גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פחות חופשות ושינוי במענקים: אינטל שוקלת עוד קיצוצים אחרי ביטול הליסינג

אינטל הודיעה לעובדיה כי בהמשך לפיטורי אלפי עובדים, היא תבטל את סבסוד חשבונות הסלולר של אלו שיישארו בחברה ● לצד זאת, בהנהלה בוחנים שינוי בהטבות נוספות, דוגמת הבונוסים השנתיים וחופשות השבתון ● מתי תודיע החברה על השינויים?

משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל
משרד אינטל בחיפה / צילום: אינטל

אחרי שורה של קיצוצים נרחבים, קיבלו השבוע עובדי אינטל בשורה מרה נוספת. רק בתחילת החודש נודע להם שתוכניות הליסינג שהיו נהוגות בחברה משך עשרות שנים בוטלו (החברה ביקשה מהעובדים להחזיר את רכבי הליסינג שלהם), וכעת יקוצצו הטבות נוספות - כמו סבסוד חשבונות סלולר והמכשירים עצמם. בנוסף, באינטל שוקלים שינויים בהטבות נוספות, כמו חופשה מיוחדת ובונוס שנתי שניתנו עד כה לעובדים. עוד שוקלים בהנהלה לצמצם בכיבוד הניתן בפינות הקפה.

אחרי הליסינג: באינטל ישראל מבטלים גם את חשבונות הסלולר לעובדי הפיתוח 
עצירת בנייה של מפעלים ומכירת מניות מובילאיי: הדיונים בדירקטוריון אינטל החלו 

קיצוץ בתוכנית הסלולרית של אינטל ישפיע רק על חלק מעובדי מרכזי הפיתוח בחיפה, פתח תקווה וירושלים - כ־7,000 איש. ככל שנודע, עובדי הייצור בקרית גת ישמרו על מכשירי הטלפון והחשבונות שקיבלו מאינטל, זאת ככל הנראה בשל העובדה ששימוש בטלפונים קריטי יותר לעבודתם במתקני הייצור. בנוסף, הגזירה לא צפויה לפגוע באנשי שיווק או מהנדסי שטח הנמצאים במגע ישיר עם לקוחות, ועובדי מערכות מידע שמספקים תמיכה ישירות לעובדים. גם חלק מעובדי ההנהלה בישראל יוכלו לשמור על המכשירים והחשבונות שסופקו להם באינטל.

לפי ההערכה, העובדים שיבוטל להם חשבון הסלולר צפויים לקבל הצעת מחיר קבוצתית מחברת סלקום עם מחירים מוזלים, וכעת נבחנת גם האפשרות להחזיר להם את התשלום על כך - אם כי לא ידוע אם הדבר התקבל על ידי ההנהלה.

מנכל אינטל פט גלסינגר / צילום: Reuters, Jonathan Ernst

מאות עובדים יושפעו

עם 11 אלף עובדים ברחבי הארץ, אינטל היא עדיין המעסיקה הפרטית הגדולה ביותר במשק הישראלי, חרף הקיצוצים שחוותה בשנים האחרונות. המספר הזה איננו סופי, שכן אינטל מתכוונת בחודש הבא לקצץ בכ־17 אלף משרות נוספות בכל העולם - כ־15% מכלל העובדים שלה. על פי ההערכה הדבר עשוי להשפיע על כמה מאות עובדים בישראל, והמספר אף עשוי להגיע לאלף.

בחודש שעבר כזכור הכריזה אינטל על תוכנית קיצוצים בשל משבר המימון אליו נקלעה בדרכה להפוך לארגון המייצר עבור חברות מתחרות. במסגרת הקיצוצים פתחה החברה תוכניות פרישה מרצון, שכוללות מענק חד־פעמי בגובה של 4־10 ואפילו 19 משכורות בתמורה לפרישה. לפי ההערכה, כמה מאות עובדים בישראל פנו להנהלה בבקשה להירשם לתוכניות אלו. עובדים שצפויים להיכנס לתוכנית הפיטורים יקבלו את ההודעה על כך בחודש הבא, והמהלך כולו צפוי להסתיים בנובמבר הקרוב.

כמה הטבות נוספות עומדים כעת לבחינה מחודשת - בהם כמה מההטבות המיוחדות שהוענקו לעובדים באינטל, ושעד היום לא קיימות בחברות המתחרות - גם אלה המצליחות ביותר. באינטל, לדוגמה, נהגו לחלק לכלל העובדים ממש עד השנה האחרונה בונוס שנתי שנע בגובה של 2־3 משכורות. הבונוס חולק בדרך כלל בחודשים ינואר או פברואר, בכל שנה שבה הייתה החברה רווחית. הטבה זו, שהכניסה אפילו לעובדים בדרגות הנמוכות ביותר כ־90־100 אלף שקל בשנה לפני מס, צפויה להיבחן בסוף השנה.

לגלובס נודע כי אינטל תדון בשכר ובבונוסים בתחילת השנה הבאה, וכי היא תודיע על ההחלטות שיתקבלו בחודש ינואר או פברואר. אם החברה תמשיך להיות הפסדית, ייתכן כי תחלק בונוס נמוך הרבה יותר מזה שנהוג עתה. עם זאת, באינטל עדיין מתכננים לשקול העלאות שכר או בונוסים לעובדים שיישארו - למרות הקיצוצים הנוכחיים, אך גם החלטה זו תתקבל רק בסוף השנה.

הטבה נוספת שעומדת על הפרק היא חופשת ה"שבתון", מנהג שאיננו קיים בחברות הייטק אחרות והובא מהאקדמיה, לפיו מקבל כל עובד אינטל חופשה של חודש שלם פעם בשבע שנים. גם בתחום זה תיערך בהנהלה חשיבה מחדש - כאשר החופשה תישמר אך ייתכן שיוטלו מגבלות על תנאי השימוש שלה ועל אופן צבירתה.

חלק מהעובדים בחברה, קל וחומר אלה שמעוניינים להישאר ולא ניגשו לתוכנית הפרישה מרצון, מתוסכלים מההחלטות. אחד מהם מספר לגלובס כי אמנם ההטבה בטלפון לא הייתה משמעותית עבורו וכי בלאו הכי עובדים רבים אינם משתמשים בה, אך הטבת הליסינג היתה פגיעה משמעותית בשכר, בהיקף של 5%. אחרים טוענים כי הפגיעה בנושא הטלפונים וכלי הרכב איננה מובנת עבור אלה שנשארו, אם החברה מקצצת לא מעט מעובדיה.

בכל מקרה, עובדים שגלובס שוחח איתם מוקירים את העובדה שאינטל מנהלת תוכניות פרישה מרצון, ורואים בכך נדיבות שנדיר לראות בתעשייה. "יותר מ־10 משכורות זה מענק נדיב ביותר", אומר אחד העובדים שמתכוון לפרוש.

ההטבות הטובות בענף

הקיצוץ בהטבות של עובדי אינטל אכן מהווה פגיעה בתנאים שלהם - אך אין בכך מהלך קיצוני שלא נעשה קודם לכן על ידי חברות אחרות. למען האמת, ההטבות באינטל היו מהטובות ביותר בישראל ב־30 השנים האחרונות. כך, מספר החברות המעניקות תוכניות ליסינג מלא לעובדיהן פחת באופן משמעותי בשנים האחרונות, זאת בעיקר לאחר שעבר החוק שמחייב עובדים לשלם את שווי המס בעצמם, והפך אחזקת ציי ליסינג על ידי החברה לכדאי פחות. המתחרה אנבידיה למשל, איננה מסבסדת תוכניות ליסינג לעובדים, אלא רק מספקת הצעות מחיר מוזלות לתוכניות ליסינג פרטי, אך העלות מוטלת כולה על העובד.

במטא, למשל, מספקים לעובדים טלפון אך מעולם לא סיפקו כלי רכב. בנוסף, כמו בחברות ענק רבות בעמק הסיליקון, במטא מעודדים הגעה לעבודה בתחבורה ציבורית או ירוקה, כמו אופניים, ומסתפקים בהחזרי הוצאות, או לכל היותר מספקים הסעות מאורגנות לעבודה.

אינטל הובילה את תנאי ההעסקה ואת ההטבות בהייטק לא לחינם - מאחר ומנייתה חלשה, היא איננה יכולה להשתמש בה כהטבה משמעותית, יתרון שיש לחברות בעלות מניה צומחת ממנה כמו אנבידיה, מיקרוסופט ומטא.

"אינטל היא מובילת דעת קהל בקרב מעסיקים רבים מאז ומתמיד - ושימשה כמגדלור בעולמות של התנהלות תעסוקתית", אומרת שרון ישראל, מנכ"לית חברת השיווק ומיתוג המעסיק אקסטרה מייל. "אינטל אף המציאה תחומים רבים כמו מיתוג מעסיק וגיוון חברתי בעבודה לפני שאר הענקיות, וייבאה אותן לישראל. אני יכולה להבין מדוע נעשים קיצוצים בתנאי העבודה וחזרה לבסיס כדי לשמור על כמה שיותר עובדים. בסוף, זה עניין של תקשורת עם העובדים - ככל שמשקפים לעובדים את הקיצוצים מראש ומשקפים להם את המחירים בדרך יותר טובה, כך אפשר לרתום אותם למהלכים גדולים מאוד".

עו"ד רוני ויסבלט, שותפה וראש מחלקת משפט העבודה במשרד AOi עבדי וקנין, אומרת מנגד כי "אחד ממושכלות יסוד בדיני עבודה הוא שמעסיק אינו רשאי לשנות הסכם עבודה בינו לבין עובדו על דעת עצמו, באופן שרירותי וללא הסכמת העובד מראש. שינויים אלה, שנעשו באופן חד־צדדי, מהווים הרעה מוחשית בתנאי ההעסקה, ועל כן עומדת לעובדים הזכות להתפטר בדין מפוטר. זכות זו מותנית בכך שיתריעו בפני החברה על אי־הסכמתם לשינויים החד־צדדיים, ויודיעו כי יתפטרו ככל ששינויים אלה לא יבוטלו".

עוד כתבות

אנשים מתאספים סביב אמבולנס סמוך לביה''ח האמריקאי בביירות, הערב / צילום: ap, Hassan Ammar

"טרוריסטים בפאניקה": כך מסקרים בעולם את הפיצוצים בלבנון

התקרית, שבה לפי הדיווחים מלבנון נרשמו עד כה אלפי פצועים, כ-150-200 מהם במצב קשה וכשמונה הרוגים לפחות, זכתה לכותרות ראשיות בכלי התקשורת ברחבי העולם ● "חיזבאללה ככל הנראה נפרץ, ואחת מדרכי ההתקשרות של הארגון הפכה ליעד להתקפה", נכתב ב"שפיגל" הגרמני

"הצגה נועזת": מה חשבו בלבנון על מבצע הביפרים נגד חיזבאללה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: כלי התקשורת בלבנון בהלם אחרי פיצוצי הביפרים, חלאד משעל טוען בראיון לניו יורק טיימס שידו של חמאס על העליונה, מזכיר המדינה האמריקאי מגיע למצרים, וסקר חדש מציג לראשונה רוב בקרב הפלסטינים נגד ה-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מימין יוסי ושלומי אמיר בעלי השליטה בשופרסל, בני ברון בעל השליטה באינרום וזוהר לוי, בעל השליטה בפז / צילומים: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אחרי ההצלחה של שופרסל: זה המהלך של המוסדיים בחברות ללא גרעין שליטה

מדובר בדפוס חוזר לאחרונה: משקיע גדול מגיע לחברה ללא גרעין שליטה, רוכש כמה עשרות אחוזים מהמניות, והופך לבעל הבית בפועל ● לא פחות מהרוכש, הגופים המוסדיים שמוכרים את המניות דוחפים את המגמה כדי ליהנות מבעלי שליטה שידאגו להצפת ערך אגרסיבית

באי הכנס / צילום: תמר מצפי

הקיבוצים על המפה: כיצד השפיעו אירועי ה-7 באוקטובר על התנועה הקיבוצית

שאלת השפעת המלחמה על הקיבוצים עמדה במרכז כנס מיוחד של גלובס שהתקיים במלון שפיים, בהשתתפות מאות אורחים ● בכנס נידונו הווקטורים המשמעותיים של כלכלת הקיבוצים, כולל מושבים ייעודיים לאנרגיה, נדל"ן ותעשייה, לצד הנושא הקריטי של ביטחון והתיישבות ● אירועים ומינויים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; אינטל עלתה בכ-3%, אנבידיה ירדה ב-1%

נאסד"ק עלה ב-0.2% ● בורסות אירופה ננעלו במגמה חיובית ● הנג סנג עלה ב-1.4% ● בשורות טובות מקפיצות את אינטל ב-6%, בהמשך למגמה החיובית אמש • בשוק ממתינים בדריכות להפחתת הריבית בארה"ב מחר; בלקרוק: "הורדת הריבית מחר לא תהיה חדה כפי שמצפים ● בסין לא מתקיים היום מסחר

בניין חברת הקש ההונגרית שמייצרת את הביפרים שהתפוצצו / צילום: ap, Denes Erdos

"תרזה" הטייוואנית, חברת הייעוץ ההונגרית והחקירה האירופית: כל הפרטים על החברה התמוהה שהתקשרה למתקפת הביפרים

חברת הביפרים הטייוואנית גולד אפולו הפכה למוקד עניין עולמי הבוקר לאחר שתחקיר הניו יורק טיימס פרסם במהלך הלילה כי מכשיריה שימשו את המתקפה בלבנון אתמול ● איך התחיל הקשר של החברה לחברה הונגרית עלומה ומה חלקה של אשת מסתורין בריטית בפרשה

מערכת ''חץ 3 / צילום: Reuters, IMAGO/Ardan Fuessmann

באירופה קוראים להגדלת הוצאות ההגנה האווירית במיליארדים: "ללמוד מישראל"

אחד ממכוני המחקר המובילים באירופה ממליץ להקים מערכת הגנה אווירית ביבשת בשל האיום הרוסי, באמצעות לקיחת חוב משותף של מיליארדי אירו ● ההצעה מצטרפת ליוזמה דומה של נשיא הבנק המרכזי האירופי לשעבר ● מערכת החץ הישראלית צפויה למלא תפקיד מרכזי

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

אינטל מתפצלת: מה קדם למהלך ההיסטורי, ההשפעה על ישראל והמכשול שבדרך

ההכרזה הדרמטית של מנכ"ל אינטל הגיעה לאחר שנים בהם סירב לשנות את מבנה החברה ● עבור העובדים בישראל לא מדובר בבשורה מהותית, אך בשוק מעריכים כי המהלך פותח דלת לרכישה חיצונית אפשרית שתשנה את התמונה ● וגם: איך סין עשויה לעצור את המהלך?

גדי ירקוני, שלומית שיחור, אסנת קמחי, אסף אלדר ועו''ד מיכה דרורי / צילום: שלומי יוסף

"קיבוץ זו אגודה שיתופית עם סל חובות - לא מועדון נדל"ן"

בפאנל שהתקיים בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, שוחחו המשתתפים על ההיבטים הרגולטוריים והתכנוניים המשפיעים על הקיבוצים ועל הקהילות הנוצרות בהם ● ראש המועצה האזורית אשכול, גדי ירקוני: "שני מעמדות ביישוב זו קטסטרופה"

מטוס של חברת אייר פראנס בנמל התעופה שארל דה גול שבצרפת / צילום: Shutterstock, Ilona Ignatova

אייר פראנס מאריכה את ביטול הטיסות לישראל, וחברה נוספת עוצרת טיסות

אייר פראנס מבטלת את טיסותיה לישראל עד סוף השבוע ● גם לופטהנזה הודיעה על שינויים בטיסות לישראל וממנה ● אילו עוד חברות כבר הודיעו על ביטולים בעקבות ההסלמה הביטחונית?

מחסן אמל''ח של חיזבאללה עולה באש לאחר תקיפות צה''ל בלבנון, לפני מספר ימים / צילום: Reuters, Aziz Taher

המומחית שסבורה: "כל התנאים בשלים להרחבת המלחמה בצפון"

המהלומה התודעתית שספג החיזבאללה בימים האחרונים עלולה ליצור בחיזבאללה רצון חזק להגיב כדי להציג תדמית של ארגון שלא נפגע, אומרת ד"ר פנינה שוקר, חברת פורום דבורה ומרצה במרכז האקדמי שלם ובמכללות הצבאיות ● לדבריה על ישראל לנצל את המומנטום ולהביא לשינוי המצב בגבול הצפוני

רפי מוסרי ודניאל רודוסבסקי, מייסדי סלינה / צילום: ענבל מרמרי

"כאוס ניהולי והתנהלותי": חברת הנדל"ן שהשקיעה בסלינה עולה למתקפה

בבקשה לצו פתיחת הליכים נגד חברה בת של סלינה, מגלה קבוצת חג'ג' פרטים חדשים על המצב בחברת מתחמי האירוח הקורסת, ובהם עזיבת שני המייסדים ● "לא ידוע מי עדיין עובדים בחברה או עבורה, לא ברור האם יש הנהלה מתפקדת, ניהול חשבונות או כל הנדרש לתפעול המתחמים"

אנשים נמלטים מהדי הפיצוץ / צילום: צילום מסך מטוויטר

חומרי נפץ הוטמנו במכשירי הקשר: כ-4,000 פצועים בלבנון

לפי דיווחים, שגריר איראן בביירות ובכירים בחיזבאללה נפגעו ● לפי דיווח ברשת NBN הלבנונית, ישראל הצליחה לפוצץ את מערכת הביפרים של חיזבאללה בשורת אתרים ברובע דאחייה בביירות ובאזורים שונים בלבנון ● חיזבאללה מאשים את ישראל: "לאחר בחינת הנתונים והמידע, אנחנו רואים בישראל אחראית למתקפה. התגובה תגיע מכיוון לא צפוי"

משמאל: הנשיא לינקולן וגנרל מקללן, ימים אחדים לפני פיטוריו, מרץ 1862 / צילום: ויקיפדיה Alexander Gardner

מתי מחליפים את הנבחרת בשעת מלחמה? כשהיא מפסידה

מה מגלים מעיון בפיטורי מצביאים ובחילופי ממשלות בעיצומן של מלחמות טוטליות? ● לינקולן פיטר גנרל שפחד לצאת להתקפה, לויד ג'ורג' וקלמנסו הפילו ממשלות חלושות שלא ידעו איך להנהיג, צ'רצ'יל החליף ראש ממשלה (לא היה שר ביטחון) ביום הראשון של מלחמה חדשה ● ועל מה אמר רוזוולט לגנרלים שלו "לא מאושר"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Graeme Sloan Sipa USA

כל העיניים נשואות להחלטה בכמה תרד הריבית, אבל זה לא בהכרח האירוע הכי חשוב שיקרה היום

הריבית בארה"ב לא ירדה כבר חמש שנים כמעט, ובשנה האחרונה היא נמצאת ברמה הגבוהה ביותר ב-23 שנה ● בשוק מנסים כעת להעריך מה יהיה שיעור ההפחתה של יו"ר הפדרל ריזרב היום, וממתינים בציפייה לנאומו של ג'רום פאוול, שיספק רמזים על מדיניות הבנק בהמשך

ינקי קוינט, מנכ''ל רמ''י, בשיחה עם בר לביא, גלובס, בכנס התנופה הקיבוצית / צילום: שלומי יוסף

"לא מחירי הקרקעות": מנכ"ל רמ"י טוען - זו הסיבה שמחירי הדירות עולים

ינקי קוינט, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, אמר בכנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט כי תהליכי הבנייה המתארכים, הריבית הגבוהה שמייקרת את עלויות המימון ומחירי התשומות הגבוהים הם הגורמים לעליית מחירי הדירות ● לדבריו, המדינה תקבל 15 מיליארד שקל בהנפקת התעשייה האווירית, והיא צפויה בקרוב

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

דירות קטנות מעל דיזינגוף סנטר: התוכנית השאפתנית של עיריית ת"א

עיריית ת"א החליטה לערוך תוכנית התחדשות עירונית, במסגרתה יתווספו לדיזנגוף סנטר 2.5 קומות שיכללו דירות קטנות לשכירות מסובסדת, מלונאות וחללי עבודה, ומעליהן יוקמו גינה ציבורית וגני ילדים ● האדריכל גידי בר־אוריין: "זה הפרויקט הירוק והחברתי ביותר שניתן לחשוב עליו"

אנרגיה, נדל"ן, תעשייה: כנס התנופה הקיבוצית של גלובס ובנק דיסקונט יוצא לדרך

הכנס, שמתקיים במרכז הכנסים והתרבות בשפיים, דן בווקטורים המשמעותיים ביותר של כלכלת הקיבוצים, ההתמודדות עם ה-7 באוקטובר וההשפעה על התנופה הקיבוצית

זירת פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון, הערב (ד') / צילום: Reuters, Hassan Hankir

גל שני של פיצוצים בלבנון; דיווח על מאות פצועים וחמישה הרוגים

הלבנונים מדווחים על נפגעים בסדרת פיצוצים נוספת בדאחיה ובדרום לבנון • לראשונה מאתמול: אזעקות רבות נשמעו באצבע הגליל, לאחר מטח של 10 רקטות לגליל המערבי • על רקע העברת אוגדה 98 מעזה לגזרה הצפונית, מפקד פיקוד צפון הצהיר: "המשימה ברורה - נחושים לשנות את המציאות הביטחונית בהקדם האפשרי" • עדכונים בולטים

אלונה בר און מו''ל גלובס / צילום: שלומי יוסף

מו"ל גלובס, אלונה בר און: "אנחנו מסקרים את התעשייה הישראלית ורואים בעצמנו חלק ממנה"

בפתח כנס התנופה הקיבוצית של גלובס בשיתוף בנק דיסקונט, ציינה אלונה בר און, מו"ל גלובס, כי בזמן שהתחולל הגל הבורסאי של ההנפקות, בתעשייה הקיבוצית התמקדו דווקא בעסקאות פרטיות ● "אנחנו מייצרים עיתונות כלכלית ישראלית ערכית ומנומקת", אמרה