קרן מחקה S&P 500 או מדד של מניות גדולות אחרות, הזרמת מעט כסף לקרן החדשה על מניות שהוסרו ממדדים עשויה להיות הגיונית, משום שהיא מחזירה עם הזמן את המניות שנגרעו ובדרך חושפת אתכם לחברות קטנות וזולות במיוחד.

אם יש לכם קרן מדדית על שוק המניות הכולל, תעודת הסל החדשה אינה בשבילכם, שכן קרנות השוק הרחב כוללות גם את המניות שנזרקות ממדדי הייחוס הגדולים ביותר.

מה שכן, תעודת הסל החדשה הזו משקפת בעיית עומק: נעשה יותר ויותר קשה למצוא רעיונות חדשים וטובים להשקעה.

חברות ענק כמו אפולו גלובל מנג'מנט, בלקסטון ו- KKR , שקרנות השקעות פרטיות שלהן משקיעות ברכישות של חברות, ישמחו להשיק תעודות סל. זה יאפשר להן לארוז את האסטרטגיות היקרות שלהן לחבילה זולה, ולייצר מקור ביקוש שעשוי להיות עצום. השבוע הודיעה אפולו שהיא מפתחת תעודת סל עם חברת State Street Global Advisors שתחזיק באג"ח לא נסחרות.

"יש רשימה של נכסים פיננסיים שאנשים מתעניינים בהם, אבל קשה להשיג חשיפה לכמה מהשווקים האלה", אומרת דבורה פוהר, מייסדת ETFGI , חברת מחקר בלונדון. "יעילות היא אחד מהאתגרים כאן".

תעודת סל פועלת היטב אם החזקותיה נסחרות בשקיפות ובתדירות גבוהה, כך שהמשקיעים יודעים בדיוק מה יש בקרן ומה השוק חושב שהיא שווה בכל רגע נתון. זה כמעט בלתי אפשרי עם קרנות רכישה שמחזיקות חברות שלמות שאינן נסחרות.

"כשמנסים להכניס נכסים לא נזילים לתעודת סל, זה אף פעם לא עובד", אומר ווסלי גריי, מנכ"ל Alpha Architect , חברה מפנסילבניה שמסייעת למנהלי נכסים להשיק קרנות סל. "אנחנו לא רואים הרבה חידושים אמיתיים. אם מישהו רוצה לשים מינוף משולש על חוזי החלף של זימבבואה בתעודת סל, זאת לא באמת חדשנות".

ההיפך מההמלצות של ג'ים קריימר

קרנות סל כבר משקיעות בכמה דברים לא שגרתיים: טיפול בחיות מחמד, הלוואות לחיילים משוחררים, מניות הנסחרות על ידי חברי קונגרס, חברות המתואמות עם ערכי התנ"ך, ואף תיק שעושה את ההיפך מכל מה שממליץ מומחה הטלוויזיה ג'ים קריימר.

52 תעודות סל מתבססות על תשואות של מניה אחת בלבד, לפי חברת הנתונים FactSet , לרבות 10 הקשורות לטסלה ו-9 המבוססות על אנבידיה. תעודת סל אחת מבקשת לספק פי שניים מההיפך מהתשואה היומית על חברות כריית זהב קטנות. תעודה אחרת מנסה להכפיל את הרווחים וההפסדים היומיים מאגד של מניות קנאביס.

לא הייתי חולם אפילו לשים את הכסף שלי בקרנות מטופשות כאלה, אבל יש כמה רעיונות שעשויים להיות מועילים ועדיין לא הגזימו בשימוש בהם.

למשל Alpha Architect מקווה להשיק סדרה של תעודות סל שישתמשו באסטרטגיות של אופציות פעילות כדי לנסות לחרוג מהתשואות מתואמות הסיכון של כמה מדדי אג"ח, תוך הקטנת המיסוי שאג"ח קונבנציונליות מחויבות בו.

ETFs Tema הגישה השבוע את תוכניתה לקרן שתבקש לחקות את התשואות של קרנות השקעה endowments )) וקרנות פנסיה מובילות. "מודל ההשקעות" הושק לראשונה על ידי ראש מחלקת ההשקעות של אוניברסיטת ייל, דיוויד סוונסן, שנפטר ב-2021, אך מאז אומץ במידה רבה על ידי מוסדות גדולים אחרים. זו גישה של השקעה ניכרת בהון פרטי, הון סיכון, נדל"ן ונכסים לא נסחרים אחרים.

במקום לנסות להכניס נכסים לא נזילים לתעודת סל, תרכוש Tema מניות של חברות האם הציבוריות של חברות המנהלות השקעות פרטיות.

אליזבת קשנר, מנהלת ניתוח קרנות גלובליות ב- FactSet , הייתה רוצה לראות תעודות סל של אג"ח מוניציפליות של מדינות יחידות עם מועדי פירעון ספציפיים. תיקים נוחים כאלה בעלות נמוכה יהיו מצוינים עבור משקיעים במדינות בעלות מס גבוה כמו קליפורניה, ניו ג'רזי, ניו יורק ואורגון.

המתכנן הפיננסי אלן רוט מ- Wealth Logic מקולורדו ספרינגס פעל ליצירת תעודת סל שתציע סולם, או תקופות פירעון מדורגות, של אג"ח ממשלתיות המוגנות מפני אינפלציה. ערכה יירד בהדרגה במהלך תקופת החזקה של 30 שנה, אך היא תשלם זרם יציב של מזומנים, ובוודאי תשיג את האינפלציה.

עד שרעיונות אלה יאומצו, כדאי לזכור כי חידושים טובים הם נדירים ומתמעטים עם הזמן.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הפד יוריד את הריבית בארה"ב היום. כך תכינו את תיק ההשקעות לשינוי

בשווקים מעריכים בסבירות של 100% שיו"ר הפדרל ריזרב יוריד את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה היום, לראשונה מאז 2020 ● המומחים מעריכים: איך צפויים להגיב המדדים המובילים בוול סטריט, אילו סקטורים עשויים להרוויח מהתפנית, והאם הגיע הזמן להתגונן מפני ירידות בשער הדולר?

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת סלייס: שלוש פרצות עיקריות בחוק שאפשרו הסתבכות פיננסית בהיקף כזה

הדיון בפרשת סלייס התמקד עד היום באחריותם של החברה, של סוכני הביטוח ושל הרגולטור לכשלים ● אבל האירועים סביב חברת הגמל שממנה נעלמו כמיליארד שקל מכספי החוסכים מחייבים דיון בסוגיה שנותרה עד כה בעלטה: הפרצות בחוק שאפשרו את הכשלים

אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar

"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

התקרית, שבה לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכתה לכותרות ראשיות בכלי התקשורת ברחבי העולם ● "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

רובע שדה דב / צילום: גיא יחיאלי

2.5 מיליארד שקל הכנסות לקופת המדינה, כנקודת פתיחה: מכרזי הענק בשדה דב יוצאים רשמית לדרך

נפתחו להצעות שלושה מהמכרזים ברובע היוקרתי בצפון ת"א, שצפויים להכניס מיליארדים רבים למדינה • ממוצע מחירי המינימום נמוך בכ־15% בהשוואה למכרז הענק ששווק ברובע ב־2021 • המכרזים ייסגרו בתחילת נובמבר

קניון שבעת הכוכבים, שנפתח השנה באילת / צילום: רוני בלחסן

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר

השינויים בהעדפות הצרכניות יובילו לבניית 850 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים, שיציעו חוויה רגשית המניעה קודם כל לבילוי - ואחר-כך גם לקנייה ● במקביל, עשרות מרכזים מסחריים ישנים ייסגרו, והקניונים יאבדו את הדומיננטיות לטובת המרכזים הפתוחים והשכונתיים

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

הקיבוצים על המפה: כיצד השפיעו אירועי ה-7 באוקטובר על התנועה הקיבוצית

שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים עמדה במרכז כנס מיוחד של גלובס שהתקיים במלון שפיים, בהשתתפות מאות אורחים ● בכנס נידונו הווקטורים המשמעותיים של כלכלת הקיבוצים, כולל מושבים ייעודיים לאנרגיה, נדל"ן ותעשייה, לצד הנושא הקריטי של ביטחון והתיישבות ● אירועים ומינויים

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

אימונים של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כחודש / צילום: ap, Hassan Ammar

הפיצוצים בלבנון ואיום חיזבאללה: אלה הכלים בארסנל של ארגון הטרור

בחיזבאללה מאיימים להגיב לפיצוצי הביפרים במדינה היום, בהם הם מאשימים את ישראל ● אלו היכולות שארגון הטרור הציג, ויש כאלה שעדיין לא עמדנו על טיבן ● כבר הכרנו את הכטב"מים, הנ"ט והרקטות, אבל מה עם המנהרות והיכולות הימיות? ● גלובס נובר בארגז הכלים של האויב

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

ד''ר הראל מנשרי / צילום: יח''צ בר אילן

"צפו תגובה": המומחה שמסביר - איך בוצעה מתקפת הפייג'רים ומה יקרה עכשיו

ד"ר הראל מנשרי, ממקימי מערך הסייבר בשב"כ, מסביר כי "ניתן באמצעות תוכנה ליצור עומס נתונים שיגרום למכשירי הקשר להתחמם. כשיודעים מראש שבמכשיר יש סוללת ליתיום שתתפוצץ בעקבות החימום, יודעים להביא לפיצוץ" ● לדבריו, "זה אירוע מעניין שמי שביצע אותו עשה מחשבה מבצעית מעמיקה"

פיצוץ מכשיר זימונית בתוך רכב של פעיל חיזבאללה בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

"זה מאוד מביך": פשיטה על יצרנית הביפרים של חיזבאללה

לפי דיווח, חיזבאללה הזמין מחברת גולד אפולו הטייוואנית 5,000 יחידות לפני מספר חודשים ● מייסד החברה טוען כי הפייג'רים סופקו מחברה באירופה שיש לה זכיינות לשיווק מוצריו; "המוצר לא היה שלנו", אמר, "זה רק היה המותג שלנו עליו"

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

ניצחון לגוגל: האיחוד האירופי ביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו

הקנס הוטל על ענקית החיפוש ב-2019, על רקע הטענה כי גוגל הכניסה בחוזים שלה סעיפי בלעדיות שפגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון ● בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל את הערעור של גוגל וקבע כי הרגולטורים לא הצליחו להוכיח שהתנהלותה אכן פגעה בתחרות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה״ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה