גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל חברת השילוח UPS: "להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי"

מאז פרוץ המלחמה נדרש ענף השילוח לפתרונות יצירתיים בעקבות הירידה בטיסות, האיומים מהים והחרם הטורקי ● בראיון לגלובס מסביר מנכ"ל UPS ישראל, יאיר עשהאל, מה הפתרון של היבואנים, מדוע הוא נכנס לתחום משלוחי הרפואה, ולמה הסיכוי שיעבוד עם רחפנים הוא קלוש

יאיר עשהאל, מנכ"ל UPS ישראל
יאיר עשהאל, מנכ"ל UPS ישראל

בדמיון הקולקטיבי, משרדים של חברות שילוח עמוסים בשולחנות שכורעים תחת חבילות וערימות נייר עצומות, אבל המטה של חברת המשלוחים, הלוגיסטיקה והבלדרות UPS בישראל הוא ההפך הגמור מזה. שולחנו של המנכ"ל יאיר עשהאל ריק כמעט לגמרי מטפסים, ולמעט דגם ישן של מסופון (שהוא מכנה "טנק"), אין זכר להיסטוריה הלא כל-כך רחוקה.

לכולם יש כרטיס מועדון, ואף אחד לא משלם מחיר מלא. זה המנגנון הכלכלי מאחורי התופעה
ריינאייר מבטלת טיסות בחגים בניגוד למגמה בשוק. האם היא מאבדת אמון בישראל?

ב-10 באוקטובר 2023 עשהאל היה אמור להיות הנואם הראשי בוועידה השנתית של UPS של קרואטיה ולהציג את הטכנולוגיות הישראליות שמאפשרות להיפרד מערימות הנייר. אבל המלחמה שינתה את התוכניות, ובמקום זאת הוא מצא עצמו במחסנים ממיין חבילות שנפרקו ממכולות, בזמן שחלק מעובדי החברה גויסו למילואים. "בחודשים הראשונים היו אלפי משלוחים של ציוד לצבא של יוזמות פרטיות", הוא מספר, "וגם ההיקף של האיקומרס גדל כי ישראלים לא טסו לחו"ל".

השפעות המלחמה הורגשו גם בכל הנוגע ליבוא לארץ, בדגש על טורקיה. לדברי עשהאל, לא מעט יבואנים מצאו פתרון: "המשלוחים לא מגיעים ישר מטורקיה אלא למדינה אחרת, ומשם אלינו. אנחנו עובדים בים, אבל גם יודעים לספק פתרונות של אוויר, כמו טיסה יומית מישראל ישירות למרכז המיון בגרמניה ובחזרה שש פעמים בשבוע. עם זאת, יש דברים שבלתי אפשרי לעשות, וחייבים לחכות".

 

לא כולם יכולים לחכות.
"מה שמטריד אותי זה לא אם חסר למקס סטוק, אלא אם חסר לנו מלט או ירקות, כי התעשייה הישראלית הורדמה לטובת מה שנקרא יוקר המחיה. אומרים 'נעשה את זה יותר זול', ואז החקלאות נפגעת, ולא רק במלחמה אלא כמדיניות. להיות תלוי במלט מטורקיה זה איום אסטרטגי, ואני לא יודע עד לאן ארדואן ייקח את זה".

לחזור לימי הקיבוץ

עשהאל, שנכנס לתפקידו לפני כשבע שנים, מסתכל על שרשרת האספקה מלמעלה, ולדבריו הבעיה העיקרית נמצאת דווקא בחוליה האחרונה. "האתגר הגדול הוא הלאסט מייל. מה זה יעזור שהכול יעבוד טוב, אבל השליח לא יוכל לנסוע באיילון בגלל הפקקים, או שיגיע לאזור מגורים צפוף בלי חניה ולבניינים בלי מעלית?

"אם שרשראות אספקה יוכלו להיכנס לנתיבי תחבורה ציבורית, הרכבים הפרטיים לא יהיו תקועים אחרי משאיות. כשהמדינה תבין שתחבורה ציבורית יכולה לשמש פתרון לשרשראות האספקה, ולא רק שלנו אלא גם של תנובה, אסם ושטראוס, זה יקטין את כמות הרכבים בכביש".

עד שזה יקרה, אם בכלל, "יכול להיות שהמציאות תחזור לימים של פעם, כמו בקיבוץ - מקום מרכזי שבו יש תיבות, והצרכן מגיע לאסוף מהתיבה (הכוונה לתיבות אישיות, ולא כאלה שמוגבלות בזמן איסוף, ש"ס).

"הפתרון שהוכיח את עצמו הוא הפיק-אפ מהחנויות, כשאתה מגיע לאסוף מנקודת חלוקה בלי לחכות לאף אחד. ב-UPS העולמי מסתובבות 24.3 מיליון חבילות ביום. תוסיפי את כל חברות השילוח האחרות, מדובר על מיליארדי חבילות בשנה. ואם רוצים לשלוח ספר לילדה, אפשר להשאיר אותו במכולת בדרך לעבודה, השליח יאסוף משם, והיא תגיע לפיצוציה בטבריה ותאסוף משם. כל החנויות בארץ הופכות לנקודות איסוף וחלוקה, וזה הגיע מכורח הקורונה. היום אנחנו חברה גלובלית עם פעילות לוקאלית".

מטוס של UPS בנתב''ג. שש טיסות שבועיות מישראל לגרמניה וחזרה / צילום: ניר עמוס

מחפשים סטארט-אפים

UPS פועלת בישראל כבר 30 שנה באמצעות חברת OPSI שבבעלות קבוצת לבנת, קבוצת אלייד וירון גזית. בקדנציה של עשאהל הדגש הוא על חידושים טכנולוגיים. החברה בוחנת עשרות סטארט-אפים בשנה בתחומי הבלדרות, השילוח והלוגיסטיקה, ומתוכם בוחרת לעבוד עם מספר מצומצם.

לפי עשהאל, כשמשהו עובד טוב בישראל, הדבר מעורר את סקרנותה של UPS העולמית, מה שמוביל להתעניינות בקרב מדינות אחרות - כמו קרואטיה, בולגריה וליטא. "פיתוחים טכנולוגיים הפכו את השירות להרבה יותר נגיש וזמין. אנחנו מצליחים לפנות את העובדים מבעיות יומיומיות פשוטות לטיפול בנושאים המורכבים יותר של עולם ה-B2B, ולא רק לשאלות של איפה החבילה שלי ומתי אקבל אותה".

אחד מהפיתוחים האלה הוא מערכת AI בשם "אדרס פרפקט" שמדייקת כתובות - בעיה שחוזרת על עצמה, כשבארץ יש לא מעט רחובות עם שמות שמסובך להמיר לשפות אחרות. "המערכת מסייעת בהפיכת כתובות לאמיתיות, כדי שהשליח לא יתברבר. תנסו פעם ללכת לרחוב הפרחים, כניסה ב', קומה ג' במבואה. איך יכתבו את הכתובת הזו? הטכנולוגיה שלנו מדויקת באופן כזה שמחר אני יכול להציע אותה לדואר ישראל, ולמעשה לכל מי שמשתמש במשלוחים בארץ".

עשהאל מציג חידושים נוספים בתחום שמשפרים את יעילות החברה, אבל כשהשיחה מגיעה למשלוחי רחפנים, הוא מצנן את ההתלהבות. "אני חושב שלא יהיו רחפנים כאלה בישראל. כדי שיהיה רחפן, נדרשים צורך ויכולת. צורך זה שטחים מאוד גדולים, כמו בנבאדה. בישראל, תחת כל עץ רענן יש קיוסק שאפשר להניח שם חבילה. שנית, יש עניין ביטחוני - אי-אפשר להרים רחפנים לאוויר. איך יבדילו בין רחפן משלוח לרחפן של חיזבאללה?".

התחרות בתחום השילוח הובילה את UPS להיכנס לתחום ה-Health Care, שכולל משלוחי פארם, דגימות מעבדה, תרומות זרע או דם טבורי. "למה שלא ניכנס לתחום הפארמה? בדרך-כלל, כשרף הכניסה גבוה, אתה מרחיק עצמך מהתחרות. אתה נדרש לטכנולוגיה, איכות, רמה גבוהה של כוח-אדם ועמידה בתנאים רגולטוריים, אז יותר קשה להיכנס לזה, אבל כשאתה שם, זה מנוע צמיחה".

מבחינת תימחור אתם לא מהזולים בשוק.
"בכלל לא. אבל יש קורלציה בין רמת שירות למחיר. אם לא מפריע לך שיזרקו לך את החבילה ליד הדלת, על הכיפאק. אם את רוצה לדעת מה קורה בדיוק עם המוצר, תבחרי אחרת".

סופר-פארם? לא מתחרט

הקריירה של עשהאל שזורה בשורה של תפקידים בכירים בחברות גדולות במשק, בהן שטראוס, טויס אר אס ישראל, סופר-פארם ועוד, מה שמעלה את השאלה מדוע בחר להצטרף לעולם שנראה מסעיר פחות, כמו לוגיסטיקה.

"כל דבר מגיע לשלב של מיצוי", הוא אומר. "וכשנכנסים לתחום חדש שלא מכירים, זה מאתגר. לא עזבתי מקומות כי היה לי רע. אבל אחרי 7-9 שנים בכל מקום, לעבור לתחום חדש זה משאיר אותך צעיר. זה כמו שחקן כדורסל שצריך ללמוד לשחק באולינג, וזה מרתק. אמרתי לעצמי 'בוא נראה מה אתה שווה בתחום שאינו תחומך'.

"שום דבר שלמדתי בעולם הישן הצרכני, השיווקי או הפרסומי, לא שירת אותי בעולם הזה. להפך. בשנה וחצי הראשונות התמודדתי בשוק מורכב וקשה, ובאתי מתחום שלא משיק לזה. אתה צריך להבין איפה נמצא הפרונט של המשאית לפני שאתה מדבר".

היית המשנה למנכ"ל סופר-פארם, ועזבת. לא הייתה בך חרטה כשהמנכ"ל פרש?
"ליאור (רייטבלט) עזב הרבה אחרי שאני פרשתי. כשהוא אמר לי בזמנו 'חכה שלוש שנים עד שאזוז', זה לא קרה. זה לקח שש שנים. כשהוא עזב, כבר הייתי רחוק מהעולם ההוא ולא התחרטתי. איחלתי לעצמי תמיד שבכל תפקיד שאעשה, לא ארצה לעזוב כי טוב לי, גם אם יציעו לי לחזור לתפקיד הישן. והציעו. הציעו תפקידים מאוד בכירים גם במקומות אחרים. אבל יש לי מחויבות לבעלי הבית שלי, שאני מעריך".

עוד כתבות

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון / צילום: Reuters, Hassan Hankir

בנורבגיה מופתעים לגלות שהקשר לזימוניות המתפוצצות של חיזבאללה עובר באוסלו

המשטרה הנורבגית חוקרת את מעורבות של חברה בשם "נורטה גלובל" בגל פיצוצי הזימוניות בקרב חברי חיזבאללה השבוע ● הבעלים והמנהל של החברה הוא אזרח נורבגי בשם רינזן הוז, שלפי מסמכיה מתגורר באוסלו ● במדינה הופתעו לגלות על הקשר האפשרי, והפרשה תופסת את הכותרות הראשיות

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

פרשת בני שטיינמץ בשוויץ: מבקש לפסול את העד המרכזי בתביעה

שטיינמץ הורשע בשוויץ בפרשיית שוחד עובדי ציבור זרים בגינאה ונדון לשנה וחצי מאסר, לאחר שעונשו הופחת מחמש שנים ● בעת שהוא ממתין להכרעה בערעור לבית המשפט הפדרלי בז'נבה - הוא טוען כי גילה שעד המדינה הישראלי, ששימש כעד מפתח במשפט, קיבל טובת הנאה מהרשויות בשוויץ - בניגוד לחוק שם. לכן, הוא מבקש לפסול את עדותו

מכשירי אייפון 16 בהשקת אפל / צילום: Associated Press, Juliana Yamada

כמה יעלה אייפון 16 החדש, ומתי הוא יגיע לישראל?

אפל השיקה השבוע את דגמי האייפון החדשים, הכוללים כפתור מצלמה חדש, מסך גדול יותר למוצרי הפרו ועוד ● החברה הראשונה בישראל שמפרסמת את המחירים שלה השנה היא פלאפון, ובדומה לשמועות – המחירים דומים לשנה שעברה

מכוניות בנמל המפרץ / צילום: יח''צ

היערכות הנמלים למלחמה כוללת: רציפים לנמל המפרץ ועיקוף מוזר ליבואני הרכב

חברת נמלי ישראל ממליצה לשרי התחבורה והאוצר על שורת צעדים לנוכח התרחבות הלחימה, ובהם הענקת רציפים לנמל המפרץ ● בנוסף, הומלץ לקדם צו יבוא לנמל אילת באופן שיחייב פריקת רכבים בו, למרות שאוניות יצטרכו להגיע לים התיכון ולעבור במפרץ סואץ פעמיים

אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

חברת הנדל"ן של אדם נוימן רוכשת שלושה מבנים בערב הסעודית

חברת הנדל"ן פלואו רכשה את שלושת המבנים בשיתוף עם משקיעים מקומיים, בסכום שלא פורסם לציבור ● הפרויקט כולל שלושה בנייני דירות שיכילו כ-920 יח"ד, כאשר פלואו תשמש הן כבעלים והן כחברת ניהול, בדומה למודל העסקי של החברה בארה"ב

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

וול סטריט ננעלה בעליות חדות; דאו ג'ונס ו-S&P 500 בשיא כל הזמנים

נאסד"ק עלה ב-2.5% ● אינטל הודיעה שלא תמכור את מניותיה במובילאיי שזינקה ב-15% ● מטבעות ומניות הקריפטו זינקו ● בניגוד לציפיות, מניות הבנקים עלו ● יממה לפני שטראמפ יכול למכור את מניותיו בטראמפ מדיה, המניה בשפל ● ישראליות בוול סטריט: קמטק, נובה,מאנדיי וצים זינקו

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילומים: AP, Shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הטיעונים מאחורי ההחלטה המפתיעה ולאן הולכים מכאן? 5 הערות על הורדת הריבית הדרמטית בארה"ב

הבנק המרכזי האמריקאי בחר להוריד את הריבית בחדות לרמה של 5% ושלח מסר ברור: הדאגה עוברת מהאינפלציה לשוק התעסוקה ● היו"ר פאוול הסביר מדוע נקט בצעד החריג וניסה להפיג את החששות מההאטה ● האם המאבק בהעלאת המחירים מאחורינו, ומה צפוי בשתי הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה?

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר

חברת התעופה אייר פראנס תחדש את הטיסות לישראל החל ממחר ● דלתא איירליינס הקפיאה את פעילותה בישראל עד סוף 2024 ● לופטהנזה מבטלת את הטיסות לישראל עד ה-24 בספטמבר ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; נייקי זינקה ב-6%, מובילאיי נפלה ב-7%, פדקס ב-15%

וול סטריט ג'ורנל: קוואלקום פנתה לאינטל לגבי האפשרות לרכוש אותה ● למרות הורדת הריבית החדה בארה"ב, חברת הפד באומן ביקשה הורדה קטנה יותר, "המאבק באינפלציה לא הסתיים" ● מנכ"ל נייקי יפרוש מתפקידו לאחר כחמש שנים לא מוצלחות ● מאז השיא, חלקו של טראמפ בטראמפ מדיה הצטמק ב-6 מיליארד דולר ● מחיר הזהב זינק היום לשיא כל הזמנים

מערכת הלייזר OW5-A50 / צילום: CHINA DEFENCE

לסין יש מערכת יירוט חדשה בלייזר, והיא רוצה למכור אותה במזרח התיכון

רוסיה משקיעה סכומים חסרי־תקדים של עשרות מיליארדי דולרים במלחמה נגד אוקראינה ● ארמניה במסע רכש של טילים ורכיבים למטוסים מהודו ● סין רוצה למכור את מערכת נשק הלייזר שלה ברחבי העולם ● וגם: הצוללת הנורבגית הבלתי־מאוישת שהשלימה בחינה פורצת דרך ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

מומחים מנתחים: מה יקרה למלונות שנטשה רשת סלינה ביום שאחרי הקריסה

החזון של סלינה לרשת אירוח עולמית שפונה לקהל הצעיר התרסק יחד איתה, והגורל של אתריה בישראל נותר לא ידוע ● מומחים מעריכים שחלק מהנכסים יהפכו לאכסניות לואו־קוסט לתיירות פנים, ושלמודל התפעולי של חכירה מיזמי נדל"ן אין עוד עתיד

ההקלות ליזמים נגמרו. איך יגיב שוק הדיור / איור: גיל ג'יבלי

בקרוב: היזמים לא יוכלו יותר לבקש דירות נוספות. איך השוק נערך?

הקלות שבס אפשרו במשך עשרות שנים ליזמים לקבל זכויות בנייה נוספות ללא צורך בשינוי התב"ע ● אלא שהחל מינואר 2025 ההקלות אמורות להסתיים באופן מוחלט - מה שעלול להכניס את השוק, שגם ככה נמצא במשבר, לסחרור נוסף ● גלובס יצא לבדוק כיצד מתכוננים היזמים לשינוי, מה תהיה ההשפעה הצפויה על מחירי הדיור, ומה השלכות המיסוי של המהלך

המאצ'י צרוב עם אגס מוחמץ / צילום: אסף קרלה

האיזאקאיה התל אביבית גייג'ין: מינימליזם יפני מסורתי עם טוויסט עכשווי

טיפול מוקפד וניצוץ של חדשנות יוצרים בר אוכל יפני בועט ומלא שיק ● כדי לשבוע מהמנות המדויקות תצטרכו להזמין הרבה מהן

רחפן סיני. האם יש סיכון בשימוש בו? / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

"לישראל אין עצמאות ייצור של רכיבים": התלות שעלולה להפוך לסכנה

ארגון חיזבאללה רכש ביפרים מחברה מוכרת, ובפועל קיבל מטעני חבלה ● בקרב מומחים בארץ יש מי שחושש מהשימוש הרחב באמצעים טכנולוגיים לא מאובטחים, בין אם מדובר ברחפנים, אמצעי תקשורת או קורקינטים שמשדרים לסין

הודעת מבוקשים של ממשל ארה''ב לאברהים עקיל

פרס של 7 מיליון דולר ואחריות לרצח אלפים: מיהו אברהים עקיל - שחוסל בביירות?

עקיל הוא דמות צבאית מרכזית נוספת של ארגון הטרור השיעי שמותקפת ואת פעילות הטרור שלו, הוא החל בתחילת שנות ה־80 ● זהו החיסול השלישי שמיוחס לישראל בביירות מאז פרוץ המלחמה ● צה"ל אישר שעקיל מת בתקיפה

מתקפת הביפרים: בעיתונות הבריטית מדווחים על "סצינות שלקוחות מסרט אימה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: חשש שארה"ב תגביל יצוא נשק לישראל, הפיצוצים בלבנון בכותרות הראשיות בבריטניה והחלטת האו"ם שמסמלת את ירידת כוחה של ארה"ב  ● כותרות העיתונים בעולם 

הסרט Wise Guy / צילום: HBO באדיבות yes דוקו

היוצר של "הסופרנוס" יושב על ספת הפסיכולוג ומספק זהב טהור

הדוקו לכבוד 25 שנה ל"הסופרנוס" חושף עוד טפח מהסדרה שהמעריצים מעולם לא הפסיקו לדבר עליה ולא התאוששו מהסוף שלה ● איתה התפוגג לו החלום האמריקאי ותפיסות על גבריות "של פעם"

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

אינטל אישרה שלא תמכור את השליטה, ומניית מובילאיי מזנקת במסחר

מניית מובילאיי מטפסת לאחר שאינטל הבהירה סופית כי אין בכוונתה למכור את השליטה בה ● הדיווח שפורסם לפני יותר משבוע לפיו אינטל תמכור "נתח משמעותי" ממניותיה במובילאיי הוביל לירידות חזקות במניית חברת מוצרי הרכב הישראלית, שהשילה מתחילת החודש כ-15% משוויה

פסטיבל נובה לאחר הטבח / צילום: ap, Erik Marmor

איך יכול להיות שבבור של חיל האוויר לא ידעו מה קורה ב-7 באוקטובר?

התחקיר שלפיו מפקד חיל האוויר גילה על מסיבת הנובה רק 10 שעות לאחר המתקפה, חשף תרבות ארגונית קלוקלת ● מכשירים שניתן לצותת להם אסורים בדיונים הכי אקוטיים לביטחון המדינה, אבל זה לא אומר שאי אפשר לקבל מודיעין גלוי ● איך קרה שהמידע מלמטה לא זורם, ואזרחים עם פייסבוק יודעים יותר מאשר בכירי המפקדים, ומה אפשר לעשות להבא

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

דיווח: קוואלקום הביעה עניין ברכישת אינטל

בוול סטריט ג'ורנל דווח שמדובר בעסקת ענק שבאה בזמן קשה ליצרנית השבבים ● החברות כבר שוחחו על האפשרות בעבר אך השיחות לא התקדמו ● "הרכישה יכולה לתת לקוואלקום דריסת רגל בשוק המחשבים", אומר אוראל לוי, מנהל השקעות במור קרנות נאמנות