גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עורכי הדין פעלו בניגוד עניינים, וההסכם במיליונים נפסל אף שהלקוח אישר אותו

ביהמ"ש העליון פסל באופן תקדימי הסכם מסחרי שלפיו עורכי דין אמורים היו לקבל מיליוני שקלים מהשבחת נכס של חברת יצחק בוכמן ובנו בת"א, וקבע כי יקבלו רק שכר-טרחה ● הסיבה: עורכי הדין החתימו את החברה כשהם בניגוד עניינים והקנו לעצמם "זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה"

ניגוד העניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi
ניגוד העניינים הגיע לעליון / צילום: Shutterstock, Andrii Yalanskyi

הסכסוך בין האחיות השולטות בחברת יצחק בוכמן ובנו הגיע לאחרונה לפתחו של בית המשפט העליון. מדובר בסכסוך בין שלוש מהאחיות ובין האחות הרביעית ובתה, אשר הוסדר ברובו בהסכם פשרה מ-2018 - למעט רכיב אחד, הנוגע לנכס של החברה בדרך אילת בתל אביב. ההליך סביב נכס זה הוביל כעת להחלטה חדשה של העליון, לפסול הסכם אשר אמור היה להניב מיליוני שקלים לעורכי הדין שייצגו את האחיות, ולקביעה כי הם הפרו את חובת האמון שלהם.

 

עורכי הדין יורם ל. כהן, חגי אשלגי, אליעזר אשל ודנה לבנה-זמר חתמו ב-2009 על הסכם, שבו התחייבו לפעול ביחד עם החברה הקבלנית נצר כיזמים בשירותה של חברת בוכמן, ולהשביח את ערך הנכס שבבעלותה בדרך אילת בתל אביב. לפי ההסכם בין הצדדים, עורכי הדין היו זכאים ל-50% משווי ההשבחה, וב-2015 הם אכן דרשו כ-15 מיליון שקל, על בסיס הערכת שמאי של הנכס.

צוואה מודפסת של עשרות מיליונים שונתה בכתב יד. מה קבע בית המשפט? 
שאלות ותשובות | מתביעות ועד פיצויים: כך נחלש כוחם של הדיירים הסרבנים

האחיות התנגדו לדרישה. בתביעה שהגישו למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב, הן טענו כי עורכי הדין לא תרמו דבר לעליית השווי, וכי זו נבעה מהעלייה בשוק הנדל"ן. האחיות אף טענו כי ההסכם פסול, מחמת ניגוד העניינים שבו היו מצויים עורכי הדין, ותבעו מהם ומנצר פיצויים בגובה מיליון שקל.

השופט מגן אלטוביה פסל את ההסכם, אך דחה את תביעת הפיצוי, ופסק כי עורכי הדין זכאים לשכר-טרחה בגובה 750 אלף שקל. עורכי הדין ונצר ערערו על ההחלטה, ודרשו שוב לקבל את 15 מיליון השקלים.

"תנאים בלתי סבירים"

שופטי העליון יחיאל כשר, רות רונן ודוד מינץ דחו החודש את הערעור. השופט כשר קבע כי בניגוד לטענת עורכי הדין, לא מדובר בהסכם שכר-טרחה המותנה בתוצאות, אלא בהסכם מסחרי. ההסכם נכרת תוך הפרה של חובת האמון מצד עורכי הדין, הכוללת דרישה להימנע מניגוד עניינים, ולספק ללקוח גילוי מלא.

"מדובר בהסכם המקנה לעורכי הדין זכויות יתר מפליגות על חשבון החברה", קבע כשר, והוסיף כי "תנאי ההסכם כה בלתי סבירים ולא הוגנים, עד כי אף בהסכמתה של החברה אין די כדי להכשירו". בכך דחה כשר את הטענה כי ההסכם תקף, שכן חברת בוכמן הסכימה לו.

 

כשר תיאר את התנאים הבלתי סבירים ולא הוגנים בהסכם. בין אלה, הניסוח המעורפל שאפשר לעורכי הדין להעמיס הוצאות על חברת בוכמן ולא הגדיר לוחות זמנים לפעולותיהם, לצד ההגבלות על זכות החברה למכור את הנכס - כולל איסור עליה לעשות כן במשך שנתיים, ומתן זכות סירוב ראשון לעורכי הדין על עסקת מכירה גם לאחר מכן. עוד תיאר כשר כיצד ההסדר, שהבטיח לעורכי הדין 50% מעליית השווי של הנכס, חל גם אם לא נקטו כל פעולה שתרמה לכך.

כשר עמד על כך שנכון להיום החוק אינו מסדיר עסקאות מסחריות בין עורכי דין ללקוחותיהם, וקרא לכנסת להתערב בנושא. עד אז, הוא קבע כללים להגנה על עסקאות כאלה, שלפיהם עורך הדין צריך לתת גילוי מלא לגבי האינטרס שלו בעסקה, ולהבהיר ללקוח כי יש לו זכות לייעוץ משפטי נפרד לגביה. אם הלקוח בחר להסכים לעסקה ולוותר על ייצוג נפרד, יש לתעד זאת בכתב. כלל נוסף הוא שתנאי העסקה יהיו סבירים והוגנים מנקודת מבטו של הלקוח, וזאת בהשוואה לעסקאות מסחריות דומות, שאין בהן מערכת יחסים של עורך דין-לקוח.

השופט יחיאל כשר / צילום: חיים צח / לע''מ

כשר דחה את טענתה של החברה הקבלנית נצר, כי לא הייתה מודעת לכך שעורכי הדין הפרו את חובת האמון שלהם, ולכן היא זכאית לתמורת ההשבחה. "מנהלה של נצר היה שותף מלא של עורכי הדין לכל אורך הדרך", כתב כשר.

"קשה להפריז בחשיבות"

בהקשר זה אומר פרופ' עמיר ליכט, מומחה לדיני תאגידים מאוניברסיטת רייכמן, כי החלטת כשר להטיל אחריות על צד זר דוגמת חברת נצר, המעורב בכך שעורכי הדין הם שהפרו את חובת אמון, היא לא פחות מ"תקדים מכונן". בפוסט שפרסם בבלוג "נקודה בסוף משפט" מסביר ליכט כי בישראל לא הטילו עד היום אחריות כזו. "קשה להפריז בעוצמתו ובחשיבותו של המהלך. גלומים בו פיתוח והתקדמות ניכרים של הדין הישראלי, המשווע להם זמן רב".

על עורכי הדין ועל נצר הוטלו הוצאות בהיקף כולל של 75 אלף שקל. עו"ד יורם ל. כהן ייצג את עצמו בהליך. אשלגי, אשל ולבנה-זמר יוצגו על-ידי עורכי הדין יואב רזין, אורן מאור ואיתמר כהן. חברת נצר יוצגה על-ידי עו"ד עמיר ליבונטין, והאחיות יוצגו על-ידי עורכי הדין ערן קנר וניר הפנר.

עוד כתבות

אלוף (במיל') גרשון הכהן / צילום: שלומי יוסף

גרשון הכהן: "הזדמנות ליצור מחדש את הקהילה הקיבוצית"

תא"ל (במיל') אבי בניהו שוחח עם האלוף (במיל') גרשון הכהן בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט ● הכהן אמר כי "יש חשדנות בציבור, כי אם ממשלה לא עושה כל שהיא יכולה, אז זה לצרכים פוליטיים"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים עלה בכ-1.4%, השקל נחלש מעט

מדד ת"א 35 עלה ב-0.2% ● אי.בי.אי: בעקבות עליית המדד, האם בנק ישראל ייאלץ לבצע העלאת ריבית? ● בהראל צופים כי "הפד יפחית את הריבית ב–0.25% בלבד, והשווקים המאוכזבים יתמקדו בתחזיות המעודכנות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצר, שאטרסטוק

בקרוב תתקבל החלטת המיסוי הכי חשובה למשקיעי נדל"ן. אלה האפשרויות

בסוף השנה מס הרכישה המינימלי למשקיעי נדל"ן יירד אוטומטית, אלא אם כן הממשלה תחליט אחרת ● יו"ר ועדת הכספים מעכב את החקיקה בנושא מאפריל, ובינתיים מנהל רשות המסים מזהיר מפני אי־ודאות ש"יכולה להוביל לקיפאון בשוק" ● בפני משקיעים ניצבת דילמה: לחכות לינואר ולהמר שהמס יופחת - או לרכוש עכשיו

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מס על כל ק״מ נסיעה: התוכנית שבאוצר מוציאים מהקפאה

לפי גורמים בענף, האוצר ינסה להכניס את מס הנסועה על כלי רכב חשמליים לתקציב 2025 דרך חוק ההסדרים, לאחר כמה ניסיונות כושלים ● הפעם הוא מגובה במנופי לחץ: בין היתר המס אמור לממן המשך הקלה במס קנייה על רכבים חשמליים ומניעת התייקרותם ● וגם: מה גרם לשרת התחבורה לשתף פעולה?

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

דירות קטנות מעל דיזינגוף סנטר: התוכנית השאפתנית של עיריית ת"א

עיריית ת"א החליטה לערוך תוכנית התחדשות עירונית, במסגרתה יתווספו לדיזנגוף סנטר 2.5 קומות שיכללו דירות קטנות לשכירות מסובסדת, מלונאות וחללי עבודה, ומעליהן יוקמו גינה ציבורית וגני ילדים ● האדריכל גידי בר־אוריין: "זה הפרויקט הירוק והחברתי ביותר שניתן לחשוב עליו"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

עפולה. 17 הצעות לשני מגרשים עם 20 יח''ד / צילום: Shutterstock

מ־300 אלף שקל בנתיבות ועד 2.7 מיליון באור עקיבא: שורה של מכרזים לצמודי קרקע נסגרו לאחרונה

בשבועיים האחרונים שווקו בהצלחה מכרזים עבור 360 בתים צמודי קרקע ● הקרקעות שווקו בארבעה יישובים, וההבדלים בתמחור הקרקעות - משמעותיים למדי

האם ישראל מוציאה הכי הרבה על חינוך ב-OECD ביחס לתמ"ג?

כשמשווים את שיעור ההוצאה לחינוך, רצוי לשקלל את מספר התלמידים ● המשרוקית של גלובס

מטה גוגל בקליפורניה / צילום: Shutterstock

ניצחון לגוגל: האיחוד האירופי ביטל קנס בגובה 1.5 מיליארד אירו

הקנס הוטל על ענקית החיפוש ב-2019, על רקע הטענה כי גוגל הכניסה בחוזים שלה סעיפי בלעדיות שפגעו בתחרות בשוק הפרסום המקוון ● בית המשפט הכללי של האיחוד האירופי קיבל את הערעור של גוגל וקבע כי הרגולטורים לא הצליחו להוכיח שהתנהלותה אכן פגעה בתחרות

קניון שבעת הכוכבים, שנפתח השנה באילת / צילום: רוני בלחסן

המסחר באונליין במגמת עלייה? בישראל ייבנו בשנים הקרובות כ-90 מרכזי מסחר

השינויים בהעדפות הצרכניות יובילו לבניית 850 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים, שיציעו חוויה רגשית המניעה קודם כל לבילוי - ואחר-כך גם לקנייה ● במקביל, עשרות מרכזים מסחריים ישנים ייסגרו, והקניונים יאבדו את הדומיננטיות לטובת המרכזים הפתוחים והשכונתיים

אבי לוי מנכ''ל קבוצת דיסקונט / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל קבוצת דיסקונט, אבי לוי: "5 הצעדים שיכולים לשפר את הכלכלה הישראלית"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, דיבר מנכ"ל קבוצת דיסקונט אבי לוי על הכאוס כלכלי, ביטחוני וחברתי שהמדינה נמצאת בה, ועל הפתרונות הכלכליים האפשריים ● "באמצעות תוכניות ממשלתיות אמיצות, הקיבוצים יהיו עוגן לצמיחה כלכלית"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

ד''ר נורית גל, מנכלית e-NERGY / צילום: שלומי יוסף

מנכ"לית e-NRGY: "אגירת חשמל היא המפתח להמשך כניסה של אנרגיות מתחדשות לישראל"

בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט נערך פאנל פוטנציאל האנרגיה בקיבוצים ● בפאנל השתתפו אורן לביא, מנכ"ל משרד החקלאות; ד"ר נורית גל, מנכ"לית e-NRGY; בני רגיל מהתנועה הקיבוצית; ונעם שוויצר מבנק דיסקונט ● המשתתפים דיברו על חשיבות הקיבוצים במהפכת האנרגיה המתחדשת בישראל ● לביא: "השקענו 14 מיליון שקל בפיילוט הקמת פאנלים סולאריים ב-104 קרקעות חקלאיות"

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

בבקשה לצו פתיחת הליכים נגד חברה בת של סלינה, מגלה קבוצת חג'ג' פרטים חדשים על המצב בחברת מתחמי האירוח הקורסת, ובהם עזיבת שני המייסדים ● "לא ידוע מי עדיין עובדים בחברה או עבורה, לא ברור האם יש הנהלה מתפקדת, ניהול חשבונות או כל הנדרש לתפעול המתחמים"

מור בית השקעות / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה את הנתון הזה וכיכב בגדול. עם כוכבית

בית ההשקעות מור פרסם לראשונה תשואות גמל ופנסיה לחמש שנים, והנתונים פנומנליים עם תשואה של יותר מ־110% לחוסכים במסלול המנייתי ● אבל הסיבה היא שבתחילת דרכן של הקרנות, לפני חמש שנים, הן ניהלו סכומים קטנים יחסית, וסכומים קטנים הרבה יותר קל להכפיל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

לאחר הורדת הריבית בחצי אחוז, וול סטריט ננעלה בירידות קטנות

לראשונה מאז מרץ 2020, הפדרל ריזרב הוריד את הריבית ב-0.5% ● בפד צופים שהריבית תרד ל-4.4% עד סוף השנה ול-3.4% עד סוף 2025 ● בלאקרוק ומיקרוסופט מקימות קרן שתקים מרכזי נתונים ותשתיות אנרגיה ● המלצות אנליסטים: פלנטיר, דל, רוקו וויקטוריה'ס סיקרט ● ישראליות בוול סטריט: REE ואנלייבקס זינקו

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: רויטרס – Walid Berrazeg, Ann Wang Johnson Lai, ussein Malla, Bassam Masri, AP

חומרי הנפץ, המעורבות הטיוואנית וערוץ התקשורת הסודי של חיזבאללה: 5 הערות על מבצע הביפרים בלבנון

עשרות גרם חומרי נפץ בכל ביפר, גישה לשרשרת האספקה, מעורבות טיוואנית וחסימת ערוץ התקשורת הבטוח של חיזבאללה ● מאחורי המתקפה המסתורית שהרעידה את אדמת לבנון

מימין: אייל נצר וגלעד אלמוג, מייסדי סופרפליי / צילום: זוהר שטרית

פלייטיקה רוכשת את סופרפליי הישראלית ב-700 מיליון דולר

פלייטיקה רוכשת את חברת המשחקים הישראלית-אמריקאית סופרפליי ● תיתכן תוספת של עד 1.25 מיליארד דולר נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך והיקף העסקה עשוי להגיע לכ-2 מיליארד דולר